Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill ha trimmnings-tips av Er  (läst 2295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

det

  • Gäst
det
Vill ha trimmnings-tips av Er
« skrivet: 30 december 2011, 18:49:48 »
Behöver hjälp med trimning av radiatorsidan.
Efter avslutad körning ca:25 min är det en temp på KB in 3,5 ut 1,9 Radiator ut 52,5, in 46,6 ute -4,5, det skiljer drygt 6 grader. Är det normalt? har läst lite andra inlägg och ser där att ni förespråkar större skillnad på in och ut.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vill ha trimmnings-tips av Er
« Svar #1 skrivet: 30 december 2011, 21:37:13 »
Vad är det för grejer du har?
6 ºC i :dt: på värmebäraren är absolut inte katastrof.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vill ha trimmnings-tips av Er
« Svar #2 skrivet: 30 december 2011, 21:42:53 »
Nu mins jag inte exakt men jag har för mig jag låg på 6 när installatören mätte upp maskinens effektivitet och det såg mycket fint ut. Att jag minskat liiite på hastigheten så att jag ofta landar på 7 är mest för att jag upplevt att jag får liiiite varmare varmvatten då.

Så ska man generalisera så tror jag inte man har ett behov av att göra några större justeringar bara för man har 6 i stället för 7 i delta.

Så vitt jag kan se det så under förutsättning att allt ser bra ut så borde ett högre flöde vara bättre. Men visst kommer det väl alltid en punkt då det är FÖR högt flöde. Har du anledning att tro att så är fallet?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad argu

  • Trimmare argu
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Edsbro
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kunskapstörstig
SV: Vill ha trimmnings-tips av Er
« Svar #3 skrivet: 31 december 2011, 12:14:41 »
Hej Carl!
MecMaster 10 kW, kombinerad med vedeldning, acktank 500 lit, elberedare. Bor i gammal 1923 tillbyggd (1980) kåk i två plan 225kvm. Har haft VP sen 1986 (Markaryds MMA40JO) men nu bytt till Mecmaster.
Vad är det för grejer du har?
6 ºC i :dt: på värmebäraren är absolut inte katastrof.
MecMaster HVP10 kW med VV slinga förvärmer varmvattnet till samma temp som i VP till elberedare, markslinga 400 m. Kombinerad med vedeldning om jag vill, acktank 500 lit,  Bor i gammalt 1923 tillbyggd (1980) kÃ¥k i tvÃ¥ plan 225 m2. Har haft VP sen 1986 (Markaryds MMA40JO, levde 24 Ã¥r) men nu bytt till Mecmaster. Har gjort av med 2559 kWh till VP frÃ¥n 10/9 till 12/22 ca:23 kWh/dag

Utloggad argu

  • Trimmare argu
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Edsbro
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kunskapstörstig
SV: Vill ha trimmnings-tips av Er
« Svar #4 skrivet: 31 december 2011, 12:27:53 »
Nu mins jag inte exakt men jag har för mig jag låg på 6 när installatören mätte upp maskinens effektivitet och det såg mycket fint ut. Att jag minskat liiite på hastigheten så att jag ofta landar på 7 är mest för att jag upplevt att jag får liiiite varmare varmvatten då.

Så ska man generalisera så tror jag inte man har ett behov av att göra några större justeringar bara för man har 6 i stället för 7 i delta.

Så vitt jag kan se det så under förutsättning att allt ser bra ut så borde ett högre flöde vara bättre. Men visst kommer det väl alltid en punkt då det är FÖR högt flöde. Har du anledning att tro att så är fallet?
Har kört på lägsta hastigheten hittils, ändrade igår till läge 2 på pumpen. Ska kolla om det blir någon skillnad. Kör för tillfället rakt ut till raddarna från VP får lite ojämn värme i olika delar av huset men det får jag justera med rad.termostaterna.Återkommer med besked.
« Senast ändrad: 31 december 2011, 12:43:31 av argu »
MecMaster HVP10 kW med VV slinga förvärmer varmvattnet till samma temp som i VP till elberedare, markslinga 400 m. Kombinerad med vedeldning om jag vill, acktank 500 lit,  Bor i gammalt 1923 tillbyggd (1980) kÃ¥k i tvÃ¥ plan 225 m2. Har haft VP sen 1986 (Markaryds MMA40JO, levde 24 Ã¥r) men nu bytt till Mecmaster. Har gjort av med 2559 kWh till VP frÃ¥n 10/9 till 12/22 ca:23 kWh/dag

Utloggad argu

  • Trimmare argu
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Edsbro
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kunskapstörstig
SV: Vill ha trimmnings-tips av Er
« Svar #5 skrivet: 31 december 2011, 12:41:41 »
Har lite svårt med alla funktioner på sidan, men jag lär mig nog snart hur jag ska svara osv.
MecMaster HVP10 kW med VV slinga förvärmer varmvattnet till samma temp som i VP till elberedare, markslinga 400 m. Kombinerad med vedeldning om jag vill, acktank 500 lit,  Bor i gammalt 1923 tillbyggd (1980) kÃ¥k i tvÃ¥ plan 225 m2. Har haft VP sen 1986 (Markaryds MMA40JO, levde 24 Ã¥r) men nu bytt till Mecmaster. Har gjort av med 2559 kWh till VP frÃ¥n 10/9 till 12/22 ca:23 kWh/dag

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vill ha trimmnings-tips av Er
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2012, 07:55:29 »
Har du ojämn temperatur så bör du i första hand försöka trimma in grundflödena på dina radiatorer.
På en del radiatorventiler (under termostaten) kan man justera grundflödet, går inte det får man ge sig på returventilen på radiatorn.
Kolla till- och frånloppstemp på varje radiator (kolla då kompressorn värmer huset och har gått en liten stund).
Antingen så känner man bara med fingrarna, en del kör med IR-termometer och svart tejp.
Se till att ingen radiator har för varm retur utan alla radiatorer ska ha några graders tempdiff mellan till- och frånlopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad argu

  • Trimmare argu
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Edsbro
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kunskapstörstig
SV: Vill ha trimmnings-tips av Er
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2012, 12:56:27 »
Har du ojämn temperatur så bör du i första hand försöka trimma in grundflödena på dina radiatorer.
På en del radiatorventiler (under termostaten) kan man justera grundflödet, går inte det får man ge sig på returventilen på radiatorn.
Kolla till- och frånloppstemp på varje radiator (kolla då kompressorn värmer huset och har gått en liten stund).
Antingen så känner man bara med fingrarna, en del kör med IR-termometer och svart tejp.
Se till att ingen radiator har för varm retur utan alla radiatorer ska ha några graders tempdiff mellan till- och frånlopp.
OK, tack för tipsen. Jag börjar med att kolla diffen på raddarna, får justera på rerurventilerna.
MecMaster HVP10 kW med VV slinga förvärmer varmvattnet till samma temp som i VP till elberedare, markslinga 400 m. Kombinerad med vedeldning om jag vill, acktank 500 lit,  Bor i gammalt 1923 tillbyggd (1980) kÃ¥k i tvÃ¥ plan 225 m2. Har haft VP sen 1986 (Markaryds MMA40JO, levde 24 Ã¥r) men nu bytt till Mecmaster. Har gjort av med 2559 kWh till VP frÃ¥n 10/9 till 12/22 ca:23 kWh/dag

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!