Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 30 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 22 november 2023, 17:34:07 »

Jag har kört min VP-anläggning under flera år nu.

Jag har kopplat min 10kw Nibe On-off pump med framledningen till en extern växelventil
Vid värmebehov skickar växelventilen Värmepumpens framledning till en isolerad 200liters volymtank (old el-VVB) kopplad som första radiator (enrörs) med VP-framledning till botten i tanken och ut i toppen till övriga vattenradiatorer (2-rörs) utan termostatventiler.
Vid varmvatten behov skiftar växelventilen framledningen till en extern isolerad slingtank med 320 liters framledningsvolym, innehållande 25m kopparslinga som omvandlar kallt till varmt vatten.
Returledning vid värmeproduktion från värmeradiatorer och VV-produktion är hopkopplade till VP s inkommande retur.
Det räcker med VP:s interna cirkulationspump som går konstant hela vinterhalvåret vid värmeproduktion Styrs via innegivare och utegivare samt Nibes gradminuter.
Vid värmeproduktion om man har framledning från pumpen kopplad till botten i volymtanken och toppen i tanken ut till framledning till radiatorkretsenstigen.
Då laddas varmvattnen vid värme drift i tankens botten, och tempen skiktas och stiger sakta i tankens topp tills kompressorn bryter på framledningstemp.
Vid Kompressorstopp fortsätter tanken att leverera ut varmt vatten av VP- cirkpumpen och den skiktning som blir i tankens topp ut till radiatorerna under lång tid.
Efter kompressorn stoppat, går returvatten direkt tillbaka genom VP och ned i botten på volymtanken!
Man får en bra skiktning och använder hela vattenvolymen i volymförstoringstanken.
Längre drift och längre stopp ger färre start och stopp och jämnare värme.
Innegivare är mycket bra att känna av solinstrålning, överskottsvärme från kök, ev braskamin och nattsänkning.

Det är enkla principen och fördelen/vinsten med en volymhöjning anser jag.
Kaffebryggaren har samma princip att varmt vatten stiger till toppen. som bevisligen fungerar även i tanken
 
Har man en lämplig volymtank håller sig tempen kring börvärdet längre.
Värmeförlusterna är mycket små och stannar i huset eftersom tanken håller relativ låg temp samma som radiatorerna när man kör med värmepump.
 tummenupp
Skrivet av: flip
« skrivet: 07 november 2023, 09:33:06 »

Ingen larmkod, men testade en sista sak igår innan läggdags och det var att trycka på temperaturbegränsaren. Det klickade till och sedan gick varmvattentemperaturen sakta upp och idag vaknade jag upp till ett varmt hus. Tycker det är konstigt att inte detta blir något larm ifall att den går in, eller är det standard?  ??? Vad triggar temperaturbegränsaren? Något visst att hålla koll på?

Såg även när jag tog bort luckan till kompressorn att isoleringen ovan verkar ha smält och lagt sig ovan kompressorn, så det verkar ju varit varmt alternativt dåligt fäste på limmet. Samma sak har hänt på själva luckan in, isoleringen har släppt/smält och korvat ihop sig. Bifogar bilder på det.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 07 november 2023, 08:02:10 »

Har du någon larmkod i displayen?
Kolla säkringar och mjukstarten...
Skrivet av: flip
« skrivet: 06 november 2023, 21:12:26 »

Hej! Nu var det dags att registrera ett konto och se om jag kan få lite support kring min 1230. Den är från 2005 och har fungerat skapligt fram tills för cirka 24h sedan, då den slutade värma vatten. Inga larm och det står att kompressor, pumpar och tillsats är i drift, jag kan inte heller hitta några fel i loggarna. Varmvattnet har legat på cirka 18 grader och jag har försökt ändra och få den att börja värma, men ingen lycka än så länge. Ringde Nibes support idag och de bad mig vrida upp kurvförskjutningen, annars var det bara att ta hit en tekniker. Tror tyvärr inte att kurvförskjutningen kommer göra någon skillnad, då jag testade detta när jag upptäckte att den inte värmde.

Någon som har några tips på var jag kan börja felsöka? Det är något som låter som att den är på väg att dra igång(kompressorn?), men sedan knäpper det till efter 1 sekund och ljudet försvinner. Jag kan även se via Tibber Pulse att det blir en stor kortvarig effekttopp(16kW+) i samband med ljudet. Vet inte om det kan vara kopplat till att den inte värmer, inget ljud som jag hört tidigare än efter att den slutat värma. När jag kollar min förbrukning på Tibber, så tycker jag också att effekten i snitt är lägre över dagen
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 30 oktober 2023, 16:45:08 »

Återkommer med en liten utvärdering
Min Nibe Fighter 1130, 10KW driftsattes 2005-11-10.
Fram till idag är det jag bytt mjukstartkortet typ år 2012 samt smort växelventilen en eller två ggr.
Fyllt på ca 1-2 liter köldbärare under 18 år.
Nu 2023-10-29 vid byte kylmodul och köldbärarpump har kolvkompressorn gått 30 306 timmar  och haft 44 950 starter.
Av 30 306 totala timmar har varit :  5 461 timmar  Varmvatten-/ & 24 845 värme-produktion.
44 950 starter ger ca 6,8 starter per dygn på kompressorn.
30 306 timmar ger ca 4,6 timmar per dygn kompressordrift

Vad lär jag mig av detta.
Tog kanske lite för snabbt för givet att det var expansionsventilen som var boven, eftersom köldbärarpumpen snurrade.
Då kompressorn normalt håller ca 15-20 år tänkte jag att lika bra att byta kylmodulen med kompressor och allt.
Visade sig att köldbärarpumpen var problemet troligtvis.
Inte omöjligt att kompressorn skulle kunnat tuffa på ca 18 år till då de eventuellt klarar 100 000starter och 100 000timmar.
Kolla köldbärarpumpen bättre och först vid LP-larm
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 27 oktober 2023, 12:41:45 »

Det var troligtvis Köldbärarpumpen som trots att den snurrade inte gav tillräcklig fart & snurr på köldbäraren med isbildning runt expansionsventilen.
Det fanns rost KB pumpen och ev i kombination med expansionsventilen så blev det flera LP-larm .
Nu är det i alla fall en ny kylmodul med scrollkompressor expansionsventil, förångare mm och ny köldbärarpump som är lite starkare och bättre klarar kallt  köldmedia .
Nu känns det skönt med vattenburen bergvärme som värmer huset och varmvatten varje dag och natt.
Bilder efter uppgradering:
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 27 oktober 2023, 10:29:15 »

Har nu bytt köldbärarpumpen sitter en lite större köldbärarpump och som enligt uppgift ska vara bättre anpassad till köldbärardrift än orginalet som var typ en vanlig cirkulationspump.
Kompressorn i den nya kyl modulen är nu en scrollkompressor, orginal satt en kolvkompressor.
Nu fungerar den igen, så hoppas på ca 15-20 ÅR till i drift utan större missöden.
Ska nog köpa mjukstartkort och några givare som reserv.
Har någon tips om vilka kretskort som brukar ge upp tänker ev skaffa reserv om någon har och vilka brukar ge upp?
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 21 oktober 2023, 10:35:15 »

Min 1130 10 KW ger LP-larm efter 18 år går bara några minuter sen nytt LP--larm.
Bytt kylmodulen nu fortfarande LP-larm
Antar köldbärarpumpen som inte längre orkar 201m borrhål?
Beställt ny KB pump...
Skrivet av: roy71
« skrivet: 26 juni 2023, 22:17:37 »

Har en 1130-6  som funkar kanon, men nu har displayen blivit utan text. Den lyser men den är helt blank. Vet att det finns nytt displaykort att köpa, men är fundersam om felet är där eller i annat kort. Någon som har erfarenhet av lika problem
Skrivet av: ot
« skrivet: 07 februari 2022, 21:17:13 »


Hej Fredrik

Har problemet löst sig

Mvh
Tomas


Hej,

Har en äldre Nibe Fighter 1230 /8 som har gått utan problem tills nu.......

Fick under föra veckan ett fel/larm (blinkande display) och efter omstart fungerade pumpen (ett fel = inget fel....). Men idag har jag fått nytt fel/larm. Ny omstart och återigen funktion. Får ingen larmkod i displayen och tänkte hämta larmkoden ur loggen/menyn. Men jag kan inte stega i menyn utan hoppar tillbaka till "start" nivån. Har använt menysystemet tidigare för att kolla status och inställningar på den utan problem. Kan stega några steg i menyn för att därefter direkt hoppa tillbaka till startnivån (2). Kan börja stega i menyn uppåt (+) eller nedåt (-) men med samma resultat. Provat flera gånger med samma resultat och även startat om bergvärmepumpen 2 ggr. Men fortfarande samma konstiga beetende.

Har någon haft motsvarande problem och finns förslag på lösningar?

MVH
Fredrik
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 januari 2022, 09:04:00 »

Har nåt svagt minne av att det skrivits om dåliga kondensatorer som kan göra att nåt kretskort fungerar dåligt (får fel spänning).
Prova söka i forumet på det. (Kanske är vanliga på Thermia, men ändå - kan vara värt ett försök)
Känns ändå som att det kan vara nåt knas enheten som sitter i fronten, den med display.
Skrivet av: freekl
« skrivet: 11 januari 2022, 00:15:34 »

Hej,

Har en äldre Nibe Fighter 1230 /8 som har gått utan problem tills nu.......

Fick under föra veckan ett fel/larm (blinkande display) och efter omstart fungerade pumpen (ett fel = inget fel....). Men idag har jag fått nytt fel/larm. Ny omstart och återigen funktion. Får ingen larmkod i displayen och tänkte hämta larmkoden ur loggen/menyn. Men jag kan inte stega i menyn utan hoppar tillbaka till "start" nivån. Har använt menysystemet tidigare för att kolla status och inställningar på den utan problem. Kan stega några steg i menyn för att därefter direkt hoppa tillbaka till startnivån (2). Kan börja stega i menyn uppåt (+) eller nedåt (-) men med samma resultat. Provat flera gånger med samma resultat och även startat om bergvärmepumpen 2 ggr. Men fortfarande samma konstiga beetende.

Har någon haft motsvarande problem och finns förslag på lösningar?

MVH
Fredrik
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 12 december 2021, 05:55:52 »

köp nya givare, de heter 518722 och borde inte kosta många kronor styck
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 30 oktober 2021, 21:11:24 »

Säkert det har kommit kondensvatten i dom, normalt fel på KB -sidan där det alltid finns kondens, leta reda på var dom sitter, ta loss och blås 10 minuter med hårtorken och hoppas att det torkar upp. Blir det bra snor du lite nagellack av frugan och målar tjockt
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 oktober 2021, 20:47:08 »

Vanligt problem. Givarna är fuktskadade så att de har betydligt lägre resistans än vad de ska ha vid aktuell temperatur. Det tolkar reglersystemet som att temperaturen är högre än vad den egentligen är.

Det betyder inget för pumpens funktion, det är mer ett skönhetsfel.
Skrivet av: nikla
« skrivet: 30 oktober 2021, 19:47:37 »

Min svärfars 1230 visar konstiga temperaturer för köldbäraren. Det står att de är 39 grader ut resp 87 grader in. Det låter orimligt för bergvärme. Jag bor ju inte på Island direkt.
Känner mig lite konfunderad.
Skrivet av: Fredrikb123
« skrivet: 28 oktober 2021, 13:47:26 »

Aha, tack! Då slutar jag leta o börjar räkna :)
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 28 oktober 2021, 11:04:02 »

Du får nog räkna själv, värdet idag minus värdet igår. Jag har inte sett att min modernare 1155 har någon räknare för det.

// Magnus
Skrivet av: Fredrikb123
« skrivet: 28 oktober 2021, 10:33:50 »

Hej, dum fråga men hur ser jag antal starter per dygn?
Har bara hittat totalt antal kompressor starter under meny 5.6.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 27 januari 2021, 20:42:12 »

I förbyggande kanske du ska kontrollmäta och eventuellt byta mjukstartkort, samt motionera/smörja 3 vägsventilen, detta är denna pumps riktiga svagheter, annars finns där inte mycket som krånglar.
Skrivet av: wigert
« skrivet: 11 januari 2021, 13:55:14 »

Installerade min 1230-10 hösten 2005. En sommar för några år sedan slog blixten ner och dödade ett kretskort. Nu kom fel nr 2 då jag konstaterade att växelventilen kärvat. Jag tog bort donet och motionerade ventilen. Nu funkar allt perfekt. Men jag kan konstatera att risken för totalhaveri har ökat. Dock bara att njuta av en VP som tuggar och går så länge det nu pågår :-)
Skrivet av: Larssa86
« skrivet: 13 september 2020, 09:10:00 »

Hej på er!

Nybliven ägare av ett hus med en NIBE F1230. Vi har bott här i 2 veckor min sambo och jag. Det finns ett återkommande HP Larm. Tidigare ägare sa (när jag ringde upp efter det första) att det kan hända när man slår över från Sommar till Vår/höst, norsk reset så fungerar det var tydligen lösningen han körde på sen hade han inga problem. Nu blir jag inte av med larmet. Har kollat de vattenburna radiatorerna samt golvvärmen. Nollställer larmet och allt går igång igen som det ska, den värmer vattnet till max temp 54° sen slår han ifrån direkt.

Vad ska jag göra? Första huset, första pumpen.

Vänlig hälsning,

Larssa

Tittade närmre och kunde konstatera att flödet till pumpen var avstängt. Vred om, reset och nu går den som den ska.
Skrivet av: Larssa86
« skrivet: 12 september 2020, 21:54:33 »

Hej på er!

Nybliven ägare av ett hus med en NIBE F1230. Vi har bott här i 2 veckor min sambo och jag. Det finns ett återkommande HP Larm. Tidigare ägare sa (när jag ringde upp efter det första) att det kan hända när man slår över från Sommar till Vår/höst, norsk reset så fungerar det var tydligen lösningen han körde på sen hade han inga problem. Nu blir jag inte av med larmet. Har kollat de vattenburna radiatorerna samt golvvärmen. Nollställer larmet och allt går igång igen som det ska, den värmer vattnet till max temp 54° sen slår han ifrån direkt.

Vad ska jag göra? Första huset, första pumpen.

Vänlig hälsning,

Larssa
Skrivet av: Pen
« skrivet: 26 augusti 2020, 08:04:50 »

Är nu inne på 12'e året och två dagar innan vi ska på sportlov så spricker en av de berömda KB muttrarna.

Och nu sprack nästa KB mutter också. Hade pyspunka och hittade detta innan allt rann ut.


Skrivet av: G. Bergström
« skrivet: 15 oktober 2019, 18:31:01 »

 
Hej!

Nu firar jag 14 år med bergvärme & Nibe 1130.
Allt fungerar som det ska enligt plan och under kontroll.
Elförbrukningen är stadigt nere på totalt ca 10200 KWh/År.
Helnöjd!

Keep on heating..
Skrivet av: Criuzer
« skrivet: 19 september 2019, 11:49:36 »

Hej
Jag är nybliven ägare till ett hus med en F1230-10 pump. Tyvärr hade kylmodulen en läcka som spökat hela sommaren men som nu har bytts ut.
I processen så byttes även KB pumpen i felsökningssyfte av rörfirman (hoppades in i det längsta att det bara var lågt flöde i KBn...)

Nu går allt men jag tycker att deltaT på KBn är något hög. Hade 6,3 in och -7,0 ut nu veckan efter bytet, sen pillade jag lite på KB pumpen och har nu 6,5 in och 1,8 ut.
Det jag gjorde på KB pumpen var att byta från "Proportionellttryck 3" till "Konstanttryck 3"  Känns lite märkligt att reglera KB pumpen på tryck, borde det inte vara konstant flöde?
KB pumpen är nu en Grundfos UPML 25-105 180 Auto, kan det vara så att man blandat ihop VB och KB pump på skisserna och beställt fel?
Är det någon som har koll på vad som sitter original (hann inte kolla innan den försvann) och vad Nibe rekomenderar som utbyte?
Skrivet av: Pen
« skrivet: 18 mars 2019, 07:49:30 »

Ja, jag borde åtminstone bytt BÅDA muttrarna till större. Men nu var det så bråttom att det i all hast bara blev en av dem och tyvärr en likadan som förut. Dessutom glömde jag att smörja in gängorna med vattenavvisande fett.

Ett efterklokt tips är att det kan vara lättare att byta båda muttrarna i kröken om enbart den inre har spruckit. Då kan man dra ut komplexet och dra åt den mindre åtkomliga först samt isolera själv kröken när den fortfarande är mer åtkomlig.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 17 mars 2019, 00:09:47 »

Kan vara på sin tid att byta slangar och samtidigt byta ut alla dåliga muttrar, till nya med tjockare gods,
Skrivet av: Pen
« skrivet: 09 mars 2019, 08:18:52 »

Är nu inne på 12'e året och två dagar innan vi ska på sportlov så spricker en av de berömda KB muttrarna. Som tur är känner jag att det luktar alkohol i hela källaren och fattar misstankar.

Gick dock rätt snabbt att byta muttern trots att den satt lite illa åt. Blir till att försöka lufta och rundspola systemet idag så att man slipper elnota en hel vecka.

Men jag är fortfarande mycket nöjd med pumpen.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 29 oktober 2017, 16:58:47 »

Hej!

Höll på att glömma att vi firade 12 år med bergvärme & Nibe 1130 för ca 14 dar sedan.......
Allt fungerar enligt plan och under kontroll.
Elförbrukningen är nu nere på totalt ca 10200 KWh.
Nöjd!

Keep on heating..
Skrivet av: Borgh
« skrivet: 11 januari 2017, 21:19:12 »

Drygt 10 år nu och inte några problem de senaste 7 åren, före det var det givare 2 gånger som bytts på garanti. Faktiskt över förväntan och med facit i hand så var det en besparing att inte köpa till extra försäkring från år 7 till 10...
Skrivet av: nic2
« skrivet: 16 oktober 2016, 11:39:59 »

Tuffar och går här också, 10 år i mars blir det.
Fick läckage på en av de berömda muttrarna på kalla sidan, fick samtliga utbytta på garanti.
Inget annat knas alls.
Skrivet av: Pen
« skrivet: 15 oktober 2016, 08:59:41 »

Inga driftsstörningar här heller. Men däremot så har den sannolikt degenererat en smula i avgiven effekt:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60808.msg637646#msg637646

Pen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 oktober 2016, 07:01:56 »

14 år här.
Nemas problemas.
Eller rättare sagt, de problem vi haft är:

En sprucken mutter på KB
Växelventilen krävade för typ 6 år sedan, den motionerades då och har funkat sedan dess.
Efter ca 8 år gick tryckexpansionskärlets gummiblåsa sönder (har i och för sig inte med värmepumpen att göra, men ändå).
Det har läckt lite vatten runt den stora plantätningen för elpatronen, det har jag fått dra igen 2 gånger.
I sommar bytte jag en kontaktor som började brumma.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 10 oktober 2016, 20:53:19 »

Hej igen!!

Nu firar vi 11 år med bergvärme & Nibe 1130.......

Keep on heating....

 tummenupp tummenupp tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 november 2015, 06:59:52 »

Kan bara hålla med, verkar som att Nibes värmepumpar med några år på nacken fungerar bra rent generellt.
Det gör för övrigt även andras värmepumpar, tycker mig se betydligt färre kompressorhaverier också nuförtiden.
Skrivet av: Pen
« skrivet: 18 november 2015, 13:37:48 »

Jag imponeras också av hur lite det skrivs. Jag har visserligen 1235 men det är väl samma tråd för den. Har endast bytt utomhusgivaren och de två KB givarna som är ökänt dåliga. Smiter väl in kondens eftersom det är just dessa som går sönder. Men Nibe skickar ju dem gratis utan krångel. KB givarna behövs ju inte egentligen men eftersom jag loggar pannan vill jag ha dem korrekta.

Lade till frikyla i somras och påpekade för Nibe att deras kylreglering inte fungerade som avsett. Då frågade de om jag kunde byta programminnet själv (EPROM) och skickade ett nytt uppdaterat utan kostnad.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 10 oktober 2015, 09:10:27 »

I afton skall jag (och min kära familj) fira 10-årsjubileum med vår Nibe 1130.
Blir typ en pub-kväll med god öl i pumprummet efter Skellefteå AIK:s hockey match.
Nibe 1130 ska få en droppe olja i växelventilen och några vänliga ord.   "love" "love" tummenupp

Noterar lite aktivitet om 1230 & 1130 beror det på att det är lite problem och mycket värme?

Under dessa 10-år har inte så mycket hänt förutom att jag bytt mjukstart kortet en gång och smort upp växelventilen en gång samt rengjort filter. Hoppas på några problemfria år till...
Jag ligger stadigt på en el besparing på ca 19 000 KWH per år.

Keep on heeating...:) tummenupp
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 21 juli 2012, 12:25:31 »

Min värmepump har börjat visa konstiga värden i meny 6. Först trodde jag att det var min rums givare som bråkade då rums bör värdet hoppar upp 1,5 grader några sekunder för att sedan gå tillbaka eller minska 1 eller 1,5 grader några sekunder. Rums är värdet ändrade inte sig alls vid detta tillfälle. Det syns ingen ändring i den beräknade framlednings temperaturen men det är nog ett filtrerat värde som visas där. Jag kollad om någon plint skruv var lös eller liknande men hittade inget.  ::)
Nyligen slog jag över driftläget till Sommar och sen råkade jag kolla i meny 6 och då visade den uppmätta rumstemperaturen - 5 grader?  :'( trots att det var 20 grader i rummet där givaren finns.
Är det någon som har sett något liknande? Vad var i så fall felet?
Jag misstänker att felet finns i värmepumpens kretskort.

Tror hellre att givaren spökar.
Rätt vanligt att givaren behöver bytas hör med NIBE så brukar dom skicka nya fritt.
Skrivet av: AlfL
« skrivet: 10 juni 2012, 21:44:38 »


 Det råkade bli fel tecken i ekvationen som jag skrev, den skall naturligtvis se ut så här för att gå på rätt håll.  :-\


Fl(sp) = fl(spkurva) + ((Rumstemp(sp)- rumstemp(pv) *rumskompfaktor)

 Med instatta värden som exempel, från kurva 30 vid aktuell utetemperatur och rums komp på 3.
Framlednings börv blir då = 30 + (21 - 23) *3 =  30 - 6 = 24.
Det som man skulle önska är att rumskompfaktorn gick att höja till 5 eller 6 för att få en kraftigare påverkan.

Vad det gäller start värdet så tror jag inte att det är så stor skillnad på -60 eller -120. Det blir ju längre paus mellan starterna med -120 men också något större svängningar i framlednings temperaturen. Jag fick tipset här på forumet att -120 fungerade bra och då ändrade jag från standard inställningen -60. a:gl

Min värmepump har börjat visa konstiga värden i meny 6. Först trodde jag att det var min rums givare som bråkade då rums bör värdet hoppar upp 1,5 grader några sekunder för att sedan gå tillbaka eller minska 1 eller 1,5 grader några sekunder. Rums är värdet ändrade inte sig alls vid detta tillfälle. Det syns ingen ändring i den beräknade framlednings temperaturen men det är nog ett filtrerat värde som visas där. Jag kollad om någon plint skruv var lös eller liknande men hittade inget.  ::)
Nyligen slog jag över driftläget till Sommar och sen råkade jag kolla i meny 6 och då visade den uppmätta rumstemperaturen - 5 grader?  :'( trots att det var 20 grader i rummet där givaren finns.
Är det någon som har sett något liknande? Vad var i så fall felet?
Jag misstänker att felet finns i värmepumpens kretskort.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 05 februari 2012, 14:39:30 »

Hej!
Tänkte bara tipsa om att det är bra att kolla era mjukstart/mjukstop och ev byta dessa,
Reläna och elektronik tar mycket stryk de slits både mekaniskt och elektriskt av ljusbågen som blir vid tillslag och frånslag.
Mjuk-start/-stoppen  hanterar alla start och stopp på kompressorn.

Min brände/svetsades ihop efter ca 15800starter eller 6 år och 3 månader.

Ha det bra i kylan... ;) Thumbsup *vinkar*
Skrivet av: Borgh
« skrivet: 05 februari 2012, 09:57:20 »

Hej!

Var ute och läste av pumpen för första gången på väldigt länge.

Allt såg bra ut förutom KB in/KB ut som visade 64.3 / -3,4 !!!

Värmen i huset är okej.

Givarfel eller något annat allvarligt tro?

Mvh
Borgh

Då var det dags igen, allt verkar bra förutom KB in/KB ut som visar 17,5/20,9  Sc:,h

Förra gången var det givarna det fel på, hoppas det går på garantin fortfarande.

Fyller dessa givare någon annan funktion än att se just temperaturen?
Skrivet av: Pen
« skrivet: 02 april 2011, 09:49:28 »

Ja, det var definitivt väldigt många starter. Låter som om du har väldigt lite vatten i systemet alternativt att något är fel.

Vet du om det är radiatorvärmning eller vattenvärmning som skapar de upprepade starterna? Min 1230 har en benägenhet att behöva värma tappvarmvatten i flera steg. Jag har inte gått till botten med detta men däremot har jag konstaterat att det samlas mycket luft i det redan från början lilla vattensystem som värmer tappvarmvattnet. Så det är i vilket fall inte fel att du provar att lufta av det.

Anledningen till att luften samlas just där tror jag är att temperaturen i detta lilla system är mycket högre än i radiatorsystemet. Därför avges all löst luft föredträdelsevis där och inte i radiatorerna (vilket i och för sig är ganska praktiskt).

Pen
Skrivet av: Loner
« skrivet: 07 mars 2011, 07:07:27 »

antal kompressorstarter 43400 (senaste dygnet var det 40 kompressorstarter)

Det var väldigt många starter!

/L
Skrivet av: dallasdahl
« skrivet: 05 mars 2011, 21:04:46 »

Hej

Skickar ut en liten frågeställning på detta forum och hoppas att jag kan få lite tips samt synpunkter på om jag tänkt och gjort rätt.

Köpt ett hus där en Nibe Fighter 1230-8 kW är installerad, vintern har gått och det har funnits annat att göra än att trimma pumpen. Nu har jag lite tid över och det jag kan konstatera är:

drifttiden på värmepumpen är 15500 timmar
antal kompressorstarter 43400 (senaste dygnet var det 40 kompressorstarter)
Vad är normalt? Finns det riktvärden?

Det jag gjort för att försöka minska kompressorstarterna är följande:
Sänkt pumpen på värmesidan till steg 2, innan steg 3 (avkylningen var dålig innan)
Ändrat start VV till 44, stod innan på 47
Ändrat gradminuterna till -90, stod innan på -60
Ändrat VB diff VP från 13 till 20 (jag har ett enrörssystem och tänker här att avkylningen borde väl vara bättre än med ett 2 vägssystem, stämmer detta? Synpunkter? Har jag tänkt rätt?)
Ändrat intervallet för kompressorstarterna från 20 min till 30 min

Kom gärna med lite synpunkter

Tack

Skrivet av: cosmos
« skrivet: 24 januari 2010, 23:39:48 »

Anders A har skickat med sådana kurvor i ett inlägg, men de är för xx35. Är inte helt säker, men tror att xx35 och xx30 är identiska.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29980.msg286890#msg286890

Takk for forslaget.
Mulig det var Anders A som hadde den først, den filen du linket er den jeg alt hadde sett, og er merket F1110 og F1210.
Rett innholdstype men for feil model.


 
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 24 januari 2010, 21:28:17 »

Anders A har skickat med sådana kurvor i ett inlägg, men de är för xx35. Är inte helt säker, men tror att xx35 och xx30 är identiska.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29980.msg286890#msg286890
Skrivet av: cosmos
« skrivet: 24 januari 2010, 17:46:58 »

Finnes det effektkurver for 1130 ved varierende kuldebærer temperatur?
Har sett en enkel side med data for 1110 (Bertil som la ved i et innlegg i en annen tråd)
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 12 januari 2010, 19:01:49 »


Hur gör man? :-\

Hej


Stäng av värmepumpen och bryt strömmen .

Se sid 52   http://www.nibeonline.com/pdf/511132-3.pdf

Leta fram givarna.
Pos 89 = VB F
pos 94 = VB R

Klipp av de gamla givarna och skarva in de nya .

mvh ot


Här kommer en bild från min VP (1230).
Givarna sitter på den lodräta delen av KB-rören.
Skär upp isoleringen där kablarna sticker fram.
Plinten där konyakterna är anslutna sitter mitt emellan KB-rören (där de går igenom chassit) om de är indragna på samma sida som mina.
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 12 januari 2010, 18:47:01 »

Vet att golvvärme ofta ger problem. Det viktiga skall dock vara att golvvärmen inte styrs av någon form av termostat utan är instrypt med fast ventil. Golvvärmeslingan skall ha samma tempdiff som radiatorerna (ca 5-7°C). Finns många trådar om hur golvvärmeslingor skall justeras. Har inte golvvärme själv så jag är ingen expert på detta.
Förresten, har du tillbehöret ESV20 (expansionskortet med extern cirk.pump)?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!