Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte värmepump  (läst 2499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Byte värmepump
« skrivet: 18 februari 2005, 19:17:57 »
Hej. Jag har en värmepump installerad 1979 Typ Thermia JBC 400 M (ytjordvärme) och jag undrar om det är någon som har haft någon sådan installerad och bytt ut den. I så fall till vad och om det gav någon energibesparing. det borde ju va bättre verkningsgrad på dom nya eller va det bättre förr?? Frågan är om man skall köra tills det rasar eller byta innnan ??

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byte värmepump
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2005, 19:42:58 »
fina grejor det där, den har oöverträffad vermvattenkapacitet!!! tror du håller med?
Den var nog först med HT system!! varmvattentempen är mycket hög eller hur!

Pumpen är tung som bly!! det kan va lugnast att göra ett "planerat" byte. I panik på vintern vid sträng kyla är ju inge kul, dessutom blir det nog inte mycket till anbud/förberedelser.

jag har en bekant som kört sjövärme med en sån pump över 20 år, i fjol sommar började brinepumpen skrika. i övrigt var den ok, men pumpen sitter så illa till så han valde att byat ut den.
Vet faktiskt inte hur det gick med förbrukningen, men det är nog svårt att se.
nu är det dottern med gubbe o barn som har huset så det blev nog kort jämförelsetid...

Den "gamla" avger ganska mycket effekt ca 9 kw?? sÃ¥ du ska ha en rejäl pump annars ökar tillskottstimmarna dÃ¥ blir det ingen besparing!  Vilken förbrukning har du nu? Du har väl inga siffrar utan VP?

26 år är inte illa, den borde nog ha gjort sitt snart!?

Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MOKARN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Byte värmepump
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2005, 00:49:45 »
jbc 400 ger drygt 10kw

Utloggad Ljung

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv/Göteborg
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • There is no way like the easy way!
SV: Byte värmepump
« Svar #3 skrivet: 07 december 2005, 20:32:01 »
Har precis (6v) bytt min JBC 400 mot en Nibe 1230 + FLM30, har än sÃ¥ länge sänkt energiförbrukningen med ca 40%  *hehe*
Nibe 1230/8   FLM 30    400m Markkollektor
Mexivilla 200m2

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte värmepump
« Svar #4 skrivet: 07 december 2005, 21:25:33 »
Hej. Jag har en värmepump installerad 1979 Typ Thermia JBC 400 M (ytjordvärme) och jag undrar om det är någon som har haft någon sådan installerad och bytt ut den. I så fall till vad och om det gav någon energibesparing. det borde ju va bättre verkningsgrad på dom nya eller va det bättre förr?? Frågan är om man skall köra tills det rasar eller byta innnan ??

du är inte ensam med dessa tankar..
har själv en Thermia Duo 8 från 1983 eller om det var 1984.
gÃ¥r fint men man är lite närvös. sÃ¥ är det ju.. och jag är utan elpatron och panna ocksÃ¥  :-\
inte kul om den rasar när det är -30 grader.

Ljung =
fick du 40% sänkt förbrukning med nya pumpen??
inte illa.. kanske lönar sig med ny dÃ¥  ;) själv intalade jag mig att dom gammla var bättre..
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte värmepump
« Svar #5 skrivet: 09 december 2005, 08:36:38 »
Jag bytte ut min gamla Völund pump från -82 till en ny Nibe 1215-7. Installerad effekt ca 13kW på den gammla!
Min förbrukning från augusti när jag satte in den nya är stadigt dalande. Högre inbesparing ju kallare det är. För Noveber var förbrukningen nästan 50% lägre, fast då kan flera faktorer spela in. Definitivt borde förbrukningen sett över tiden i alla fall kunna bli 40% lägre.
Har fortfarande ingen elpatrontid för värmen och den går inte kontinuerligt än för att orka hålla huset varmt. Har haft -18gr som kallast. (Ute)  ;D

Tror att man vinner på att byta ut en gammal pump i de flesta fall än om den går "bra" . Tror inte att man alltid behöver tänka på teknisk livslängd utan även ska beakta ekonomisk livslängd.

När jag plockade isär den gammla pumpen var det helt (vinkelslip ej använd  ;)) omöjligt att få lös CP för kalla sidan, hur hade det gått om den pajat i Januari? Hua! Dessutom var man tvungen att riva ut en kompressor samt lite annat för att komma åt, underhållsovänligt!  huvuddunk knUp

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Byte värmepump
« Svar #6 skrivet: 09 december 2005, 13:38:43 »
Cirkulationspumpar, smutsfilter od. borde alltid sitta utanför skalet.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!