Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat 8.3 stannar och jag kan inte hitta vilket larm  (läst 7007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vlassila

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Min CTC Ecoheat 8.3 har börjat stanna en gång om dagen. Oftast på natten. Det står larm kontakta service på displayen, inget annat. När trycker på knappen "D" startar pumpen igen och går ca ett dygn.

Hur gör jag för att läsa ut vilket larm det är som den slår ifrån pga?
Har bara hittat instruktionsböcker till nyare versioner av Ecoheat och där verkar det stå vad som larmar och var felet kan vara. Jag kan inte hitta larmet och kan bara trycka på återställningsknappen

För mig som lekman ser alla värden normala när pumpen körs.
Brine = 2 grader (4 grader när jag kliver upp på morgonen och pumpen står). Jag har bara en brinetemp.
H.Gas = kommer upp i 110-115 när huset ska värmas uppe igen efter att pumpen stått
Jag har ställt in 53 grader ut till elementen vid -15 och elpanna till 50 grader
Larmnivåerna för pumpen är: H.Gas = 130, Brine = -5


När jag följer andra trådar här verkar en gemensam nämnare vara att ett filter till brinevätskan ska rengöras. Var kan jag hitta det filtret och hur rengörs det bäst?


Jag köpte huset för snart fyra år sedan och har aldrig behövt göra något före nu, förutom att cirkulationspumpen är svårstartad efter strömavbrott. På pumpens display står det att den är från 2001. Jag har tömt och fyllt radiatorsystemet några gånger, samt bytt övertrycksventil, under sommaren vid en badrumsrenovering det är det den ända åverkan som jag har gjort.

Nivån sjunkit en aning i expansionskärlet under åren vi bott i huset. Det fuktar lite vid kopplingarna på brinepumpen. Det är dit jag tror den förlorade vätskan tagit vägen.

Jag har försökt bifoga en bild på hur pumpens front ser ut men är inte säker på att jag lyckats. Finns annars en bild på en likandan här på forumet med följande adress:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41259.0

Oerhört tacksam för hjälp då vi nästa helg ska åka på semester och vara borta två veckor. Har jag inte hittat felet blir det mycket grubblande på semestern...

Mvh
Viktor

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC Ecoheat 8.3 stannar och jag kan inte hitta vilket larm
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2012, 11:14:52 »
Filtret sitter på borde sitta på ingående brine, det är en kul ventil.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad vlassila

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat 8.3 stannar och jag kan inte hitta vilket larm
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2012, 11:47:12 »
Hej igen och tack för det snabba svaret!

Jag har bifogat två bilder och markerat vad jag nu tror är filtret. Är det filtret som är markerat i bilden?

För att lossa och rengöra filtret, är det bara att stänga kranarna före och efter, skruva ur filtret, rengöra, skruva tillbaka och sedan öppna kranarna igen?

Mvh
Viktor

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoheat 8.3 stannar och jag kan inte hitta vilket larm
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2012, 12:09:56 »
Nivån sjunkit en aning i expansionskärlet under åren vi bott i huset. Det fuktar lite vid kopplingarna på brinepumpen. Det är dit jag tror den förlorade vätskan tagit vägen.


Luktar fukten sprit? Det kan vara kondens också.

Det är hög hetgastemperatur vilket kan tyda på låg förångningstemperatur som en följd av dålig köldbärarcirkulation. Bildas det is på ventilen för utgående köldbärare?

Det ser ut att vara filtret som är inringat. På min pump sitter filtret mellan påfyllningsventilerna med det behöver det inte göra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 8.3 stannar och jag kan inte hitta vilket larm
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2012, 14:46:46 »
Jag har tömt och fyllt radiatorsystemet några gånger,

Du har väl luftat överallt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC Ecoheat 8.3 stannar och jag kan inte hitta vilket larm
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2012, 17:40:38 »
Borde vara den som är inringad. på min är den son en "vanlig" kulventil med "avstängningsarm", jag bara stänger av den och skruvar bort locket.

Jag fick en ökad diff på in gående och utgående brine, från 3 till 4-5, sant att det skvalade, lät som att det var lite brinevätska. rengjorde och allt gick tillbaka till normalt.
« Senast ändrad: 26 februari 2012, 11:51:17 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad vlassila

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat 8.3 stannar och jag kan inte hitta vilket larm
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2012, 10:47:32 »
Du har väl luftat överallt?

Jag har luftat genom att släppa ut luft genom övertrycksventilen tills att det kommer vatten, samt luftat elementen. Är det mer som ska luftas? I så fall har jag missat det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 8.3 stannar och jag kan inte hitta vilket larm
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2012, 17:20:19 »
Jag har luftat genom att släppa ut luft genom övertrycksventilen tills att det kommer vatten, samt luftat elementen. Är det mer som ska luftas? I så fall har jag missat det.

Jag tror det ska räcka pÃ¥ en EcoHeat.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!