Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLM 30  (läst 1029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Broberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FLM 30
« skrivet: 10 januari 2008, 17:46:53 »
Hjälp mig att förstå hur FLM 30 fungerar.
Den har kanal in och kanal ut. Så mycket förstår jag sen händer något där inne...

Jag gör ett exempel: Jag hänger modulen på väggen i källaren, Kopplar in kb slingan, Kopplar på lite spiro som tar luften från KÄLLAREN, kopplar frånluft till kanal ut.

Är det så det fungerar? Vad jag förstår ska den ta luft från tex. wc, men dom är ju våningarna ovanför...

Jag känner mig som ett stort frÃ¥getecken  :-[
 :-[ :-[ :-[ :-[
Bättre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: FLM 30
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2008, 19:46:27 »
Luften skall tas från våningen ovanför, den skall sköta om frånluftventilationen och utnyttja värmen i frånluften.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Broberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLM 30
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2008, 20:29:06 »
Så om jag knackar upp kanalen som kommer från ö-våningen och drar ner den så är det okay?

Är det då fläkt och grejer i modulen som orkar pressa upp frånluften vidare upp i skorstenen?

Hur går det till inne i den? något sorts batteri som lagrar värmen på något vis?

Tack för svar föresten  :)
Bättre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: FLM 30
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2008, 20:57:34 »
Här finns beskrivning på hur den fungerar och skall kopplas in.

http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FLM-30/Post.aspx

Enligt min mening är det inte lönsamt att installera en FLM-30 eller andra typer av frÃ¥nluftenheter.  Det är bättre att gräva ner mer slang eller borra djupare. Visserligen utnyttjar de värmen i frÃ¥nluften men uttaget av gratisvärme frÃ¥n marken minskar. Resultatet blir en liten höjning av köldbärartemperaturen som inte betalar utrustning och installation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!