Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 23 april 2014, 14:30:06 »

4 slang kostar mera och verkar inte vara något som borraren föreslår. Om det beror på hur hanterlighet eller ???

Han föreslår det han har använt innan. Vill man ha nya grejor så muttrar de.
Driftskostnaden blir lägre, och det behövs bara ett hål till upp till 400m.

Skrivet av: pts
« skrivet: 23 april 2014, 12:13:40 »

Svårigheten är att tolka svaren som man får av leverantören och att alla vill gardera sig och bygger in säkerhets marginaler i flera led.
Istället för att gå på fakta och en bedömning om vad som fungerar så blir det lätt en fråga om vilka garantier som lämnas och i slutänden ett över eller under dimensionerat system.

Det avgörande för mig var att jag inte tycker/upplever att Nibe inte tar tillräcklig hänsyn till energibrunnen och kollektorns egenskaper. Nibe är stora och bör ha kompetensen. Som konsument så kan man hoppas att man får rätt information.

4 slang kostar mera och verkar inte vara något som borraren föreslår. Om det beror på hur hanterlighet eller ???
Skrivet av: wotan
« skrivet: 23 april 2014, 11:40:55 »

Jag kanske ska fråga upp hur slangen som de lägger ner ser ut. Det jag vill minnas från träffen med borraren är att den slang han hade i åtanke klarade ner till 240 meter. Det enda som nämns i offerten beträffande slangen nu är:

Energiborrning inkl kollektorslang, 240 m

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 23 april 2014, 11:30:13 »

Det finns även 4 slang men då blir Dy 32 mm alternativ ett grövre hål.

Låter som ett bra alternativ
Skrivet av: pts
« skrivet: 23 april 2014, 11:24:02 »

Innerdiam är det viktiga 40 mm yttre finns som 32 eller 35mm inner.
Vet dock inte vad som är vanligt.
Kollektorn både djup och egenskaper borde vara specad i offerten.

Det finns även 4 slang men då blir Dy 32 mm alternativ ett grövre hål.
Mycket handlar om vad borraren har för tradition att sätta.

Daikin sa att de klarar både Di 32 och 35 så vad skiljer mot nibe.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 april 2014, 10:34:43 »

Är det på gränsen för att CP ska klara tryckfallet är det väl bättre att ta en slang som är lite grövre. Det ger mindre tryckfall och bättre värmeupptagning.
Skrivet av: wotan
« skrivet: 23 april 2014, 10:22:56 »

Jag ringde Nibe igen för att diskutera detta. De var inte så oroliga för frysningsaspekten där han helt enkelt sa att installatören har detta ansvar där man får anta att de har dimensionerat rätt i förhållande till uttag. De är, i likhet med fg samtal jag hade med dem mer bryda över att de överstiger max slanglängd på 400 m och att eftersom de gör avsteg från Nibes rekommendationer att de då kan skriva in att det inte är några probelm, alt om de sitter in en extra cirkpump. Så att det inte blir ett övermäktigt tryckfall. 
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 april 2014, 09:14:07 »

På min g:a Thermia ( ca 9 år) kan man bara ställa in ett larm för kall brine (+ 10 till - 14 grader) så där får man stanna pumpen själv om man är orolig för frysning i hålet.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 23 april 2014, 08:58:06 »

På Daikin kan man ställa in lägsta temperatur på brine om jag nu inte minns helt fel. Dvs det går via den styrningen skydda sig mot frysning om man skulle vara orolig för det.
Skrivet av: pts
« skrivet: 23 april 2014, 08:16:35 »

Även om man borrar så att man är "Säker" så kan scenariot som Richard beskriver dvs med isproppar som stänger in vatten och ett tryck bryggs upp som trycker ihop slangen och påverkar flödet.

Huruvida borrhålet fryser eller ej har mest att göra med bergets och markens beskaffenhet, inte huruvida kalkylen och borrdjupet är så rejäl att det aldrig finns någon risk att borrhålet fryser.
De allra flesta dimensionerar för att det skall bli minusgrader i borran när energi och effektbehovet är som störst, i de allra allra flesta fallen innebär det inga problem, men tyvärr händer det ibland att borrorna fryser på ett sådant sätt att ofruset vatten stängs in mellan två expanderande isproppar i hålet, och då kan kollektorn komprimeras av trycket.
Det är oerhört svårt att säkert säga vad som är det bästa beslutet i fall som dessa, men som vanligt är det en chansning att välja alternativet där man rekommenderar (eller faktiskt borrar) det grundaste borrhålet.
Billigast är sällan bäst, men ibland funkar det alldeles utmärkt.

Det här är ett scenariot som alltid kan inträffa.

Berget har + grader i stora delar av vårt land, så om man har lite koll på hur berget belastas genom mäta temperaturer på KB och styr uttaget så att värme transporten från omgivande berg hinner med.

Om man konstant  ligger och hårdkör som kommer berget att frysas.
Obelastat berg har en viss grund temp som är konstant för hålet.

Det är värmeresistansen(värmeutväxlingen) slang till hål och hål till berg över tiden som har betydelse. Det finns matematik som beskriver.
Hål djup(  djupare hål ->varmare berg )
Hål diameter, större diameter->större yta mot berget som kan transportera.
Kollektorn,flödeshastighet, typ av flöde, diameter och geometri.

Med dagens frekvens styrning processer och styrsystem så borde det finnas gott om möjligheter att belasta energibrunnen på ett hållbart sätt.

Att tänka 16Kw toppeffekt över en lång tid är en sak. 16Kw under en kort tid och en lång återhämtningstid är en annan.

Titta inte  på effekten 16Kw, utan hur den styrs.
När man har olje eldning så sitter det 40 Kw-64 Kw som kan dra vid behov.
Om man har så stort behov då måste man dimensionera för det.

Fråga nibe hur de har tänkt, vilken hänsyn till energibrunnen och kollektorn tar de ?

Daikin har tänkt om jag har förstått vad som har beskrivits.

Det finns lite olika strategier för analys vid inköp.
För att få förståelse för vad som är viktigt  så brukar jag tänka mig att jag skall bygga ett system. 
Vilka parametrar som påverkar energibrunnen tror/vet ni är viktiga och hur skulle man kunna påverka dem ?

Hur har den tänkta leverantören tänkt dvs 
vilka approximationer har de gjort ?
Vad har de tagit hänsyn till ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 april 2014, 06:39:51 »

Huruvida borrhålet fryser eller ej har mest att göra med bergets och markens beskaffenhet, inte huruvida kalkylen och borrdjupet är så rejäl att det aldrig finns någon risk att borrhålet fryser.
De allra flesta dimensionerar för att det skall bli minusgrader i borran när energi och effektbehovet är som störst, i de allra allra flesta fallen innebär det inga problem, men tyvärr händer det ibland att borrorna fryser på ett sådant sätt att ofruset vatten stängs in mellan två expanderande isproppar i hålet, och då kan kollektorn komprimeras av trycket.
Det är oerhört svårt att säkert säga vad som är det bästa beslutet i fall som dessa, men som vanligt är det en chansning att välja alternativet där man rekommenderar (eller faktiskt borrar) det grundaste borrhålet.
Billigast är sällan bäst, men ibland funkar det alldeles utmärkt.
Skrivet av: wotan
« skrivet: 22 april 2014, 23:16:41 »

För att gå tillbaka till Nibe 1255an så är jag fortfarande undrande över borrdjupet och den effekt som kan/ska tas ut. En leverantör ville, som tidigare nämnt, inte installera om man inte borrade 2 hål och hade ett bra långt aktivt borrhål. 240 meter, där 30 m uppskattas vara jordborrning ser de inte som tillräckligt - vilket andra lev. har sett som tillräckligt. De såg en teoretisk risk med att Niben som kan plocka ut ända upp till 16 KW i det fall det skulle behövas plocka ut max av den maskinen skulle finnas en risk att den helt enkelt skulle kunna frysa sönder hålet och därmed paja både borrhål och maskin, vilket isf skulle innebära att man skulle behöva börja om från början...

Som kund ser jag att detta är en risk som ligger på installatören, att offerera och leverera vad som kan förväntas av proffs- en bra anläggning, och inte på mig som kund. Den risk jag har i detta skulle då isf vara om installatören går i konkurs, Nibe anser att instllationen inte håller måttet från start och att ev försäkringsbolag föler denna linje. Eller vad tror ni? Ligger det något i dessa farhågor eller inte?     
Skrivet av: wotan
« skrivet: 18 april 2014, 22:38:24 »

Det låter klart betryggande det ni säger Rickard och från Daikin:)

Var tidigare idag inne i Daikintråden. Som någon annan sa så blir man minst sagt nyfiken på hur testresultaten ser ut nu när de räknas om. Det testet har helt klart haft inverkan på hur jag tänkt i mitt val. Helst av allt så skulle man ju vilja avvakta det, men det kanske kan ta tid (om det nu läggs upp). Betvivlar inte att det är en bra maskin förstås, men... 
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 17 april 2014, 10:27:29 »

Om jag ser till mina offerter idag så lutar det nu mot en Daikin. Inväntar dock en sista prisgenomgång på en 1255 i nästa vecka.

En sak jag funderar på, som ni lyft tidigare, är kring garantier och service. Allmänt så verkar Daikin ha bra villkor kring sina maskiner av vad jag kan förstå, som är i likhet med andra tillverkare. Men vad skulle hända om den installatör som jag har i närområdet av någon anledning skulle lägga ner sin verksamhet, då vet iaf jag ingen annan i Umeåområdet som i dagsläget har Daikin?

Grejer som används behöver ju service och byte av ev slitdelar lite nu och då och jag vill ju inte att det ska bli ett jätte-projekt att lösa en sån enkel grej att få tag i delar el en servicetekniker som kan grejerna och i ett värsta falls scenario bli stående utan fungerande grejer för lång tid. Kan detta bli ett problem om jag förlorar nuvarande Daikinleverantör i området?
Hej wotan.

Vi jobbar för fullt på att bygga ut vårt servicenät.
Det ser ut som följer:

1. Våra egna återförsäljare som du hittar på hemsidan
2. Kontrakterade serviceföretag specialiserade på produkterna
3. Rikstäckande serviceorganisation genom Garantgruppen

Utöver detta så kan du i händelse av om din leverantör skulle försvinna alltid vända dig till vilken VVS firma som helst för åtgärd.

Reservdelar som är viktiga placeras ut hos servicepartner för snabb leverans (givet specialkomponenter som ej kan införskaffas hos lokal VVS grossist)
Samt regionslager i Sthlm med leverans inom 24 H och huvudlager i Belgien med 24 H leverans D2D med DHL.

Du kan vara trygg i ditt val vad gäller service.

Mvh
Daikin
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 april 2014, 10:19:58 »

Har svårt att se det så länge Daikin centralt satsar på maskiner för konsumentmarknaden, en värmepump är ju rätt likartat uppbyggd oavsett fabrikat, och om en återförsäljare försvinner brukar ju någon ny komma, tror knappast att någon installatör BARA säljer Daikin, utan de säljer även andra fabrikat.
Men visst, köper du en Nibe, Thermia eller IVT så finns det säkert mer erfarenhet av just de maskinerna även på mindre orter.
Det mesta hänger dock på vilken person du får hem till dig den dag du får problem, inte på vilket fabrikat eller vilken ÅF du valt.
Skrivet av: wotan
« skrivet: 17 april 2014, 10:08:09 »

Om jag ser till mina offerter idag så lutar det nu mot en Daikin. Inväntar dock en sista prisgenomgång på en 1255 i nästa vecka.

En sak jag funderar på, som ni lyft tidigare, är kring garantier och service. Allmänt så verkar Daikin ha bra villkor kring sina maskiner av vad jag kan förstå, som är i likhet med andra tillverkare. Men vad skulle hända om den installatör som jag har i närområdet av någon anledning skulle lägga ner sin verksamhet, då vet iaf jag ingen annan i Umeåområdet som i dagsläget har Daikin?

Grejer som används behöver ju service och byte av ev slitdelar lite nu och då och jag vill ju inte att det ska bli ett jätte-projekt att lösa en sån enkel grej att få tag i delar el en servicetekniker som kan grejerna och i ett värsta falls scenario bli stående utan fungerande grejer för lång tid. Kan detta bli ett problem om jag förlorar nuvarande Daikinleverantör i området? 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 april 2014, 11:43:59 »

Ja, rent tekniskt är det så. Dock är det enklare att räkna på energibehovet då det ofta är känt, och effekt- och energibehov går hand i hand sett över en lite större tidsrymd.
Det finns faktorer som krånglar till relationen mellan årligt energibehov och max effektbehov. Typen av klimat påverkar, det blir inte samma omräkningsfaktor om det är inlands- eller kustklimat. Den kan skilja över 30 % för olika orter.

Andelen varmvattenförbrukning i förhållande till totalt värmebehov påverkar också. Varmvatten förbrukas jämnt över hela året. Stor varmvattenförbrukning i ett välisolerat hus ger en annan relation energi/effekt än lite varmvatten i ett dåligt isolerat hus.

Sen tillkommer saker som poolvärmning som inte påverkar max effekt men som ökar värmeproduktionen. 
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 16 april 2014, 08:33:03 »

Ja, rent tekniskt är det så. Dock är det enklare att räkna på energibehovet då det ofta är känt, och effekt- och energibehov går hand i hand sett över en lite större tidsrymd.

I markförlagd slang ja, men inte i berg.
/D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 april 2014, 08:09:36 »

Ja, rent tekniskt är det så. Dock är det enklare att räkna på energibehovet då det ofta är känt, och effekt- och energibehov går hand i hand sett över en lite större tidsrymd.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 16 april 2014, 08:06:28 »

Jo, men fortfarande är det det beräknade energiuttaget som bestämmer längden på hålet, inte maskinens teoretiska maxeffekt.

Det är inte ENERGIuttaget som bestämmer borrhålets längd, det är uttagen medelEFFEKT som dimensionerar hålet.

/D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 april 2014, 07:08:41 »

Jo, men fortfarande är det det beräknade energiuttaget som bestämmer längden på hålet, inte maskinens teoretiska maxeffekt.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 15 april 2014, 23:45:40 »

Kollade lite på båda maskinerna och min uppfattning är att det sitter samma serie pumpar i bägge. En Grundfos med "105" i tryckuppbyggnad i Daikin och en "125" i tryckuppbyggnad i Nibe.

Nibe har alltså en klart kraftigare pump, men det är också en kraftigare maskin. Ganska naturligt.

Sen kan man bara spekulera i varför Nibe säger en siffra, men det är väl ganska klart att det är en tumregel och precis som "Daikin_" säger, egentligen beror det på vilken slang osv man använder. Men jag kan ju tänka mig att man har sagt att 400m med "vanlig" slang är inget problem, det "garanterar vi". Allt annat måste beräknas och dimensioneras.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 april 2014, 22:38:40 »

Två slingor på 400 meter har hälften så stort tryckfall som en slinga på 400, så det skall inte vara några problem med två hål. Det borde man också veta som installatör...

Längden på borrhålet har egentligen inte så mycket med VP'ns maxeffekt att göra, utan den beror på hur mycket energi man kommer att plocka ut. Så att säga att det ska vara 250-260 meter aktivt hål för denna pump känns lite fel. Sen hade vi ju en debatt i en annan tråd där man bestämt hävdade att varvtalsstyrda VP'ar klarar sig med kortare hål än on-/off-dito...
Nibe rekomenderar max 400 meter slang även om man använder flera slangar av nån anledning. Man kan naturligtvis använda längre slang än vad som rekomenderas men då kommer deltat bli högre än vad som rekomenderas vid full effekt. Det finns ju ganska många som kör med 500 meter till äldre Nibe och det funkar men deltat blir nog lite i överkant.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 april 2014, 22:35:03 »

http://www.daikin.se/docs/Bergvarme_Installation_1.0.pdf

Allt finns för nerladdning för allmänheten.

Häls
Daikin
Finns övrig info också för nerladdning tex vart man ansluter framlednings givare vid arbetstank eller missade jag den infon i manualen. Hur är det med installations manualer till resten av Daikins sortiment finns dom också för nerladdning ?
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 15 april 2014, 20:02:42 »

Ok, ursäkta, jag fick uppfattningen av någon tidigare post i tråden att dokumentationen inte lämnades ut
Absolut inga problem.  tummenupp
Med vänlig hälsning,
Daikin
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 april 2014, 19:55:08 »

Ok, ursäkta, jag fick uppfattningen av någon tidigare post i tråden att dokumentationen inte lämnades ut
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 15 april 2014, 19:48:04 »

Ok, men Nibe lägger sin öppet på nätet, det är stor skillnad mot när de egentligen har lust att dela med sig av informationen, utan bara gör det om man kommer bra överens med en säljare.

http://www.daikin.se/docs/Bergvarme_Installation_1.0.pdf

Allt finns för nerladdning för allmänheten.

Häls
Daikin
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 april 2014, 19:41:18 »

Installatörsmanual via säljare

Ok, men Nibe lägger sin öppet på nätet, det är stor skillnad mot när de egentligen inte har lust att dela med sig av informationen, utan bara gör det om man kommer bra överens med en säljare.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 15 april 2014, 17:41:08 »

Installatörsmanualen, + att utvecklingsavdelningen svarat på mina lite detaljerat nördiga frågor via mail

Nu boxar du in mig i ett hörn  ;) och jag måste vurma i absurdum för "mitt" märke. Exakt samma sak fick jag via Daikin. Installatörsmanual via säljare och nördig info av "Daikin" vilket ju avgjorde mitt val. Mitt problem var att Daikin inte har nån "seriös" åf nära mig vilket inte Nibe heller har,,, enilgt mig.

Utan att ha tidsfacit i hand (ingen har det) så ser jag ingen,,,, absolut ingen anledning som säger att jag skulle valt en 1255:a framför Daikin Berg.

,,,, till mitt hus vill säga.

/Christer
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 april 2014, 16:17:28 »

Två slingor på 400 meter har hälften så stort tryckfall som en slinga på 400, så det skall inte vara några problem med två hål. Det borde man också veta som installatör...

Längden på borrhålet har egentligen inte så mycket med VP'ns maxeffekt att göra, utan den beror på hur mycket energi man kommer att plocka ut. Så att säga att det ska vara 250-260 meter aktivt hål för denna pump känns lite fel. Sen hade vi ju en debatt i en annan tråd där man bestämt hävdade att varvtalsstyrda VP'ar klarar sig med kortare hål än on-/off-dito...
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 15 april 2014, 16:12:29 »

Snabbt kommer jag med ännu lite ny information då jag tog och ringde till Nibe.

Max slanglängd enligt dem (som han sa att det är bland det första man som installatör lär sig) är 400 m. Vilket innebär att 1 hål max kan vara 200 meter långt. Med 30 meter foderrör innebär det i mitt fall ca 170 m aktivt vilket isf är för lite för att fylla effektbehovet, där det enligt honom isf behövs 2 hål. Efter som detta står klart och tydligt i deras rekommendationer så kan jag få problem med garantier om jag (eller installatören) inte följer detta. Detta skulle då gälla alla Nibepumpar (kanske alla pumpar oavsett märke?)

Stämmer detta så blir det ännu mer frågetecken kring mina offerter på 240 - 250 m borra offerter och 30 m foderrör...
Lite väl tillspetsat att hävda att det första man lär sig är 400 m slanglängd.
Det har att göra med följande:
1. dimension invändigt på slangen (32/35) samt om det är turboslang eller ej.
2. etanol eller glykol.
3. pumpkapacitet

Vi har inga problem med etanol och 35/40 slang och 260 m borra.
400 m. begränsningar gäller inte hos oss.

Mvh
D
Skrivet av: wotan
« skrivet: 15 april 2014, 14:55:15 »

Snabbt kommer jag med ännu lite ny information då jag tog och ringde till Nibe.

Max slanglängd enligt dem (som han sa att det är bland det första man som installatör lär sig) är 400 m. Vilket innebär att 1 hål max kan vara 200 meter långt. Med 30 meter foderrör innebär det i mitt fall ca 170 m aktivt vilket isf är för lite för att fylla effektbehovet, där det enligt honom isf behövs 2 hål. Efter som detta står klart och tydligt i deras rekommendationer så kan jag få problem med garantier om jag (eller installatören) inte följer detta. Detta skulle då gälla alla Nibepumpar (kanske alla pumpar oavsett märke?)

Stämmer detta så blir det ännu mer frågetecken kring mina offerter på 240 - 250 m borra offerter och 30 m foderrör... 
Skrivet av: wotan
« skrivet: 15 april 2014, 14:36:59 »

Kul att det är ett sådant intresse att hjälpa mig och för allt som debatteras i denna tråd.

Lite kort allmänt om forumet så har det iaf hjälpt mig som amatör väldigt mycket. Bra med kunskap och bra debatter från vad jag uppfattar som kunniga personer. Jag kanske inte kan delta i diskussionen själv så långt men det påverkar klart mitt val av bergvärmepump (egentligen mitt val av att ta bergvärme i överhuvudtaget). Kan tänkas att det är en hel del som är som jag, som inte skriver något men som lyssnar med stora öron på vad som sägs, där en tråd som ex. denna kan vara viktig i val av pump. Tummen upp till Daikin också som är aktiv på forumet. Deras aktivitet här (samt att vi har en installatör i området som erbjuder en helhetslösning för Daikin) har varit en grundorsak att jag överväger en Daikinpump.

Till hur det går för mig: Fick jag idag info som jag inte var bered på. En installatör har valt att hoppa av med förklaringen att 240 meter borra där 30 meter är foderrör är för kort för en 1255. Skulle något hända som har med borrhålet hävdar de att garantier från Nibe inte gäller, inte heller garantier från installatören då det helt enkelt är ett för kort aktivt hål. De säger att det minst ska vara 250-260 meter aktivt hål för denna pump. Vilket isf skulle innebära 2 hål då det är klart svårt att få till 290 meter hål inkl foderrör. Denna information kommer som sagt från installatören men hävdar att detta är de bud de får från Nibe för deras del.

Det är ju snällt att de kommer med denna info där de iaf tipsar mig om att vara vaksam över detta i mitt val, men vad säger ni om detta? Stämmer det så putar det ju åter Daikin in i matchen. Där alt isf är en 1245 -10, men där det isf känns som att Daikin har övertaget.

De 2 andra installatörer som lämnat anbud på en 1255 och 240 m resp 250 m borra (inkl 30 m foder har inte tagit upp detta)

Åsikter?

/Peter
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 april 2014, 11:38:03 »

Installatörsmanualen, + att utvecklingsavdelningen svarat på mina lite detaljerat nördiga frågor via mail
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 15 april 2014, 10:56:17 »

Stämmer säkert det du säger, på kort sikt. Men på lång sikt får alltid företag konkurrenter som har tekniskt och kvalietsmässigt jämförbara produkter, och då är det det företaget som har en engagerad, kunnig och lojal kundkrets som vinner. Och det var forumet som tipsade mig om att Nibe delar med sig av information, vilket avgjorde saken direkt.
Och vilken information som Nibe delade med sig var avgörande för ditt köp ?

/D
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 april 2014, 10:37:55 »

Jag tror nog inte heller att vi ska överskatta forumets betydelse för branschens försäljning totalt, det är nog ganska många som handlar utan att ens veta att forumet existerar. Än mindre är de kunderna intresserade av avancerade tekniska manualer.

Stämmer säkert det du säger, på kort sikt. Men på lång sikt får alltid företag konkurrenter som har tekniskt och kvalietsmässigt jämförbara produkter, och då är det det företaget som har en engagerad, kunnig och lojal kundkrets som vinner. Och det var forumet som tipsade mig om att Nibe delar med sig av information, vilket avgjorde saken direkt.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 15 april 2014, 10:00:30 »

Jag tror nog inte heller att vi ska överskatta forumets betydelse för branschens försäljning totalt, det är nog ganska många som handlar utan att ens veta att forumet existerar. Än mindre är de kunderna intresserade av avancerade tekniska manualer.

Att en tekniknörd sedan blir frustrerad av uteblivet kopplingschema är ju fullt förståeligt!  tummenupp

Hur går det för TS btw?

/Christer
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 14 april 2014, 23:24:21 »

Anledningen till att vi inte har något upplagt på vår hemsida är enkelt, vi anser att värmesystem och dimensionering och val av maskin/bedömning av kundens värmeavgivande radiatorer/e.t.c. görs bäst av fackmän. Min uppfattning är att det är en liten andel privatpersoner som har denna kompetens, samtidigt visar all statistik på att merparten av alla kunder väljer att få en totalentreprenad när de gör en sådan här investering.

En aning ålderdomligt resonemang, dessutom är det nog inte omsorg om kunder, mer omsorg om kontroll och om återförsäljarledets marginaler. De företag som har en engagerad kundkrets vinner, och engagerad blir man om man får full information.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2014, 21:25:04 »

Jag vill ofta läsa på innan jag köper en produkt även om jag inte installerar den själv och med läsa menar jag ingen broschyr utan en riktig manual och som jag skrev så ligger den på er hemsida. Det är inte okunskap när jag skriver att ni har sämre support till privatpersoner eftersom ni gjort ett aktivt val att utelämna info på hemsidan och inte släpper uppdateringar till privatpersoner så anser jag att ni har sämre supportl. Jag har 2 gånger ställt frågor till supporten angående er vp men har inte fått svar av dom men jag har fått svar här på forumet och jag tycker det är bra att Daikin finns här och flera tillverkare borde ta efter. Att det går att uppdatera vp på så vis att man får ta hem en installatör som sköter uppdateringen känns nästan lika illa som när man tidigare fick byta styrkortet fast bara nästan. Visst är turbulent strömning bäst men när vp lämnar 3 kw tror jag drivströmmen till cp överstiger nyttan men det är vad jag tror har tyvärr inte kompetensen att veta.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 14 april 2014, 20:38:57 »

Tror du har helt rätt i att de flesta inte bryr sig om manualer men jag köper skulle inte köpa så här dyra grejer utan att vara lite påläst men jag tillhör nog en liten skala antar jag. Jag tror att skillnaden mellan dom är så liten så att besparing skulle bli i stort sett lika stor men jag skulle troligtvis valt Niben och en bidragande orsak är just supporten till privatpersoner och att Nibe går att uppdatera via usb och Nibe släpper uppdateringarna till privatpersoner och sen tror jag på att ha auto hastighet på brine vilket Daikin saknar. Jag skulle naturligtvis kolla upp hur det är med garantier och ev försäkringar.

Alla som vill och tar kontakt med oss delger vi de datablad som finns tillgängliga för konsument.
Anledningen till att vi inte har något upplagt på vår hemsida är enkelt, vi anser att värmesystem och dimensionering och val av maskin/bedömning av kundens värmeavgivande radiatorer/e.t.c. görs bäst av fackmän. Min uppfattning är att det är en liten andel privatpersoner som har denna kompetens, samtidigt visar all statistik på att merparten av alla kunder väljer att få en totalentreprenad när de gör en sådan här investering.
Om en privatperson inte har kunskapen så blir det bara problem som bara ger bitter eftersmak i munnen på kunden.
Vad gäller support till privatpersoner så har vi haft det i många år och hanterar många samtal dagligen om dels installationer och dels om driftsättning och inställningar av system. Att påstå att vi skulle ha sämre support till privatpersoner visar bara på okunskap i ämnet. Att vi är delaktiga och aktiva på detta forum är ännu en satsning av oss på just privatpersoner. Vi tar till oss alla förslag på förbättringar och försöker få in dem i vår produktion om vi anser dem relevanta. Vi hanterar många mail dagligen med privatpersoner i samma ämnan som redan nämnts. Kontinuerlig utbildning av installatörer och servicefolk pågår kontinuerligt hos oss samt på plats ihos kunder i landet.
Vad gäller garantier och försäkringar så vågar jag påstå att vi ligger bra till då vi lämnar 2 års garanti och 4 års försäkring. Just detta upplägg med 4 års försäkring är bra för kunden då det även täcker installationsfel samt fel på energibrunnen. Sedan kan denna trygghetsförsäkring förlängas upp till 12 år totalt. Försäkringen ligger hos Arctic som alla andras försäkringar.
Personligen tycket jag det blir lite tramsigt när forummedlemmar in absurdum vurmar för "sitt" märke, en sak är klar: vi har i Sverige ett antal mycket bra företag med en gedigen kompetens och mycket duktiga ingenjörer som har under flera års tid utvecklat och producerat fina produkter. Vi anser att Sverige är ett ledande land inom bergvärmeteknologi och vi tittar och lär, Nibe, Termia samt IVT är mycket fina maskiner och vårt mål är att producera maskiner i samma eller bättre kvalitetsklass. Vår maskin är bra men utvecklingen stannar inte med denna maskin hos oss.
Vad gäller uppdateringar av mjukvaran så går det utmärkt att uppgradera våra maskiner även om vi inte har USB interface idag. En av de stora anledningarna till detta är att vi dels vill minimera risken för diverse virus som kan komma in i systemen (har någon tittat på vad som gäller med garantin om virus kommer in i maskinen via USB) samt att en hel del uppdateringar oftast innebär att det måste göras en inställning i maskinen som kunden inte alltid har kunskap om.
Diskussionen om auto på brinepumpen lämnar jag därhän, enligt vår utsago så är turbulent strömmning i kollektorslangen bättre för upptagning av värmeenergin. Googla gärna på det, skriv in KTH med i söksträngen...

/Daikin
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2014, 20:15:39 »

Tror du har helt rätt i att de flesta inte bryr sig om manualer men jag köper skulle inte köpa så här dyra grejer utan att vara lite påläst men jag tillhör nog en liten skala antar jag. Jag tror att skillnaden mellan dom är så liten så att besparing skulle bli i stort sett lika stor men jag skulle troligtvis valt Niben och en bidragande orsak är just supporten till privatpersoner och att Nibe går att uppdatera via usb och Nibe släpper uppdateringarna till privatpersoner och sen tror jag på att ha auto hastighet på brine vilket Daikin saknar. Jag skulle naturligtvis kolla upp hur det är med garantier och ev försäkringar.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 14 april 2014, 20:04:39 »

Skulle tro att majoriteten av kunderna inte bryr sig ett skvatt om elscheman och bruksanvisningar. De tar dit en firma, eller i bästa fall två, låter dem installera och göra inställningarna sen får den stå där och snurra tills nåt går sönder eller slits ut. Den stora besparingen kommer ju dag ett efter installation och de optimeringarna som går att göra ger så liten skillnad att många inte orkar bry sig även om de mot förmodan orkar bry sig.

Att Daikin har lagt upp dokument för bergvärme kan man väl bara tolka som att de har lyssnat på vad folk här på forat har frågat efter? Deras andra produkter säljs förmodligen till en kategori som bryr sig ännu mindre om att läsa sådana dokument.

Men för att återgå till TS grundfråga så ska man välja den lösning som passar huset bäst tekniskt sett och då även tänka lite på framtida utbyggnader eller energibesparande åtgärder tex isolering. Sen om prisskillnaden mot det något tekniskt sätt "sämre" alternativet är för stor får man tänka på det en omgång till för att se om det är värt prisskillnaden.  I mitt fall gick Daikin in som självklar segrare både på teknik och pris.

vilken skulle du valt om det var samma pris och varför?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2014, 17:51:44 »

Det skulle vara tråkigt om "Forumets" allmänna rekommendation blev att avstå nya (bra) produkter bara för att de är nya.
OK att inte rekommendera ett märke som någon svarthandlare importerar en container av och säljer på blocket, men liiite annorlunda torde det väl ändå vara när Daikin tar fram en maskin som passar som hand i handske för väldigt många kunder på den Svenska marknaden.
Jag påstår absolut inte att inte Nibe, IVT och Thermia bland annat har ett försprång med uppbyggda återförsäljare och servicenät, men i ett teknikspäckat forum som detta bör det även vara teknik, COP, och effekt som skall väga in.
Vi skall inte stirra oss blinda åt ena eller andra hållet, men som sagt, alla maskiner som är bra, eller där man kan göra troligt att kvalitén är bra, bör lyftas fram, och kanske det är det som vi gjort när det gäller Daikin, och det är först nu som det kommer fram andra aspekter.  dontknow
Med service kan man ju även mena att support som tex hos Nibe och Ctc där i stort sett det mesta från elscheman till dockningar finns tillgängligt på nätet eller som hos Thermia där tex inkoppling av arbetstank/buffert styr verkar vara lite av en hemlighet och jag tycker nog att Daikin ligger lite åt Thermias håll där mycket info saknas på hemsidan även om manualen till just berg värme vp finns tillgängligt på Daikins hemsida.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 14 april 2014, 15:49:31 »

Trådskaparens första post frågade detta, så det var bl a det jag hade i tankarna

Jo men jag tolkade dem som hypoteser mera än offererade summor.

Jag tror att valet/beslutet finns hos TS egentligen.

/Christer
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 14 april 2014, 14:46:56 »

Trådskaparens första post frågade detta, så det var bl a det jag hade i tankarna

Vilken ska jag ta av 1255 och Daikin om:

1. Det inte skiljer något i pris i offerten för en 1255 eller en Daikin?

2. Om 1255 är 5 000 kr dyrare?

3. Om 1255 är 10 000 kr dyrare?
Skrivet av: froskog
« skrivet: 14 april 2014, 14:05:56 »

Det som oroar mig är att ingen har påstått att det skiljer 5-7 000:- mellan maskinerna utan det var snarare jag som hävdade att det inte bör skilja mera än 5-7 loppor om man ska välja Niben när man hårt väger in pris kontra SCOP.

Min referens är mitt Daikin-pris och jag har faktiskt inte sett nått offertpris på en 1255:a inkl 190m borra.

Nibe har inte mycket att bevisa gällande sina produkter vilket kanske Daikin har (i alla fall med deras bvp) men i mitt hus kändes valet ganska givet mellan dessa två maskiner.

I andra hur är valet kanske inte lika självklart!

/Christer
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 14 april 2014, 11:55:12 »

Jag menar att man riskerar att hamna fel. Flera andra faktorer är mycket viktigare än en sådan eventuell prisskillnad. Jag skriver eventuell, för ofta blir ett lågt pris initialt eller en billig offert ändå dyrare när allt är klart. Det är bara om man tänker sig att man skulle få två exakt likadana offerter från en och samma installatör som man skulle kunna tänka sig att ta den som är 7000 kr billigare. Och  t.o m inte ens då kanske, eftersom rörmokaren antagligen gör ett mycket bättre jobb om han är glad :)

Det som gör rörmokaren glad är inte försäljningspriset, det är skillnaden mellan ut och in.  tummenupp
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 14 april 2014, 11:14:54 »

Jag menar att man riskerar att hamna fel. Flera andra faktorer är mycket viktigare än en sådan eventuell prisskillnad. Jag skriver eventuell, för ofta blir ett lågt pris initialt eller en billig offert ändå dyrare när allt är klart. Det är bara om man tänker sig att man skulle få två exakt likadana offerter från en och samma installatör som man skulle kunna tänka sig att ta den som är 7000 kr billigare. Och  t.o m inte ens då kanske, eftersom rörmokaren antagligen gör ett mycket bättre jobb om han är glad :)
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 14 april 2014, 09:39:53 »

På flera ställen i den här tråden har det talats om prisskillnader och extrakostnader, kring 5-7 tusen kr. Det kan synas som ganska mycket pengar, men den faktorn borde faktiskt inte vara med i diskussionen överhuvud taget. När allt är klart och anläggningen har gått ett tag, så är den summan helt oviktig. Jag har full förståelse för att säljare kan påverka en och annan oinformerad kund med liknande argument, men sanningen är att ingen, allra minst en vvs-säljare, kan säga exakt hur slutresultatet kommer att bli. Det räcker med någon enstaka oförutsedd händelse eller driftsfaktor så är den prisskillnaden uppäten och förlorad.
En jämförelse måste göras på rätt sätt.
Jag tror att det kommer nog skilja 5-7000 sek mellan offerter på 1255 från OLIKA installatörer.
Skall man följa de rek. utpriserna så skiljer det ca. 14.000 inkl moms mellan Daikin och 1255. Utöver detta så tillkommer installationsmaterial som exp. kärl och annat.
Att använda befintliga komponenter från gammal installation som vissa förespråkar är upp till var och en men JAG skulle inte acceptera att installatören inte byter ut exp. kärl och säkerhets/påfyllnadsventiler.

Att prisskillnaden inte skulle tas med i kalkylen förstår jag inte, återbetalningstiden samt besparingen är några av de viktigaste punkterna när investeringen skall beslutas om.
Jag tror att prisskillnaden mellan Daikin och 1255 kommer ligga kring 10-15.000 sek inom rimlig närtid.

Mvh
Daikin
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 14 april 2014, 09:20:33 »

På flera ställen i den här tråden har det talats om prisskillnader och extrakostnader, kring 5-7 tusen kr. Det kan synas som ganska mycket pengar, men den faktorn borde faktiskt inte vara med i diskussionen överhuvud taget. När allt är klart och anläggningen har gått ett tag, så är den summan helt oviktig. Jag har full förståelse för att säljare kan påverka en och annan oinformerad kund med liknande argument, men sanningen är att ingen, allra minst en vvs-säljare, kan säga exakt hur slutresultatet kommer att bli. Det räcker med någon enstaka oförutsedd händelse eller driftsfaktor så är den prisskillnaden uppäten och förlorad.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!