Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tänker jag rätt?  (läst 1043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MickeL74

  • Gäst
MickeL74
Tänker jag rätt?
« skrivet: 20 januari 2014, 00:49:52 »
Hej kunniga energiintresserade,
jag är spekulant på ett hus som har vattenburen värme och elpanna. Enl. uppgift drar huset ca 30Mwh per år inkl. Hushållsel.
Tänker jag nu rätt (är t.ex lite osäker på vad som gäller för varmvattenproduktion).
Antaganden
1. att 7Mwh är hushållsel
2. Jag kommer att ha samma värme/vattenbehov som tidigare ägare

Innebär då detta följande, ca 23Mwh krävs för att värma huset med el. En bergvärmeintallation kan leverera samma energimängd, men kräver bara ca 7,6Mwh el för att göra detta (är COP 3 rimligt? - huset är i Sthlm), d.v.s besparingen är ca 15,2Mwh/år. Är det rätt tänkt (även avs. Varmvattenprodktionen)?

Tacksam för svar
Husspekulanten

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tänker jag rätt?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2014, 00:56:46 »
Antagandena är hyfsat korrekta.

Du behöver fundera på vem som bodde där innan och huruvida deras användning av huset kan tänkas skilja sig från ditt. Har du en barnfamilj. Var dom utan barn, och så vidare. Det kan bli en viss skillnad.

Vad är det för uppgift som gör gällande att huset drog 30mwh?

Bortsett från dessa detaljer är det som du säger. Besparingen i angivet scenario är ca 15mwh per år.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tänker jag rätt?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2014, 08:22:25 »
COP = 3 är rimligt för en rätt dimensionerad berg- eller markvärmepump som värmer ett hus med radiatorer som kräver 55 grader fram när det är som kallast ute. Kolla hur det är med radiatorerna, att det inte är ett högtemperatursystem.

I övrigt samma kommentarer som David. Är det ett dödsbo som säljer kan det vara knepigt både med förbrukningsstatistik och dess relevans.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

MickeL74

  • Gäst
MickeL74
SV: Tänker jag rätt?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2014, 13:51:04 »
Hej igen,
stort tack för svar och kommentarer. Jag ska titta lite närmare på bakgrunden till angiven förbrukning och även typ av radiatorer.
MVH
Micke

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tänker jag rätt?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2014, 14:08:50 »
Om du kollar hur elpannan eller tillhörande shuntautomatik är inställd så borde du kunna dra nån slutsats kring hur varmt vatten man brukar skicka ut i värmesystemet när det är som kallast ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!