Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig värme Nibe fighter 1215.  (läst 19763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fashion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #15 skrivet: 28 december 2012, 22:35:07 »
Här är min växelventil med toppen bortplockad.
Skall jag vrida på toppen med en tång för att ändra
mellan A & B vid körning i reservläge?

Står min ventil riktigt för att värma huset?
känner men på den går det att vrida med förbi B lixom.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #16 skrivet: 28 december 2012, 22:37:07 »
Det är nog lika bra att rengöra filtret även om det inte skulle lösa problemet bör det kollas om det inte är gjort och kolla filtret på kalla sidan också och kolla så inte växelventilen står i nått mellan läge om det finns nått sånt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fashion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #17 skrivet: 28 december 2012, 22:39:54 »
Det är nog lika bra att rengöra filtret även om det inte skulle lösa problemet bör det kollas om det inte är gjort och kolla filtret på kalla sidan också och kolla så inte växelventilen står i nått mellan läge om det finns nått sånt.

Jag har inte riktigt förstått hur ni smörjer upp växelventilen!
Är det själva ventilen ni smörjer och snurrar på med en tång, eller är det själva plast delen på toppen?

Jag tyckte det känndes som man kunde vrida överdelen ett helt varn vär jag kände med tången.
Men det ska väll bara peka som på bilden eller motsvarande mot A!???

Utloggad fashion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #18 skrivet: 28 december 2012, 22:44:39 »
Kan någon lite grov förklara vad jag behöver göra med hjälp av min bil för att göra rent
smutsfiltret på kalla sidan?????

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #19 skrivet: 28 december 2012, 22:47:26 »
Det är själva metallstången som ska smörjas på växelventilen. Om du stänger kranarna på påfyllnads kopplet så kan du skruva loss den stora skruven och där sitter filtret.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #20 skrivet: 28 december 2012, 23:22:40 »
Kan någon lite grov förklara vad jag behöver göra med hjälp av min bil för att göra rent
smutsfiltret på kalla sidan?????

Stäng A och C. Lossa B och lyft bara upp silen som sitter under.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #21 skrivet: 28 december 2012, 23:31:01 »
mm
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #22 skrivet: 29 december 2012, 05:52:24 »
Hej! Fungerar verkligen din cirkulationspump på varma sidan?Och gör den det så kolla filtret på varma sidan.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #23 skrivet: 29 december 2012, 09:52:58 »

Står min ventil riktigt för att värma huset?
känner men på den går det att vrida med förbi B lixom.

Inkommande vatten mÃ¥ste komma nerifrÃ¥n och skall gÃ¥ ut antingen Ã¥t vänster eller höger. För att det skall vara möjligt mÃ¥ste ventilspindeln vridas ett halvt varv sÃ¥ att de avfasade sidorna är parallella med rören ut frÃ¥n ventilen. Den skall alltsÃ¥ vridas förbi A och B. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #24 skrivet: 29 december 2012, 10:52:48 »
Hej! Helt riktigt som Roland skriver.Den har ställt sig i reservläge  eller ställde du den i reservläge sÃ¥ vrid tillbaka den och kolla motorn hur den stÃ¥r innan du sätter tillbaka den och kolla om du har spänning till motorn.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad fashion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #25 skrivet: 29 december 2012, 20:26:40 »
Inkommande vatten måste komma nerifrån och skall gå ut antingen åt vänster eller höger. För att det skall vara möjligt måste ventilspindeln vridas ett halvt varv så att de avfasade sidorna är parallella med rören ut från ventilen. Den skall alltså vridas förbi A och B.

Så vitt jag har sett har den aldrig stått lägs med rören åt höger B eller vänster A.
Förstår hur du menar. Då skall jag hålla koll på hur den står. Har bytt växelventil för ett halvår sedan men det kanske är ett fall för garantin.
Skall göra rent filter imorgon sen får vi se hur der går.

Utloggad fashion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #26 skrivet: 29 december 2012, 20:31:37 »
Det är nog lika bra att rengöra filtret även om det inte skulle lösa problemet bör det kollas om det inte är gjort och kolla filtret på kalla sidan också och kolla så inte växelventilen står i nått mellan läge om det finns nått sånt.

Vad jag har förstått så står min växelventil i ett mellanläge på bilden?
Detta kunde vad jag förstod bero på att den ställer sig så då man går över till reservläget?

Utloggad fashion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #27 skrivet: 29 december 2012, 20:46:47 »
Stäng A och C. Lossa B och lyft bara upp silen som sitter under.

Tack!
Det blir projekt för imorgon.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #28 skrivet: 30 december 2012, 09:49:57 »
Så vitt jag har sett har den aldrig stått lägs med rören åt höger B eller vänster A.
Förstår hur du menar. Då skall jag hålla koll på hur den står. Har bytt växelventil för ett halvår sedan men det kanske är ett fall för garantin.
Skall göra rent filter imorgon sen får vi se hur der går.

Vid närmare eftertanke behöver ventilen inte vara konstruerad så att den skall vridas 180 grader. Är det två utloppshål på kulan vinkelrätt mot varandra räcker det med att den vrids 90 grader för att skifta mellan varmvattenberedaren och värmning av huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig värme Nibe fighter 1215.
« Svar #29 skrivet: 30 december 2012, 10:06:19 »
Kör i elpatronläge, alla steg du har, och kolla vilket delta du får. Då märker du ju om flödet är vad det borde vara.

jag vet inte hur många kW elpatron du har men om du har 9kW så borde då deltat vara mellan 7 och 10, gissningsvis. Är det avsevärt högre kan det ju vara ett flödesproblem.

det ser ju lite underligt ut
58 i framledning och 28 i retur.

Är du säker på att cirkpumpen går?

Detta är avläst 10 minuter efter den var mitt i VV-laddningen så då är det troligen sekunden efter att växelventilen växlat över från VV-laddning till radiatorvärmning. Då ser det ut så här i några sekunder innan returvattnet från radiatorerna hinner kyla ner kondensorn. Jag tror inte det är cirkulationsproblem, jag gissar istället på problem med styrkortet. Sista avläsningen i första inlägget tyder på att styren inte är som den ska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!