Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: för varmt inne  (läst 8121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lolenona

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
för varmt inne
« skrivet: 15 oktober 2013, 07:04:57 »
Hej!
Vi har en Greenline. Kommer inte ihåg storleken men hoppas inte den spelar någon roll i detta fallet. Vi får lite för hög värme. Jag har försökt läsa instruktionsboken och ändrat lite på en kurva men är inte nöjd ändå. När jag läser här på forumet ser jag att ni pratar om att sänka en hel kurva. När jag sänkte ändrade jag bara en punkt i en kurva... Det var en temperatur som stod på 21,4 som jag sänkte till 20,4. Om det ska vara den inomhustemperatur vi ska ha så har vi betydligt mer... Hur ska jag fortsätta för att det ska bli bra??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: för varmt inne
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2013, 07:36:15 »
Hej!
En bra början är att bekanta sig med manualen, har du ingen så kan den laddas ner från IVT:s hemsida.
http://www.ivt.se/pages/Documents.asp?lngID=88&lngLangID=1

När du justerar in temperaturen inne så ska alla radiatortermostater vara fullt öppna, och sen börjar du med att justera in rätt kurva, troligen får du välja en lägre kurva (och var glad för det, värmepumpen spara mer pengar ju lägre kurva du har).
Vänta ett dygn mellan varje justering och se vad det ger.
Sen finns en finjustering också, det står att man bör välja att justera denna vid varm väderlek, jag brukar dock råda att föra en logg över utetemp, kurva, finjustering och vilken innetemp du fick efter ett dygn så kan man sen med lite logik hitta rätt kurva/fininställning när du provat lite olika inställningar vid olika utetemp.

Om det skulle vara så att du inte får till innetemp vid ca 0 °C ute så kan du knäcka kurvan lite vid denna utetemp, det är troligen det du nu gjort, jag skulle börja med att ta bort knäckningen innan man hittet rätt kurva/finjustering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lolenona

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: för varmt inne
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2013, 23:37:31 »
Hej!
Jo, vi har en manual och det är i den jag har försökt läsa mig till hur jag ska göra men hittar inte något om hur man ändrar en hel kurva. Det står : "Kurvan kan ändras på flera olika sätt. Kurvans lutning kan ändras genom att förskjuta framledningstemperaturen uppåt eller nedåt i vänstra (värdet vid utetemperatur 20 °C, fabriksvärde 22,0 °C) såväl som högra punkten (värdet vid utetemperatur -35 °C, fabriksvärde 60,0 °C). Dessutom kan kurvan påverkas vid var 5:te utetemperaturgrad. Värdet vid 0 °C visas ovanför kurvans vänstra del, fabriksvärde 35,7 °C."
Läser jag på fel ställe? Det är en installatörshandledning från 2010 vi har, för Greenline HE.

Utloggad lolenona

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: för varmt inne
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2013, 06:54:43 »
Nu har jag tittat lite mer på menyn på själva värmepumpen istället för handboken. Under värmekrets finns det en "ändra värme" - där kan man sänka eller höja värme. Är det där man ändrar kurvan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: för varmt inne
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2013, 13:03:39 »
Aha, du har en HE, själv anser jag att bÃ¥de styrsystem och manualen lämnar en del övrigt att önska vad gäller tydlighet.  :(
Men kurvan har 2 parametrar, det vänstra värdet (fyrkant) är framledningstemp vid +20 °C ute och den kan du nog ha på ca 20 °C.
Det högra värdet (fyrkant) är framledningstemp vid -35 °C ute och denna kan du ta och sänka, detta värdet ändrar i princip lutningen på hela kurvan.
Slutligen kan du knäcka kurvan, markören blir då en ring där du kan knäcka kurvan för en specifik utetemp, vänta med detta tills du hittat en bra kurvlutning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lolenona

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: för varmt inne
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2013, 13:28:38 »
Vad bra att det finns människor som vill hjälpa till med sånt här! :) Tack!
Vad är det som händer när jag använder "ändra värme" -reglaget? Det finns en + och en - där.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: för varmt inne
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2013, 13:49:44 »
Vad bra att det finns människor som vill hjälpa till med sånt här! :) Tack!
Vad är det som händer när jag använder "ändra värme" -reglaget? Det finns en + och en - där.

Det stÃ¥r inte i min jXXXXa manual.  >:(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lolenona

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: för varmt inne
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2013, 13:52:49 »
Inte min heller... men på värmepumpen :(

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: för varmt inne
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2013, 16:36:32 »
Det är nog förskjutning av kurvan och den inställningen finns bara när man har innegivare aktiverad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ginnfilt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: för varmt inne
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2013, 10:47:39 »
Hej!
 
Vi har en likadan VP, en IVT Greenline HE C11. Den är installerad i ett nybyggt hus, från Trivselhus (TH). Vi flyttade in i slutet av mars 2013. Vi har förutsatt att systemet är injusterat och optimerat. En installatör har varit på besök men han framstod dessvärre inte som särskilt kunnig på att optimera inställningarna i enheten. Jargongen var ungefär "jag kan prata hela dagen om det här men du skulle glömma allt ändå, har du några frågor?".
 
Från TH har vi fått data över en beräknad förbrukning (kWh) per månad och jag kan konstatera att vi ligger bra över denna nivå. Med anledning av det har jag så smått börjat titta på vår VP i hopp om att kunna påverka förbrukningen. Detta är dock en helt obekant värld för mig.
 
Precis som TS kan jag tycka att vi har det lite onödigt varmt inne så med hjälp av denna tråd tittade jag på att sänka nämd kurva.
 
När jag tittar på våra värden ser jag att värde ett, vid 20 grader, är ställt på 26,3 grader! (Fabriksinställning 22 grader). Det har jag nu sänkt till 20 grader. Värde två hade fabriksinställning 60 grader och det sänkte jag till 55. Får se om detta påverkar innetemperaturen. Just nu här i Örebrotrakten har vi en utetemperatur strax under 10 grader.
 
Huset i fråga är 1,5 plan på 204 kvm boyta med golvvärme i BV och radiatorer på VV samt två stycken i garage (där även VP är placerad).
 
Tar gärna emot tips och idéer!
 
I vår byggblogg försöker jag följa VP:s förbrukning och jämföra med siffrorna från TH:
http://nummeriv.blogspot.se/

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: för varmt inne
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2013, 12:41:47 »
Hej!
 
Vi har en likadan VP, en IVT Greenline HE C11. Den är installerad i ett nybyggt hus, från Trivselhus (TH). Vi flyttade in i slutet av mars 2013. Vi har förutsatt att systemet är injusterat och optimerat. En installatör har varit på besök men han framstod dessvärre inte som särskilt kunnig på att optimera inställningarna i enheten. Jargongen var ungefär "jag kan prata hela dagen om det här men du skulle glömma allt ändå, har du några frågor?".
 
Från TH har vi fått data över en beräknad förbrukning (kWh) per månad och jag kan konstatera att vi ligger bra över denna nivå. Med anledning av det har jag så smått börjat titta på vår VP i hopp om att kunna påverka förbrukningen. Detta är dock en helt obekant värld för mig.
 
Precis som TS kan jag tycka att vi har det lite onödigt varmt inne så med hjälp av denna tråd tittade jag på att sänka nämd kurva.
 
När jag tittar på våra värden ser jag att värde ett, vid 20 grader, är ställt på 26,3 grader! (Fabriksinställning 22 grader). Det har jag nu sänkt till 20 grader. Värde två hade fabriksinställning 60 grader och det sänkte jag till 55. Får se om detta påverkar innetemperaturen. Just nu här i Örebrotrakten har vi en utetemperatur strax under 10 grader.
 
Huset i fråga är 1,5 plan på 204 kvm boyta med golvvärme i BV och radiatorer på VV samt två stycken i garage (där även VP är placerad).
 
Tar gärna emot tips och idéer!
 
I vår byggblogg försöker jag följa VP:s förbrukning och jämföra med siffrorna från TH:
http://nummeriv.blogspot.se/

Testa att köra golvvärmetemp i hela huset.

Beroende på radiatorernas storlek på övervåningen, kan det fungera.
En 11 kW värmepump i en nybyggd villa, känns väldigt fel.

Ventilationsförlusterna är 3,2 kW, om du endast har frånluft.
Varmvattenbehovet ca: 0,5 kW.
Transmissionsförlusterna är 4,7 kW vid medel u-värde 0,25 W/m²K och 514 m² klimatskal.

Det ger ett totalt effektbehov om 8,4 kW vid -20°.
En 7 kW värmepump med 2 kW eltillskott hade passat bättre.
Boverket tillåter 6,35 kW effektbelastning för värme, varmvatten och ventilation.

Utloggad ginnfilt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: för varmt inne
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2013, 13:41:49 »
Testa att köra golvvärmetemp i hela huset.

Kan du förklara "dummystyle" hur jag gör detta?
 
Om valet av VP kan jag bara säga att det är TH:s "energiexpert" som kalkylerat fram behovet. Från början var det en C9 men när vi valde att ha vattenburna radiatorer i garaget (36 kvm) istället för el så uppgraderades valet till en C11. Jag som lekman kan bara förutsätta att deras beräkningar är proffessionella och korrekta. TH har väl inget att vinna på att överdimensionera en VP?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: för varmt inne
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2013, 14:27:16 »
Kan du förklara "dummystyle" hur jag gör detta?

Du skrev att du ändrat värdet vid utetmp +20° från 26,3° till 20°. Dessutom hade du ändrat från 60° till 55°.
Det visar att du har kunskaperna som behövs för att följa mitt förslag d.v.s. justera kurvan enligt bifogad bild.

Kurvans lutning är:
22° vid utetemp +20°
42° vid utetemp -25°

Har du några uppgifter från TH angående villans effektbehov?
Ingår garaget i 204 m² golvyta och 514 m² klimatskal?

Utloggad ginnfilt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: för varmt inne
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2013, 09:44:06 »
Tack för dina svar!

Bifogar data från TH.
 
Nej, garaget är inte med i de 204 kvm. Det är 36,7 kvm ytterligare.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: för varmt inne
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2013, 18:53:38 »
Nej, garaget är inte med i de 204 kvm. Det är 36,7 kvm ytterligare.

Okej, då stämmer det nog bättre med en lite vassare pump.

Är dina radiatorer på övervåningen enradiga? Det ser så ut på bilderna.
I så fall är det märkligt att de överdimensionerar värmepumpen, men underdimensionerar radiatorerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!