Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elspets utan att Ecoair startar?  (läst 2283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Elspets utan att Ecoair startar?
« skrivet: 07 februari 2010, 10:43:43 »
Jag bytte firmware pÃ¥ EcoEl:en förra veckan för att fÃ¥ tillgÃ¥ng till bla fjärrstyrd Extra Varmvattenstyrning. Det funkade kanon!  MEN sedan tyckar jag att anläggningen börjat bete sig lite lustigt..

EcoEl en går in och Elspetsar (6kW) mer än tidigare. VP står still och Pannan får Elspets _/-

Senaste dygnet hade jag 50 starter och en gångtid på 12h på EcoAiren (ett par minusgrader ute)....

Hur lång startfördröjning är det på pumpen?? Shunten står i princip konstant öppen.

Det känns nästan som om hela systemet blivit bakvänt, mao Elpatronen är det primära och pumpen spetsar till vid behov...


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elspets utan att Ecoair startar?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2010, 11:07:37 »
Hur ser dina driftdata ut?

Om övre patronen går in och sköter värmen med shunten helt öppen mot övre pannan, kan pumpen stå still pga attt den får för hög returtemperatur hela tiden.
Är det så, kan du koppla bort elpatronen ett tag, tills tempen sjunkit så pass att pumpen startar, då kan du prova med att slå på patronen igen.

Är det något annat, får du nog ge oss lite mer värden att titta på.

Vad startfördröjningen är ställd till, ser du i fabriksinställningarna, normalt 10 minuter.

//Ronnie
« Senast ändrad: 07 februari 2010, 11:09:55 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Elspets utan att Ecoair startar?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2010, 11:32:16 »
När man byter firmware (ny programchips) så går EcoAir med begränsad effekt de första 72 timmarna.

Jag har fått följande anvisningar från CTC när jag fick ett nytt chips.

"Lite att tänka på inför bytet av epromet. När ni byter får ni en ny inkörningstid dvs 72 drifttimmar på kompressorn där den bara ger max 51° och returen max 43° ( tror jag det är för en Eco Air Polar.)
När ni bytt e-prom och gjort era inställningar kan det behövas att man bryter strömmen en gång om inte elpannan känner av att det är en Eco Air Polar, efter en brytning av strömmen ska den själv " känna" vilken produkt man har anslutit."
 
Ovanstående gäller Polar Edition som jag har. Värdena för standard versionen är vad jag kommer ihåg lägre. Jag tror att kompressorn ger max 48 grader och max-returen några grader lägre än 43 grader.

Jag vet ju inte om detta kan vara en bidragande orsak till ditt problem.  I sÃ¥ fall borde ju det rätta till sig efter 72 timmars driftstid av kompressorn. Men det kan ju ta ett tag innan kompressorn har gÃ¥tt 72 timmar.  Kolla under historiken hur mÃ¥ngga timmar kompressorn gÃ¥tt. Jag har för mig att alla värden nollställs när man byter programvara.

Jag har ännu inte bytt mitt chips, eftersom det hittils varit för kallt.

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elspets utan att Ecoair startar?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2010, 11:48:14 »
mmm

har kopplat bort elpatronen nu, även 55gr körningen var 4e gång.

Ska följa utvecklingen under dagen.

Ser man till är vs börvärden så ligger allt utom framledningen i samma nivå, så det är klart om undre pannan uppnår sitt börvärde ska ju pumpen stanna..

Tänker högt.....   inne temp börvärde = 22 och är värde 21,1.... panna övre o undre är bör värdet lika med eller lägre än är värdet.... framledningen triggas väl upp av temp diffen...   


Vad kallar på elspets, pannans temp eller framledningstempen....???


Fortsätter den o leva loppan slänger jag in aktuella värden under dagen.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elspets utan att Ecoair startar?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2010, 11:54:10 »

Jag vet ju inte om detta kan vara en bidragande orsak till ditt problem.  I sÃ¥ fall borde ju det rätta till sig efter 72 timmars driftstid av kompressorn. Men det kan ju ta ett tag innan kompressorn har gÃ¥tt 72 timmar.  Kolla under historiken hur mÃ¥ngga timmar kompressorn gÃ¥tt. Jag har för mig att alla värden nollställs när man byter programvara.

Jag har ännu inte bytt mitt chips, eftersom det hittils varit för kallt.

sgolsson


aha... kompressordriftstid... jag trodde det var typ 24-48h drift av anläggningen...

kollade just och pumpen har gått 77h, mao ligger den just i brytpunkten...

Intressant!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elspets utan att Ecoair startar?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2010, 12:29:40 »
Vad kallar på elspets, pannans temp eller framledningstempen....???

Övre elpatronen styrs av två värden, dels ett fast som du själv sätter i inställningarna, och dels ett rörligt som bestäms av systemet och är framledningens börvärde plus 7º. Det högsta av dessa två värden gäller som börvärde, och patronen värmer övre pannan 3º över börvärdet och när temperaturen sjunkit till börvärdet, värmer patronen på nytt 3º upp osv. Elpatronen håller alltså hela tiden övre pannan 7-10 grader över framledningens börvärde, eller till det inställda värdet i inställningsmenyn och tre grader upp, beroende på vilket värde som är högst.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elspets utan att Ecoair startar?
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2010, 09:17:58 »
Jag höll på att bli fullständigt vansinnig på anläggningen.

Häromdygnet hade jag 100 VP starter och 16 driftstimmar på VP. fiR:

MEN så kom ljuset, efter ung 100 driftstimmar så plötsligt funkar allt som det ska studs

Pumpen lunkar stadigt på, ingen konstant elspets, shunten öppnar o stänger och tempen i huset är perfekt. Thumbsup


Så det verkar som om det är typ 96 alt 100h pumpdriftstid som behövs om man ominstallerar programvaran och inte 72h.

Utloggad Attimannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Elspets utan att Ecoair startar?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2010, 12:05:28 »
Vad vore man utan detta forumet?
Har under en längre tid (över ett år) haft problem med larm motorskydd kompressor. huvuddunk
Den 10/2 ringde en kylmontör, han kom dagen efter, bytte mikroprocessor :D
Efter det har allt varit frid och fröjd, inga larm, *roflmao* MEN, det är precis som att vp inte ger någon effekt, (fläkten snurrar men det är ingen hemma) den spetsar med vad jag tillåter --/.
Och vips fick jag svaret här studs, tänk så lätt livet kan vara, och tack för all samlad kunskap på ett ställe. *vinkar*
 
CTC Ecoel & Ecoair 107 installerad dec-08
125 kvm 1,5 plans 30-talshus i Trelleborg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!