Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är bergvärme en bra idé för mig?  (läst 1980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Naimare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är bergvärme en bra idé för mig?
« skrivet: 10 januari 2007, 15:42:22 »
 :-\
Hej,

Jag bor norr om Stockholm i ett lättbetonghus från 1964 (ca 250 kvm uppvärmd boyta + 50 kvm uppvärmt garage) som idag har vattenburen el via elpatron (panna från 1994/95). Jag har dessutom installerat en luft/luft-värmepump (Panasonic 9HE tror jag den heter). Huset har mekanisk frånluftventilation (kök och våtutrymmen) men ingen återvinning. Vi är 2 vuxna och 2 små barn och förbrukar totalt inkl. hushållsel 36-37.000 kwh per år. I förbrukningen ligger elburen golvärme för våtutrymmen på ca 20 kvm.

Då elpannan börjar bli lite till åren funderar jag på bergvärme. Kan jag räkna hem en bergvärmeinvestering med ovanstående förutsättningar? Hur stort aggregat behöver jag, hur långt bör man borra, och vad kostar det "mellan tumme och pekfinger" i Stockholmsområdet?

Tacksam för svar

Naimare

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är bergvärme en bra idé för mig?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2007, 18:38:47 »
Är förbrukningen med LLVP?
I så fall så tror jag ditt energibehov ligger närmare 40 000 kWh/år.

Då ska du minst ha en 11-12 kW VP och 200 m borrhål, det kostar väl bortåt 160-190 kkr i Stockholm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme en bra idé för mig?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2007, 19:59:28 »
Bergvärme är väl en bra möjlighet som är rimlig med tanke på ditt stora hus. Ditt hus är ju stort men en frånluftsvärmepump från Comfortzone kanske kan ge dig ett intressant alternativ.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är bergvärme en bra idé för mig?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2007, 22:43:55 »
Ju större förbrukning desto lönsammare.
Lättbetonghus är energislukande!

Ang om det är lämpligt så är det viktigt att man har ett lågtempsystem.
Vill du så läs lite här?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Är bergvärme en bra idé för mig?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2007, 10:00:17 »
L/L-pumpen är kanske lite underdimensionerad för ditt stora hus.
Visserligen kapar L/L-pumpen ganska mycket av uppvärmningskostnaden, men priset man får betala är dels bullret (beroende på hur känslig man är och hur mycket man öser på fläkten) och dels att man får väldigt varmt kring pumpen och kallt i husets ytterkanter.
Men framför allt på våren och hösten är den väldigt effektiv, åtminstone enligt min egen erfarenhet.
Hur som helst så kommer du kunna räkna hem bergvärme även om återbetalningstiden, beroende på L/L-pumpen, kommer bli längre än annars.
Det du vinner med bergvärme är att hela huset kommer bli varmt utan att det kostar skjortan när kvicksilvret kryper neråt.
Vid dimensioneringen ska du bortse från den besparing som L/L-pumpen ger och utgå från en normal förbrukning. Utan att veta exakt skulle jag anta att L/L-pumpen kapar någonstans mellan 5000-10000 kWh/år. Det kan nämligen mycket väl bli så att du väljer att stänga av Panasonicen, i synnerhet när det blir riktigt kallt, dess COP närmar sig 1:1 och fläkten bullrar så huset skakar. I det läget kommer bergvärmen stå för hela kalaset och då behöver den vara ordentligt dimensionerad.
CarlN nämner 200m hål, 11-12 kw till ett pris på 160-190 tkr, vilket jag instämmer med. Vidare måste du kolla om du har låg- eller högtempsystem som Bertil skriver. Om du har lågtempsystem är det mer eller mindre bara att köra, medan ett högtempsystem kräver mycket mer överväganden.
Du kan spara in ordentligt om du har en rörmokare i bekantskapskretsen (och helst en elektriker även om dennes insats inte är så stor). I det läget kan du köpa borrningen och sedan arrangera resten själv. Då slipper du betala entreprenörens avans på 30-50 tkr.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!