Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?  (läst 5903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel PÃ¥lsson

  • Gäst
Daniel PÃ¥lsson
Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« skrivet: 08 oktober 2015, 19:15:49 »
Hej!

Har en ecoel - ecoair V2 kombo från 2005. Då jag kom hem tidigare idag märkte jag att det inte fanns varmvatten i kranen. Gick ner till pannan och såg att panntemperaturen stod på 22 grader och att pannan varnade för fasfel kompressor. Körde utedelen manuellt för att se vad som stod på och säg att fläkten inte snurrade. Fråga, är det fläkten eller är det någon givare som bör bytas, eller vad?

Nästa bekymmer. För att få varmvatten satte jag pannan på ecoel, alltså inställningen som gör att pannan enbart går på elpatroner, dock utan framgång. Ställde då den manuella termostaten till 70 grader, men ingen värme där heller? Väntade givetvis ett tag för att pannan skulle få en chans att värma upp vattnet.

Har kollat samtliga faser och allt är i sin ordning.

Vad göra?

Mvh Daniel

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2015, 19:35:28 »
Om du inte redan gjort det slå av strömmen på huvudbrytaren och vänta någon halv minut innan du slår på strömmen igen.
EcoEl ska gå över på el automatiskt när EcoAir stannar för fel. För att det ska ske förmodar jag att man måste ha elpatronerna aktiverade.

Det finns även ett mekaniskt överhettningsskydd innanför frontpanelen. En liten knapp som poppar ut om den löst ut. Bara att trycka in och se om det gör någon skillnad.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Daniel PÃ¥lsson

  • Gäst
Daniel PÃ¥lsson
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2015, 19:41:12 »
Hej!

Tack för svar!

Har redan provat att starta om den två gånger samt kollat överhettningsskyddet. Har även kollat kontaktorerna och reläna på baksidan av plåten och dom låter? Finns det någon annan säkring gömd någonstans? Kan det vara någon givare som spökar?

Mvh Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2015, 19:45:49 »
Undrar om det är en mjukstart på den där?
I så fall kan det vara denna som krånglar (för kompressorn).

Elpatron borde starta då man vrider upp reservlägestermostaten, överhettningsskyddet kan var trögt att trycka in, använd en mejsel.
Funkar inte detta är det troligen kontaktorerna, men detta kan du mäta dig fram till om du har en spänningsprovare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Daniel PÃ¥lsson

  • Gäst
Daniel PÃ¥lsson
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2015, 21:38:14 »
Bjöd in grannen som har spänningsprovare tidigare, rör inte el själv, slutade med lasarettet sist. Han mätte på patronerna och på faserna på utedelen, ingen ström någonstans. Provade med att trycka med en skruvmejsel på överhettningsskyddet, tyvärr utan framgång...

Mvh Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2015, 21:46:37 »
Kollade han om du hade spänning in på EcoEl?
Hade du kollat säkringarna i proppskåpet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2015, 23:09:03 »
Det låter ju snarare som om minst en av fassäkringarna i elcentralen har löst ut.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2015, 23:38:39 »
Bjöd in grannen som har spänningsprovare tidigare, rör inte el själv, slutade med lasarettet sist. Han mätte på patronerna och på faserna på utedelen, ingen ström någonstans.

Vad säger driftinfo i panelen? Har pannan aktivera elpatronerna?
Sidan 23 i manualen http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_EcoEl-V2_2002-2006.pdf Heter tydligen diagnos i V2.

Vad jag kan se av elschemat drivs styrelektoniken frÃ¥n L1, sÃ¥ den säkringen är garanterat hel. Mät direkt pÃ¥ inkopplingsplinten i EcoEl. Ska vara ca 400 volt mellan L1 - L2, L2 - L3 och L3 - L1,  och ca 230 volt mellan de olika faserna och nollan. Saknar du spänning nÃ¥gonstans se över säkringarna.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2015, 00:04:12 »
Är det inte enklare att bara kolla i proppskåpet? :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Daniel PÃ¥lsson

  • Gäst
Daniel PÃ¥lsson
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2015, 06:03:01 »
Hej!

Har mätt huvud säkringarna och dom är hela. Säkringarna i proppskÃ¥pet vid pannan är ocksÃ¥ mätta, hela dom med. Däremot fanns det ingen ström pÃ¥ nÃ¥gon av faserna i utedelen? Allting är aktiverat, dubbelkollat precis. Funderar pÃ¥ kretskort alternativ överslag/kortis i utedelen vilket även slagit ut pannan, kanske lÃ¥ngsökt, men den fungerar verkligen inte alls oberoende av hur jag ställer den. Ska försöka fÃ¥ tag i ctc under dagen och frÃ¥ga, Ã¥terkommer! Fick förresten kopplat in en provisorisk 100L beredare i gÃ¥r kväll, sÃ¥ nu har vi lite varmvatten i varje fall  :)

Tack för all hjälp så länge!

Mvh Daniel

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2015, 08:00:09 »
Vilka driftdata visar EcoEl då?
Det låter ju lite långsökt att den skulle visa att allt är ok om sen inget fungerar.
Det går ju att ställa om så att EcoAir inte längre ska vara med (ej tillåten i menyn) och då jobbar EcoEl som en ren elpanna. Vad får du för diagnosvärden då?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2015, 10:35:15 »
Är styrsystemet för Eco El vid liv, så det syns vettig text i displayen, det händer saker när man trycker på knapparna osv?
Syns något på den lilla LED-displayen i Eco Air?
GÃ¥r cirkulationspumparna?
Prova att "motionera" automatsäkringarna i Eco El.
Ta en titt på kontaktdonet mellan internt kablage i Eco El och 7-ledarkabeln till Eco Air (Molex rundstiftskontakt någonstans i Eco El), kolla att det inte ser ärgat, varmgånget eller skadat ut.
Kolla att allt ser friskt ut där denna kabel är ansluten till skruvplinten i Eco Air.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Daniel PÃ¥lsson

  • Gäst
Daniel PÃ¥lsson
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2015, 15:50:15 »
Hej!

Tack för alla tips så här långt, uppskattas!

Har varit i kontakt med CTC under dagen och förslaget från dom var att bygla maxtermostaten då tydligen all styrning går igenom denna på V2an. Sagt och gjort, byglade termostaten och vips så hoppade pannan igång igen. Dock kvarstod felet, fasföljd kompressor, detta förklarades med att mjukstartsrelät tydligen får signal ifrån maxtermostaten. Får den ingen signal eller rätt värde, lägger den ovanstående felkod. Har beställt en ny termostat som skall komma i nästa vecka, hoppas verkligen att detta funkar. Är inte alls sugen på att byta kompressor för tillfället då en omfattande köksrenovering stundar...

Tack så länge, avlägger rapport nästa vecka för framtida felsökningar!

Mvh Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2015, 16:01:58 »
Dock kvarstod felet, fasföljd kompressor, detta förklarades med att mjukstartsrelät tydligen får signal ifrån maxtermostaten. Får den ingen signal eller rätt värde, lägger den ovanstående felkod.

Mycket intressant information, detta framgÃ¥r inte av kopplingsschemat i manualen.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Min Ctc ecoel samt ecoair V2 har slutat fungera?
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2015, 20:32:26 »
Och det är inte så att det verkligen ÄR fel fasföljd (sådant kan ju hända t ex i samband med elmätarbyte)?
Eller att det är avbrott på en fas, kanske i en av automatsäkringarna i Eco El eller i kompressorkontaktorn, som får mjukstarten att klaga på fel fasföljd?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 206
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!