Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är bäst?  (läst 18086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken är bäst?
« skrivet: 31 januari 2011, 17:22:06 »
Hoj
Jag sitter och kollar pÃ¥ Bergvärmepumpar, men blir inte klok.  huvuddunk
Mitt hus har just nu en elpanna som spelar på sista tonen, förbrukning per år är 26000KWh (inkl hushållsel), boyta 110kvm +50kvm tvättstuga och uppvärmt garage (sitter ihop med huset), 1plansvilla med rexoventsystem (till och frånluft), vill gärna ha lite varmt inne (helst 23-24 ºC) eftersom rexoventen blåser in luft som är 14-17 ºC under vintern. Vilken strolke på pannan vore lämpligast?
Vilken panna använder du? Varför valde du just den? Fungerar den bra? Hade du gjort samma val idag eller är det något du skulle ändra på?
Tack på förhand.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2011, 17:41:05 »
Ser man på olika fabrikat, så tog det mig ett år att fatta beslutet att ta Nibe, mycket för att den har störst skara användare här på forumet och
den dagen vvsaren inte har tid och lust att leka med dig och din maskin, så kan du få stöd härifrån...

Så, det var min åsikt.. sen vet jag inte vad som lämpar sig bäst hos dig. :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken är bäst?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2011, 17:56:36 »
Viktigare än fabrikatet (alla stora tillverkares pumpar funkar bra) är vilken installatör du väljer.
Ta hem några representanter för de stora firmorna i din närhet och försök se vilka som bara vill sälja nåt och vilka som vill lösa dina problem.
Du har inte så stor nytta av att du valde en pump med 5% bättre COP den dagen den krånglar och installatören har försvunnit...

Sen är det, som Kalle säger, alltid en fördel att satsa på beprövad teknik...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2011, 17:58:58 »
Jag bor i norrland, SkellefteÃ¥ (men gillar int hockey för det  ::) ), om nu det hjälper  Sc:,h
Har läst någonstans att Nibe är störst, de märken jag har kollat på är Nibe, IVT och CTC.
Tyvärr litar jag inte riktigt på försäljare när man pratar med dem, man hör ganska exakt vilken modell som de har inköpsrabatt på och helst vill sälja, så därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig att reda ut vilken som helt enkelt skulle vara bäst.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2011, 17:59:26 »
sant, fast bra vvsare är öppna för installera den maskin du önskar.

Nu var dock de flesta sjukt besatta att sälja ett förbestämt paket något jag avskydde. Hade turen att hitta en
bra firma som lät mig välja och tyckte det var kul med egna idéer.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken är bäst?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2011, 18:01:12 »
Varje firma/säljare har sitt märke dom kränger. Ta in offerter från flera firmor. Du ser ju ganska snabbt vilka som skickar en offert direkt och vilka som bemödar sig att komma hem till dig för att undersöka dina förutsättningar innan dom skickar offerten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2011, 18:04:30 »
Instämmer med purjo.

NIBE, IVT och Thermia valde jag mellan.
Valet för på IVT mycket tack vare installatören och priset.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2011, 19:26:10 »
Läste i en tabell om fel på bergvärmepumpar att IVT ligger i topp, det låter ju inte så bra. Någon som har erfarenhet av detta?
Läste även att någon här på forumet haft problem med sin CTC och varmvattnet, låter inte heller bra. Kräver den ständig elpatron för varmvatten eller?
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Blåsmurf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2011, 19:43:54 »
Läste i en tabell om fel på bergvärmepumpar att IVT ligger i topp, det låter ju inte så bra. Någon som har erfarenhet av detta?
Läste även att någon här på forumet haft problem med sin CTC och varmvattnet, låter inte heller bra. Kräver den ständig elpatron för varmvatten eller?

Jag har en CTC i ett lika stort hus som du, vi är 4 i familjen och har aldrig haft problem med varmvattnet. Jag var faktiskt lite orolig angående varmvattnet eftersom man hört många som haft problem. Fick anläggningen installerad i september förra året. Pumpen har förbrukat 815kWh under januari månad vilket måste vara godkänt? Vi har inget badkar utan använder bara dusch. Bor i grannstaden norr om dig :)

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Vilken är bäst?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2011, 19:48:46 »
Hej Djarven.

Skelleftebo jag oxå!! Thumbsup (fast på landet)

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter angående val av pump installatör.

Våren 2010 grep jag mod att bestämma mig för att skaffa vp. Surfade en vinter här på forumet, hade gjort energioffert som erbjuds här. Heldött inget svar. Gick på Vårmässan här istan & pratade med alla lokala vp utställare & de flesta skulle höra av sig (5st) för att komma (lokala installatörer), knäpptyst ingen hörde av sig klart besviken, gick till min kusin som är rörkrökare & han gav mig en offert som varväl hyffsad men hade inget att jämföra med tyvärr faktiskt besviken på ointresse av installatörerna i stan. Men som sagt min kusin hittar jag igen mitt i natten, på julafton etc jag vet var han bor & har stuga så jag tänkte att bra service är ju bra..... knUp knUp.

Nibe blev det i alla fall efter totalt 7 offertförfrågninga fiR: fiR: fiR:r samt offertförfrågan här på forumet. I alla fall har jag lärt mig att rörmokare är ett eget "släkte" de vet alltid bäst & struntar i tillverkarnas anvisningar, de gör som de "alltid gjort" var tydlig med hur du ska ha kopplingar går alltid att göra på olika sätt.

Offerter som det står att installatören justerar in pumpen betyder att de startar den.....Hos mig fick jag ändra allt från fabriksinställningar.




//scoutman
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2011, 20:11:51 »

Pumpen har förbrukat 815kWh under januari månad vilket måste vara godkänt?

Det låter bra, det är alltså vad elpatronen dragit?
Vid vilken temp sätter den igång?

Jag vill sÃ¥klart ha en pump med sÃ¥ lite förbrukning som möjligt.  8)

Skelleftebo jag oxå!! Thumbsup (fast på landet)

Härligt.  :D

Surfade en vinter här på forumet, hade gjort energioffert som erbjuds här. Heldött inget svar. Gick på Vårmässan här istan & pratade med alla lokala vp utställare & de flesta skulle höra av sig (5st) för att komma (lokala installatörer), knäpptyst ingen hörde av sig klart besviken, gick till min kusin som är rörkrökare & han gav mig en offert som varväl hyffsad men hade inget att jämföra med tyvärr faktiskt besviken på ointresse av installatörerna i stan.

Nibe blev det i alla fall efter totalt 7 offertförfrågninga fiR: fiR: fiR:r samt offertförfrågan här på forumet. I alla fall har jag lärt mig att rörmokare är ett eget "släkte" de vet alltid bäst & struntar i tillverkarnas anvisningar, de gör som de "alltid gjort" var tydlig med hur du ska ha kopplingar går alltid att göra på olika sätt.

Offerter som det står att installatören justerar in pumpen betyder att de startar den.....Hos mig fick jag ändra allt från fabriksinställningar.

//scoutman

Jag kan bara hålla med dig, har kollat runt lite, men bemötandet verkar minst sagt tamt, det bästa jag fått hittlis är från grannstaden i söder, tro det eller ej, men de ska komma på besök imorgon. Dessutom göra offert på både CTC och Nibe.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad LEL

  • Hemmafixare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC Eco Heat 8.5
SV: Vilken är bäst?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2011, 20:20:37 »
Hej Djarven.

Skelleftebo jag oxÃ¥!!  (fast pÃ¥ landet)

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Jag var också på vårmässan i isladan.En av alla de firmor jag pratade med ringde upp, men någon offert har inte kommit.
Beställde en CTC 8,5 Eco Heat och gjorde jobbet själv. Allt har fungerat perfekt.
Tydligen har rörfirmorna mycket att göra eller.....

Själv är bästa drängen!!!
Lasse

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vilken är bäst?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2011, 20:31:31 »
Hoj
Jag sitter och kollar pÃ¥ Bergvärmepumpar, men blir inte klok.  huvuddunk
Mitt hus har just nu en elpanna som spelar på sista tonen, förbrukning per år är 26000KWh (inkl hushållsel), boyta 110kvm +50kvm tvättstuga och uppvärmt garage (sitter ihop med huset), 1plansvilla med rexoventsystem (till och frånluft), vill gärna ha lite varmt inne (helst 23-24 ºC) eftersom rexoventen blåser in luft som är 14-17 ºC under vintern. Vilken strolke på pannan vore lämpligast?
Vilken panna använder du? Varför valde du just den? Fungerar den bra? Hade du gjort samma val idag eller är det något du skulle ändra på?
Tack på förhand.

Hej, Jag har panna som profilen nedan visar. Beställde både VP och borrhål av rörmokaren. Litade på hans maskinval eftersom han hade gjort en avloppspumpinstallation åt grannen tidigare som gav mycket bra referenser av honom. Instämmer i hans omdöme. Tyvärr la jag fingrarna i blöt och ifrågasatte om det behövdes 160m, jag skulle ju fortsätta isolera, OK 140m då, sa han, några tillskottstimmar blir det. Tyvärr lite många blev det men inte så många än att det betalat extrametrarna i alla fall. VPn går klanderfritt, men som flera andra NIBE-ägare har jag bytt en temp.givare. Idag hade jag valt en modernare, helst varvtalsstyrd maskin och sluppit allt pillande för att minska start o stopp. Andra får svara på vilken storlek du ska ha på pumpen. Lycka till!
//Bo
« Senast ändrad: 31 januari 2011, 20:38:00 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2011, 20:40:32 »
Ser man på olika fabrikat, så tog det mig ett år att fatta beslutet att ta Nibe, mycket för att den har störst skara användare här på forumet och
den dagen vvsaren inte har tid och lust att leka med dig och din maskin, så kan du få stöd härifrån...

Så, det var min åsikt.. sen vet jag inte vad som lämpar sig bäst hos dig. :)

Att tänka på vad det gäller Nibe 1145/1245 är väl det faktum att man fortfarande har kolvkompressor. Det fungerar väl bäst om man har en lite mer modern kåk eller mycket golvvärme (på grund av kraftigt fallande COP vid temperaturer över 45-50 grader).
Ser att just RallyKalle har en 80-talskåk. Det är väl mer optimalt, eller vad säger ni andra VP-experter?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken är bäst?
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2011, 20:43:13 »
Läste i en tabell om fel på bergvärmepumpar att IVT ligger i topp, det låter ju inte så bra.

Vad var det för tabell? Om det var Folksams statistik sÃ¥ visar den antalet försäkringsärenden.  Utan hänsyn till försäljningssiffrorna blir den statistiken väldigt missvisande - Dom populäraste modellerna kommer alltid att ligga i topp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!