Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag tänkt rätt i val om storlek pÃ¥ bergvärme anläggning.  (läst 3122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chellquist

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noob men lär
Hej alla. Jag är ny här och otroligt glad att jag hittat hit. Det verkar finns mycket erfarenhet här. Jag har läst och läst men önskar input om jag tänkt rätt.

Huset:
Egnahemsvilla frÃ¥n -37  i 1&1/2 plan (110m2) plus källare 60m2 samt ny tillbyggnad i 1&1/2plan pÃ¥ 60 m2.
Gamla delen har vattenradiatorer, 2glasfönster, spånväggar och tilläggsisolering 50mm. Nya delen har golvvärme, 3glasfönster och 200mm i väggarna
Huset har braskamin i vardagsrummet och roterande från/tillufts värmeväxlare för att hålla ordning på ventilationen.

Uppvärmning idag är pellets med 500l acctank med varmvattenberedaren i. Pannan från 60talet och pelletsbrännaren är uttjänt. Pellets körs året om.
Elförbrukning 11500kwh. Vitvaror från 90talet
Pelletsförbrukning 6ton

Jag är less på att fixa med pellets och vill inte investera i ny sån utrustning nu när befintlig är slut.
Jag har fått pris på en nibe 1145-8 samt vpa300/200
Till detta tänkte jag borra 210m

Verkar detta vettigt tänkt ang pump och borrhål?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det var många meter borrhål i förhållande till pumpens effekt. Var ligger huset? Är det långt ner till berg eller grundvatten?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
När jag installerade värmepump 2002 fick jag offert på 115 m borrhål från Thermia och 130 m borrhål från IVT. Jag valde att borra 160 m till min IVT 7kW-pump.

Idag önskar jag att jag hade varit klok nog att borra bortåt 200 m i stället. Det är ju "skitpengar" i sammanhanget när man ändå har borrmaskinen där. Förutsatt att man har ekonomin förstås.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tänker du behålla acktanken som arbetstank eller knäpptank ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Chellquist

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noob men lär
Jag trodde att ju längre ju bättre  ::) Jag har huset pÃ¥ berget och pÃ¥ grannens gÃ¥rd syns berg i dagen sÃ¥ jag antar att det inte kommer gÃ¥ bort sÃ¥ mycket i foderrör. Jag har inte kollat med borrfirmor ännu men jag har vänner som borrat pÃ¥ andra stadsdelar ca 200m till en ctc-10kw.

Acctanken vill jag helst bli av med eftersom vvb läker lite ut i värmevattnet. Är det smart att behålla den för att öka volymen om jag väljer nibe 1145 + vpa300/200?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
6 ton pellets bör betyda att huset behöver 25 MWh/år värme + varmvatten. Nu är det oklart var huset ligger men en 1145-8 kommer inte att gå kontinuerligt långa tider. De sista tiotalen meter är det nog ingen vidare lönsamhet på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag trodde att ju längre ju bättre  ::) Jag har huset pÃ¥ berget och pÃ¥ grannens gÃ¥rd syns berg i dagen sÃ¥ jag antar att det inte kommer gÃ¥ bort sÃ¥ mycket i foderrör. Jag har inte kollat med borrfirmor ännu men jag har vänner som borrat pÃ¥ andra stadsdelar ca 200m till en ctc-10kw.

Acctanken vill jag helst bli av med eftersom vvb läker lite ut i värmevattnet. Är det smart att behålla den för att öka volymen om jag väljer nibe 1145 + vpa300/200?
Det är bara fördelar att behålla den när den redan finns där och inte kostar nått extra det är inte mycket energi som kommer läcka från den när den håller samma temp som radiatorerna och lite värme behövs antagligen när pelletspannan försvinner.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Chellquist

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noob men lär
6 ton pellets bör betyda att huset behöver 25 MWh/år värme + varmvatten. Nu är det oklart var huset ligger men en 1145-8 kommer inte att gå kontinuerligt långa tider. De sista tiotalen meter är det nog ingen vidare lönsamhet på.

Huset ligger i umeå :-)

Kan man anse att valet av pumpstorlek är ganska rätt men lite onödigt att borra så djupt?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
När jag installerade värmepump 2002 fick jag offert på 115 m borrhål från Thermia och 130 m borrhål från IVT. Jag valde att borra 160 m till min IVT 7kW-pump.

Idag önskar jag att jag hade varit klok nog att borra bortåt 200 m i stället. Det är ju "skitpengar" i sammanhanget när man ändå har borrmaskinen där. Förutsatt att man har ekonomin förstås.

Per L

Du var klok nog att borra 160, fast firmorna sa 115 eller 130, begär inte för mycket av dig själv.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Jag trodde att ju längre ju bättre  ::) Jag har huset pÃ¥ berget och pÃ¥ grannens gÃ¥rd syns berg i dagen sÃ¥ jag antar att det inte kommer gÃ¥ bort sÃ¥ mycket i foderrör. Jag har inte kollat med borrfirmor ännu men jag har vänner som borrat pÃ¥ andra stadsdelar ca 200m till en ctc-10kw.

Acctanken vill jag helst bli av med eftersom vvb läker lite ut i värmevattnet. Är det smart att behålla den för att öka volymen om jag väljer nibe 1145 + vpa300/200?

Hur gammal är acctanken, hur vet du att den läcker?

Angående vpa så tycker jag att du ska titta på vpb istället, den kostar lite mer men den kräver bara en körning istället för vpa:s 3-4.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det gör inget om det är hål i vv beredaren det är bara att plugga den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ett hål i beredaren tyder väl på att tanken är slut och riskerar att börja läcka på nåt sämre ställe när man minst anar, eller?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tanken bör inte vara sämre än resten av systemet om det läckt vatten till radsystemet troligtvis bättre pga tjockare gods.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Chellquist

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noob men lär
Hur gammal är acctanken, hur vet du att den läcker?

Angående vpa så tycker jag att du ska titta på vpb istället, den kostar lite mer men den kräver bara en körning istället för vpa:s 3-4.

Acc tanken är en borö panna från -92. När jag stänger allt vatten så snurrar ändå vattenmätaren sakta. I acctanken får jag högt tryck och tillslut så släpper den ut via övertycksventilen.

Vpb300 lät ju spännande. Hur är det bättre än vpa300? Fattar inte skillnaden

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Acc tanken är en borö panna från -92. När jag stänger allt vatten så snurrar ändå vattenmätaren sakta. I acctanken får jag högt tryck och tillslut så släpper den ut via övertycksventilen.

Vpb300 lät ju spännande. Hur är det bättre än vpa300? Fattar inte skillnaden
Det var övertygande bevis, läckor kan annars vara svåra...

Vpb är en varmvattentank som värms med en slinga med värmepumpens hetvatten, den slingan är effektiv i sin värmeöverföring. Vpa är en tank inuti en tank, och som värms av den omslutande tanken, den är mindre effektiv eftersom vattnet inte flödar på samma sätt, så värmepumpen stannar innan tanken är fullvärmd, sedan startar den på nytt när vattnet hunnit cirkulera. Den kräver normalt kanske tre-fyra gångtider av värmepumpen. Elkostnaden är ungefär samma, men den tar längre tid på sig och sliter mer på värmepumpen. Den inbyggda varmvattenberedarna i värmepumparna är slingberedare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!