Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inomhusgivare Thermia Diplomat?  (läst 43499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« skrivet: 12 februari 2012, 13:01:56 »
Hej!

Jag har hittat en bra kurva jag kör mot och brytit kurvan vid -5, 0 och +5 och har bra inomhusklimat oavsett temperatur ute.
Men så fort solen tittar fram får vi 2-4 grader varmare i huset så jag är inne på att sätta dit en inomhusgivare.

Jag har tänkt mig att placera denna i en trappa som går från källaren till förstaplan för där är det inget solinsläpp eller annan värmekälla.
Är detta värt att göra och isf vilken givare ska det vara? Någon som har ett kopplingsschema till den?

Mvh Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2012, 13:08:58 »
Till Thermia "måste" man köpa originalgivaren det är lite mer än bara en temperaturgivare. Det sitter bla. en IC krets monterad och jag har försökt se vad den heter men inte lyckats med det. Den är mycket enkel att koppla in, två tråd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2012, 13:29:22 »
Okej, men en annan sak.. som sagt jag är hyffsat ny på värmepump..
Så säkert lite dumma frågor nu:

-På vilket sätt kommer inne och utegivaren jobba tillsammans?
-Om man märker att det blir sämre med inomhusgivare, kan man på nåt sätt deaktivera den i menyn?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad kimpaking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2012, 13:50:25 »
Går det att beställa originalgivare på nätet? är det samma givare till samtliga Thermia modeller? Fick en Optimum G2 8kW installerad förra året och funderar på att installera en innegivare.
Thermia Diplomat Optimum G2 8kW
Villa frÃ¥n 1949, 79m2  1½plan + källare.
8st gamla element samt fläktkonvektor UL26 i källaren.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2012, 13:58:49 »
Det är samma till alla nya modelle kostar 1000kr lcd display kan ställa in ändra temp och se aktuell inne och ute temp

Utloggad kimpaking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2012, 14:07:39 »
OK, det låter överkomligt. går den att beställa på nätet?
Thermia Diplomat Optimum G2 8kW
Villa frÃ¥n 1949, 79m2  1½plan + källare.
8st gamla element samt fläktkonvektor UL26 i källaren.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2012, 14:46:57 »
Hittade elanvisningar för min pump precis och såg att inkoppling av inomhusgivare verkade ganska enkelt.
2 tåtar in på port 303 & 304... kommer det upp en extrameny i VP när inomhusgivaren är inkopplad?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2012, 15:40:10 »
Ja det kommer en extrameny

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2012, 15:46:26 »
Nej, men värdet för rumbör kommer bli aktuellt värde istället. Rumbör ställer du nu in på rumsgivaren istället.
VP jobbar som vanligt mot utetemp och kurva samt rumbör. OM temperaturen ändras ifrån rumbör t.ex. ökar med 2 gr pga solinstrålning kommer vp att sänka börvärdet på framledning med temperaturskillnaden x rumfaktor. Rumfaktor är ställbart under menyn kurva.
Alltså:
Rumbör=20 ºC. Rum Är=20 ºC ger ingen påverkan.
Rumbör=20 ºC. Rum Är=21 ºC ger en sänkning av börvärdet på framl med 2 gr om rumfaktor=2 (fabriks inst)

EDIT: Gick lite fort där. BÅDE Rum Bör och Rum Är kommer att synas i displayen.
Ändringen av rumsfaktor kommer, som jag sa tidigare, att ligga under menyn "Kurva"

« Senast ändrad: 12 februari 2012, 15:48:47 av Tobocop »
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2012, 15:50:41 »
Citera
-Om man märker att det blir sämre med inomhusgivare, kan man på nåt sätt deaktivera den i menyn?
Om det blir sämre kan man ställa rumfaktor till 0.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2012, 16:58:17 »
Nej, men värdet för rumbör kommer bli aktuellt värde istället. Rumbör ställer du nu in på rumsgivaren istället.
VP jobbar som vanligt mot utetemp och kurva samt rumbör. OM temperaturen ändras ifrån rumbör t.ex. ökar med 2 gr pga solinstrålning kommer vp att sänka börvärdet på framledning med temperaturskillnaden x rumfaktor. Rumfaktor är ställbart under menyn kurva.
Alltså:
Rumbör=20 ºC. Rum Är=20 ºC ger ingen påverkan.
Rumbör=20 ºC. Rum Är=21 ºC ger en sänkning av börvärdet på framl med 2 gr om rumfaktor=2 (fabriks inst)

EDIT: Gick lite fort där. BÅDE Rum Bör och Rum Är kommer att synas i displayen.
Ändringen av rumsfaktor kommer, som jag sa tidigare, att ligga under menyn "Kurva"

Nja, kurva och rum(parallellförskjutning) ställer du som vanligt på pumpen. Rumbör som du ställer på innegivaren påverkar inte valt "Rum" på pumpen. Innegivaren justerar sen enligt ditt exempel efter vald kurva och vald parallellförskjutning.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2012, 18:40:57 »
Och det kan inte bli sämre utan bara bättre, utegivaren är den som styr det hela, men tar hjälp av innegivaren att justera om "okända" faktorer påverkar värmen inne. Både om temperaturen blir för hög eller för låg.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2012, 18:43:40 »
Citera
Nja, kurva och rum(parallellförskjutning) ställer du som vanligt på pumpen. Rumbör som du ställer på innegivaren påverkar inte valt "Rum" på pumpen. Innegivaren justerar sen enligt ditt exempel efter vald kurva och vald parallellförskjutning.
Thumbsup
Orka inte läsa på så ja sprang mellan sonens sovrum och vp och redde ut det hela. Du har rätt.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2012, 20:28:41 »
Att man inte tänkt på detta tidigare, verkar riktigt bra.
Tror jag läste nånstans att man kan ställa in hur mycket man vill att innegivaren ska bestämma? Stämmer det?

Tack alla för mycket bra svar, ett riktigt bra forum!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2012, 20:45:26 »
Att man inte tänkt på detta tidigare, verkar riktigt bra.
Tror jag läste nånstans att man kan ställa in hur mycket man vill att innegivaren ska bestämma? Stämmer det?

Tack alla för mycket bra svar, ett riktigt bra forum!
Rumsfaktor 1=2 gr justering av framledning(mot börvärde från vald kurva) per grad avvikelse i innetemp mot inställt värde på innegivare.
Rumsfaktor 4=8 gr per grad avvikelse.
« Senast ändrad: 12 februari 2012, 21:02:50 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!