Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför inte enbart styra pÃ¥ rumsgivare istället för utomhusgivare  (läst 12107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse60

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Hej

Har en Greenline HT plus C9.
Varför styr man överhuvudtaget på utomhustemperaturen.
Varför inte enbart styra på inomhustemperaturen.
Då slipper man ju trögheter i systemen som eftersläpningar mellan inne ute temperatur samt solljusets påverkan på inomhus temperatur.
Det verkar som att jag kan montera en rumsgivare och därmed kan reglera (finjustera) returledningstemperaturen när jag når upp till förvald rumstemperatur.
Jag kan tydligen ej få systemet att enbart styra på en rumsgivaren.
Varför??

Mvh:Lasse

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om det blir fel pÃ¥ innegivaren sÃ¥ kan huset frysa.  Men du kan skaffa SMHI prognos styrning.  5lax och 250 spänn per kvm och Ã¥r

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Hur ska styrningen kunna veta vilken framledningstemperatur som huset behöver om den inte vet hur varmt/kallt det är ute? Då kommer den ju bara stå och slå mellan två fastställda värden.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Lasse60

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Svar1: Det kan ju lika gärna bli fel på utomhusgivaren. Du kan knappast vara kunnig på värmepumpar

Svar 2:Likaväl som den idag styr på återledningstemperatur versus utetemperatur borde den kunna styra på återledningstemperatur versus inumhustemperatur. Det är ju enkel reglerteknik

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det finns ju ett enkelt samband mellan utetemperatur och framledningstemperatur för att hålla en viss innetemperatur i varje enskillt hus.
Därför är det enklare att justera framledningstemperaturen mot utetemperaturen och sedan eventuellt kompensera med en rumsgivare för sådant som inte utegivaren reagerar på, exempelvis solinstrålning, blåst och annat.

Det är ingen tillfällighet att man justerar efter en utegivare, hade det varit lika enkelt att enbart använda en rumsgivare, hade man säkert gjort det.
Det går säkert att använda sig av rumstemperaturen utan att ta hänsyn till utetemperaturen, men det blir nog ett betydligt dyrare och mer komplicerat system.

//Ronnie
« Senast ändrad: 27 mars 2010, 17:06:46 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det brukar vara så här att om utegivaren går sönder så tror pumpen att det är 0 grader ute .Detta är en säkerhetsåtgärd för att huset inte ska frysa. Men du har helt rätt i att jag inte kan så mkt om IVT pumpar. Jag har bara sålt och monterat 400 Thermia pumpar varav 30 fatighetspumpar. Men jag ber om ursäkt för att jag försökte hjälpa dig. Det ska inte hända igen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Svar1: Det kan ju lika gärna bli fel på utomhusgivaren. Du kan knappast vara kunnig på värmepumpar

Svar 2:Likaväl som den idag styr på återledningstemperatur versus utetemperatur borde den kunna styra på återledningstemperatur versus inumhustemperatur. Det är ju enkel reglerteknik

Det är som oraklet säger, om utegivaren går sönder, simuleras i de flesta fall en utetemperatur som gör att husets hålls varmt. I CTC´s fall simulerar systemet en utetemperatur på -5º om utegivaren inte fungerar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Och i Thermias fall 0

Utloggad Lasse60

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
ERP har förmodligen svaret, att det blir en lättare reglerteknik att styra som man gör.
Frysrisk kan man lätt ordna på annat sätt.
Jag är bara förvånad. Med lite mer avancerad styrteknik borde man kunna styra på rumsgivare enbart och få mer exakt temperatur. Titta bara på luft-luft pumparnas reglerteknik. Styr på rummets temperatur och är exakta som bara den


Mvh:Lasse

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Varför styr man överhuvudtaget på utomhustemperaturen.
Varför inte enbart styra på inomhustemperaturen.


Värmeförlusterna är linjär med temperaturskillnaden ute/inne. Genom att värmepumpen skickar varmare vatten (går längre) så fort utetempen sjunker, kan i bästa fall rumstempen vara stabil på önskad komforttemp.

Ska värmepumpen enbart reglera på rumsgivare, kan det gå många timmar innan extra kompensation sker för den lägre utetempen. Det ger temperatursvängningar i huset som också kan resultera i utebliven komfort (undertemp).

 

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
http://www.energi-miljo.se/aktuellt/senaste-nytt/svenska-bostader-satsar-pa-innegivare/807/
Det finns smarta system som styr på innegivare och dessutom gör det oerhört bra dock i kombination med utegivare.
« Senast ändrad: 27 mars 2010, 19:38:44 av Mike »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det finns schunt automatik som reglerar bara med innegivare och dom funkar bra. Tror iofs att det beror på planlösningen i huset.
http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=152&pcid=256
« Senast ändrad: 28 mars 2010, 10:19:32 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag upplever att mitt tidigare värmesystem med hälften direktel och hälften vattenburen elvärme med endast innegivare höll innetempen betydligt stabilare än det jag har nu med utegivare och innegivare. Tidigare var det pulsbreddsmodulering på energitillförseln och det går givetvis inte att överföra direkt på en bergvärmepump, men en bättre styrning än den nuvarande måste gå att ta fram. Som det är nu blir det överslängar både vid fallande och ökande yttertemp och innegivaren orkar inte kompensera vi kraftig vind och solinstrålning. Jag har utegivaren på en västervägg, men borde kanske flytta den till en södervägg. Risken är dock att det blir överkompensering då.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Lasse60

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Varför inte styra kompressorn på rumstemperatur
Låt oss säga målvärde 21 grader
Vid 20,5 gader tillslag avkompressor
Vid 21.5 grader frånslag av kompressor
Eller något liknande.
Om värrmen ligger kvar för länge efter man har stängt av kompressorn så är det ju bara att kompensera regleringen för detta(gradientstyrning)

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Varför köper du helt enkelt inte en rumsgivare och provar vet jag. Thumbsup

IVT:s äldre reglering (cl 300) kunde man antingen köra inne givare eller utegivare, men inte både och som du kan.
Det funkade sådär att köra enbart innegivare, framförallt så fick man tillskottet att gå in i tid och otid.
Särskilt stabil innetemp vart det inte heller, hade man startvärde på säg 20.5 så kunde temperaturen gå ned ytterligare nån grad eller två temperaturen steg inne.

Utegivaren ger dig ett försprång på regleringen, tänk på att värmepumpen är ju förhållandevis klen om man jämför med olje/vedpannor eller fjärrvärme. Det är ju inte 30kw som kickar in precis.

Luft-luft pumpar som du jämför med har ju inget vatten att värma utan kondenserar direkt mot rumsluften. Då går det snabbare, och har man dessutom inverterstyrda så blir det ju PID reglering (antar jag) vilket ger ju helt andra förutsättningar. Och det funkar ju jättebra i hus med öppen planlösning och inga innerdörrar, men dom flesta hus ser ju inte ut så.

Om du kompletterar din anläggning med en rumsgivare så kommer den räkna om börvärdet om rumstemperaturen avviker det värde du ställt in. Du kan även ställa in hur mycket rumsgivaren ska få påverka.
Det ger i det flesta fall en väldigt snygg reglering, förutsatt att rumsgivaren sitter på ett ställe som ger ett bra medelvärde för huset.

Sen kan man ju alltid tycka att värmepumpsregleringarna skulle vara bättre på precis allting, men det är väl en kostnadsfråga som allt annat.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Visst är det sÃ¥. Thermias Robust styr är grym. Den kan precis allt som vill att den ska kunna. Har sagt till dem att stopp in den i villa pumparna men den är nog för dyr,tyvärr.   Och eftersom endast ett fÃ¥tal snöar in pÃ¥ detta som vi gjort sÃ¥ dröjer det nog innan det kommer tyvärr.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Varför inte styra kompressorn på rumstemperatur
Låt oss säga målvärde 21 grader
Vid 20,5 gader tillslag avkompressor
Vid 21.5 grader frånslag av kompressor
Eller något liknande.
Om värrmen ligger kvar för länge efter man har stängt av kompressorn så är det ju bara att kompensera regleringen för detta(gradientstyrning)


Exempel med enbart rumsgivare med start 0,5° under börvärde och stopp 0,5° över börvärdet:

Om vi då antar att huset har golvvärme i betong, samt utetemen är -17° och effektbehovet är 8 kW. Värmepumpen är en IVT 7 kW, som startar upp när rumstempen är 0,5° under önskad rumstemp. Det gör att rumstempen kommer att sjunka ytterligare innan elpatron aktiveras, då det förhoppnigsvis finns en fördröjning mellan tillslag kompressor och el-patorn.

Resultatet av den typen av reglering gör att kompressorn inte går 24 timmar/dygn, trots att el-patron måste bidra med energi. Det ger också onormala temperatursvängningar i rumstemp.

Här finns en pump som reglerar med endast en rumsgivare, och start/stopp runt ett brvärde.
http://www.cenith.se/sortiment.html#Bonus


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Jag upplever att mitt tidigare värmesystem med hälften direktel och hälften vattenburen elvärme med endast innegivare höll innetempen betydligt stabilare än det jag har nu med utegivare och innegivare. Tidigare var det pulsbreddsmodulering på energitillförseln och det går givetvis inte att överföra direkt på en bergvärmepump, men en bättre styrning än den nuvarande måste gå att ta fram. Som det är nu blir det överslängar både vid fallande och ökande yttertemp och innegivaren orkar inte kompensera vi kraftig vind och solinstrålning. Jag har utegivaren på en västervägg, men borde kanske flytta den till en södervägg. Risken är dock att det blir överkompensering då.


Många rumstermostater kör med p-band d.v.s. startar och stannar värmekällan via en typ av pi/pid-reglering. Det funkar om värmekällan har en effekt fyra gånger högre än effektbehovet. Det är helt förkastligt att samköra den typen av rumstermostat tillsammans med värmepump. T.ex. Honeywells rumstermostater ger inte 100% gångtid om inte ärvärdet är 2° under börvärdet d.v.s. ett p-band på 2°. Frico har liknande p-band men fördelen att den är justerbar till on/off 0,6° hysteres.

Nibes/Thermias rumsgivare reglerar med fabriksinställning endast börvärdet med 3° lägre framledning, som rumskompensation för varje 1° övertemp. Det gör att du kan ha över 3° övertemp och en kompressor som producerar mer värme till radiatorerna. Än värre när det är kallt, så samlar deras rumsgivare ett fiktivt gradminuterunderskott, som inte har något med husets värmebalans att göra. Rekommenderar en on/off rumstermostat typ Honeywell T6620 eller Fricos trådlösa TFD12 ansluten till Nibes "kompensering yttre" påverkan -10°, eller Thermias "Rum sänkning" plint 307-308 påverkan -10°.


Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lexus, har du lust att utveckla när "Nibe/Thermias rumsgivare samlar ett fiktivt gradminutsunderskott" ?

Är det under den tid mellan vp:n start & värmen når innegivaren?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Lexus, har du lust att utveckla när "Nibe/Thermias rumsgivare samlar ett fiktivt gradminutsunderskott" ?

Är det under den tid mellan vp:n start & värmen når innegivaren?



Om vi antar att rumstempen ligger 1° under börvärdet, så ger det ett nytt börvärde på framledningen som är 3° högre. Exempel om kompressorn orkar till 45° och värmekurvans börvärde är 47°, så blir det nya börvärdet 50°.

Gradminuterunderskottet blir då 120 gradminuter/timme från värmekurvan och 180 gradminuter/timme från rumsgivaren. Totalt under 3 timmar gör det ett underskott om 900 gradminuter.

Med 950 gradminuter för el-tillskott och stigande utetemp samt återställd rumstemp, så triggas inte el-tillskott. Däremot måste kompressorn beta av 540 gradminuter som är fiktiva, som i sin tur kan skapa övertemp.


Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Lexus för klargörandet.

Verkar ju inte helt 100 med den funktionen  Sc:,h

Spånar vidare...
Om det då råder övertemp & innegivaren registrerar detta samtidigt som vp kör måste väll ändå de 540grdmin betas av relativt snabbt?

Undrar givetvis då hur mycket innetempen skulle kunna stiga i värsta fall innan VP stoppas? Beror iofs på hus förstås.

Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har gett upp utegivarstyrningen till vår gamla värmepump. Jag lyckades inte få till rätt innetemp och det blev korta körningar med kompressorn. Jag kör nu med en digital termostat från Conrad som växlar mellan två motstånd som agerar utegivare och lurar värmepumpen. Kopplingsdiffen är 0,5 grader.
Eltillskottet kopplar jag in manuellt vid behov.
Det blir ganska långa körningar och det är ju det vi vill ha med våra värmepumpar eller hur? Tempen inne blir jämn och bra även vid solinstråling och matlagning/bakning med ugn som annars orsakar övertemp. Om man hade ett trögt golvvärmesystem så skulle det säkert inte fungera bra.
Vi har ju en gammal IVT som har CL300 eller CL230, eller vad den heter, styrning som inte kan hantera innegivare på bra sätt.

Efter strömavbrott, stormen "Per" tror jag det var, sÃ¥ fick jag inte min kompressor att gÃ¥ konstant trots fullt pÃ¥drag pÃ¥ "ratten" och 13 grader inne. I desperation hängde jag en kylklamp pÃ¥ utegivaren.  ;D

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!