Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inomhusgivare Thermia Diplomat?  (läst 43640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2012, 20:50:30 »
Dvs hur stor påverkan rumsgivaren ska ha 0= ingen påverkan 4= mycket stor påverkan

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2012, 21:53:14 »
Okej, vad brukar man ställa givaren på? Alltså hur mycket den ska bestämma!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2012, 22:01:07 »
Thermia rekommenderar 1-3 för radiatorvärme och 2-4 för golvvärme jag brukar sätta på 2 när jag installerar så får kunden prova sig fram beror ju mycket på placering och vad den ska reagera mot öppen spis/ kamin / dåligt isolerat hus som snabbt blir nerkylt vid blåst / nytt hus med stora glaspartier som värms fort vid soljus,

Så det finns inga givna inställningar

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2012, 01:00:34 »
placeringen ska ju vara smart eftersom om innegivaren exempelvis förskjuter börvärdet neråt på grund av att den plats där givaren sitter har blivit varmare så kommer det då också resultera i att samtliga övriga ytor som värmepumpen värmer också blir påverkade.

På samma sätt kommer rumsgivaren göra det varmare överallt om det blir kallare där rumsgivaren sitter. Det kan vara värt att notera vart det ofta vandrar luft :) typ på grund av ventilation etc. Eller huruvida väggen sitter mot en tvättstuga där det ibland går torktumlare etc.

SÃ¥ lösningen ligger i att försöka notera vart värmeförändringar sker och huruvida dessa är lokala eller  pÃ¥verkar hela huset. Är det lokalt i ett rum kan termostater vara en annan lösning.

I vissa fall kan en kombination också vara bra.

Det är ju alltid bra med trådlösa givare, vilket inte finns i thermias sortiment så vitt jag vet, då dessa går att flytta om man inte är nöjd med placeringen efter en tid.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #19 skrivet: 13 februari 2012, 08:38:45 »
Hej Vi tar 925+moms för den digitala Men det är inte ofta vi sätter in sådana ::)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2012, 13:30:29 »
jag vill ha en  Thumbsup
Jag har 2 tråd från elpannedagarna till en bra position.
Känns dyrt att någon ska komma och skruva upp den på väggen och koppla in 2 trådar uppe & nere.
Min installatör säger att bara de med innegivare har problem fiR: så de vägrar sälja en.......
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #21 skrivet: 13 februari 2012, 16:39:02 »
vägrar sälja en lol :)



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #22 skrivet: 13 februari 2012, 20:49:20 »
David, precis som du säger placeringen är ju oerhört betydelsefull.
Jag har ju mekanisk ventilation i huset, insatskamin så vid såna ställe är ju inte optimalt.. sen är ju grejen att man har källare som är inredd och där är ju temperaturen något kallare.

Men jag har tänkt mig i källartrappen upp mot första plan i ett hörn, där har jag varken några ventiler för ventilation, ingen kamin i närheten samt inget solinsläpp.
Kan det vara en bra tanke?

Och skulle innegivarens placering bli fel , går de väl att skarva på lite mer kabel och flytta givaren?

Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #23 skrivet: 13 februari 2012, 21:03:02 »
ja det går så klart att flytta.

Risken är ju att man placerar givaren på ett ställe som nästan aldrig påverkas av de kortsiktiga omständigheter som man ju kanske vill att just inomhusgivaren skall ta höjd för.

Så ja det är ganska knepigt :)

Därför jag gillar termostater - även om en kompressorbrytande termostat/givare kan vara ett bra komplement - samt att en vanlig inomhusgivare kan kompensera för en lite risig kurva alternativ hus som påverkas mycket av vind.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #24 skrivet: 13 februari 2012, 21:43:27 »
ja det går så klart att flytta.

Risken är ju att man placerar givaren på ett ställe som nästan aldrig påverkas av de kortsiktiga omständigheter som man ju kanske vill att just inomhusgivaren skall ta höjd för.

Så ja det är ganska knepigt :)

Därför jag gillar termostater - även om en kompressorbrytande termostat/givare kan vara ett bra komplement - samt att en vanlig inomhusgivare kan kompensera för en lite risig kurva alternativ hus som påverkas mycket av vind.
Kompressorbryteriet är ingen höjdare i ett hus där övervåningen lätt värms upp av solen och nedervåningen inte påverkas alls. Kan jag intyga.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #25 skrivet: 13 februari 2012, 21:53:22 »
Nej då är ju termostater bättre tycker jag.
Exempelvis termostater pÃ¥ övervÃ¥ningen och sedan en kompressorbrytande inomhusgivare som komplement pÃ¥ nedre plan. Men har man en arbetstank gÃ¥r det ju fin-fint med termostater överallt :) 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #26 skrivet: 13 februari 2012, 22:04:39 »
Bara för att balansera lite kan jag tala om att jag har en innegivare placerad centralt i huset på markplanet vid trappen ned till källaren. Det fungerar alldeles utmärkt temperaturen varierar "normalt" med mindre än 0,5 grader oftast handlar det om några tiondelar. Enda gången det kan dra i väg med 1 eller 1,5 grad är om det blåser hårt och samtidigt blir ett snabbt temperaturfall då tar det kanske ett dygn innan temperaturen stabiliserat sig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #27 skrivet: 13 februari 2012, 22:58:41 »
Bara för att balansera lite kan jag tala om att jag har en innegivare placerad centralt i huset på markplanet vid trappen ned till källaren. Det fungerar alldeles utmärkt temperaturen varierar "normalt" med mindre än 0,5 grader oftast handlar det om några tiondelar. Enda gången det kan dra i väg med 1 eller 1,5 grad är om det blåser hårt och samtidigt blir ett snabbt temperaturfall då tar det kanske ett dygn innan temperaturen stabiliserat sig.
Jag har också innegivare, det funkar kanon. Blir möjligen något svalare i källaren när man eldar uppe men bara någon grad. David och jag refererade till ett hemmabygge med termostat som blockerar kompressorn helt vid övertemp inne, via EVU ingången. Ett jättebra val om man har väldigt öppen planlösning, inte annars.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #28 skrivet: 13 februari 2012, 23:08:26 »
mjaeae en innegivare är ju egentligen aldrig en bra lösning om man inte har en öppen planlösning. Oavsett om den stryper värmepumpen mycket eller lite kommer dess position få oönskad effekt på ytor som inte påverkas av den tillfälliga inomhustemperaturförändringen.

Självklart överdriver jag lite för att få fram min ståndpunkt.

Men innegivaren är i normalfallet i alla fall väldigt bra i fall övertemp ofta sker på ett nedre plan på grund av matlagning eller massa folk, eldning etc och att när kompressorn då minskar eller stoppar helt så kan nedre plan kylas av genom att värmen stiger till övre plan som då alltså står relativt opåverkat. När givaren indikerar värmebehov på nytt så sätter kompressorn i gång och kör normalt.

Jag gjorde detta med den givare som DKT nämner, i kombination med att jag ökade kurvan lite. Resultatet var att en normal dag hade jag alltid minst ett avbrott ofta då i samband med matlagning. Detta varade 1-3 timmar. Då fanns det lite pulver när det behövdes. Smart tycker jag. Men precis som med innegivare rent allmänt så passar det inte alla så klart!

Och framför allt ska det inte vara ett instrument för att slippa ställa in kurvan 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #29 skrivet: 16 februari 2012, 16:23:07 »
Hej igen..!

Nu har jag installerat innegivaren, enda funderingen jag har är att den tempen som visas på lcd displayen är väl RumÄR?
För nu har jag haft ca 21grader på innegivarens display men en termometer som jag placerat precis bredvid visar 20grader, går detta att kalibrera?

Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!