Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nääe..!..nu vill jag veta ....  (läst 5716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Nääe..!..nu vill jag veta ....
« skrivet: 27 september 2004, 10:03:47 »
I vår familj är det JAG som har ansvaret för de stora,övergripande,
betungande och svåra uppgifterna! (t.ex. Värmepumpen,hobbyverksta'n..)

Hustrun förestår enklare,
mindre betungande verksamhet (såsom.. barnuppfostran, ekonomi..å' sån't)

..Men..
min arma ansvarstyngda 'knopp' klarar inte att konkludera så bra ur
detta förnämliga forum för värmepumpar..( ca 5800 inlägg,800 ämnen)

Kanske någon med fräsch knopp, bra simultankapacitet,vill reda ut..:

- Ska värmepumpen gå länge och mindre frekvent!....Varför? ..Hur?
- Ska värmepumpen arbeta med låg radiatortemp!.....Varför? ..Hur?
- Ska värmepumpen ha en bra årsvärmefaktor!..................Hur?
- Ska värmepumpen.....har jag glömt nå't...........Varför? ..Hur?

Om påståndena ovan är sanna...
är det inte dit vi strävar..?
vi VP-innehavare..
för att få bäst valuta för våra ansträngningar..
( ekonomi-, tanke- å' annan möda )

En generell handbok (från VP-fabrikanternas riksförbund).. vore utmärkt!

Vi är jättemånga som vill ..veta mer...

de sm0bog

« Senast ändrad: 27 september 2004, 10:36:30 av sm0bog »
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

admin

  • Gäst
admin
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #1 skrivet: 27 september 2004, 12:09:14 »
Citera
- Ska värmepumpen gå länge och mindre frekvent!....Varför? ..Hur?

Ja - Det finns problem med många start och stopp.

Precis som i en bilmotor så kommer oljan vid stoppen i viss utsträckning att rinna av de ytor som skall smörjas vilket ger ett visst slitage vid start.

Under vissa driftsbetingelser (korta gångtider) kommer köldmedium och smörjmedel att blandas vilket medför sämre smörjning. Om jag förstått det hela rätt så separeras kölmedium och smörjoljan under långa arbetspass, vilket talar för att det är bättre med få start/stopp och därmed längre gångtider.

Kondenserad (kan uppstå under vissa förutsättningar) köldmedia som passerar ventiler/scrollar (vätskeslag) ger även det i viss mån en risk för skador/slitage av kompressorns delar, detta oavstt om det är en kolv eller scroll.

Kolvkompressorns ventiler utsätts för större krafter än normalt och scrollens rörliga del lyfter vilket kan påverka tätningsytorna när den "landar" igen.

Varje elmotor har en väldigt hög startström - ca 10-40 ggr den nominella, vilket belastar motorns lindningar. De åldras av att upphettas... förr eller senare tar de slut.

Detta är vad jag kommit fram till under mina efterforskningar i ämnet.

Är kompressorn och maskinen i övrigt optimerad med det köldmedium och det smörjmedel som används så minskar/försvinner dessa risker, men vem här vågar säga vilken/vilka tillverkare som lyckats med detta till 100%.

Alla dessa risker är naturligtvis inte av avgörande betydelse, detta förstår man när man lär sig hur många värmepumpar som är helt fel injusterade runt om i landet.

Citera
- Ska värmepumpen arbeta med låg radiatortemp!.....Varför? ..Hur?

Ja det skall dom.

Vid låga radiatortemperaturer (framledningstemp) behöver kompressorn utföra mindre arbete för att lyfta temperaturen. Kompressorn går lättare och köldmediets flöde i systemet ökar vilket gör att mer värme kan överföras från kalla till varma sidan. I och med det ökade vätske/gas-flödet så stiger även uteffekten, sammantaget gör detta så att värmefaktorn COP stiger markant vid låga framledningstemperaturer.

Detsamma gäller om man har hög temp på kalla sidan (Köldbärarsidan) det är med andra ord inte enbart framledningstemperaturen som avgör uteffekt och COP utan skillnaden mellan kalla och varma sidans temperaturer. Ju mindre lyft av tempen som krävs desto högre COP.

Hur uppnår man då låga framledningstemperaturer.

Jo det finns igentligen bara 3 sätt..

1. Man ser till att ha så stor värmeavgivande yta som möjligt, t.ex. golvvärme eller radiatorer med stor värmeavgivande yta. Ett annat alternativ kan vara att komplettera befintliga system som har liten värmeavgivande yta med fläktradiatorer. En fläktradiator gör av med stora mångder värme/ytenhet, just tack vare att en stor mängd luft hjälper till att transportera bort värmen från de värmeavgivande ytorna till rummet.

2. Man sätter in en värmepump som endast står för en mindre del av effektbehovet, den kommer ändå att stå för en stor del av energibehovet. Detta p.g.a. att det under större delen av året inte finns så stort effektbehov. En klent dimensionerad värmepump kommer inte att ge så höga framledningstemperaturer p.g.a. den låga uteffekten. Därmed kommer COP att bli bra, den får dock låg COP (och den kan t.o.m. stoppa) i samband med stäng kyla när eltillskott krävs. Elpatronerna kommer då att pressa upp framledningstemperaturen så högt att COP försämras. I ett klent dimensionerat radiatorsystem kan det t.o.m. krävas så stort tillskott att returtempen blir för hög för att värmepumpen skall kunna gå (normalt vid 50-60 gr). Den slår då av och elpatronerna får stå för hela uppvärmningen.

Mitt råd är därför att komplettera klent dimensionerade radiatorkretsar med antingen fläktradiatorer eller genom att byta ut några strategiskt viktiga radiatorer till konventionella men effektivare radiatorer.

3. Varvtalsstyrd kompressor, en sådan arbetar inte med högre framledningstemp än vad som för tillfället krävs, det ger då alltid högsta möjliga verkningsgrad. En varvtalsstyrd kompressor/värmepump kan även dimensioneras för att täcka hela eller närapå hela effektbehovet vilket medför färre eller inga tillskottstimmar.
Med andra ord är varvtalssyrda värmepumpar det som kommer - jag kan inte tänka mig annat, jag fattar inte varför de inte redan finns  :o :o :o.

(Warmitek har en variant med 2 små kompressorer som används i förhållande till det behov som finns, det torde vara så nära man idag kommer en varvtalsstyrd värmepump. Den har dock andra brister, t.ex. finns den inte med integrerad vv-beredare. Den har även en krånglig reglerdator (men kompetent) som kan göra det svårt att justera in den optimalt, både för proffsen och för fastighetsägaren själv. )


Citera
- Ska värmepumpen ha en bra årsvärmefaktor!..................Hur?

Ja, självklart skall det eftersträvas.

Bra årsvärmefaktor uppnås genom höga inkommande köldbärartemperaturer, d.v.s ordentligt tilltagna kollektorer, detta i samband med effektiva radiatorer/golvvärmesystem som är dimensionerade för att arbeta med låga framledningstemperaturer.
Helst skall värmepumpen aldrig behöva arbeta med mer än 35-45 graders framledningstemperaturer utom vid varmvattentillverkning.

Varmvattentillverkningens start bör ställas ned så långt som möjligt. Den personliga uppfattningen om när man anser sig ha tillräcklig varmvattenkomfort får bestämma startpunkten. Själv har jag sommartid lägre startpunkt än vintertid, detta p.g.a värmepumpens relativt många långa driftsperioder. Den funktion för toppning av varmvatten som finns ser till att värma varmvatten i direkt anslutning till värmetillverkningens slut.

Ex.
Värmepumpen har värmt radiatorkretsen och skall stanna, den kollar då av vilket startvärdet för varmvattentillverkningen är. I ex. säger vi att startvärdet är ställt till 40 grader, om varmvattentempen då ligger inom intervallet 40 - 42 grader kommer värmepumpen direkt att växla över till varmvattenberedning i stället för att stanna och invänta att varmvattentempen skall sjunka de sista två graderna. Sommartid ställer jag ned startvärdet för varmvattentillverkning så att antalet start och stopp skall bli så få som möjligt.

Alltså, Hög inkommande KB.
LÃ¥ga framledningstemperaturer.
Låg varmvattenförbrukning.

Det är nyckeln till en hög årsmedelverkningsgrad.

Nu orkar jag inte mer för tillfället  :-[ :o :o :o, har du frÃ¥gor eller vill ha förtydliganden sÃ¥ frÃ¥ga pÃ¥!
« Senast ändrad: 27 september 2004, 12:24:21 av Rickard »

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #2 skrivet: 27 september 2004, 12:39:25 »
...eller som min representant från Nibe sa: byt fönster, tilläggisolera och isolera vinden så kommer du att få ned värmebehovet till elementen från dina 62 gradet till 30-35...

Säger han till en med 17 fönster som mäter 1650x1700 och har en fasadyta på ca 400 m2 plus 100 m2 vind...

180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #3 skrivet: 27 september 2004, 12:45:01 »
Tack Rickard!

Gu' vick'a bra svar / sammanfattning!

De' blir nog en månghövdad skara som kommer att
läsa under tacksam vördnad o begrundan..

Jag ska 'slå upp' under ämnet "Donera pengar?"
och läsa en gång till...

När Din 'ork' har återvänt...flera guldkorn!

PS
     ..fast jag tycker att VP-tillverkarna borde anstränga
       sig oxo..sÃ¥ Du inte behöver dra hela 'lasset'
DS

de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #4 skrivet: 28 september 2004, 00:49:31 »
Citera
..fast jag tycker att VP-tillverkarna borde anstränga
      sig oxo..sÃ¥ Du inte behöver dra hela 'lasset'

Dom och installatörerna vill bara kränga pumpar, tyvärr lyckas det oxå. Inget att hoppas på därifrån!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #5 skrivet: 28 september 2004, 07:26:30 »
Citera
Dom och installatörerna vill bara kränga pumpar, tyvärr lyckas det oxå. Inget att hoppas på därifrån!

Men bertil...du kan ju nu fÃ¥ en pumpen i ett FÄRGAT plÃ¥tskÃ¥p..det om nÃ¥got är väl produktutveckling  ;D ;D ;D
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #6 skrivet: 28 september 2004, 08:30:16 »
Rickard ..et consortes...!

Om man nu, av någon outgrundlig anledning, har onormalt
många start/stopp = korta gångtider..
-vilken/villka är de vanligaste orsakerna härtill?
-Vad/hur kan jag lämpligen åtgärda?

--------------------------

Min NIBE Fighter 2010 (..bland flera andra VP-ar)
har två effektlägen (..en sorts halv_varvtalsstyrning).
Vilket effektläge som 'gäller' avgörs av utegivaren
vars 'värde' är 'inställbart'

Om jag vill ha optimal drift måste jag alltså ut
då och då.. för att välja ett för tillfälligt lämligt värde!
(0 till 40 grader)

Finns det måhända nå't 'trix' (nå'n genväg) ..att tillämpa?
(eller måste jag mödosamt 'söka' ett empiriskt värde=temp..
gällande för större delen av året?)
 
de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

admin

  • Gäst
admin
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #7 skrivet: 28 september 2004, 16:17:14 »
 :-[ :-[ :-[

Jag vet inte  :o :o :o

Jag är inte insatt i hur en 2010 utan styrdator fungerar  :'(

Du får kontakta någon annan för att få info om det, varför inte en av nibes tekniker.

Eller så får du vänta tills jag satt mig in i 2010:ans styr...

Det lär ta några dagar, mitt schema för närmaste 3-4 dagarna är fullbokat.

Nån gång måste man väl få vara okunnig, eller?

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #8 skrivet: 28 september 2004, 19:14:10 »
Hör du sm0bog!!

Vad jag har hört från Nibe så sitter det en s.k twinkompressor (tror jag den heter) och den fungerar så att när den går åt ett håll jobbar bara en kolv(halv effekt)

När den sen byter rotarationsriktning drar den men sig en extra kolv som då plötsligt blev det två kolvar i arbete
(full effekt) fattar du?

Detta styrs av två kontaktorer kolla elshemat så får du se.

Du skulle ha en styrdator men nu har du ju inte de så då får man trixa lite,jag fick en ide är inte säker på att detta fungerar.Du kan ju ställa in från vilken temp du vill att pumpen ska gå med full effekt t.ex 5 grader.

Detta kan du göra i två kanaler en för radiatorer och en för varmvattenproduktion om du t.ex ställer den ena på låt säga 5 grader och den andra på 7 grader så kan du andvända vv-givaringången och med en enkel strömbrytare få pumpen att gå med full effekt. om det behövs(dra kabel genom väggen).

Vad jag förstått så har ju varmvatten prioritet före radiatorvärme.

Det finns ett litet problem med detta eftersom pumpen inte kan byta rotarationsriktning i farten så tar denna procedur ett antal minuter att genomföra(den måste få vila sig lite mellan starterna)

Om du tycker att du har många starter så beror det säket på att du har en liten vattenvolym som ska värmas upp i ditt radiatorsystem(möjig lösning en extra tank i serie på slingan)

Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #9 skrivet: 28 september 2004, 20:25:52 »
Norrlänningen  Tänkte inte pÃ¥ det, det är ju ooootroligt
alla andra mÃ¥ste väl följa efter.  ;D ;D ;D ;D
osså stora annonser då säljer man som tusan!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #10 skrivet: 28 september 2004, 23:45:21 »
:-[ :-[ :-[

Jag vet inte  :o :o :o

Jag är inte insatt i hur en 2010 utan styrdator fungerar  :'(

Du får kontakta någon annan för att få info om det, varför inte en av nibes tekniker.

Eller så får du vänta tills jag satt mig in i 2010:ans styr...

Det lär ta några dagar, mitt schema för närmaste 3-4 dagarna är fullbokat.

Nån gång måste man väl få vara okunnig, eller?

Rickard !

Du ska naturligtvis inte 'läsa in Dej' på min speciella maskin..
Det är ju en omöjligthet att vara insatt i varje detalj för varje
existerande VP..

När jag skrev rubriken 'Rickard et consortes'.. så avsåg jag med
detta... "Rickard eller någon annan, som råkar ha detaljkännedom
om just min specifika VP"

Tycker alltså att Du borde få lite' 'draghjälp'...

Tror inte att ..ALLA ..förstår, vilket enormt engagemang och arbete,
som ligger bakom Dina 1025 inslag sedan början av 2004, förutom
allt otacksamt 'skitgöra' för att administrera den här fantastiskt
användbara och värdefulla sajten.

Jag anar, emellertid att Du 'hakar på' med emfas, när Du märker att någon
frågeställning är av allmänt intresse, och då 'spar Du inte på krutet'!

Heders!

Att jag se'n håller på å' 'larvar mej' via datorns tangentbord..inne-
bär inte att just jag... har problem med VP-n...

försöker bara att 'representera' en tänkt frågeställare, som
står undrande 'över något' inför köp eller innehav av en VP.

Dessutom 'gillar' jag att 'vända på stenarna' och 'röra om i grytan..
och studera vad som kan 'dyka upp'..

Det kan man ha nytta av om man, som jag...
vet allt om nästan ingenting...

men nu....mot.. järvare tag och friskare grepp..

de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #11 skrivet: 29 september 2004, 00:29:22 »
Hör du sm0bog!!

Vad jag har hört från Nibe så sitter det en s.k twinkompressor (tror jag den heter) och den fungerar så att när den går åt ett håll jobbar bara en kolv(halv effekt)

När den sen byter rotarationsriktning drar den men sig en extra kolv som då plötsligt blev det två kolvar i arbete
(full effekt) fattar du?

Detta styrs av två kontaktorer kolla elshemat så får du se.

Du skulle ha en styrdator men nu har du ju inte de så då får man trixa lite,jag fick en ide är inte säker på att detta fungerar.Du kan ju ställa in från vilken temp du vill att pumpen ska gå med full effekt t.ex 5 grader.

Detta kan du göra i två kanaler en för radiatorer och en för varmvattenproduktion om du t.ex ställer den ena på låt säga 5 grader och den andra på 7 grader så kan du andvända vv-givaringången och med en enkel strömbrytare få pumpen att gå med full effekt. om det behövs(dra kabel genom väggen).

Vad jag förstått så har ju varmvatten prioritet före radiatorvärme.

Det finns ett litet problem med detta eftersom pumpen inte kan byta rotarationsriktning i farten så tar denna procedur ett antal minuter att genomföra(den måste få vila sig lite mellan starterna)

Om du tycker att du har många starter så beror det säket på att du har en liten vattenvolym som ska värmas upp i ditt radiatorsystem(möjig lösning en extra tank i serie på slingan)

Roger

Robert!
Eureka...('jag har funnit det'..eller rättare sagt Du!)

Gu' va' elektrikern och jag har 'grunnat' på .. varför det
finns två 3-fas kontaktorer i Fighter 2010-an..

Vi har bara tillgång till 'block-el-shemat', så vi kunde bara
konstatera att den ena kontaktorn bara vände på två av
faserna..utan att förstå vitsen me' de'..

Det finns alltså två kolvar..varav en är aktiv i ena riktningen
och bägge i den andra riktningen..tjusigt så det förslår..

Märkligt att inte NIBE har slagit på 'stora trumman':

"VI HAR EN TwinKOMPRESSOR ...EN INOVATION,
SOM REVOLUTIONERAT VP-DRIFTEN.."

Nu sköts varmvattenproduktionen separat ( till vidare..)
Dessutom gäller 'fabriksinställningarna' ..bara med smärre
ändringar + en rumstermostat

Och så får det förbli.. tills kompletterande ändringar blir
nödvändiga...

Tack för värdefull info....

de sm0bog


NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #12 skrivet: 29 september 2004, 10:21:13 »
Hör du sm0bog!!

Vad jag har hört från Nibe så sitter det en s.k twinkompressor (tror jag den heter) och den fungerar så att när den går åt ett håll jobbar bara en kolv(halv effekt)

När den sen byter rotarationsriktning drar den men sig en extra kolv som då plötsligt blev det två kolvar i arbete
(full effekt) fattar du?

Detta styrs av två kontaktorer kolla elshemat så får du se.

Du skulle ha en styrdator men nu har du ju inte de så då får man trixa lite,jag fick en ide är inte säker på att detta fungerar.Du kan ju ställa in från vilken temp du vill att pumpen ska gå med full effekt t.ex 5 grader.

Detta kan du göra i två kanaler en för radiatorer och en för varmvattenproduktion om du t.ex ställer den ena på låt säga 5 grader och den andra på 7 grader så kan du andvända vv-givaringången och med en enkel strömbrytare få pumpen att gå med full effekt. om det behövs(dra kabel genom väggen).

Vad jag förstått så har ju varmvatten prioritet före radiatorvärme.

Det finns ett litet problem med detta eftersom pumpen inte kan byta rotarationsriktning i farten så tar denna procedur ett antal minuter att genomföra(den måste få vila sig lite mellan starterna)

Om du tycker att du har många starter så beror det säket på att du har en liten vattenvolym som ska värmas upp i ditt radiatorsystem(möjig lösning en extra tank i serie på slingan)

Roger
Roger (och andra intresserade)!


Beträffande 'tvillingkompressorn'...

NIBE.. LÃ¥ter oss veta (sid 22 i 'manulen' till Fighter 2010) att....

"===========================================================
  FIGHTER 2010 gör nu tvÃ¥ uppstartsförsök á 5
 sekunder med 1 minuts mellanrum. Detta görs för
 att styrsystemet ska mäta in kompressorströmmarna.
 Detta förfaringssätt gör att värmepumpen själv korrigerar
 för inkommande fasföljd.
 Efter inmätning av kompressorströmmar startar kompressorn
 efter cirka 30 minuter.
 ==========================================================="

Intressant, så till vida, att man omnämner 'korrektion av fasföljd'.

Vi 'tjonkade in' de 5 tåtarna ( L1+L2+L3+N och PE ) ..rakt av..för
utan 'fasföljd-apparat', vet man inte om kompressor-motorn går 'fram-
eller bakänges', men det 'fixar' ju uppenbarligen 'datorn'..

Misstänker alltså att 'datorn lär sig' vilken kontaktor, som är
effektsteg 1 och effektsteg 2, oberoende av hur man kopplar in
L1, L2, L3 ( N och PE måste ju kopplas rätt..annars 'RAGNA_RÖK')
-------------------------------------------------------------------



Till yttermera visso..låter NIBE... göra veterligt (sid 13)...

"============================================================
 19 Minsta tidsintervall i minuter mellan kompressorstarter.
    Justerbar mellan 20 och 60 minuter.
 ============================================================"

och på ett annat ställe ( sid 21 )...

"============== OBS! ===================
 Kompressorn fÃ¥r inte tvingas till start
 med kortare intervaller än 1 start per
 15 minuter.
 ======================================="

..de' ä' oxo bra att veta...!


de sm0bog
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Nääe..!..nu vill jag veta ....
« Svar #13 skrivet: 29 september 2004, 13:35:51 »
Hej sm0bog!

Du ä inte dum det stämmer som du skriver att datorn lär sig vilken kontaktor som ska va A eller B när du slår på strömmen.Har pratat men Nibe om detta en gång det var de ja fick reda på de.

Sen har du rätt i att manualen verkar lite skumm när det gäller det där med starttider,det kan faktiskt bara bli
7 min mellan stopp och start i vissa lägen och då kan man ju undra varför man inte får starta kompressorn inom 15 min.?????

Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!