Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc ecoheat och ctc ecopart?  (läst 33961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2013, 11:47:38 »
Ja det är 6 kW som slutvärmer varmvattnet
 2 gÃ¥nger 500 liter är bara för att ha en backupp när det är strömavbrott.

Ecoparten ställer in rerurtemperaturen den stannar vid t ex 30 grader senad kan man ställin start temp. till 5 till 10 grader lägre jag kör gärna 8 grade de säger att det ger optimalt COP
Jag tror COP ligger nära 6 på VP vi klarar hela hushållet på 13000 kW el / år + 3500 kW från solfångarna.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2013, 12:00:50 »
Ja det är 6 kW som slutvärmer varmvattnet
 2 gÃ¥nger 500 liter är bara för att ha en backupp när det är strömavbrott.

Ecoparten ställer in rerurtemperaturen den stannar vid t ex 30 grader senad kan man ställin start temp. till 5 till 10 grader lägre jag kör gärna 8 grade de säger att det ger optimalt COP
Jag tror COP ligger nära 6 på VP vi klarar hela hushållet på 13000 kW el / år + 3500 kW från solfångarna.

Är det en separat elberedare som har effekten 6 kw eller är det en vvb som är integrerad i en av acctankarna?

Vad uppskattar du att spetsen av vv kostar per år?

Så det är en inbyggd enklare styrning i EcoPart där man kan ställa in start och stopp temperatur för kompressorn?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #17 skrivet: 13 mars 2013, 12:08:58 »
En annan tanke som slår mig då det gäller fast vs flytande kondensering är: Under vintertid då framledningstemp är som högst så hur stor blir egentligen vinsten med flytande kondensering?

Hur stor är skillnaden i energiförbrukning sommartid om man har ett system med separat vvb och låter vp vila annat än de ruggiga och kallare sommardagarna?



Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #18 skrivet: 13 mars 2013, 13:06:23 »
Jag tittade på några år vad som gått åt under juni-juli-augusti.
Pumpen har då gått för enbart varmvatten och gjort av med strax över 500 kWh samanlagt.
Med el skulle det väl gått 1500-2000 kWh, så det rör väl sig om 1000-1500 kWh för min del.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #19 skrivet: 13 mars 2013, 13:30:47 »
Jag skulle uppskatta 2800 kWh per år i spetsvärme men det är mycket spekulation.

Ja det finns en enkel styrning med mjukstart och inställbar start temperatur och ett band brädd till starten. Det är dock i omöjligt att köra VP under 25 grader då starten annars blir under 20 om man inte kan få ner returen under 20 grader. (utan förvärmning av ventilations luften eller annan extra steg på tappvattnet)

Jag har också funderat på vad nyttan är med flytande kondensering det viktiga är att hålla låg framlednig och låg returtemperetur.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #20 skrivet: 13 mars 2013, 18:30:40 »
Jag skulle uppskatta 2800 kWh per år i spetsvärme men det är mycket spekulation.

Ja det finns en enkel styrning med mjukstart och inställbar start temperatur och ett band brädd till starten. Det är dock i omöjligt att köra VP under 25 grader då starten annars blir under 20 om man inte kan få ner returen under 20 grader. (utan förvärmning av ventilations luften eller annan extra steg på tappvattnet)

Jag har också funderat på vad nyttan är med flytande kondensering det viktiga är att hålla låg framlednig och låg returtemperetur.

Okej.

Vad är ett band brädd?

Om det är omöjligt att köra med en temp under 25 grader är det kanske klokare att slå av vp under dessa månader, eller far vp på något sätt illa av det?

Inom vilket temp-intervall kan EcoPart jobba, från 25-65 utan elspets eller?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #21 skrivet: 13 mars 2013, 20:07:23 »
Jag har också funderat på vad nyttan är med flytande kondensering det viktiga är att hålla låg framlednig och låg returtemperetur.

Det är väl det som är flytande kondensering - Man hÃ¥ller sÃ¥ lÃ¥g framledningstemp som möjligt i förhÃ¥llande till husets aktuella behov.  Sc:,h
Det är väl svårt att hålla lägre temp än så om syftet är att värma huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #22 skrivet: 13 mars 2013, 21:24:06 »
Det är väl det som är flytande kondensering - Man hÃ¥ller sÃ¥ lÃ¥g framledningstemp som möjligt i förhÃ¥llande till husets aktuella behov.  Sc:,h
Det är väl svårt att hålla lägre temp än så om syftet är att värma huset?

Nu var det inte jag som var citerad men jag undrade lite samma sak.

FrÃ¥gan är mer hur mycket man pÃ¥ Ã¥rsbasis kan tänkas spara in med en vp med avancerade styrsystem som har "riktig" flytande kondensering i jämförelse med typ ecoheat där man med ett enkelt styrsystem (som jag förstÃ¥tt det) fÃ¥r ett mer "grovhugget"  och fast kondenseringsvärde?

Är det i kombination med en elvvb + typ ecopart med fast låg kondensering så mycket sämre cop i jämförelse mot en vp med inbyggd vvb?

Det jag kan tänka mig blir till det sämre med en ecopart utan yttre styr är att komforten med mer svängande innetemp kan bli trist om det inte är nog hög temp på kurvan man valt?

Jag är som sagt nybörjare och kan nog vara ute och cykla, men får man tex ett års-COP på 3 så har man ju hur som helst gjort en stor energi-besparing.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #23 skrivet: 13 mars 2013, 23:48:42 »
Anledningen till att vi valde utan vvb var skadestatistiken på växelventiler det verkar vara ett kärt problembarn. Samt att besparingen med att värma tappvatten med cop 2(2,5) inte är så intressant.
Band bredd är den tempskilnad mellan tillslag och frånslag på Ecopart 5 - 10 grader
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #24 skrivet: 14 mars 2013, 11:04:08 »
Anledningen till att vi valde utan vvb var skadestatistiken på växelventiler det verkar vara ett kärt problembarn. Samt att besparingen med att värma tappvatten med cop 2(2,5) inte är så intressant.
Band bredd är den tempskilnad mellan tillslag och frånslag på Ecopart 5 - 10 grader

Är det enkelt att ändra inställning för starttemp, är det fasta vred eller hur är det utformat?

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #25 skrivet: 14 mars 2013, 11:11:32 »
man ändrar med knappar på en panel håll ine 10 sekunder och öka eller minska inga vred
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #26 skrivet: 14 mars 2013, 14:33:40 »
Vilken storlek på EcoPart vore mest ekonomiskt för mig, 8 eller 10 kw?

Med tanke på att planen är att låta en separat vvb ordna spetsen på vv så kanske det räcker med en 8 kw?

Hur många kwh drar en 8 kw Ecopart vid om det krävs 50 grader på elementen och till vilket cop gör den värmen vid denna temp på framledning och kb in skulle vara -2?

Jag förstår inte riktigt hur man räknar ut detta, kan någon förklara?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #27 skrivet: 14 mars 2013, 19:53:43 »
Anledningen till att vi valde utan vvb var skadestatistiken på växelventiler det verkar vara ett kärt problembarn. Samt att besparingen med att värma tappvatten med cop 2(2,5) inte är så intressant.
Band bredd är den tempskilnad mellan tillslag och frånslag på Ecopart 5 - 10 grader
Vet inte cop på ecoheat men en Nibe 1245 har cop på ca 3.5 utan cp vid 50 grader framledning så man bör fixa vv till ca 3 i cop. Man brukar räkna med ca 4500 kwh till vv i en vanlig familj vilket med cop 3 ger 1500 kwh i besparing per år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #28 skrivet: 15 mars 2013, 08:17:20 »
Med COP 3 blir väl kostnaden 1500 och besparingen 3000 kWh?

Tillverkarna brukar ha tebeller som visar vilket COP dom har vid några olika temperaturer på kalla och varma sidan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2013, 08:44:18 »
Med COP 3 blir väl kostnaden 1500 och besparingen 3000 kWh?

Tillverkarna brukar ha tebeller som visar vilket COP dom har vid några olika temperaturer på kalla och varma sidan.

Ja om man inte har en förvärmningstank som lyfter tappvattnet till 30 grader.
Värmer man tappvattnet i steg blir besparingen betydligt mindre.
Dessutom en 15000 billigare pump
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!