Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vv förvärmningsfundering  (läst 7774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
vv förvärmningsfundering
« skrivet: 01 november 2006, 20:45:26 »
Om jag fattat rätt så prioriterar styren på Ecoheat framledningen framför vv. alltså offrar den varmvattenkapacitet om framledningen kräver det.
kanske kan man kompensera för detta och samtidigt höja kapaciteten.
Om man skulle låta framledningen förvärma vv i en mindre tank med kamslingor(som första radiator) för att sedan ledas in i den normala vv slingan. Då borde man få lättare att generera större mängder med vv utan att vrida på rattar eller mecka med styren.
Säkert någon tankemiss i resonemanget, men någon kanske kan ge en kommentar på funderingen...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #1 skrivet: 03 november 2006, 03:08:38 »
"Prioritera" är nog inte rätt ord, det finns ingen växelventil som kan styra produktionen till det ena eller det andra.

Kanske är det så att konstruktionen är tänkt för eltillskott. Åtminstone så i de äldre versionerna, v3 har väl börjat ändra på det.
I min styr har givaren i elpannan ingen funktion om elpatron är satt på 0 kW. Tempen däruppe blir vad den blir, och brukar hamna 5-8 rader över vp-temp, vilket funkar ok.

Din tanke att förvärma varmvattnet - det är ju så det fungerar i en CTC! Huvuddelen av värmningen av vv sker i den nedre tanken, säg från 10-12 grader till 35-40 beroende på aktuella temperaturer. Den övre delen av slingan fungerar som spetsberedare, där vv når sin slutliga temperatur.

Har du ont om vv? Är pumpen underdimensionerad och tillskottet avstängt kan det nog bli så, annars borde det väl finnas gott om vv.

Det vore intressant med en rapport från någon med v3 om hur vv och annat fungerar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #2 skrivet: 03 november 2006, 16:58:24 »
Med prioritera menar jag att den släpper ut framledn. efter behov oavsett vv temp.
När det gäller vv har jag inget problem med tillgången trots tillskott av, det var mer en fundering till de här inne som upplever det som ett problem.

Jag hinner tröttna på att duscha innan vv blir något problem, och då är jag ändå 2:a...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #3 skrivet: 03 november 2006, 22:01:57 »
Jo, framledningen hålls jämn, en av fördelarna med CTC :)

Jag tror inte du kan lura fram mer vv så som du tänkte. Varmvattnet hinner värmas till tankens temp i den befintliga slingan vid normal tapphastighet. Efter shunten kan du bara ha lägre temperaturer...

Vill man sänka framledningen tillfälligt vore det enklaste att lura styren genom att koppla ett motstånd + brytare parallellt med innegivaren, så att den tror att det är varmare inne än det är.

Jag hade inget vv idag! Satte på elpatron fullt men inget hände.
Insåg då att shunten mellan tankarna stod öppen. Alltså hade kompressorn inte lyckats få upp panntempen till bör på 240 minuter...
När den shunten står öppen kan det verkligen tryta med vv om man har haft elpatron avstängd.
Skulle vilja kunna ställa in längre fördröjning alternativt stänga shunten permanent (á là v3!).

Å andra sidan fick vi några plusgrader ute, och brine steg snällt till +3/0.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #4 skrivet: 05 november 2006, 00:33:48 »
Heat:

Ditt resonemang om förstorad kamslinga och extra vv stämmer ju i teorion.

Men placerar du en burk utanför VP krävs det en extrem isolering kring kamslingan eller en elpatron som stöttar.
Jag dryftade själv en liknande teori om extern vv-beredare med min installatör, när jag stod i valet Nibe kontra CTC. Installatören medgav att Ecoheat visserligen ger färre liter VV än Nibe, men ger en lägre elförbrukning totalt sett. Snål som jag är, köpte jag CTC´s konstruktion i vetskapen om att blir vv-produktionen för dålig kan man alltid koppla till en extern vv-beredare.

I efterhand tycker jag att installatörens rÃ¥dgivning motsvarar min familjs behov. Litet hus och fÃ¥ familjemedlemmar = litet behov av VV  Läser du min och STAFFAN55 svar i trÃ¥den FÖRBRUKNING I OKTOBER?, förstÃ¥r du säkert att vi sitter nöjda, med vÃ¥ra lÃ¥ga förbrukningar.

Jag tror att har man ett litet vv-behov är CTC-pumpen idealisk. Möjligheten att optimera förbrukningen genom att stänga av tillskottet, känns för mig viktigare än att hela tiden ha obegränsat med vv. Och som drjukebox skriver:
 

Har du ont om vv? Är pumpen underdimensionerad och tillskottet avstängt kan det nog bli så, annars borde det väl finnas gott om vv.


Personligen kan jag tycka att CTC och säkert andra tillverkare inte verkar ha testat hur mycket det går att pressa värmepumparna.

Kalkylerna är för snävt tilltagna när det gäller djupet på borran, vilket kan tvinga folk att använda tillskott fastän pumpen kan klara av hela energibehovet om borran vore lite överdimensionerad. Eller ska vi säga, rätt dimensionerad.

I kalkylen jag fick från CTC rekommenderades en borra på 90 meter aktivt och tillskott skulle behövas redan från -9 grader. Det skulle innebära att jag skulle ha ett behov av 1700kwh i tillskott, enligt CTC. Jag beslutade att borra till 120 meter aktivt och har hittills kört enbart med VP ner till -18 med bibehållen innetemp och fullvärdig VV-produktion. Kanske har jag haft tur, vad vet jag? Jag kan medge att går man in som 3:a och duschar vissa mornar, är ju inte vattnet supervarmt men det funkar.

Det här svaret kanske blev lite spretigt, men jag tror att merparten av CTC-ägarna är nöjda i slutändan. :)



CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #5 skrivet: 05 november 2006, 19:43:27 »
Extrem isolering/elpatron?
Hur menar du? Om man har en första radiator(isolerad tank ca 100liter) med kamslinga i behövs väl ingen elpatron där? Visst isolering behövs för att minska läckage, men man kan ju ha den till att värma pannrummet...
Sedan låter man kamslingan fortsätta in i VP...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #6 skrivet: 06 november 2006, 14:16:26 »
Heat:

Det borde funka. :-[
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #7 skrivet: 06 november 2006, 15:31:56 »
PÃ¥ 25 kw IVt´n  har vi en (tror ja) 750L utjämningstank, den har inbyggd beredare, via den gÃ¥r vv till VP beredare. Det ger vintertid mera vv. Men sommartid är ju den tanken helt kall sÃ¥ dÃ¥ funkar det inte.

Att den används beror nog på att med tidigare installation var detta den ordinarie varmvattenberedaren!! såden fanns redan i pannrummet.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #8 skrivet: 09 november 2006, 14:40:03 »
Jag tror fortfarande att den externa slingan många gånger kommer att kyla snarare än värma vv :)

Den interna slingan hinner förvärma vv från 10 till 40 grader eller vad panntempen nu är. För att sedan slutvärmas i övre tanken.
Det enda man kunde försöka uppnå vore att öka tapphastigheten, men då tror jag inte att ytterligare slinga är rätt väg att gå.
Snarare en xtern beredare.

Jag menar att detta med en vv-temperatur på runt 45 grader som vi bör ha för maximal besparing bara är en vanesak. Särskilt om man kommer från olja eller ved, och är van vid rykande vv där man skållade sig om man inte såg upp.
Med termostatblandare på duschen blir det ju inget problem. När man vant sig inser man att det finns gott om vv - men kanske 40 grader för duschare #3 och inte 65.
Och Nibefolket borde också ha samma vv-temp till vardags för maximal besparing och minimalt slitage.
Men det kan dom inte, åtminstone inte om de är rädda för baciller. ;D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #9 skrivet: 09 november 2006, 15:08:05 »
Citera
Och Nibefolket borde också ha samma vv-temp till vardags för maximal besparing och minimalt slitage.
Men det kan dom inte, åtminstone inte om de är rädda för baciller.

Inte för att jag har Nibe.
Men det du syftar pÃ¥ är väl Legionellahöjningen.  det sker en gÃ¥ng var fjortonde dag pÃ¥ min Thermia....

Min totala åtgång av tillskottsel på 12 månader är 7 timmar *6kw= 42 kwh.... detta på ett år, det står jag ut med!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #10 skrivet: 09 november 2006, 17:37:24 »
Jag tror fortfarande att den externa slingan många gånger kommer att kyla snarare än värma vv :)

Den här tankeslingan fattar inte jag...  ???  ::)
Kallvatten 4-10C leds in i första radiator(100 liter med slinga) värms upp av framledningen(varierar från 20-43C i mitt fall) för att sedan fortsätta in i VP-slingans förvärmning och vidare till VP-slingans spetsvärme i toppen för att sedan rinna ut i avloppet eller vad man nu gör med sitt vv.

Jag tycker att det borde göra stor skillnad på vv kapaciteten om man matar förvärmningsslingan med redan förvärmt vatten.
Visst, vattnet blir aldirg varmare än spetsvärmen i toppen på tanken, men det blir lättare att bibehålla nivån under en längre tid...
Man får även en kompensering av VPs prioritering av framledning framför vv...

Med en väl tilltagen slinga i första radiatorn borde man alltid ha minst 20C in i förvärmningsslingan, således minst 10C mindre grader att höja till önskad temp. Någon kanske kan räkna ut hur mycket kapaciteten ökar, vad vet jag...
Sen fÃ¥r man ju en större systemvolym vilket gör att man kan sänka framledningen ytterligare  :) , vilket motarbetar denna ide i viss mÃ¥n...   :(
När det gäller temperaturen sÃ¥ är det som du säger en vanesak, termostaten har ju oftast en knapp man skall trycka in för att köra "onödigt" varmt vatten. Om man lÃ¥ter bli den är det aldrig nÃ¥gra problem... 
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #11 skrivet: 09 november 2006, 18:08:26 »
Citera
Och Nibefolket borde också ha samma vv-temp till vardags för maximal besparing och minimalt slitage.
Men det kan dom inte, åtminstone inte om de är rädda för baciller.

Inte för att jag har Nibe.
Men det du syftar pÃ¥ är väl Legionellahöjningen.  det sker en gÃ¥ng var fjortonde dag pÃ¥ min Thermia....

Min totala åtgång av tillskottsel på 12 månader är 7 timmar *6kw= 42 kwh.... detta på ett år, det står jag ut med!

Nä tillskottet är inte mye att orda om, vad jag menade var att man med fördel kan ha en lägre vv-temp. I CTCn fungerar det bättre än i t ex Nibe (slingberedare vs. förrådsberedare).
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #12 skrivet: 09 november 2006, 18:33:55 »
nja vet inte om jag håller med.
I en slingberedare där vattnet håller tex 37 grader har du inte mycket marginal. Störttappar man blir det garanterat för kallt för tex dusch.

Men i en förrådsberedare spelar störttappning ingen roll!! 37 grader i beredaren blir 35 i kranen.

Det är väl så mest jämt.... nackdelar o fördelar med allting här i världen.

Förvärmning i volymförstorare med vv slinga funkar helt klart så läng inkommande kallvetten är kallare än framledningen till rad kretsen.

Men har man inget värmebehov funkar det ju inte.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #13 skrivet: 10 november 2006, 03:30:29 »
Jag tror fortfarande att den externa slingan många gånger kommer att kyla snarare än värma vv :)

Den här tankeslingan fattar inte jag...  ???  ::)
Kallvatten 4-10C leds in i första radiator(100 liter med slinga) värms upp av framledningen(varierar från 20-43C i mitt fall) för att sedan fortsätta in i VP-slingans förvärmning och vidare till VP-slingans spetsvärme i toppen för att sedan rinna ut i avloppet eller vad man nu gör med sitt vv.


Ahok, dÃ¥ förstÃ¥r jag och nÃ¥got kunde det kanske bidra - men den befintliga slingan brukar väl inte ha problem med att hinna värma? Jag menar att slingans kapacitet är tillräcklig, man behöver inte mera slinga om man inte störttappar. Det är kompressorns effekt som begränsar. Och det som en del (som overlander) efterfrÃ¥gar - mera volym i tanken, vilket kunde vara bra bÃ¥de för värme- och vv-produktion (och antal starter). Men det skulle bli en klumpig vp  :)

Du skrev igen "prioriterar" framledning och det är väl så att styren alltid prioriterar framledning....nu funderar jag på om v3 kanske har en funktion där framledningsbör sänks när man beställer xtra vv?

nja vet inte om jag håller med.
I en slingberedare där vattnet håller tex 37 grader har du inte mycket marginal. Störttappar man blir det garanterat för kallt för tex dusch.
Men i en förrådsberedare spelar störttappning ingen roll!! 37 grader i beredaren blir 35 i kranen.

Störttappning är slingberedarens enda tillkortakommande.
Men har man termostatblandare störttappar man väl aldrig? Och vem störttappar en dusch?  :)
Om jag kör rent vv för fullt får jag ut 12 l/minut och då blir temperaturen aldrig lägre än panntempen minus en grad.
Så slingan gör sitt jobb.

Men kanske är Thermias omvända slingberedare TWS det optimala?

« Senast ändrad: 10 november 2006, 03:37:55 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: vv förvärmningsfundering
« Svar #14 skrivet: 10 november 2006, 11:59:30 »

Men har man termostatblandare störttappar man väl aldrig? Och vem störttappar en dusch?  :)
Om jag kör rent vv för fullt får jag ut 12 l/minut och då blir temperaturen aldrig lägre än panntempen minus en grad.
Så slingan gör sitt jobb.

Håller med om termostatblandarens fördel i detta läge.
FÃ¥r man verkligen 12l/minut under en längre tid(säg 30minuter för att ha nÃ¥got att snacka kring...  ??? ) utan tillskott ?
Extra förvärming  borde generera större möjligheter till högre flöde under längre tid med bibehÃ¥llen temperatur utan tilskott?

Det vore trevligt om man kunde styra VP så att den begränsar framledningen om den detekterar ett fall i vv temp. kanske går på V3? Finns det förresten någon VP som mäter verklig vv temp ut?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!