Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Bosch exakt samma som IVT?  (läst 18412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vavvan

  • Gäst
Vavvan
Är Bosch exakt samma som IVT?
« skrivet: 28 september 2016, 19:07:22 »
Vi fick offert på en IVT air split som vi då valde. Man installerade den i april och efter lite strul i början så tyckte vi att verkade fungera som den skulle så vi betalade fakturan. Tyvärr har det sedan visat sig att givaren som skall reglera temperaturen inte fungerar utan den producerar alltid 50 grader och i somras var elementen skållheta så vi fick stänga av dem helt.
Installatören är sjuk och vi får ingen kontakt med honom. Då vi skulle kolla exakt modell på pumpen så upptäckte vi att det var en Bosch comfort 3000 som installerats och inte en IVT.
På vår faktura står det klart och tydligt IVT air split. Vid kontakt med IVT säger de att det är exakt samma pump och att de kan byta höljet om vi vill att det skall stå IVT på den.
Vad säger ni här? Är det exakt samma pump?

Vavvan

  • Gäst
Vavvan
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2016, 19:22:40 »
Ser att jag skrev fel på Bosch. Den heter Compress 3000 AWS II Split.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2016, 19:24:14 »
Vet inte om dom är exakt lika men Ivt är fin märket och brukar ha lite bättre garantier och säljs inte av vem som helst som Bosch gör så kolla upp vilken garanti du har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2016, 19:50:54 »
Ja, rent tekniskt är det samma prylar. Skillnaden är som sagt var försäljningsorganisationen och garantierna. Bosch säljs till vem som helst och går att köpa relativt billigt på nätet. IVT säljs bara via utvalda installatörer och är dyrare men har bättre garantier.
Hur mycket fick ni betala för prylarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vavvan

  • Gäst
Vavvan
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2016, 19:56:04 »
På IVT påstår de att vi kommer att få samma garantier skriftligt men jag har svårt att förstå hur man kan sätta in ett annat märke än det offerterade och fakturerade utan att berätta det för kunden.
Det är en IVT firma som satt in den och vi betalade 72.000 kr. Jag är också tveksam just när det gäller priset då jag också har en känsla av att Bosch är billigare.
Kanske lite naivt av oss också att inte kontrollera installationen men vi kunde inte i våra vildaste fantasier tro något sådant här.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2016, 20:03:21 »
Får du skriftligt på garantierna bör det vara lugnt men visst är det en märklig historia.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2016, 21:41:58 »
Verkar som ett bra förhandlingsläge när de levererat fel produkt.  8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Vavvan

  • Gäst
Vavvan
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2016, 22:00:55 »
Problemet är att han som levererat den tydligen är mycket sjuk och man får bara tag på hans kontorist så där kommer man ingen vart. Vid kontakt med IVT säger de bara att det är exakt samma produkt och vi kan få nya höljen som det står IVT på om det känns bättre!

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2016, 22:41:23 »
Hej, Kan med 100% säkerhet säga att det är exakt samma pump.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #9 skrivet: 29 september 2016, 06:15:48 »
... sätta in ett annat märke än det offerterade och fakturerade utan att berätta det för kunden.

Det är mycket troligt exakt samma grejer förutom en ditklistrad namnskylt. Garanterat byggd i samma fabrik av samma personer. Bosch äger IVT och massor av andra bolag (Siemens, etc) precis som tex Nibe nu äger CTC och produkterna i framtiden lär konvergera. Det är supporten och bättre garantier du betalar extra för när det står IVT och det får du oberoende av vilken klisterlapp som sitter på utsidan på din maskin.

nilsr

  • Gäst
nilsr
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #10 skrivet: 29 september 2016, 07:46:28 »
Det är mycket troligt exakt samma grejer förutom en ditklistrad namnskylt. Garanterat byggd i samma fabrik av samma personer. Bosch äger IVT och massor av andra bolag (Siemens, etc) precis som tex Nibe nu äger CTC och produkterna i framtiden lär konvergera. Det är supporten och bättre garantier du betalar extra för när det står IVT och det får du oberoende av vilken klisterlapp som sitter på utsidan på din maskin.

Nibe äger INTE CTC, Nibe har hjort en avsiktsförklaring att de vill köpa Enertech Group där CTC ingår.....

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #11 skrivet: 29 september 2016, 08:10:00 »
Jag skulle begära skriftligt på IVT-garantier, samt 5000 kr återbetalt - om de inte vill komma och byta plåtarna på maskinen (vilket kostar mer).
Helt orimligt agerande, ÄVEN om det är exakt samma maskiner.
(Vilket man för övrigt inte alls kan lita på - oavsett vem som säger det)
Jag skulle nog kräva utbyte av maskin om jag inte fick IVT-garantier skriftligt, och en adekvat ekonomisk ersättning.
OM jag beställer en KIA sÃ¥ vill jag inte ha en Hyndai, även om det i grunden är exakt samma mekanik i den.  >:(
« Senast ändrad: 29 september 2016, 08:12:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #12 skrivet: 29 september 2016, 08:13:22 »
Oavsett vad det är för dekal på maskinen så ska den ju fungera. Är problemet med felande tempgivare åtgärdat? Fungerar allt som de ska?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vavvan

  • Gäst
Vavvan
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #13 skrivet: 29 september 2016, 14:12:25 »
Nej den fungerar fortfarande inte som den skall. Vi måste ändra på elementen beroende på hur varmt eller kallt det är ute. Installatören säger att det är utshuntningen till elementen som inte fungerar och att den styrs från vår gamla styrning. Detta trots att vi ville ha allt nytt från början så att det säkert skulle fungera. Detta pga av att vi hade en LG tidigare som pajade efter bara sex år. Nu var vi trötta på allt strul med den gamla pumpen och ville därför börja om från början med allt och detta tog vi i hand på med installatören och han lovade att verkligen kontrollera efter en tid så den fungerade som den skulle men det har aldrig blivit gjort.



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är Bosch exakt samma som IVT?
« Svar #14 skrivet: 29 september 2016, 14:33:24 »
Vilken innedel har ni? Är den kopplad på nåt sätt till nån gammal tank eller liknande?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!