Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solpump  (läst 57398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
solpump
« skrivet: 18 september 2005, 21:13:20 »
Hej alla glada !!
har ni hört talas om den nya solpumpen från eviheat ??
kombinerar solvärme med bergvärme med en ökad efekt av 20%
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #1 skrivet: 19 september 2005, 10:56:49 »
Jag har fått en offert på en sådan, men bedömer att besparingen (när merkostnaden för pumpen, inköp och installation av solfångare är betald) inte blir större. Sen kan det kännas bra att kunna duscha "gratis" på sommaren, samt elda på värme i källaren. Ett systemfel är att ackumulatorvolymen är för liten för att solvärmen skall kunna tillgodogöras på ett bra sätt.

Med endast en liten merkostnad eller av helt idelologiska skäl kan man såklart känna för tekniken.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #2 skrivet: 19 september 2005, 11:12:21 »
hmm ackumulator volymen kan du ju bestämma själv 300- typ 600 liter.
sedan så blir merkostnaden bara ca 30 000 - 7500 som du får i bidrag från staten.
om du sedan räknar 20 % ökad efektivitet mot en traditionell värmepump + den lilla energi du får som överskott för o återställa balansen i borrhålet då är jag nog ganska säker på att man räknar hem investeringen rätt snabbt.

systemfelet som du hänvisar till ang volymen på ack tank beror nog mer på vad instalatören valt för storlek på din tank.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #3 skrivet: 19 september 2005, 13:14:33 »
I detta fall skulle pumpen kosta 20 tkr mer än motsvarande "vanlig" pump. Du har rätt i att de 30 tkr kommer bidrag till. Projektören bedömde 2-3.000 kWh i besparing, ca 10% för mig. Extra ackumulator tillkommer. De säljer en s.k. splitpump med sep vvb.

När det gäller acken måste man hitta en egen lösning på det, eftersom EVI inte säljer med en större i paketet (vilket är synd).

Jag var mycket intresserad av tekniken och tror att den är helt rätt, men merkostnad är merkostnad. Skall dock göra en sista beräkning innan jag slår spiken i kistan. Inför det vore det kul att se om någon har en principskiss för ett sådant system med en extra ack.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #4 skrivet: 19 september 2005, 13:55:51 »
återställa balansen i borrhålet då är jag nog ganska säker på att man räknar hem investeringen rätt snabbt.

Ã…terställa borrhÃ¥let  Sc:,h Ett korrekt dimensionerat borrhÃ¥l ska inte behöva Ã¥terställas. DÃ¥ ska man redan frÃ¥n början ha tagit höjd för temperatursänkninge.
Att återladda ett borrhål med solvärme fungerar på kort sikt. På längre sikt tor jag det är ganska lönlöst. Värmen kommer att "försvinna" ut i marken. Lite som att "pissa i havet" lite varmt om benen men ganska snart är det lika kallt igen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #5 skrivet: 19 september 2005, 14:08:25 »
I en villainstallation ja Johan..i en villainstallation..

I ett större system kan det vara mer lönt...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #6 skrivet: 19 september 2005, 14:12:33 »
I en villainstallation ja Johan..i en villainstallation..

I ett större system kan det vara mer lönt...

Håller med till fullo, men då installeras knappast Eviheat för detta.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #7 skrivet: 19 september 2005, 15:27:01 »
återställa balansen i borrhålet då är jag nog ganska säker på att man räknar hem investeringen rätt snabbt.

Återställa borrhålet  Sc:,h Ett korrekt dimensionerat borrhål ska inte behöva återställas. Då ska man redan från början ha tagit höjd för temperatursänkninge.
Att återladda ett borrhål med solvärme fungerar på kort sikt. På längre sikt tor jag det är ganska lönlöst. Värmen kommer att "försvinna" ut i marken. Lite som att "pissa i havet" lite varmt om benen men ganska snart är det lika kallt igen.

/Johan

har nyligen instalerat en split 7 sun & en 500 l beredare med slinga instalationen var enkel som vilket annat system som helst.
pumpen kostade för kunden 47000 + beredaren ca 8000  (rinkaby rör)
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #8 skrivet: 19 september 2005, 15:31:44 »
Jag tvivlar inte ett dugg på att det är enkelt att installera frågan är bara om extra investeringen betalar sig inom produktens livslängd.

/johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #9 skrivet: 19 september 2005, 15:48:48 »
 Sc:,h

ja nu skall man väl ta detta med återladdining med en nypa salt !! det är nog mycket svårt att ladda hålet (berget)med energi som överstiger bergets naturliga gradtal.
men i alla fall så vet vi ju alla att då vi kommer mot slutet av sesången så är inkommande brine betydligt kallare än på hösten nästan oavsett hur bra du dimensionerat hål längden.
då brine är som kallast då vill ju solen börja skina en hel del & då kan vitsen med detta vara överlägsen.

sedan har du ju nästa finess !! höst dÃ¥ en normal sol anl genererar kanske bara 15-20 grader dÃ¥ är dent ingen mening att ha den i drift. det som dÃ¥ händer är att solfÃ¥ngarens 15-20 gradiga vätska blandas ut med inkommande brine frÃ¥n borrhÃ¥let . man kanske har inkommande brine pÃ¥ +1 grad o höjer detta med sol f  till 3-4 grader  varge 3 grader som man höjer brine temp sÃ¥ ökar efekten med 10% Ã¥ dÃ¥ mÃ¥ste vi ju vara pÃ¥ rätt väg. sedan kan man ju fundera pÃ¥ detta med gratis varmvatten pÃ¥ sommaren !! det gör inte bara gött i själen men det borde innebära även att kompressorn slipper alla korta start o stopp för att enbart göra varmvatten Ã¥ det borde även innebära att kompressorns lifslängd ökar markant.

följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #10 skrivet: 19 september 2005, 19:21:19 »
Solvärme i kombination med värmepump ÄR intressant, tveklöst är det så. Jag tror dock att det krävs ordentligt mycket mer utveckling. Riktigt spännande vore det med el från solfångaren som kunde driva dels cirkpumpen du behöver samt gärna också värmepumpen...men dit är det nog en rejäl bit kvar.

Annars är tycker jag att Elisabeth Kjellssons rapport TVBH-3047 kring solvärme i kombination med värmepumpar ger bra svar, säger att idén är bra men att besparingen ofta äts upp av kostnaderna och att det är extremt noga med hur saker och ting ställs in för att göra ens någon besparing alls.

Visst kommer brine att vara varmare i slutet av säsongen med solfångare, men frågan du måste ställa dig är om vinsten är större eller mindre än driftkostnader och investeringskostnaden...jag tror inte det kommer vara det i nästa något fall
« Senast ändrad: 19 september 2005, 19:25:34 av Norrlänningen 2.0 »
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #11 skrivet: 19 september 2005, 20:47:33 »
Några frågor som dyker upp när man tittar på återladdning är:
Vad är driftkostnaden för den cirkpump som ska ladda hålet ?
Vilken livslängd räknar man med att panelerna har?

Visst kan jag se att det är bra att höja inkommande brine med några grader. Men till den extra investeringkostnad jag få 50-75m extra borrhål som troligen skulle ge ungefär samma temphöjning i snitt. Det svåra i den här typen av anläggnig (villamodell) är att få en vettig styrning till ett rimligt pris. Ju fler komponeter som ska sammverka ju svårare är det.

Eftersom du verkar insatt i hur denna VP fungerar så får du gärna utveckla hur man löst styrningen/prioriteringen mellan de olika delarna ;)

Kan man spara sommarens varmvattenbehov så ger det kanske en besparing på 2000:-/år.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #12 skrivet: 19 september 2005, 20:51:32 »
Precis det du säger Johan/Utopiazz är vad Vattenfall konstaterat i sin rapport kring borrhål med återladdning via solvärme. Jo, det ökar tempen, men det är billigare och enklare att borra djupare. den senaste rapporten jag läst (se tidigare i inlägget) ger dock fler öppningar för att det kan löna sig, men reglerutrustningen blir inte att leka med då inte....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #13 skrivet: 19 september 2005, 23:28:42 »
Några frågor som dyker upp när man tittar på återladdning är:
Vad är driftkostnaden för den cirkpump som ska ladda hålet ?
Vilken livslängd räknar man med att panelerna har?

Visst kan jag se att det är bra att höja inkommande brine med några grader. Men till den extra investeringkostnad jag få 50-75m extra borrhål som troligen skulle ge ungefär samma temphöjning i snitt. Det svåra i den här typen av anläggnig (villamodell) är att få en vettig styrning till ett rimligt pris. Ju fler komponeter som ska sammverka ju svårare är det.

Eftersom du verkar insatt i hur denna VP fungerar så får du gärna utveckla hur man löst styrningen/prioriteringen mellan de olika delarna ;)

Kan man spara sommarens varmvattenbehov så ger det kanske en besparing på 2000:-/år.

/Johan



i första hand så är nog inte största tanken med denna pump inte!! att återladda hålet.
detta sker endast då det i vissa driftslägen inte finnes behov av varmvatten eller annan värme då detta inträffar så går cirkpumpen igång o en ventil öppnar så att hetvatten från solfångaren går ner i hålet /markslingan detta blir ett måste annars skulle solfångaren börja koka.
detta sker i korta intervaller så någon större driftskostnad för drift av cirk pump blir det inte.
panelernas liftslängd är lite svårt att sia om men så som jag lärt mig är nog att för vanliga koppar fångare så är det ca 15år sedan vad det gäller vacum fångare så kan jag inte riktigt svara men dom är betydligt känsligare för yttre åverkan.
vad det gäller pris för styr utr så kan jag bara säga att en split pump (ex) 5 kw kostar 34500 & en motsvarande split sun 45000 men jag skulle gissa att om man skulle köpa denna styr utr separat så skulle det bli tokdyrt.
dom olika drifts lägena hmm beror lite pÃ¥ !!  vad det är för temp ute mm.  men man kan nog säga att sommartid & dÃ¥ det finnes gott om sol sÃ¥ pioriteras först vv sedan ev källar värme sist sÃ¥ köres överskott ut i slingan. sedan om det uppstÃ¥r ett större behov av vv sÃ¥ blandas brine med vätska frÃ¥n fÃ¥ngaren för att fÃ¥ optimal värme pumps drift  väldigt högt cop .
kolla gärna in lite mera info pÃ¥  www.eviheat.se   
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #14 skrivet: 19 september 2005, 23:59:03 »
för övrigt så helt klart så är ju denna kombintion av värmepump/solfångare ett ställningstagande till hur förbrukning mm ser ut på den aktuella fastigheten.
men man kan i alla fall säga att det rör sig om ca 20%efektivare anlägning än en traditionell värmepump sedan vad detta innebär beror ju helt på förbrukning mm.
men om jag säger såhär så mitt hus förbrukade 8m3 olja innan instalation sedan får jag väl se vad som händer med förbrukningen.
men jag vet att testanlägningarna som nu varit i bruk har visat sig ge en enorm efekt ökning med solpumpen.
hursomhellst så är ju detta i allafall för mig ett jätte intresant nytänkande o jag tror benhårt på iden.
sedan har vi ju nästa problem som vi här uppe i norr slipper / om jag fattat rätt så i dom större tätorterna så börjar det att bli väldigt tätt på borrhålen & komunerna börjar på att kräva att någon form av återladdning.

ett jätte bra alternativ även till dessa stackare som slitit ut sin gamla mindre efektiva värmepump & instalerat en ny som borrhålet inte orkar driva på grund av att pumparna blivit lite bättre dom senaste 10-15 åren (slipper borra nytt hål)

jag hoppas ni har överseende med mitt tjat men jag gillar verkligen denna kombination.

nästa jätte vettiga ide med alla eviheats pumpar är att om du skulle fÃ¥ för dig att bygga ut huset eller gräva ut en kulvert till garaget men din pumps efekt inte räcker till sÃ¥ sitter förÃ¥ngaren o kompressorn i en separat isolerad lÃ¥da som med ett ganska enkelt ingrepp kan monteras lös utan kylteckniker o skicka in denna till fabriken /instalatören sÃ¥ kan du till en kostnad av ca 4-5 000 fÃ¥ en uppgradering utbytes modul finnes i 5,7,9,13,15 kw  detta förutsätter dock att ditt borrhÃ¥l klarar av detta  hmmm sol kan nog vara en ide där med.

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: solpump
« Svar #15 skrivet: 20 september 2005, 11:23:58 »
En solvärmeanläggning i en villa har man väldigt svårt att räkna hem, trots bidrag från staten.
Väljer man att samköra med en värmepump, dÃ¥ fÃ¥r ju alla framtida besparingar mycket mindre "genomslag"  eftersom en producerad Kwh med en värmepump kostar bara ca 1/4 mot om man kör med el eller olja!

Om tex jag skulle spara 10% på en åtgärd blir det "bara" ca 500:-/år. Trots att jag värmer upp ca 180 kvm boyta + källaren.

Eftersom jag har 2 lägenheter i mitt hus så skulle jag få dubbelt bidrag för solpaneler! Men jag lyckas ändå inte räkna hem en sån satsning.

Även byte av mina 50 år gamla fönster är (mycket) olönsamt trots bidrag från staten!

Intressant är det med "gratisenergi" men som sagts drivenergin för cirkpumparna måste man ta i beaktande, det blir många timmars drift!!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #16 skrivet: 20 september 2005, 13:29:09 »
Bergvärmen kommer ocksÃ¥ frÃ¥n solen frÃ¥n början, och dessutom, ju enklare anläggning desto lättare att trimma in anläggningen och mindre grejor som kan gÃ¥ sönder.   studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #17 skrivet: 20 september 2005, 14:39:26 »
En solvärmeanläggning för tappvarmvatten kan vara lönsam beroende på pris och effekt.
Sparar man 3.000 kwh per år så får anläggningen med vanlig bergvärmekalkyl, dvs återbetalning på 10-12 år, kosta 20-25.000 kr. Vilket det idag finns system som gör. Är inte det lönsamt är heller inte bergvärme lönsamt.
(Det lägsta pris jag sett är för ett system är på ca 16.000 inkl 200liters varmvattenberedare, pump, styrning och paneler inklusive moms. Det UTAN bidrag. Sparar man då 3.000 kwh per år är det en kortare återbetalningstid än för en typisk bergvärme installation.)

Problemet är att systemen överlappar varandra. Man kan inte tjäna ihop samma kwh två gånger. Tyvärr.
Att värma tappvarmvatten med sol eller med VP är ju alternativen. COP 3? gör att Solanläggningen får räknas hem mot kanske 1000 kwh vilket är aktuellt alternativet för VP. Återbetalningstider på 30 år är inget ekonomiskt alternativ för de flesta.

En luft-luft VP och ett soltappvarmvattensystem överlappar inte varandra. Där blir totala besparingen summan av de olika besparingarna. I storleksordning  8.000+ 2-3.000 kwh för ett typhus.  Till ett lägre total pris.

kalkylen blir då att en del LL/VP sparar 8.000kwh för en investering under 20.000
Solvärmepanelen ger en besparing på 3.000 kwh för en investering under 20.000

Oooops! totalt under halva priset mot en bergvärmeanläggning med nästan samma besparing för en typisk villa.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #18 skrivet: 20 september 2005, 21:51:54 »
hmmm...
det luktar rätt mycke reklam här  :,v(

det där med 20% bättre än en vanlig värmepump låter intresant 75 + 20 = 95 m% verkningsgrad, jo man tackar.

nån som kan svara fp vad man ungeför får för års-COP på riktigt för en sådan pump på en normalhus i stockholmstrakten?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #19 skrivet: 21 september 2005, 00:05:05 »
hmmm...
det luktar rätt mycke reklam här  :,v(

det där med 20% bättre än en vanlig värmepump låter intresant 75 + 20 = 95 m% verkningsgrad, jo man tackar.

nån som kan svara fp vad man ungeför får för års-COP på riktigt för en sådan pump på en normalhus i stockholmstrakten?

 utan sol sÃ¥ ger 5 kw pump dÃ¥ du har 0 grader brine & 35grader framledning 6 kw med en tilförd efekt av1,3 kw sedan beror det ju pÃ¥ hur mycket solfÃ¥ngare du sätter upp.

hmm reklam o reklam de vete tusan instalerar alla typer av v pumpar men jag personligen tycker att detta är det vettigaste system jag jobbat med .

törs helt klart lova dessa 20% efter koll på eviheats test anl men du kan ju gärna kolla med deras teckniker om du vill ha detta bekräftat.

men det är ju som allt annat !! viktigt att dim anl rätt  !!  man bör ha 1-1,5 m2 solfÃ¥ngare per kw värmepump = 7kw pump 7-11 m2 fÃ¥ngare.
priset för dessa varierar en del men nyligen kollat  ligger runt 2-2500kr /m2
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #20 skrivet: 21 september 2005, 08:44:33 »
Tro kan försätta berg  ;)

Det finns ett antal forskningsprojekt som tidigare refererats till, dessa visar entydligt på att man kan göra en större besparing med solfångare kopplade till sin värmepump, men att det är högst osannolikt att det blir en ekonomisk besparing. Detta med tanke på den högre investeringskostnad som krävs för att öka verkningsgraden/besparingen.

Som ett alternativ för de som är "troende" miljövänner och är beredda att betala mer för att få en renare produkt kan det dock vara ett alternativ, ungefär som att köpa en hybridbil eller en (t.ex.) VW Lupo 3L (drar bara 0.3 liter diesel/mil) investeringskostnaden blir så pass hög att den ekonomiska besparingen sällan eller aldrig blir så hög att det totalekonomiskt under produktens livslängd lönar sig.

Vad forskningen konstaterar är att det är säkrare och billigare att överdimensionera radiatorsystem och "värmetag" (Borra eller markkollektor) för att öka den totala verkningsgraden på en värmepumpsanläggning.

Även jag tycker att Greven1:s inlägg ligger på gränsen till den typ av otillbörlig marknadsföring som jag normalt plockar bort från forumet, jag anser dock att denna produkt, om solfångarnas och värmepumpens konstnad prispressas hårt i samband med fortsatt stigande elpriser kan bli intressant framöver.

Det kan därför vara intresant med en dabatt om denna typ av lösning.

Solfångare som komplement till Pellets är dock betydligt intressantare, då undvikar man till stora delar driftsstörningar och dålig verkningsgrad som den typen av anläggning dras med under låglastperioder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #21 skrivet: 21 september 2005, 14:34:33 »
Tro kan försätta berg  ;)

Det finns ett antal forskningsprojekt som tidigare refererats till, dessa visar entydligt på att man kan göra en större besparing med solfångare kopplade till sin värmepump, men att det är högst osannolikt att det blir en ekonomisk besparing. Detta med tanke på den högre investeringskostnad som krävs för att öka verkningsgraden/besparingen.

Som ett alternativ för de som är "troende" miljövänner och är beredda att betala mer för att få en renare produkt kan det dock vara ett alternativ, ungefär som att köpa en hybridbil eller en (t.ex.) VW Lupo 3L (drar bara 0.3 liter diesel/mil) investeringskostnaden blir så pass hög att den ekonomiska besparingen sällan eller aldrig blir så hög att det totalekonomiskt under produktens livslängd lönar sig.

Vad forskningen konstaterar är att det är säkrare och billigare att överdimensionera radiatorsystem och "värmetag" (Borra eller markkollektor) för att öka den totala verkningsgraden på en värmepumpsanläggning.

Även jag tycker att Greven1:s inlägg ligger på gränsen till den typ av otillbörlig marknadsföring som jag normalt plockar bort från forumet, jag anser dock att denna produkt, om solfångarnas och värmepumpens konstnad prispressas hårt i samband med fortsatt stigande elpriser kan bli intressant framöver.

Det kan därför vara intresant med en dabatt om denna typ av lösning.

Solfångare som komplement till Pellets är dock betydligt intressantare, då undvikar man till stora delar driftsstörningar och dålig verkningsgrad som den typen av anläggning dras med under låglastperioder.


om det tolkas som om jag vill marknadsföra ett visst märke så var inte avsikten så !!
men nu är det tyvärr endast detta märke som vad jag känner till samkör dessa 2 system.
sen kan man ha olika tolkningar om hur man förflyttar berg !! (jag föredrar dynamit)
helt klart om man har en liten villa som drar lite energi sÃ¥ dÃ¥ kan det nog vara bortkastat med o samköra dessa system (fördyringen blir för stor)  men om man har ett lite större energi behov dÃ¥ är det helt klart lönsamt  anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst pÃ¥ ca 25 000 kr Ã¥r   20% av detta är dÃ¥ i sÃ¥dana fall runt 5000 kr / i extra besparing .
dÃ¥ skulle en extra kostnad pÃ¥ 25- 30 000 kr vara betald pÃ¥ 5-6 Ã¥r. inte vet jag men om nu denna beräkning hÃ¥ller sÃ¥ är det ju väldigt bra o snabb Ã¥terbetalning    eller??   jag kan förstÃ¥ till viss del om folk i almänhet är tvivlande men det var vi ju alla till en början dÃ¥ värmepumpen släptes pÃ¥ marknaden.
är du tvivlande så finnes det test protokoll som du säkert kan få tilträde att läsa om du vill.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #22 skrivet: 21 september 2005, 17:08:51 »
jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/år
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: solpump
« Svar #23 skrivet: 21 september 2005, 19:51:11 »
Kan man inte köpa pumpen och sedan klura ihop en egen solfångare?

30 000kr är ju mycket pengar menar jag.
http://www.arsite.se/default.asp?inItemUrl=produkter.asp&inMenyAltId=2
Säljer byggsatser.Men det kanske inte funkar med vacum  Sc:,h

Bara en fundering...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #24 skrivet: 21 september 2005, 21:38:41 »
anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst på ca 25 000 kr år   20% av detta är då i sådana fall runt 5000 kr / i extra besparing .

Blir inte beräkningen lite bakvänd nu? Enligt din uträkning skulle solpanelerna stå för 50% av energibehovet.

Det du kan göra är att höja effektiviteten med upp till 20% (enligt Eviheat). Om förbrukningen från början var 35MWh (jag gillar enkla tal) och besparingen med ren värmepump är 25MWh återstår en förbrukning på 10MWh. Det man då skulle kunna spara ytterligare med solpanelerna är 20% av 10MWh, vilket är 2MWh.

Om jag tänker rätt skulle det då ta 15år att spara in extrainvesteringen på 30000:-.

Rätta mig gärna om jag har fel i min tankegång

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #25 skrivet: 21 september 2005, 22:03:34 »
om jag ska hänga med måsta jag räkna i kWh

vi har ett hus som drar 20 000 kWh i uppvärmning
med bergvärme hamnar vi på 6 600 kWh
med sol pumpen komer vi på 5 280kWh om man tar o drar av 20% av bergvärmepumpens driftskostnad
med sol pumpen komer vi på 3 920Wh om man läger på 20 % på bergvärmepumpens besparing
med sol pumpen komer vi på 2 600Wh om man lägger till 20% på dom 67% som en bergvärme anläggning sparar.

det var därför jag fråga vad årscop hamnar på, 20 % mer besparing kan vara presis vad som helst.

om det nu rörsig om att tjäna 800 - 900kWh / år så tar det ett tag att tjäna in 30 000:-
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #26 skrivet: 22 september 2005, 12:39:03 »
Att skissa på återbetalningtid kräver en del siande om framtiden.

och jag tror att:
Olja kommer aldrig mer att vara sÃ¥ billigt som idag.  :'(
Elpriset kommer att gÃ¥ mot 'europeiska' nivÃ¥er.  :-\


Värmepumpkalkylen gentemot ved/pellets/sol bygger till delar på det Svenska elpriset.

Med dubbla elpriset och vacuum paneler för under 5000.-  sÃ¥ kommer
Evi heat lösningar att bli intressanta.

Det finns skäl att VP lösningar inte exploderar på samma sätt i
andra länder med högre elpriser.


170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #27 skrivet: 22 september 2005, 13:58:31 »

Det finns skäl att VP lösningar inte exploderar på samma sätt i
andra länder med högre elpriser.


Troligen beroende på klimtet, det är rätt sällan -20 i Italien...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #28 skrivet: 22 september 2005, 19:36:24 »
jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/år

törs inte svara då jag inte vet !!
men det beror väldigt mycket på väder + sol anlägningens storlek
jag skall försöka kolla vad test anl har fått för värden ringer till evi i morgon o kollar !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #29 skrivet: 22 september 2005, 19:40:05 »
Kan man inte köpa pumpen och sedan klura ihop en egen solfångare?

30 000kr är ju mycket pengar menar jag.
http://www.arsite.se/default.asp?inItemUrl=produkter.asp&inMenyAltId=2
Säljer byggsatser.Men det kanske inte funkar med vacum  Sc:,h

Bara en fundering...

pumpen säljes utan solfångare & det är upp till instalatören / husägaren att bestämma vilket märke o typ av fångare man vill andvända.
pumpen gÃ¥r att köra som en vanlig vp utan fÃ¥ngare  bara att plugga sol in & sol ut.
den dag du kopplar in fångaren så är det bara att gå in i menyn o välja soldrift auto.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #30 skrivet: 22 september 2005, 19:44:59 »
anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst på ca 25 000 kr år   20% av detta är då i sådana fall runt 5000 kr / i extra besparing .

Blir inte beräkningen lite bakvänd nu? Enligt din uträkning skulle solpanelerna stå för 50% av energibehovet.

Det du kan göra är att höja effektiviteten med upp till 20% (enligt Eviheat). Om förbrukningen från början var 35MWh (jag gillar enkla tal) och besparingen med ren värmepump är 25MWh återstår en förbrukning på 10MWh. Det man då skulle kunna spara ytterligare med solpanelerna är 20% av 10MWh, vilket är 2MWh.

Om jag tänker rätt skulle det då ta 15år att spara in extrainvesteringen på 30000:-.

Rätta mig gärna om jag har fel i min tankegång

/Johan

det skrivs sÃ¥här !!   spara upp till 20% mer pÃ¥ att samköra sol +vp
men nått matte snille är jag inte :D
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #31 skrivet: 22 september 2005, 19:47:26 »
Att skissa på återbetalningtid kräver en del siande om framtiden.

och jag tror att:
Olja kommer aldrig mer att vara så billigt som idag.  :'(
Elpriset kommer att gå mot 'europeiska' nivåer.  :-\


Värmepumpkalkylen gentemot ved/pellets/sol bygger till delar på det Svenska elpriset.

Med dubbla elpriset och vacuum paneler för under 5000.-  så kommer
Evi heat lösningar att bli intressanta.

Det finns skäl att VP lösningar inte exploderar på samma sätt i
andra länder med högre elpriser.




synd bara att det inte är någon som börja privat inportera vacum fångare från asien mm som allt annat !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #32 skrivet: 22 september 2005, 19:51:43 »
på hemsidan så står det 10 till 20 % mer, men jag vet fortfarande inte hur dom räknar.

jag gissar på att man hamnar rätt nära verkligheten om man säger att värmepumpen jobbar som vilken värmepump som helst, & sen ser solpanelerna till att man har gratis varmvatten3-4 månader / år.
Värmapumpen lär nog gå igång vid större varmvatetn uttag så den lär inte stå still på sommaren, så min gissning är att deta är ett bra riktmärke, eller vad tror ni?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #33 skrivet: 22 september 2005, 21:27:59 »
Det jag tycker är smart med Eviheat är det här med att man kan dra ut "värmepaktetet" och skicka in det i inbyte å köpa sig ett nytt, alternativt köpa ett begagnat lagat, skjutsa in det igen, dra åt fyra skruvar å sedan får installatören alt annan rörpulare alt jag själv sätta ihop grejjerna, sedan är det bara att köra slut på den kompressorn också.

Resten av grejjerna i pumpen kan ju mycket väl hålla mycket längre än kompressorn....det skall även enl. Eviheat ge möjlighet till uppgradering av pumpen (alltså innebär detta inget som MÅSTE tvinga kvar dig i gammal teknik)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: solpump
« Svar #34 skrivet: 22 september 2005, 23:21:26 »
greven Det finns ju billiga vacum solfångare från kina på
www.arsite.se
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #35 skrivet: 23 september 2005, 21:26:02 »
på hemsidan så står det 10 till 20 % mer, men jag vet fortfarande inte hur dom räknar.

jag gissar på att man hamnar rätt nära verkligheten om man säger att värmepumpen jobbar som vilken värmepump som helst, & sen ser solpanelerna till att man har gratis varmvatten3-4 månader / år.
Värmapumpen lär nog gå igång vid större varmvatetn uttag så den lär inte stå still på sommaren, så min gissning är att deta är ett bra riktmärke, eller vad tror ni?

kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!!

sedan är det jätte fel av dig !!!  pumpen fÃ¥r ju massor av gratis energi av solfÃ¥ngaren som spädes ut med kall brine o höjer denna ca 20% vilket skulle innebära ca 6 grader för de flesta anläggningar.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #36 skrivet: 23 september 2005, 21:29:00 »
jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/år

törs inte svara då jag inte vet !!
men det beror väldigt mycket på väder + sol anlägningens storlek
jag skall försöka kolla vad test anl har fått för värden ringer till evi i morgon o kollar !!

fick svar i dag !!  Ã¥rs cop blir 5,5 
+ att du fÃ¥r ca 20 % högre temp pÃ¥ brine  bör dÃ¥ bli ca 6 grader dÃ¥ de flesta anl ligger runt 0 grader in.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #37 skrivet: 23 september 2005, 21:33:49 »
på hemsidan så står det 10 till 20 % mer, men jag vet fortfarande inte hur dom räknar.

jag gissar på att man hamnar rätt nära verkligheten om man säger att värmepumpen jobbar som vilken värmepump som helst, & sen ser solpanelerna till att man har gratis varmvatten3-4 månader / år.
Värmapumpen lär nog gå igång vid större varmvatetn uttag så den lär inte stå still på sommaren, så min gissning är att deta är ett bra riktmärke, eller vad tror ni?

kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!!

sedan är det jätte fel av dig !!!  pumpen får ju massor av gratis energi av solfångaren som spädes ut med kall brine o höjer denna ca 20% vilket skulle innebära ca 6 grader för de flesta anläggningar.

möjligt jag har fel, men jag vill se siffror som bevis.
var i landet får man COP på 5,5 & hurmycke energi gör "huset " av med, samt vilken storlek på pump gäller det för & om man har ack, hur stor & hur är den kopplad.

årsCOP på 5,5 + gratis varmvaten hela året. det måsta ju bli ett årscop på över 6 & deta från en pump som bara levererar 4,3... dom där solpanelerna gör susen, eller är det glädje siffror
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #38 skrivet: 23 september 2005, 22:34:29 »
Tyver så har jag bara effetdiagram öven Nibes 1215 & 1115 pumpar. så jag kan ju inte utalamig om effektökningen på andra pumpar, men har svårt at se att skillnaden skulle vara så spicielt stor. men enligt mit diagram så ökar Cop med 0,7 för varje 5 grader som man ökar köldbäraren med.
men det är inte samma sak som att årscop ökar med 0,7 !!!

jag tror det samma gäller för "din" pump, du har fårr upgifter om pumpens ökning i cop från 0/35 till 6/35 !!!
års COP är forfarande det vi vill ha !
gisar att panelerna kanske ökar årscop med 0,1 eller lägre
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #39 skrivet: 23 september 2005, 23:00:57 »
för at få ett års COP på 5,5 måsta man ha en MEDEL temp på nästan 20 grader på köldbäraren om jag räknat rätt, nån annan som försökt räkna?

medel på 20 = dom nätter det är kalt & solen inte är frami så är ju köldbäraren bara 0 eller max 5 ( nån som har solen frami överhuvudtaget på natten?) lika många grader under 20 som det är på natten måstekompenseras med så många gradet över 20, alltså en kb in på 35-40 grader på dan. räknar jag rätt?

tror fortfarande inte det är års COP du fått uppgifter på !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #40 skrivet: 23 september 2005, 23:03:12 »
CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #41 skrivet: 23 september 2005, 23:24:46 »
Några skäl till att välja solpump framför traditionell berg/markVP

Citera
Om man byter ut en befintlig VP mot en större och det ursprungliga hålet är för kort/dåligt.

Ideologiska skäl, man vill helt enkelt ta till vara så mycket som möjligt av gratisenergi.

Om man redan har en fungerande solfångare och vill kunna nyttja den.

Att välja solpump för att få ännu bättre avkastning på investeringen tror jag inte inträffar om inte elpriset hamnar på skyhög nivå inom något eller några år efter investeringen är gjord (ger snabbare återbetalning i form av sparrad energi). Visst kanske man får lite bättre COP men extrakostnaden i investering äter upp ehla ökningen av COP. Det tar helt enkelt för lång tid att betala tillbaks i sparad energi.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #42 skrivet: 24 september 2005, 00:17:20 »
CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)

han skriver att Ã¥rs COP är 5,5 + gratis varmvaten & sen lägger han till att man pÃ¥ det fÃ¥r 20% varmare kb sÃ¥ Ã¥rs COP hamnar pÃ¥ 6 ( + gratis varmvatten)  lite för bra siffror för att jag ska svälja dom utan att se ett effektdiagram som bevisar det hele.
på hemsidan så står det att pumpen ger 4,8 vid 0/35 & 3,5 vid 0/50 så redan där ser vi att han fått felaktiga uppgifter då han påstår att 5,5 i års COP är utan höjning på kb

jag reagerar lite starkt iblans, men det är ju folk som har mindre koll som läser ibland & dom kan ju bli lurade !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #43 skrivet: 24 september 2005, 00:23:16 »
ska jag vara ärlig så tror jag det funkar så här:
du har en värmepump som funkar som vilken värmepump som helst, men dom timmar solennär frammi så ökar värmepumpens effekt med 10-20% på gruns utav att kb tempen ökar med ca 5 grader. + att man under 3-4 månader har "gratis" varmvatten. vid större varmvatenutag komer vrmepumpen att starta.

10-20% högre effekt i värmepumpens kompressor, motsvarar inte 10-20 % besparing, men det kan hålla undan tillskotselen lite längre & det ger något kortare gångtid

låter det realistiskt?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #44 skrivet: 24 september 2005, 00:32:54 »
måste spotta iväg ett inlägg till.

en normal bergvärmepump som kan ge COp på 4.8-5 vod 0 grader på köldbäraren & 35 grader på värmebäraren, har ett årsc COP på ca 3
hur kommer det sig? jo cop är ju lägre när värmebäraren är varmare, men framförallt så är ju COP 1 på elpatronen så när denna går ihopp med värmepumpen så får man ju ett dåligt COP
årsCOP är alltså medel COP på ett år & det är ju det som i högsta grad är intresant, vad en pump ger vi ett tillfälle som bara inträffar under 10 min p ett år är ointresant.

om nu denna fantastiska solpump kan ge årscop på 6, hur mycke ger den inte då somk mäst i cop?
att dubbla cop är en extrem höjning, konstigt att dom ine nämner det i sin reklam på hemsidan Sc:,h

förstår ni nu vad jag menar med  års COP ?


Tar ett exempel också.
vi har en villa med elpanna. uppvärmningen i villan är 20 000kWh (exklusive hushållsel)
med värmepump & et års COP på 3 blir den nya förbrukningen 6 666kWh
& om vi hade ett års COP på 6 blir det 3 333kWh

jag tror som jag skrev tidigare att Ã¥rs COP ökar med 0,7 när solen är frammi + gratis varmvatten under nÃ¥gra mÃ¥nader, det motsvarar kanske att vi kan räkna med en ökning pÃ¥ 0,7 under hela Ã¥ret & dÃ¥ fÃ¥r man Ã¥rscop pÃ¥ 3,7  vilket ger 5405kWh
vi har alltså tjänat 1260kWh/år.
« Senast ändrad: 24 september 2005, 00:41:42 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #45 skrivet: 24 september 2005, 14:32:04 »
CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)

han skriver att års COP är 5,5 + gratis varmvaten & sen lägger han till att man på det får 20% varmare kb så års COP hamnar på 6 ( + gratis varmvatten)  lite för bra siffror för att jag ska svälja dom utan att se ett effektdiagram som bevisar det hele.
på hemsidan så står det att pumpen ger 4,8 vid 0/35 & 3,5 vid 0/50 så redan där ser vi att han fått felaktiga uppgifter då han påstår att 5,5 i års COP är utan höjning på kb

jag reagerar lite starkt iblans, men det är ju folk som har mindre koll som läser ibland & dom kan ju bli lurade !

 Sc:,h Sc:,h   hmm  inte 20 % + gratis varmvattem !! men om du räknar att du fÃ¥r fritt varmvattem hela den varma perioden av Ã¥ret och att du under den kalla delen av Ã¥ret höjer temp pÃ¥ brine sÃ¥ dÃ¥ är du hemma !!
års medel faktor blir faktiskt då 5,5.
sedan om man vill ytterligare göra folk arga så kan man faktiskt säga att under optimala förhållande så kan pumpen ge hela 7 i cop hmm men detta under sommar då man inte är i nått större behov av energi.
sedan förstår jag att du kollat på evis pump utan att ta hänsyn till solpumps anläggningen !!
har pratat med deras teknicker o diskuterat detta fram å åter o tagit hänsyn till alla negativa sidor men det blir i alla fall års cop på 5,5.
vill du eller någon annan få detta bekräftat på annat sätt än att jag skall sitta o få dålig kritik för mina inlägg så är det enkelt ordnat.
skicka ett mess till evi o be o fÃ¥ ta del av test protokoll eller helt  enkelt tala med deras teckniker.
jag tycker personligen att det är synd att andra leverantörer inte ännu har hunnit med att ta fram liknande sÃ¥ vi har nÃ¥tt att jämföra med.  ja jag menar utan att framstÃ¥ som en idiot som försöker sälja pÃ¥ folk en dÃ¥lig produkt.
men jag har full förståelse för detta o jag förstår alla andra leverantörers oro då dom inte har nått jämförbart att komma med .
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #46 skrivet: 24 september 2005, 14:39:17 »
måste spotta iväg ett inlägg till.

en normal bergvärmepump som kan ge COp på 4.8-5 vod 0 grader på köldbäraren & 35 grader på värmebäraren, har ett årsc COP på ca 3
hur kommer det sig? jo cop är ju lägre när värmebäraren är varmare, men framförallt så är ju COP 1 på elpatronen så när denna går ihopp med värmepumpen så får man ju ett dåligt COP
årsCOP är alltså medel COP på ett år & det är ju det som i högsta grad är intresant, vad en pump ger vi ett tillfälle som bara inträffar under 10 min p ett år är ointresant.

om nu denna fantastiska solpump kan ge årscop på 6, hur mycke ger den inte då somk mäst i cop?
att dubbla cop är en extrem höjning, konstigt att dom ine nämner det i sin reklam på hemsidan Sc:,h

förstår ni nu vad jag menar med  års COP ?


Tar ett exempel också.
vi har en villa med elpanna. uppvärmningen i villan är 20 000kWh (exklusive hushållsel)
med värmepump & et års COP på 3 blir den nya förbrukningen 6 666kWh
& om vi hade ett års COP på 6 blir det 3 333kWh

jag tror som jag skrev tidigare att års COP ökar med 0,7 när solen är frammi + gratis varmvatten under några månader, det motsvarar kanske att vi kan räkna med en ökning på 0,7 under hela året & då får man årscop på 3,7  vilket ger 5405kWh
vi har alltså tjänat 1260kWh/år.


i evis nya anonser sÃ¥ stÃ¥r det fantasktigt nog  upp till (cop7) synd bara att det inte är Ã¥rs cop. men 5,5 räcker gott .
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #47 skrivet: 24 september 2005, 19:56:41 »
nar jag räknar årscop räknar jag in elpatronen, tror inte du gör det !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #48 skrivet: 24 september 2005, 20:15:00 »
nar jag räknar årscop räknar jag in elpatronen, tror inte du gör det !

självklart är patronen medräknad annars så är det ju inte ett års medel cop !!!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #49 skrivet: 24 september 2005, 20:25:45 »
Nu har jag inte räknat, men om jag tar överslagsräkning i huvet...
värmepumpen i sig klarar årscop på 3,5 - 4 men elpatronen drar ned årscop till 3. För att få årscop på 5,5 så måsta alltså solpanelerna ge ungefär lika kycke effekt som värmepumpen.
det är mycke energi vi pratar om!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #50 skrivet: 24 september 2005, 21:10:16 »
om halva effekten kommer från solpanelerna så är det en 100% ökning, inte 20% Sc:,h
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #51 skrivet: 24 september 2005, 21:48:27 »
Man brukar räkna med att en normal solfångare samlar in ca 400 -450 kWH per m2 och år. Som om man har en 7 kw solpump och 1 m2 per kw så blir det ju ganska mycket energi 2800-3600 kwh per år...

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #52 skrivet: 24 september 2005, 23:44:58 »
Man brukar räkna med att en normal solfångare samlar in ca 400 -450 kWH per m2 och år. Som om man har en 7 kw solpump och 1 m2 per kw så blir det ju ganska mycket energi 2800-3600 kwh per år...

Ha det gott

/Glenn

glenn jag gissar att de flesta som har räknat fram hur mycket energi en solpanel ger har räknat på enbart vv tilverkning så om man dessutom kan räkna den del av året då en solpanel ger låg temp som inte annars går att nyttja för att den ger för dålig temperatur då tror jag att års faktorn ökar även där !! sedan så är rek att ha 1-1,5 m2 per kw pump så jag gissar att det borde vara helt möjligt att komma upp till 5-6000 kwh per år.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #53 skrivet: 25 september 2005, 00:54:20 »
Solvärme är nästan lika besvärligt som värmepumpar. ::)
Årsutbytet av en kvm solfångare beror på medeltemperaturen. En solfångare som ger 250 kwh/m2 vid 75 grader kan ge 450 kwh/m2 vid 50 grader och  närmare 700 kwh/m2 vid 25 grader.
Eviheaten har 4 olika driftsfall
1. Solen klarar hela värmebehovet. Detta är faktiskt vanligare än man kan tro. I stort sett alla soliga dagar. COP?
2. Värmer brinetemperaturen. vilket betyder mycket. Vaccum solfångare fungerar även under molniga dagar och systemtempraturen är låg. Effekten är kraftig ökad systemverkningsgrad. Och mycked energi över året pga systemteperaturen
3. Ladda borrhål. Om temperaturen sjunker på grund av uttagen energi borde väl temperatuen stiga om man laddar hålet. Stumma hål med obetydlig temperaturförändring vid nyttjande går väl heller inte att ladda. Mycket svårt att beräkna värmeförluster i enskilda fall.
4. Natt. Ingen effekt. Om inte natten är varmare än borrhålet ;-) vilket händer ganska ofta.

Varje kvm vaccum solpanel bidrager med 700kwh. Brutto. med 1 kvm per kw blir det 7x700 är ungeför 5.000 kwh/år

Nu kommer kruxet:
5000 kwh extra i effekt med samma in effekt i pumpen är kanon men ser man det som om det "bara" skulle kostat 1.500 kwh till i pumpen att få 5.000 till är det värdelöst.
Är det en besparing på 5.000 kwh eller 1.500 kwh?

Eftersom man använder borrhålet som energilagring borde man kunna välja en mindre pumpeffekt och då är besparingen faktisk i dimensioneringen av pumpen. Dvs huvudsak i investeringskostnaden och bara delvis i driftkostnaden.  Är inte det bra?

Genom att använda solvärme man för samma investeringkostnad (pump+solvärme) minska sin driftskostnad.
eller
Genom att addera solvärme får man ut mer energi under året med samma pump.




Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: solpump
« Svar #54 skrivet: 25 september 2005, 10:47:54 »
4. Natt. Ingen effekt. Om inte natten är varmare än borrhålet ;-) vilket händer ganska ofta.
Rätt, men ändå fel, för om solfångaren är isolerad så får du ingen värme från luften.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #55 skrivet: 25 september 2005, 12:21:32 »
den här diskutionen skulle verkligan behöva data från en verklig anlägning, då ingen varkar ha koll på vad som igentligen gäller.

spontant ser jag 2 saker. på kalla nätter finns ingen sol, man kan altså inte ha en mindre pump, deta göra att elpatronen andvänds i större utsträckning. Desutom så är de på nätterna det är kallast.

det andra jag ser är att den effekt som solpanelerna tillför är einte en extra effekt vi kan lägga på utöver det som värmepumpen ger, utan den bara ökar COP under en vis tidsperiod. (jag gissar p att COP ökar med 0,7 på snitt på ett år. & greven1 tror att cop ökar med minst 2,5 på ett år snitt.

vad tror ni andra?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #56 skrivet: 25 september 2005, 13:34:28 »
den här diskutionen skulle verkligan behöva data från en verklig anlägning, då ingen varkar ha koll på vad som igentligen gäller.

spontant ser jag 2 saker. på kalla nätter finns ingen sol, man kan altså inte ha en mindre pump, deta göra att elpatronen andvänds i större utsträckning. Desutom så är de på nätterna det är kallast.

det andra jag ser är att den effekt som solpanelerna tillför är einte en extra effekt vi kan lägga på utöver det som värmepumpen ger, utan den bara ökar COP under en vis tidsperiod. (jag gissar p att COP ökar med 0,7 på snitt på ett år. & greven1 tror att cop ökar med minst 2,5 på ett år snitt.

vad tror ni andra?

som jag tidigare påstått så ökar ju cop en hel del i o med att du får all vv under sommarhalvåret utan vp drift !
börjar onekligen tröttna jag med på o försvara denna kombination så det jag skall försöka göra är att prova få tag i dessa test protokoll
o kolla om det är ok med evi att lägga ut dessa här pÃ¥ forumet.  detta skulle onekligen göra saken mycket lättare för er alla att förstÃ¥ hur detta fungerar.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #57 skrivet: 25 september 2005, 13:44:22 »
Skulle vara synnerligen intressant att se dessa testprotokoll, så jag hoppas verkligen att du får tag i dem och att Evi förstår reklamvärdet av att lägga ut dessa här.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: solpump
« Svar #58 skrivet: 25 september 2005, 14:41:26 »
Nu tycker jag vi stöder Greven 1och pegge i det med solfångare. Även om det ej lönar sig att värma borr hålet eller docka era VP till detta. COP det får bli vad det blir.

Om man ser krasst på det hela lyser solen många timmar speciellt här i skåne.

Citera
Jag själv har tänkt docka en svart typ poolsolfångare med pump för ca 10000:- till min ack tank och sen för att hjälpa VP att värma min pool de soliga dagar. Även om jag värmer med VP och spara 2/3 av el förbrukning ´genom att värma med VP drar det ändå iväg med kostnad. ( det blir ganska drygt)

Kont 3-4 timmar gång i 8 månader var dag. Det ger 240 dagar med ca 6kWh var dag. Plus uppvärmning under våren i april maj. Det ger mig ca 3000:- i extra kostnad i värme med VP förbr 2kW och ut effekt på ca 6kW. Med sol fångare kostar det mig cirk pump drift alltså ca 1,5 kWh per dag.
Detta jämförs med 6-8kWh med VP. Sen känns det bättre att använda solen egen energi att värma poolen.


Just nu värmer jag poolen med 6 timmar gång för att uppehålla värmen. Det kostar ju en del el?

Om det sen blir över till VV är det också extra plus för då behöver ej VP starta alls under de soliga dagarna. Aven vinter tid lyser ju solen och ger värme. Vi som ej har så mycket snö kan värma vattnet i solfångaren året runt. Sen dumpar jag allt till poolen så den alltid är varm och god.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #59 skrivet: 25 september 2005, 21:58:22 »
Nu tycker jag vi stöder Greven 1och pegge i det med solfångare. Även om det ej lönar sig att värma borr hålet eller docka era VP till detta. COP det får bli vad det blir.

Om man ser krasst på det hela lyser solen många timmar speciellt här i skåne.

Citera
Jag själv har tänkt docka en svart typ poolsolfångare med pump för ca 10000:- till min ack tank och sen för att hjälpa VP att värma min pool de soliga dagar. Även om jag värmer med VP och spara 2/3 av el förbrukning ´genom att värma med VP drar det ändå iväg med kostnad. ( det blir ganska drygt)

Kont 3-4 timmar gång i 8 månader var dag. Det ger 240 dagar med ca 6kWh var dag. Plus uppvärmning under våren i april maj. Det ger mig ca 3000:- i extra kostnad i värme med VP förbr 2kW och ut effekt på ca 6kW. Med sol fångare kostar det mig cirk pump drift alltså ca 1,5 kWh per dag.
Detta jämförs med 6-8kWh med VP. Sen känns det bättre att använda solen egen energi att värma poolen.


Just nu värmer jag poolen med 6 timmar gång för att uppehålla värmen. Det kostar ju en del el?

Om det sen blir över till VV är det också extra plus för då behöver ej VP starta alls under de soliga dagarna. Aven vinter tid lyser ju solen och ger värme. Vi som ej har så mycket snö kan värma vattnet i solfångaren året runt. Sen dumpar jag allt till poolen så den alltid är varm och god.

Tackar dig för detta o återkommer så fort jag har fått test protokoll eller dyligt !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: solpump
« Svar #60 skrivet: 26 september 2005, 00:09:27 »
Visst är solfångare bra!
Har själv tänkt att montera sådana i sommarstugan, det är ju  synd att duscha med dyr elvärme under sommaren när VP står hemma  >:(

Tror dock att det är svårt att få lönsamhet på detta om man har VP.
Lite siffror tagna ur luften:
Om solfångaren klarar allt VV under perioden 1/4 till 1/10, ca: 180 dagar och hjälper VP med 20% värme +VV resten av året blir det:

Första året med VP hade jag 2466 timmar (inget TS) utan solfångare.
Möjlig besparing:
VV 1/4 - 1/10  ca: 270 timmar
20% på resten(2466-270 = 1892 t) 378 timmar
Total besparing: 648 timmar x 2,25 kw = 1620 kwh / år
(Ev. lite mer om driveffekt är högre än 2,25 kw)

Inga stora besparingar direkt  Sc:,h
Utan VP hade det blivit en betydligt större besparing:
1620 x 3,8 (min årsCOP) ger 6156 kwh / år  ;D

Det är svårt att spara pengar när man har VP installerad  :D

Detta är inga vetenskapliga siffror, så jag är beredd på motargument!

PS: jag tror även att det blir svårt att räkna hem solfångare till stugan men psykologiskt skulle det kännas bra. DS
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #61 skrivet: 26 september 2005, 16:06:13 »
hej alla glada !!  :D

fick lite mera kött på benen i dag men inte lika mycket som jag velat få !!
men fått en del mycket bra läsvärt i alla fall om dessa unika olika driftslägen.
den som vill ha dessa bifogat via mail är välkomna att anmäla sitt intresse så skickar jag dessa .

måste återkomma till denna utredning som en här hänvisade till angående solpanel i kombination med värmepump.
måste då VÄLDIGT STARKT PÅPEKA !!! denna utredning som du citerat så väldigt väl enbart går ut på att om man återladdar borrhålet med solvärme !!
varför varför kan du inte berätta för oss hela sanningen i stället utan att smutskasta ??
om du nu skall citera någon annan ordagrant varför då inte skriva vad de hela gick ut på. man kan inte välja ut vissa bitar o sedan glömma andra bara för att vinkla saken till ditt sätt att se på detta.
vill därför rikta ett varningens finger mot denna typ av sätt att bete sig.
jag är ingen expert men jag gör så gott jag kan för att försöka hjälpa dom jag kan.

krister andersson
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #62 skrivet: 26 september 2005, 16:59:58 »
i väntan på mer fakta så kan jag avslöja vad jag själv fått reda på.

En EVI HEAT SPLIT Sun 7 ger (8,7 kW vid 0-35°) & om vi har 20/35 så ger den 13kW & kurvan ska vara nästan lingär där imallan.
detta inebär att pumpen har bara halva efektökningen mot en Nibe 1215

EVI HEAT   ger 8,7 KW vid 0/35   & Vid 10/35 har vi 10,85kW  vid 20/35 är vi uppe pÃ¥ 13kW
Nibe 1215 ger 8,78kW vid 0/35   & vid 10/35 har vi 12,41kW

men nu är det ju inte så vanligt att vi har +10 grader in på en 1215.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #63 skrivet: 26 september 2005, 19:54:45 »
Citera
måste då VÄLDIGT STARKT PÅPEKA !!! denna utredning som du citerat så väldigt väl enbart går ut på att om man återladdar borrhålet med solvärme !!

Njae Greven, hade för mig att du sa att du läst denna rapport? visserligen så belyser den utredning jag hänvisar till återladdningen och säger en hel del om detta, men enbart? Nä, det finns minst lika mycket om övriga driftfall, skulle vilja säga att stora delar av utredningen som lyfter fram övriga användningsområden. Ex inled sid.12 med:

12
Citera
Allmänt
Att kombinera solfångare med bergvärmepump ger möjlighet till olika
systemlösningar som kan anpassas till skilda förutsättningar och applikationer.

Sid. 103. Å håll i dig nu greven, jag väljer att ta med ett positivt citat ;)

Citera
Fördelarna med en kombination av solfångare och bergvärmepump är många
och av olika slag, beroende på vilken typ av solfångare som används och hur
styrningen av systemet är utformat. En fördel är att solfångarna i stort sett helt
kan ta över värmeproduktionen för varmvatten under sommaren, när
värmepumpen annars måste producera värme till tappvarmvatten med många
men korta drifttider. Detta sliter hårdare på värmepumpen än den relativt
jämna driften den har under resten av året. Värmepumpens livslängd ökar
samtidig som borrhålen återladdas naturligt från omgivningen, eftersom inget
uttag görs under ca 3 månader.

Sid 118, i en sammanfattning av tidigare tester och försök som gjorts:

Citera
Resultatet av de simuleringar som har utförts är att de enklaste och billigaste
solfångarna har störst ekonomiska förutsättningar i kombination med
bergvärmepump, men å andra sidan har en mer komplex styrstrategi med
glasade solfångare inte simulerats. Fältförsök har dock visat att det i små
system kan vara det svårt med driftuppföljning och att komplexiteten kan bidra
till minskat utbyte.

Nu är det ju som alltid med citat, att ägnade du lite tid till detta så skulle du också kunna sitta och klippa och klistra ur denna rapport för att bevisa din ståndpunkt, det skulle inte ens vara svårt för dig att hitta de positiva skrivningar som finns i den. Vad jag tycker är viktigt att säga är att den finns och att folk som är tycker att vad du säger låter kanonbra kanske borde läsa den.

Vad jag själv vill ha sagt är följande:

1. Jag tror ännu inte ett dugg på att Eviheat har en SÅ revolutionerande produkt att vi pratar årscoop på 5,5.
2. Jag tycker att man bör titta på vad oberoende forskare kommit fram till i frågan för att få en mer nyanserad bild.

I ovan citerad rapport kommer man fram till att Kör man mot borrhålet för återladdning, njae...visst går det att värma brine, men det är oftast billigare att borra djupare och elkostnaden äter upp stora delar av vinsten

Vid varmvatten, Jo, kanonbra, men den ersätter, som hon skriver, "värmepumpsel" så det är svårt att få ekonomi i systemet.

Det går säkert, i RÄTT hus, med RÄTT system och RÄTT styrning att få en vinst, men jag har ännu mycket svårt att tro att den vinsten blir speciellt stor. Men som sagt, jag ser gärna ditt material från Eviheat, du får mailen via meddelande.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #64 skrivet: 26 september 2005, 20:43:23 »
Citera
måste då VÄLDIGT STARKT PÅPEKA !!! denna utredning som du citerat så väldigt väl enbart går ut på att om man återladdar borrhålet med solvärme !!

Njae Greven, hade för mig att du sa att du läst denna rapport? visserligen så belyser den utredning jag hänvisar till återladdningen och säger en hel del om detta, men enbart? Nä, det finns minst lika mycket om övriga driftfall, skulle vilja säga att stora delar av utredningen som lyfter fram övriga användningsområden. Ex inled sid.12 med:

12
Citera
Allmänt
Att kombinera solfångare med bergvärmepump ger möjlighet till olika
systemlösningar som kan anpassas till skilda förutsättningar och applikationer.


åter en gång till om du inte förstår detta !!

utredningen gäller enbart varvatten produktion + att skicka ner eventuell överskotts energi för att kyla av solfångaren så den inte kokar.

men här är ju kombinationen nått helt annat än vad du påstår.
om du nu tänker dig att du bor i tex mellan sverige då kan inte solfångaren ge någon energi till vv beredaren på vintern förutom några enstaka dagar då det är kanon väder.
dÃ¥ detta inträffar sÃ¥ genererar ju fortfarande solfÃ¥ngaren enormt mycket energi men pÃ¥ tok för lÃ¥g temperatur för att den skall kunna ladda beredaren . det är dÃ¥ som den stora finessen träder i kraft att kunna ta detta 15-20 gradiga vatten o spä ut detta innan det gÃ¥r in i värmepumpen .   Ã¥ där kan vi nog alla vara helt överens om att det fortfarande inte finnes nÃ¥gon oberoende utredning ännu om värdet pÃ¥ denna energi. men man kan ju helt klart sammanfatta det sÃ¥här  är man inne redan pÃ¥ detta med sol o är lite tveksam om det är värt pengarna att lÃ¥ta en sol anl sköta vv behovet pÃ¥ sommaren för att sedan stänga bort den dÃ¥ vintern kommer dÃ¥ är jag helt övertygad om att detta mÃ¥ste vara ett kanon alternativ. sedan kan man ju diskutera detta med om man redan har en värmepump är det dÃ¥ värt pengarna att investera i en sol anl     jag skulle inte göra detta om den inte i sÃ¥dana fall gick att docka med pumpen pÃ¥ detta unika sätt.

Sid. 103. Å håll i dig nu greven, jag väljer att ta med ett positivt citat ;)

Citera
Fördelarna med en kombination av solfångare och bergvärmepump är många
och av olika slag, beroende på vilken typ av solfångare som används och hur
styrningen av systemet är utformat. En fördel är att solfångarna i stort sett helt
kan ta över värmeproduktionen för varmvatten under sommaren, när
värmepumpen annars måste producera värme till tappvarmvatten med många
men korta drifttider. Detta sliter hårdare på värmepumpen än den relativt
jämna driften den har under resten av året. Värmepumpens livslängd ökar
samtidig som borrhålen återladdas naturligt från omgivningen, eftersom inget
uttag görs under ca 3 månader.

Sid 118, i en sammanfattning av tidigare tester och försök som gjorts:

Citera
Resultatet av de simuleringar som har utförts är att de enklaste och billigaste
solfångarna har störst ekonomiska förutsättningar i kombination med
bergvärmepump, men å andra sidan har en mer komplex styrstrategi med
glasade solfångare inte simulerats. Fältförsök har dock visat att det i små
system kan vara det svårt med driftuppföljning och att komplexiteten kan bidra
till minskat utbyte.

Nu är det ju som alltid med citat, att ägnade du lite tid till detta så skulle du också kunna sitta och klippa och klistra ur denna rapport för att bevisa din ståndpunkt, det skulle inte ens vara svårt för dig att hitta de positiva skrivningar som finns i den. Vad jag tycker är viktigt att säga är att den finns och att folk som är tycker att vad du säger låter kanonbra kanske borde läsa den.

Vad jag själv vill ha sagt är följande:

1. Jag tror ännu inte ett dugg på att Eviheat har en SÅ revolutionerande produkt att vi pratar årscoop på 5,5.
2. Jag tycker att man bör titta på vad oberoende forskare kommit fram till i frågan för att få en mer nyanserad bild.

I ovan citerad rapport kommer man fram till att Kör man mot borrhålet för återladdning, njae...visst går det att värma brine, men det är oftast billigare att borra djupare och elkostnaden äter upp stora delar av vinsten

Vid varmvatten, Jo, kanonbra, men den ersätter, som hon skriver, "värmepumpsel" så det är svårt att få ekonomi i systemet.

Det går säkert, i RÄTT hus, med RÄTT system och RÄTT styrning att få en vinst, men jag har ännu mycket svårt att tro att den vinsten blir speciellt stor. Men som sagt, jag ser gärna ditt material från Eviheat, du får mailen via meddelande.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #65 skrivet: 26 september 2005, 20:45:57 »
åter en gång till om du inte förstår detta !!

utredningen gäller enbart varvatten produktion + att skicka ner eventuell överskotts energi för att kyla av solfångaren så den inte kokar.

men här är ju kombinationen nått helt annat än vad du påstår.
om du nu tänker dig att du bor i tex mellan sverige då kan inte solfångaren ge någon energi till vv beredaren på vintern förutom några enstaka dagar då det är kanon väder.
dÃ¥ detta inträffar sÃ¥ genererar ju fortfarande solfÃ¥ngaren enormt mycket energi men pÃ¥ tok för lÃ¥g temperatur för att den skall kunna ladda beredaren . det är dÃ¥ som den stora finessen träder i kraft att kunna ta detta 15-20 gradiga vatten o spä ut detta innan det gÃ¥r in i värmepumpen .   Ã¥ där kan vi nog alla vara helt överens om att det fortfarande inte finnes nÃ¥gon oberoende utredning ännu om värdet pÃ¥ denna energi. men man kan ju helt klart sammanfatta det sÃ¥här  är man inne redan pÃ¥ detta med sol o är lite tveksam om det är värt pengarna att lÃ¥ta en sol anl sköta vv behovet pÃ¥ sommaren för att sedan stänga bort den dÃ¥ vintern kommer dÃ¥ är jag helt övertygad om att detta mÃ¥ste vara ett kanon alternativ. sedan kan man ju diskutera detta med om man redan har en värmepump är det dÃ¥ värt pengarna att investera i en sol anl     jag skulle inte göra detta om den inte i sÃ¥dana fall gick att docka med pumpen pÃ¥ detta unika sätt.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #66 skrivet: 26 september 2005, 20:57:38 »
i väntan på mer fakta så kan jag avslöja vad jag själv fått reda på.

En EVI HEAT SPLIT Sun 7 ger (8,7 kW vid 0-35°) & om vi har 20/35 så ger den 13kW & kurvan ska vara nästan lingär där imallan.
detta inebär att pumpen har bara halva efektökningen mot en Nibe 1215

EVI HEAT   ger 8,7 KW vid 0/35   & Vid 10/35 har vi 10,85kW  vid 20/35 är vi uppe på 13kW
Nibe 1215 ger 8,78kW vid 0/35   & vid 10/35 har vi 12,41kW

men nu är det ju inte så vanligt att vi har +10 grader in på en 1215.

hmm jag  funderar lite !!
förmodligen så beror detta på att evi körde med en bristol kolv kompressor när dessa värden framkom.
men det är nog riktigt av dig att det ser ut pÃ¥ detta vis  (tror jag)
evi finnes både med skroll o kolv kompressor .
detta kan i o för sig vara rätt intresant de med !!  nu i vÃ¥ras dÃ¥ jag tog mitt svep cert sÃ¥ fick vi lära oss att norr om gävle dÃ¥ kunde vi glöma allt vad skroll hette. men kanske i kombination med sol dÃ¥ kanske de blir annat kanske till o med sÃ¥ fina värden som nibe  de fÃ¥r man ju hoppas  men hÃ¥ll med om att det är kul att nÃ¥gon vÃ¥gar ta detta steg o vÃ¥ga sticka ut .

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #67 skrivet: 26 september 2005, 21:03:21 »
Hmmm..nog tycker jag att utredningen även tar upp förvärmning av inkommande brinevätska vilket måste bli vad du pratar om....

Sedan så kvarstår ju frågan om de "enstaka dagar" du pratar om är tillräckligt för att ge en årscoop på 5,5, med en topp på över 7

Att varmvattnet är i stort gratis under sommaren är ju alltid trevligt, men värmepumpen gör ju så billigt varmvatten i alla fall...å andra sidan så kan ju högre elpriser ändra den ekvationen och därmed öka förtjänstmöjligheten en hel del.

Hur som haver så ska det bli intressant att se det material som Eviheat gett dig...kanske ser jag ljuset jag också..

Annars sÃ¥ tycker jag själv, faktiskt och pÃ¥ riktigt,  inte idén är sÃ¥ dum (det är ju bara titta pÃ¥ vad jag "kastat bort" pengarna pÃ¥...kan LOVA dig att det blir betydligt mindre vinst med min FLM i alla fall), jag är dock lÃ¥ngt ifrÃ¥n sÃ¥ säker pÃ¥ att den lösning du förordar är bra nog ännu för en normal villainstallation
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #68 skrivet: 26 september 2005, 21:07:54 »
Citera
men håll med om att det är kul att någon vågar ta detta steg o våga sticka ut .

Om ingen gjorde det så skulle vi fortfarande värma oss vid eld utan att riktigt veta varför det brinner. Det är riktigt skoj att någon kliver fram och förordar en annorlunda lösning, om det sedan håller...ja, då är det ju kanon
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #69 skrivet: 26 september 2005, 21:11:53 »
Hmmm..nog tycker jag att utredningen även tar upp förvärmning av inkommande brinevätska vilket måste bli vad du pratar om....

Sedan så kvarstår ju frågan om de "enstaka dagar" du pratar om är tillräckligt för att ge en årscoop på 5,5, med en topp på över 7

Att varmvattnet är i stort gratis under sommaren är ju alltid trevligt, men värmepumpen gör ju så billigt varmvatten i alla fall...å andra sidan så kan ju högre elpriser ändra den ekvationen och därmed öka förtjänstmöjligheten en hel del.

Hur som haver så ska det bli intressant att se det material som Eviheat gett dig...kanske ser jag ljuset jag också..

Annars så tycker jag själv, faktiskt och på riktigt,  inte idén är så dum (det är ju bara titta på vad jag "kastat bort" pengarna på...kan LOVA dig att det blir betydligt mindre vinst med min FLM i alla fall), jag är dock långt ifrån så säker på att den lösning du förordar är bra nog ännu för en normal villainstallation


HELT KLART  INTE !!!

denna utrednig förvärmer BARA!! brine nere i borrhÃ¥let  (DETTA HAR JAG KOLLAT I DAG !) O INTE UTSPÄDNING DIREKT IN I PUMPEN
som du nog förstår så detta med att värma borrhål kan lika gärna vara som att pissa i havet om nu inte hålet är hårt utkylt då kan de ge lite bättre vinst.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #70 skrivet: 26 september 2005, 21:25:54 »
Vist tycker jag det är bra med nytänkande, men att visa o lova siffror som ger det dubbla mot en normal värmepump kräver bra underlag.
jag tror inte du har förstått vad vi andra menar med års-COP

dom siffror jag har fått visar mycke riktigt att man kan komma upp i cop på 7 om köldbäraren är 20 grader varm. men man har hög cirkulation på köldbäraren så även om solfångaren når 70 grader så ska det vatnat blandas mar vatten som bara är nån plusgrad & det varma vattnet ha lägre cirkulation desutom, så jag tror inte man höjer mer än 10 & kansk 15 grader i extremfaller en riktigt bra dag.
medeltemp höjningen på ett år är nog under 5 grader (tänk på att det är på natten man vill ha all energi som solen ger på dan ! )

jag tror desutom att värmepumpen starter vid större varmvattenutag på sommaren, men då är ju cop bra!

(jag vill fortfarande ta del av utredningen!)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #71 skrivet: 26 september 2005, 21:38:49 »
Greven..är du verkligen SÄKER på vad du säger kring rapporten, du anser att det finns inget i den som pratar om att "och solkretsen och borrhålskretsen går ihop"..är du verkligen SÄKER på detta...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #72 skrivet: 26 september 2005, 21:52:25 »
Greven..är du verkligen SÄKER på vad du säger kring rapporten, du anser att det finns inget i den som pratar om att "och solkretsen och borrhålskretsen går ihop"..är du verkligen SÄKER på detta...

ja det är jag efter att jag suttit o lerat allt finstilt i denna skrivelse. kollade även med leverantören senast i dag om detta o dom menar att det var synd att detta driftsläge ej var aktuellt då denna skrivelse kom till.
men jag är ganska övertygad om att någon fiffig energi kunnig teckniker snart kommer med en ny utrednig.

men om det är nått klurit du hittat så tar jag gärna emot detta här på sidan.



följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #73 skrivet: 26 september 2005, 21:57:41 »
för övrigt så måste jag säga att jag blev helt förbluffad i dag när jag öppnade min e post !!
kunde aldrig drömma att det var så många som ville veta mer om detta.

försöker göra så gott jag kan men det lär ta ett tag o få iväg alla svar.

hoppas att dessa ritningar o beskrivningar kan få er att förstå lite bättre hur det fungerar.

 Sc:,h   kan ju i bland vara lite klurerier att förstÃ¥.

ha de gött

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #74 skrivet: 26 september 2005, 21:59:03 »
Ok.

Sid 141: Driftfall – solfångaren värmer förångaren och värmepumpen värmer
radiatorkretsen
När solfångaren inte kan producera den temperatur som krävs i värmesystemet
kan den gå in och värma förångaren enligt figur 15.7. Växelventilen (VXS)
öppnar då mot förångaren och solkretsen och borrhålskretsen går ihop.
Solfångaren kan gå ensam mot förångaren men överstiger temperaturen den
för förångaren maximala, så startar pumpen (Pb) i borrhålskretsen som genom
att öka flödet håller ner temperaturen. Kompressorn stoppar om temperaturen
blir för hög, t.ex. över 23°C.

Detta följs sedan upp med temperatur och effektivitetsmätningar.

Låter rätt likt Eviheats eget:

"När solvärmen inte räcker till för att
tillfredställa det aktuella behovet
på egen hand samverkar solfångare
och värmepump. Solvärmen
används då till att höja temperaturen
hos köldbärarvätskan från
kollektorn."

Men, jag slutar gärna citera denna rapport, den finns tillgänglig på webben för de som vill läsa den. Jag tycker fortfarande att Eviheats lösning är spännande, och bevisar de den bara ordentligt lönsam så tycker jag den är riktigt trevlig. Än så länge tycker jag nog det här med att "byta in"/uppgradera värmepaketet och att det monteras så enkelt är det absolut smartaste med den.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #75 skrivet: 26 september 2005, 22:06:02 »
om det är någon som vill se en anläggning av denna typ så finnes det 2 st som kommer att fungera som visnings anläggningar här i ö-vik

kommer även att öppnas ett energi centra innom kort här i ö-vik som kommer att köra kvälls kurser för privat personer där det pÃ¥ ett enkelt o lätt begripligt sätt kommer att gÃ¥ igenom alla energi alternativ  sol, luft luft, luft vatten, berg/ytjord vv pump eventuellt även ååå jag vet inte om jag törs häda...... pellets . :D
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #76 skrivet: 26 september 2005, 22:09:20 »
Men vi kan väl enas om att för alla de som har solvärme finns det nu i alla fall en lämplig värmepump Sc:,h
De är ganska många.....


Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #77 skrivet: 26 september 2005, 22:13:32 »
Citera
om det är någon som vill se en anläggning av denna typ så finnes det 2 st som kommer att fungera som visnings anläggningar här i ö-vik

Nära och bra..kan nästan höra mig själv...kom nu barn, vi har ett nytt utflyktsmål... ::) 8)

Ska bli riktigt intressant att kolla in dem "in action", hojta till när de är igång
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #78 skrivet: 26 september 2005, 22:16:13 »
Ok.

Sid 141: Driftfall – solfångaren värmer förångaren och värmepumpen värmer
radiatorkretsen
När solfångaren inte kan producera den temperatur som krävs i värmesystemet
kan den gå in och värma förångaren enligt figur 15.7. Växelventilen (VXS)
öppnar då mot förångaren och solkretsen och borrhålskretsen går ihop.
Solfångaren kan gå ensam mot förångaren men överstiger temperaturen den
för förångaren maximala, så startar pumpen (Pb) i borrhålskretsen som genom
att öka flödet håller ner temperaturen. Kompressorn stoppar om temperaturen
blir för hög, t.ex. över 23°C.

Detta följs sedan upp med temperatur och effektivitetsmätningar.

Låter rätt likt Eviheats eget:

"När solvärmen inte räcker till för att
tillfredställa det aktuella behovet
på egen hand samverkar solfångare
och värmepump. Solvärmen
används då till att höja temperaturen
hos köldbärarvätskan från
kollektorn."

Men, jag slutar gärna citera denna rapport, den finns tillgänglig på webben för de som vill läsa den. Jag tycker fortfarande att Eviheats lösning är spännande, och bevisar de den bara ordentligt lönsam så tycker jag den är riktigt trevlig. Än så länge tycker jag nog det här med att "byta in"/uppgradera värmepaketet och att det monteras så enkelt är det absolut smartaste med den.

så vitt vad jag förstått så är inte dessa mätningar genomförda o sammaställda (års bas)

men helt klart så ska jag kolla upp detta man blir ju inte dummare av o läsa på ännu mer !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #79 skrivet: 26 september 2005, 22:20:16 »
Citera
om det är någon som vill se en anläggning av denna typ så finnes det 2 st som kommer att fungera som visnings anläggningar här i ö-vik

Nära och bra..kan nästan höra mig själv...kom nu barn, vi har ett nytt utflyktsmål... ::) 8)

Ska bli riktigt intressant att kolla in dem "in action", hojta till när de är igång

jag hojtar ju för fullt !!  dom är redan i drift .

sen om dina barn nu är sugna på värmepumps teknik så skall jag nog ordna lite saft till barnen !! he he
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #80 skrivet: 26 september 2005, 22:21:29 »
Citera
så vitt vad jag förstått så är inte dessa mätningar genomförda o sammaställda (års bas)

men helt klart så ska jag kolla upp detta man blir ju inte dummare av o läsa på ännu mer !!

Jodå..finns årsvärden presenterade i rapporten, i fina diagram ;D :D

Men du ska veta att egentligen så gillar jag idén, men jag gillar att se grejjer svart på vitt också, bäst om de är oberoende *hint till Eviheat*...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #81 skrivet: 26 september 2005, 22:27:20 »
För dom som inte kan söka på nätet men gärna vill läsa rapporten

http://www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: solpump
« Svar #82 skrivet: 26 september 2005, 22:32:44 »
Nu tycker jag vi stöder Greven 1och pegge i det med solfångare. Även om det ej lönar sig att värma borr hålet eller docka era VP till detta. COP det får bli vad det blir.

Om man ser krasst på det hela lyser solen många timmar speciellt här i skåne.

Citera
Jag själv har tänkt docka en svart typ poolsolfångare med pump för ca 10000:- till min ack tank och sen för att hjälpa VP att värma min pool de soliga dagar. Även om jag värmer med VP och spara 2/3 av el förbrukning ´genom att värma med VP drar det ändå iväg med kostnad. ( det blir ganska drygt)

Kont 3-4 timmar gång i 8 månader var dag. Det ger 240 dagar med ca 6kWh var dag. Plus uppvärmning under våren i april maj. Det ger mig ca 3000:- i extra kostnad i värme med VP förbr 2kW och ut effekt på ca 6kW. Med sol fångare kostar det mig cirk pump drift alltså ca 1,5 kWh per dag.
Detta jämförs med 6-8kWh med VP. Sen känns det bättre att använda solen egen energi att värma poolen.


Just nu värmer jag poolen med 6 timmar gång för att uppehålla värmen. Det kostar ju en del el?

Om det sen blir över till VV är det också extra plus för då behöver ej VP starta alls under de soliga dagarna. Aven vinter tid lyser ju solen och ger värme. Vi som ej har så mycket snö kan värma vattnet i solfångaren året runt. Sen dumpar jag allt till poolen så den alltid är varm och god.

Hej igen

Ni bara tjafsar om att värma era borrhål. Använd den rena värment till som jag på pekar till direkt värmning av andra media.

Som jag skrev med billig solvvärme har jag sparat in den på ca 2 år. Det känns det bättre att använda solen än att ha en bullrig maskin som snurrar i ens trädgård. Nu konstarterar Vi att vi med L/V VP vill ha solvärme som komplement.

Ni med borr kan ju ha det som en extra finess. Den gör verkan, men hur bra får framtiden utvisa. Istället för att värma borren förvärm er tilluft om ni har något sådant system. Annars bygg ett så ser ni verkan på vad solen kan ge.. Sc:,h

Kom med lite ideer istället för att tjatta om att det ej är lönt för VP ger mer effekt. studs
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #83 skrivet: 26 september 2005, 22:43:08 »
Janne...du är alltid så klok... ;)

Men minns du inte vad jag skrev i början av detta, det finns ju solceller (även om de har en betydande väg att vandra ännu) för El, tänk att använda sådana för att driva värmepumpen, överskottet på sommaren bör ju gå att lagra..ex i batterier och sedan transformeras upp i spänning........(ja...ideer går ju alltid), då ni..då skulle det sättas upp solpaneler här hemma det kan ni ge er f*n på.... >:D >:D
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: solpump
« Svar #84 skrivet: 26 september 2005, 22:53:22 »
Från solvärme till annan energi källa.

Jag kanske skulle montera en vindmölla på min tomt och då ha egen energi. Tror du kommunen godkänner det på en tomt på 950 m2.

Solceller har jag redan på lampor utan kabel i trädgården. Kostade 39.95:- på harald Nuborg.
Sen till vintern då strömmen går startar jag bilen och laddar batteri så att jag kan forfarande köra VP då alla andra fryser. En omvandlare kopplad till bilbatteri som sen ger ut 220V. Det driver min cirk pump runt med stort magasin av värme som min ack tank har ger det mig massor av värme.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #85 skrivet: 27 september 2005, 05:14:23 »
Off topic men ändå...

Läste av elmätaren idag, fyra månader sen sist, och det har gått 10000 kWh!!!

Värmepumpen = poolvärme och tappvarmvatten har dragit 3000 kWh, det betyder ca 7000 kWh i hushållsel på 4 månader.

Jag behöver inte billigt varmvatten eller värme, jag behöver gratis el!  :'( :'( :'(
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: solpump
« Svar #86 skrivet: 27 september 2005, 07:40:54 »
Citera
Off topic men ändå...

Läste av elmätaren idag, fyra månader sen sist, och det har gått 10000 kWh!!!

Värmepumpen = poolvärme och tappvarmvatten har dragit 3000 kWh, det betyder ca 7000 kWh i hushållsel på 4 månader

Själv har jag de senaste 4 månaderna förbrukat 1650 kwh TOTALT!!!
Driver du stålverk på fritiden???

Åter till solfångare!
Min elförbrukning låg på ca 28000-30000 kwh innan VP.
Med HH.el på ca: 7000 blir det ca 21000-23000 värme-VV

Min årsCOP blev ca: 3,8.  5700kwh Värme-VV 7000 kwh HH totalt 12566 kwh första året.

OM solpaneler höjer års-COP med 20% blir det: 22000/ (3,8x1,2)
=4824. En besparing på 875 kwh.
Om solpaneler höjer års-COP till 7 blir det: 22000/7 = 3142. En besparing på 2550 kwh.

OM solpaneler klarar HELA mitt värme-VV behov sparar jag 5700 kwh, nåja CP drar ju lite.
Besparingen skulle i mitt fall bli mellan 875-5500 kwh.

Solpaneler är intressant och minskar slitage på VP sommartid men jag tror det är svårt att få ekonomi på det.
Men å andra sidan, det är nog svårt att räkna hem en helkonvertering + VP-installation som jag gjorde också!
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: solpump
« Svar #87 skrivet: 27 september 2005, 07:43:07 »
Off topic men ändå...

Läste av elmätaren idag, fyra månader sen sist, och det har gått 10000 kWh!!!

Värmepumpen = poolvärme och tappvarmvatten har dragit 3000 kWh, det betyder ca 7000 kWh i hushållsel på 4 månader.

Jag behöver inte billigt varmvatten eller värme, jag behöver gratis el! :'( :'( :'(
Rickard

Tror att du mäter din pool circ pumps förbrukning i hushålls el. Jämför min så tar den 0,6kW i förbrukning. Går den då som jag tror  i 20 timmar per dygn så blir det 12kWh/dygn x 120 dagar =1440kWh endast till pool cirk pumpen.

Sen har du haft igång din nya konvektor på 100W fläkt etc. så räkna bort det också blir det ytterliggare 288kWh som du kan dra av. Det ger 5272/120=43,9kWh/dygn. Du har väl haft stora maskiner till ditt bygge. Det kan även vara en förklaring..  Sc:,h


Jag märkte samma tendens då jag monterade frånluft fläkt som kont går dygnet runt. Ökn med 4000kWh /år. Ta mitt råd att ansök om att ha en vindmölla på tomten att generera el.

Vi får skapa en VP som vi kan generera el utifrån. (hur det nu skall fungera)
« Senast ändrad: 27 september 2005, 08:07:15 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #88 skrivet: 27 september 2005, 09:08:33 »
Vad jag kan se på Eviheats hemsida så lovar de att man kan spara 10-20 % ytterligare genom att samköra solpanel med värmepump. Jag antar att den högre siffran är med vakuumrör.

Om jag räknar med mina siffror så blir det:
Totalt värmebehov 2,5 kbm olja ca 19 000 kWh/år
Nuvarande förbrukning enligt prognos = 6000 kWh/år
COP = 3,2

Med 20 % ytterligare besparing som solpanelen står för:
totalt värmebehov VP = 19 000 X 0.8 = 15 200 kWh/år
Ny prognos förbrukning VP = 15 200/3,2 = 4750 kWh
Total COP = 19000/4750=4

Vad jag kan få fram så är det detta som Eviheat själva lovar, det där med års-COP på 7 är i högsta grad påhittat.  >:(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: solpump
« Svar #89 skrivet: 27 september 2005, 10:09:18 »
Vad jag kan se på Eviheats hemsida så lovar de att man kan spara 10-20 % ytterligare genom att samköra solpanel med värmepump.

Hmm, är jag blind eller är bara dum?   :D  För jag hittar inga löften om 10-20% inbesparing. Det enda jag hittar är ett pÃ¥stÃ¥endet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. Inga löften, bara ett pÃ¥stÃ¥ende rakt i luften.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #90 skrivet: 27 september 2005, 10:17:23 »
Vad jag kan se på Eviheats hemsida så lovar de att man kan spara 10-20 % ytterligare genom att samköra solpanel med värmepump.

Hmm, är jag blind eller är bara dum? :D För jag hittar inga löften om 10-20% inbesparing. Det enda jag hittar är ett påståendet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. Inga löften, bara ett påstående rakt i luften.
Vill du jag skall svara? :D
Klippt från eviheats hemsida under produkt info om Evi geat split sun:
Fördelar
Låt solen täcka alla värmebehov så länge den är tillräckligt stark.
Spara upptill 20% ytterligare, samkör solfångare direkt mot din värmepump.
Förbättra värmefaktorn, höj vattentemperaturen och minska slitaget på din värmepump.
Låt berg och mark återhämta sig snabbare efter stora värmeuttag.

Kan du läsa   :,v( är du ju inte blind  ialla fall. Och det är ju goda nyheter. ;D

Ursäkta jag kunde inte låta bli. *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #91 skrivet: 27 september 2005, 14:28:52 »
Vad jag kan se på Eviheats hemsida så lovar de att man kan spara 10-20 % ytterligare genom att samköra solpanel med värmepump.

Hmm, är jag blind eller är bara dum?   :D  För jag hittar inga löften om 10-20% inbesparing. Det enda jag hittar är ett påståendet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. Inga löften, bara ett påstående rakt i luften.

http://www.eviheat.se/product_split_sol.asp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: solpump
« Svar #92 skrivet: 27 september 2005, 15:17:41 »
Vad jag kan se på Eviheats hemsida så lovar de att man kan spara 10-20 % ytterligare genom att samköra solpanel med värmepump.

Hmm, är jag blind eller är bara dum? :D För jag hittar inga löften om 10-20% inbesparing. Det enda jag hittar är ett påståendet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. Inga löften, bara ett påstående rakt i luften.
Vill du jag skall svara? :D
Klippt från eviheats hemsida under produkt info om Evi geat split sun:
Fördelar
Låt solen täcka alla värmebehov så länge den är tillräckligt stark.
Spara upptill 20% ytterligare, samkör solfångare direkt mot din värmepump.
Förbättra värmefaktorn, höj vattentemperaturen och minska slitaget på din värmepump.
Låt berg och mark återhämta sig snabbare efter stora värmeuttag.

Kan du läsa   :,v( är du ju inte blind  ialla fall. Och det är ju goda nyheter. ;D

Ursäkta jag kunde inte låta bli. *vinkar*

Oops, nu ser jag, det är alltså inte blind som jag är.... :D

Men "spara upp till 20%" är inget löfte, bortsett från att de lovar att inbesparingen inte blir större än 20%.

"Spara ytterligare 10-20% genom att samköra solfångare direkt mot värmepump" stämmer lite för bra mot påståendet 3 resp 6 grader varmare brine ger 10 resp 20 % mera uteffekt. För mig låter det som om de inte ens gjort behövliga mätningar.
« Senast ändrad: 27 september 2005, 15:25:04 av Martin X »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #93 skrivet: 27 september 2005, 16:51:54 »
Solpumpen höjer inte COp med 20% den spar inte heller 20% mer energi.

enlig tilverkaren så ökar värmepumpens Effekt med 20% alltså hur många kW den ger.

enligt dom uppgifter jag fått så äkar inte årsCOP så drastiskt som vissa i tråden tror. enligt tilverkaren så ligger medeltempen får köldbäraren på +6 grader + att om amn tar till med regält med solseller & en stor ackumulatortank så kan den vara självförsörjande på varmvatten, förutsatt att inte för stort varmvattenutag sker.

solpumpen ger alltsÃ¥ 5,49 i COP vid 6/35  & 3,94 vid 6/50 ( +6 grader är tydligen är snitt temp pÃ¥ kb / Ã¥r för dom anläggningar som idag finns i drift. det ska sen räknas bort för kb pump, sol pump & elpatron. anser här med att det är bevisat att den inte har ett Ã¥rsmedel COP pÃ¥ 5,5

för att tydlig göra så ger en Nibe 1230-8 ett cop på 4,9 0/35 & 3,6 0/50, om man räknar på samma sätt (utan pumpar & utan elpatron)

lägg märke till att jag på solpumpen räknat på en medeltem på 6 grader & på 1230 räknat på en medeltemp på 0 grader, många har högre medeltemp än 0 grader !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: solpump
« Svar #94 skrivet: 27 september 2005, 18:06:28 »
Solpumpen höjer inte COp med 20% den spar inte heller 20% mer energi.

enlig tilverkaren så ökar värmepumpens Effekt med 20% alltså hur många kW den ger.

20% högre effekt är 20% högre COP oavsett hur du räknar, men man måste utgå alltid från referensen, och den kan i detta fall inte vara nibe, den är förstås solpumpen utan sol!

ex.
8,0 kw ut - 2 kw in = 4.0 COP utan sol
9,6 kw ut - 2 kw in = 4,8 COP med sol

Så ökar effekten ut med 20% så ser du att COP också ökar med 20%, dock säger det inte att solpumpen är effektivare än allt annat, bara att COP ökar med 20% mot referensen!

Hur sanslöst bra den är kan vi få reda på om någon ville montera separat elmätare samt värmemätare, köra i ett år och sedan delge oss resultatet, datablad i all ära....
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #95 skrivet: 27 september 2005, 19:26:28 »
Solpumpen höjer inte COp med 20% den spar inte heller 20% mer energi.

enlig tilverkaren så ökar värmepumpens Effekt med 20% alltså hur många kW den ger.

20% högre effekt är 20% högre COP oavsett hur du räknar, men man måste utgå alltid från referensen, och den kan i detta fall inte vara nibe, den är förstås solpumpen utan sol!

ex.
8,0 kw ut - 2 kw in = 4.0 COP utan sol
9,6 kw ut - 2 kw in = 4,8 COP med sol

Så ökar effekten ut med 20% så ser du att COP också ökar med 20%, dock säger det inte att solpumpen är effektivare än allt annat, bara att COP ökar med 20% mot referensen!

Hur sanslöst bra den är kan vi få reda på om någon ville montera separat elmätare samt värmemätare, köra i ett år och sedan delge oss resultatet, datablad i all ära....
det förutsätter att kompressorn inte drar mer ström med varma köldbärare, & det körden ju nästan inte.
men årscop ökar ialla fallinte med 90% som har antydits i några inlägg.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #96 skrivet: 27 september 2005, 23:31:19 »
Njae. En ökning med 90% låter väl mycket. Att solpanelerna ökar VP'ns verkninggrad med 10% kan i sig inte ge ett COP på 7.

Men........ det man ska betänka är att systemverkningsgraden ökar med ett antal % under sommaren. Om VV produktionen kan ske under sommaren utan att VP är med så ger det ju en ökning av systemverkningsgraden. Om denna ökning av systemets verkningsgrad ska komma värmepumpens COP tillgodo vet jag inte. Känns lite tveksamt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #97 skrivet: 27 september 2005, 23:32:49 »
Solpumpen höjer inte COp med 20% den spar inte heller 20% mer energi.

enlig tilverkaren så ökar värmepumpens Effekt med 20% alltså hur många kW den ger.

20% högre effekt är 20% högre COP oavsett hur du räknar, men man måste utgå alltid från referensen, och den kan i detta fall inte vara nibe, den är förstås solpumpen utan sol!

ex.
8,0 kw ut - 2 kw in = 4.0 COP utan sol
9,6 kw ut - 2 kw in = 4,8 COP med sol

Så ökar effekten ut med 20% så ser du att COP också ökar med 20%, dock säger det inte att solpumpen är effektivare än allt annat, bara att COP ökar med 20% mot referensen!

Hur sanslöst bra den är kan vi få reda på om någon ville montera separat elmätare samt värmemätare, köra i ett år och sedan delge oss resultatet, datablad i all ära....

hmm lägg då även till ca 5-6 månader av gratis varmvatten till din beräkning av cop
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #98 skrivet: 27 september 2005, 23:46:50 »
hej  faasen vad vi hänger upp oss pÃ¥ detta med cop + andra saker.
jag är i alla fall jätte intreserad av att denna typ av lösningar + allt annat som kan få förbrukningen att minska sedan hur rätt eller fel nu tillverkaren väljer att beräkna detta kan ju som sagt diskuteras i all oändlighet.

jag var övertygad om att alla förstått att beräkningen av års cop på denna typ av anl medtages naturligt vis den del som kommer anläggningen tillgodo under sommaren med gratis varmvatten.
för solpanelen hör väl till denna ??   

ja hursomhellst tycker jag i alla fall att detta förhållande vis lilla företag som satsar enorma pengar på produckt utvekling skall ha en eloge för detta o vi får väl hoppas att fler satsar på att försöka utvekla systemen ännu mer.

så vitt jag vet så är det mycket på gång !!

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: solpump
« Svar #99 skrivet: 27 september 2005, 23:49:52 »
hmm lägg då även till ca 5-6 månader av gratis varmvatten till din beräkning av cop

Självklart skall alla parametar in i en beräkning, det jag menade var bara att 20% effekthöjning är lika mycket i höjning på COP. (om CP förbrukar konstant)

Vad jag läser i tråden är att de flesta (alla?) inser att en teknisk lösning med soltillskott ger högre års-COP, frågan är hur mycket? kan man räkna hem det?
Datablad blir än ointressantare med denna lösning än på en "vanlig" VP då dessa inte tar hänsyn till vad Polman levererar! Jmf sommar 2003 vs 2005 t.ex bättre då att montera mätarna under 1 år och delge oss ärliga siffror från verkligheten!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #100 skrivet: 28 september 2005, 00:02:04 »
Skälet till att jag känner mig tveksam till om att gratis varmvatten under sommaren ska räknas in i värmepumpens COP är följande:

1. En anläggning som är "feldimmensionerad" så tillvida att det behövs mycket eltillskott ger ju inte värmepumpen sämre COP. Det ger en sämre systemverkningsgrad men värmepumpens COP förändras inte.
2. En anläggning där energi tillförs på annat sätt under delar av året, tex vattenmantlad kammin ger inte värmepumpen bättre COP. Det ger en bättre systemverkningsgrad men inte heller här förändras värmepumpens COP.


Även jag tycker att systemet är intressant. Jag var väldigt nära att köpa Uposun lösningen när Solenergiupphandlingen avslutades. Om jag gjort det hade kanske det blivit en Eviheat istället för en Nibe  Sc:,h
Men jag tror fortfarande att styrning och prisbild behöver förbättras innan det lönar sig med en kombinerad lösning. När det är dags att byta om 10år kanske man är mogen för att ta det steget ;)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: solpump
« Svar #101 skrivet: 28 september 2005, 00:16:23 »

1. En anläggning som är "feldimmensionerad" så tillvida att det behövs mycket eltillskott ger ju inte värmepumpen sämre COP. Det ger en sämre systemverkningsgrad men värmepumpens COP förändras inte.
2. En anläggning där energi tillförs på annat sätt under delar av året, tex vattenmantlad kammin ger inte värmepumpen bättre COP. Det ger en bättre systemverkningsgrad men inte heller här förändras värmepumpens COP.
/Johan

1. Yes, års-COP/systemverkningsgrad, om man tar gammal förbrukning dividerat med nya förbrukningen, då får du med tillskott, solpaneler, glesbygdskavaj mm.
2. se punkt 1 med undantag för att man har varmare brine så blir VP onekligen effektivare, vilket i.o.f.s påverkar års-COP/systemverkningsgrad



Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #102 skrivet: 28 september 2005, 08:00:42 »
Skälet till att jag känner mig tveksam till om att gratis varmvatten under sommaren ska räknas in i värmepumpens COP är följande:

1. En anläggning som är "feldimmensionerad" så tillvida att det behövs mycket eltillskott ger ju inte värmepumpen sämre COP. Det ger en sämre systemverkningsgrad men värmepumpens COP förändras inte.
2. En anläggning där energi tillförs på annat sätt under delar av året, tex vattenmantlad kammin ger inte värmepumpen bättre COP. Det ger en bättre systemverkningsgrad men inte heller här förändras värmepumpens COP.


Även jag tycker att systemet är intressant. Jag var väldigt nära att köpa Uposun lösningen när Solenergiupphandlingen avslutades. Om jag gjort det hade kanske det blivit en Eviheat istället för en Nibe  Sc:,h
Men jag tror fortfarande att styrning och prisbild behöver förbättras innan det lönar sig med en kombinerad lösning. När det är dags att byta om 10år kanske man är mogen för att ta det steget ;)

/Johan

vad det gäller prisbilden så är det inte så fasligt mycket som skiljer på sol pumpen o en vanlig pump
sol p 5 kw  45 000   o sedan vad jag förstÃ¥r kommer det snart billiga vacum fÃ¥ngare under 2 000 kr m2  sÃ¥ dÃ¥ borde man kunna fÃ¥ ihop en komplett anläggning för ca 60 000 med  tank.

om man nu är lite händig så kan man ju om man borrar ca 130-140 m få ihop denna anl under 100 000.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #103 skrivet: 28 september 2005, 08:01:12 »
När jag läser Eviheats hemsida:
http://www.eviheat.se/product_split_sol.asp
så får jag intrycket att den extra besparingen på 10 - 20 % innefattar varmvattnet som man får ut på sommaren.

Att de dessutom skriver att man kan öka effekten genom att värma KB ger knappast en besparing på samma dimension.
Exempel:
Min VP tar/ger 1,42/5,22 kW vid 0/45 enlig tabellen, vilket gör 3,68 i COP.
Motsvarande 1,50/6,40 kW vid 5/45 vilket är 4,27 i COP.

Effekten ökar 23 % medan COP ökar 16 %

Så en effektökning med 20 % innebär knappast en besparing på 20 % utan besparingen ligger i det solvärmda varmvattnet som man får på sommaren. Dessutom lovar de ingen effektökning utan ger bara det som exempel. Om jag ska spekulera lite så tror jag att solpanelerna påverkar temperaturen på KB med ca 1-2 grader på vintern vilket skulle ge en högst marginell besparing.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #104 skrivet: 28 september 2005, 08:32:08 »

Citera
hej  faasen vad vi hänger upp oss på detta med cop + andra saker.

Tänkte inte skriva nåt men kan inte låta bli, ........betvivlar starkt att årsCOP skulle vara 7,0 om man räknar medel värdet över året.

För det första så kan man ju inte blanda ihop COP på värmepumpen med tillskott från solpaneler, man skulle ju då kunna docka vilken pump som helst till en ved panna och elda ved hela vintern med COP på kanske 15,2.
Visst är tekniken med solpaneler intressant och kan bli mer med stigande energikostnader.
Men betänk att i en väldimensionerad markvärmepump producerar man tex Varmvatten sommarhlvåret för ca700kw(uppskattad energi till VP för att producera varmvatten för 2000kw).
700 x 80 öre = kostnad 560kronor/sommarhalvåret man kan spara med solpaneler det dubbla kanske 1020kronor/sommarhalvår om man får värme vår & höst också från panelerna. sen tar ju de extra cirkpumparna och styren ström som man får dra ifrån besparingen vilket jag inte tagit hänsyn med här.

Tror att man får ungefär samma effekt om man borrat och sen kompletterar/lägger en extra markslinga för sommar värme till lägre anläggningskostnad denna kan även återladda hålet.

Citera
vad det gäller prisbilden så är det inte så fasligt mycket som skiljer på sol pumpen o en vanlig pump
sol p 5 kw  45 000   o sedan vad jag förstår kommer det snart billiga vacum fångare under 2 000 kr m2  så då borde man kunna få ihop en komplett anläggning för ca 60 000 med  tank.

om man nu är lite händig så kan man ju om man borrar ca 130-140 m få ihop denna anl under 100 000.

Man skall nog vara mycket händig och få grejor gratis om man skall få ihop anläggningen med värmepump, solpaneler på taket, ackumulatortank, bergsborrning, mm komplett installerat och driftsatt till en fullt fungerande anläggning för under 100 000:-

Man bör nog lägga till några 10 000:- TILL I KALKYLEN för att inte få obehagliga överraskningar.

ELLER INSTALLERAR GREVEN 1 OVANSTÅENDE ANLÄGGNING TILL FAST PRIS FÖR UNDER 100 000:-
« Senast ändrad: 28 september 2005, 10:07:03 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #105 skrivet: 28 september 2005, 11:00:04 »
hej.

jag kan säga såhär utan att överdriva !!
har monterat flertalet combi anläggningar till mina vänner med ordinarie priser på borr o pumpar för under 85 000

räknar man i stället med ett splittat system med sol i stället.

ex 5 kw solpump   45 000   vacum panel 4,8 m2 7600 ak tank (beredare) 7 000   borrhÃ¥l 130 m  ca 35000 = 94 600
då har du ungefär 5 500 kr kvar att köpa rör o ventiler mm.
sen vet vi att skall man göra en sÃ¥dan instalation med en vvs firma kostar det  20-30 000 kr sÃ¥ visst tusan gÃ¥r det under en hundring  men dÃ¥ förutsättes det att man känner en knäppjök som jag själv eller är händig o gör instalationen pÃ¥ egen hand !!!

finnes en sak som gör mig väldigt glad i alla fall !! det verkar som att det finnes folk som änteligen börjat inportera solpaneler till fruktandsvärt billiga priser sÃ¥ nu helt plötsligt sÃ¥ kommer vi ner pÃ¥ en kostnad pÃ¥ sol panelerna under halva priset  normalt kostar en vanlig panel (koppar) ca 2 500 kr m2  o vacum ca 5 000 kr m2  & dessa inporterade vacum ca 16 00 kr m2.

om man förutsätter att man skall ha ca 1-1,5 m2 vanliga koppar paneler till varge kw som värmepumpen genererar dÃ¥ skulle man klara sig med en vacum panel pÃ¥ 4,8 m2 (färdig i ram) = ca 7 600 kr   i stället för ca 25- 30 000  kanon !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #106 skrivet: 28 september 2005, 11:06:33 »

Citera
hej  faasen vad vi hänger upp oss på detta med cop + andra saker.

Tänkte inte skriva nåt men kan inte låta bli, ........betvivlar starkt att årsCOP skulle vara 7,0 om man räknar medel värdet över året.

För det första så kan man ju inte blanda ihop COP på värmepumpen med tillskott från solpaneler, man skulle ju då kunna docka vilken pump som helst till en ved panna och elda ved hela vintern med COP på kanske 15,2.
Visst är tekniken med solpaneler intressant och kan bli mer med stigande energikostnader.
Men betänk att i en väldimensionerad markvärmepump producerar man tex Varmvatten sommarhlvåret för ca700kw(uppskattad energi till VP för att producera varmvatten för 2000kw).
700 x 80 öre = kostnad 560kronor/sommarhalvåret man kan spara med solpaneler det dubbla kanske 1020kronor/sommarhalvår om man får värme vår & höst också från panelerna. sen tar ju de extra cirkpumparna och styren ström som man får dra ifrån besparingen vilket jag inte tagit hänsyn med här.

Tror att man får ungefär samma effekt om man borrat och sen kompletterar/lägger en extra markslinga för sommar värme till lägre anläggningskostnad denna kan även återladda hålet.

Citera
vad det gäller prisbilden så är det inte så fasligt mycket som skiljer på sol pumpen o en vanlig pump
sol p 5 kw  45 000   o sedan vad jag förstår kommer det snart billiga vacum fångare under 2 000 kr m2  så då borde man kunna få ihop en komplett anläggning för ca 60 000 med  tank.

om man nu är lite händig så kan man ju om man borrar ca 130-140 m få ihop denna anl under 100 000.

Man skall nog vara mycket händig och få grejor gratis om man skall få ihop anläggningen med värmepump, solpaneler på taket, ackumulatortank, bergsborrning, mm komplett installerat och driftsatt till en fullt fungerande anläggning för under 100 000:-

Man bör nog lägga till några 10 000:- TILL I KALKYLEN för att inte få obehagliga överraskningar.

ELLER INSTALLERAR GREVEN 1 OVANSTÅENDE ANLÄGGNING TILL FAST PRIS FÖR UNDER 100 000:-

sedan om du nu i alla fall skall skriva nÃ¥tt vettigt sÃ¥ är det aldrig nÃ¥gon som talat om ett Ã¥rs cop  pÃ¥ 7   däremot har jag skrivit Ã¥rs cop 5,5 med en topp efekt under de bästa förhÃ¥llandena pÃ¥ 7
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #107 skrivet: 28 september 2005, 11:14:06 »
Håller med KONULT att besparingen bör ligga i intervallet runt 1000 kr/år (jämfört med berg/markvärmealternativ). Detta minus kostnaderna för att driva cirkpumparna och styren samt den förmodat större underhållskostnad som tillkommer. Dessutom är inte livslängden oändlig.

På pluskontot bör räknas längre livslängd på värmepumpen då den slipper en hel del körningar mot driftspressostatens stopp för värmning av varmvattnet sommartid.

Jag vidhåller att payoff-tiden i dagsläget bör bli relativt lång, men att intresset för dylika lösningar stiger med stigande elpriser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #108 skrivet: 28 september 2005, 13:06:30 »
Citera
kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!!

Citera
sedan om du nu i alla fall skall skriva nått vettigt så är det aldrig någon som talat om ett års cop  på 7   däremot har jag skrivit års cop 5,5 med en topp efekt under de bästa förhållandena på 7

Årscop på 5,5 plus gratis varmvatten har du skrivit själv det borde bli minst 6,0 närmare 7,0 med gratis varmvatten inräknat. (tror själv inte en sekund på årscop/medel på ens över 4,0 och det är ju ändock ett otroligt högt medelvärde)

Tycker nog att du ska ta och sansa dig lite och inte påstå att andra inte skriver nått vettigt.
det får stå för dig själv kom först med relevanta siffror om du ska ha någon trovärdighet, andra bedömer saken säkert bättre...

Var hittar du en ackumulatortank med inbyggd beredare stor nog att lagra energin från solpanelerna för 7000:- ???
kanske får du svetsa ihop den själv, bör väl vara minst 1000Liter för att klara regndagar eller dagar utan tillräcklig sol?
När solen står i zenit och värmer panelerna som bäst finns ju absolut inget värmebehov i huset snarare kylbehov.

En135m borra (ca120m aktivt) med collector mm tror snarare man hamnar på minst 40 000:- i snitt över landet.

Sen anser ju jag att en 5kw pump måste ju vara för liten för de flesta villaägare, du bör nog vissa siffror på en 7kw:are elller 8:kware  för mitt i smällkalla vintern behöver de flesta denna effekt och solpanelerna ger då noll ( 0 = igen värme) i tillskott, det kan bli dyrt med två hål i väggen (Vattenfall/elpatronen) som får värma halva huset då.

Du har säkert slutat mässa om års COP på 5,5 + gratis varmvatten redan i November/December, och insett verkligheten.

Om inte får du väldigt gärna komma och demonstrera anläggningen här i Norrland under vinterhalvåret....
« Senast ändrad: 28 september 2005, 14:26:54 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #109 skrivet: 28 september 2005, 20:47:19 »
Jag har under vacakn varit i kontakt med tilverkaren av denna pump & så här svara han på ett av mina mail.

--De befintliga anläggningarna har vanligen en årsmedeltemperatur på köldbäraren på 6°C vilket ger 20% högre värmefaktor än motsvarande vanlig värmepump.

Så det minsta du vinner är 20% effektivare anläggning plus allt det som du förbrukar (önskar att förbruka) under maj-september.

Under förutsättning att du dimensionerar solfångare och förrådsberedare för att kunna ackumulera varmvatten som motsvarar er förbrukning mellan kl 17,00-9.00. varje dygn under sommaren. Dvs så att värmepumpen inte behöver starta sommartid.


------------------------

min fråga är nu. hur stor solpanel & förådsberedare behövs i en ren solvärmeanläggning får att klara gratis varmvatten på somaren?
för det är ju presis lika stora grejor som behövs här !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #110 skrivet: 28 september 2005, 20:56:44 »
om jag räkna rätt så kostar mitt varmvaten 150 - 200:- / månad på sommaren.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: solpump
« Svar #111 skrivet: 28 september 2005, 22:43:33 »
Normalt är 2-3 timmar gångtid per dygn så då får man. 60-90 timmar gångtid med min kompressor på låg effekt 1,4kW ger det 84-126kWh/månad. Jag själv kör ca 4 timmar så det blir 168kWh/månad.

Detta är helt teoretiskt och praktiskt uträknat och det skiljer sig i hur hushållet ser ut.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #112 skrivet: 28 september 2005, 22:49:33 »
Citera
kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!!

Citera
sedan om du nu i alla fall skall skriva nått vettigt så är det aldrig någon som talat om ett års cop  på 7   däremot har jag skrivit års cop 5,5 med en topp efekt under de bästa förhållandena på 7

Årscop på 5,5 plus gratis varmvatten har du skrivit själv det borde bli minst 6,0 närmare 7,0 med gratis varmvatten inräknat. (tror själv inte en sekund på årscop/medel på ens över 4,0 och det är ju ändock ett otroligt högt medelvärde)

Tycker nog att du ska ta och sansa dig lite och inte påstå att andra inte skriver nått vettigt.
det får stå för dig själv kom först med relevanta siffror om du ska ha någon trovärdighet, andra bedömer saken säkert bättre...

Var hittar du en ackumulatortank med inbyggd beredare stor nog att lagra energin från solpanelerna för 7000:- ???
kanske får du svetsa ihop den själv, bör väl vara minst 1000Liter för att klara regndagar eller dagar utan tillräcklig sol?
När solen står i zenit och värmer panelerna som bäst finns ju absolut inget värmebehov i huset snarare kylbehov.

En135m borra (ca120m aktivt) med collector mm tror snarare man hamnar på minst 40 000:- i snitt över landet.

Sen anser ju jag att en 5kw pump måste ju vara för liten för de flesta villaägare, du bör nog vissa siffror på en 7kw:are elller 8:kware  för mitt i smällkalla vintern behöver de flesta denna effekt och solpanelerna ger då noll ( 0 = igen värme) i tillskott, det kan bli dyrt med två hål i väggen (Vattenfall/elpatronen) som får värma halva huset då.

Du har säkert slutat mässa om års COP på 5,5 + gratis varmvatten redan i November/December, och insett verkligheten.

Om inte får du väldigt gärna komma och demonstrera anläggningen här i Norrland under vinterhalvåret....

en borra 130m kostar 32 500 med 3 m foder rör här sedan är det ju svårt att sia om foder djup å nivån på vatten pelare.
men i de flesta fall här hos oss så är det ovanligt med mer än 6 m till berg å ca 4 m till vatten pelaren.
visst ingen regel utan undantag  jag har även borrat där det varit 35 m till berg
hur som helst sÃ¥ ligger nog priserna pÃ¥ ungefär samma i hela landet  berg 200+moms =250  foder 550+ moms=687
vill du boka så kommer jag gärna o borrar om nu din lokale borrare är en okrare. hmm + resan

ja klart klantigt av mig att skriva cop 5,5 + gratis vv detta fÃ¥r jag be om ursäkt för!! men de jag menade var som du säkert förstÃ¥r men inte vill var ju att 5,5 i Ã¥rs cop & ett + med detta är ju att vv under sommaren är gratis  därav fÃ¥r du med samkörningen  Ã¥rs total cop 5,5

pris skilnad pÃ¥ en 5kw o en 7kw är endast 2900 kr  men de e klart dÃ¥ blir ju borran längre o dyrare.

sedan har du ju ytjord som alternativ om du har tomt som räcker till  kostnad om jag gräver 400 m är 12000 + m =15000 Ã¥ detta räcker i de flesta fall till en 7 kw pump.
så då kan du ju tjäna ytterligare 15 000 på totala instalationen.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #113 skrivet: 28 september 2005, 23:02:47 »
min fråga är nu. hur stor solpanel & förådsberedare behövs i en ren solvärmeanläggning får att klara gratis varmvatten på somaren?

Om jag kommer ihåg rätt från den solupphandling som gjordes för ett par år sedan räknade man med att det behövs ca. 2m2 glasad solfångare per 75l varmvattenberedare.

Om solfångaren även skulle vara till uppvärmning räknade man då på 90-100l ack per 1m2 glasad solfångare.

Vet inte hur mycket som skiljer mellan traditionella glasade solfångare och vacuumrör.
 

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #114 skrivet: 29 september 2005, 17:42:55 »
vi kan sammanfatta med att "sol" pumpen kostar lika mycke sam en vanlig värmepump + vad en vanlig solvärmeanlägning kostar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #115 skrivet: 29 september 2005, 21:34:14 »
vi kan sammanfatta med att "sol" pumpen kostar lika mycke sam en vanlig värmepump + vad en vanlig solvärmeanlägning kostar.

Detta är helt rätt !! blir ungefär samma pengar.

vi fÃ¥r väl se vad som händer nu dÃ¥ priserna halveras pÃ¥ solfÃ¥ngarna pÃ¥ grund av privat inporten   dÃ¥ bör ju solen bli ett mycket mer attraktivft alternativ   satsar du med dessa inport rör sÃ¥ är man ju hemma för under 10 000 kr för solsidan dÃ¥ kan det ju bli mycket mer intresant.

ett hmmm som jag vill tillägga  sÃ¥ vitt jag vet sÃ¥ finnes det bara 3 st märken som säljes pÃ¥ den svenska marknaden som man har möjlighet att söka bidrag för  (energi testade) tyvärr sÃ¥ verkar det som om det kostar en förmögenhet att fÃ¥ detta intyg.
men jag tror det är desamma  det skiljer ju sÃ¥ mycket pengar i alla fall sÃ¥ det kvittar.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #116 skrivet: 30 september 2005, 09:37:38 »
Jag förstår inte hur ni räknar.

Typhuset i landet är ett hus med direktverkande el som förbrukar total 25.000 kwh per år.

En rimlig besparing med en L/L VP är 8-10.000 kwh. Investering mindre än 20.000 kr
En rimlig besparing med en frånluft VP är i samma storleksklass. Investering 40-50.000 + ev kanaldragning
Dvs en besparing på kanske 2.000 kwh till per år kostar 20.000 + kanaldragning. Är det lönsamt?

En L/V värmepump kan spara kanske 12.000 kwh år. Investering säg 50-60.000 kr plus konvertering till vattenburet.
En bergvärme VP kanske kan spara ytterligare 2.000 kwh för en ytterligare investering om 30-50.000 kr.

Dvs en ytterligare investering på över 100.000 kr för att spara som mest säg 6.000 kwh per år.
??????

Eller ta exemplet med huset med en äldre oljepanna med elpatron.
2,5 kubikmeter olja, elförbrukning och givetvis vattenburen värme. Motsvarar ca 25.000 kwh per år

Samma sak där.
En rimlig besparing med en L/L VP är 8-10.000 kwh. Investering mindre än 20.000 kr
En rimlig besparing med en frånluft VP är i samma storleksklass. Investering 40-50.000 + ev kanaldragning
Dvs en besparing på kanske 2.000 kwh till per år kostar 20.000 + kanaldragning. Är det lönsamt?

En L/V värmepump kan spara kanske 12.000 kwh år. Investering säg 50-60.000 kr, 2-3 gånger så dyrt som en L/L VP och som sparar 2-4.000 kwh per år. Är det lönsamnt?
En berggvärme VP kanske kan spara ytterligare 2.000 kwh för en ytterligare investering om 30-50.000 kr.

Dvs en ytterligare investering pÃ¥ uppemot  100.000 kr för att spara som mest säg 6.000 kwh per Ã¥r jämfört med L/L VP.
?????

Solvärme då.
I kombination med L/L VP i direktverkande el hus sparar den minst halva varmvattenräkningen dvs 2-3000 kwh/Ã¥r för en tilläggskostnad för 8000 för solpaneler. När man ändÃ¥ behöver nya varmvattenberedare ta dÃ¥ en som passar för solpaneler.  Ã…terbetalningstid säg 3 Ã¥r.

I kombination med oljeledad panna får man ännu bättre effekt då oljepannors verkningsgrad för varmvattenproduktion ofta är dålig, dvs besparingen på oljenota brukar bli ännu bättre i kronor.

Vedeldare slipper elda under sommarhalvåret. Besparing ja. Bekvämlighet? Definitivt!

I kombination med L/V V/V VP ger solvärmen ger alltså mer kwh till samma pris, därom är alla överens.

I alla övriga fall är det bra och brukar vara skäl till en högre investering. Men inte nu. Varför? Var går gränsen för lönsam investering?

I min investeringstrappa är L/L VP första alternativet, solvärme andra, frånlufts VP 3dje, L/V VP 4de och som sista alternativ bergvärme. Utifrån ett lönsamhetsperspektiv. Men hur räknar ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #117 skrivet: 30 september 2005, 10:19:31 »
Jag förstår inte hur ni räknar.

Typhuset i landet är ett hus med direktverkande el som förbrukar total 25.000 kwh per år.

En rimlig besparing med en L/L VP är 8-10.000 kwh. Investering mindre än 20.000 kr
En rimlig besparing med en frånluft VP är i samma storleksklass. Investering 40-50.000 + ev kanaldragning
Dvs en besparing på kanske 2.000 kwh till per år kostar 20.000 + kanaldragning. Är det lönsamt?

En L/V värmepump kan spara kanske 12.000 kwh år. Investering säg 50-60.000 kr plus konvertering till vattenburet.
En bergvärme VP kanske kan spara ytterligare 2.000 kwh för en ytterligare investering om 30-50.000 kr.

Dvs en ytterligare investering på över 100.000 kr för att spara som mest säg 6.000 kwh per år.
??????

Eller ta exemplet med huset med en äldre oljepanna med elpatron.
2,5 kubikmeter olja, elförbrukning och givetvis vattenburen värme. Motsvarar ca 25.000 kwh per år

Samma sak där.
En rimlig besparing med en L/L VP är 8-10.000 kwh. Investering mindre än 20.000 kr
En rimlig besparing med en frånluft VP är i samma storleksklass. Investering 40-50.000 + ev kanaldragning
Dvs en besparing på kanske 2.000 kwh till per år kostar 20.000 + kanaldragning. Är det lönsamt?

En L/V värmepump kan spara kanske 12.000 kwh år. Investering säg 50-60.000 kr, 2-3 gånger så dyrt som en L/L VP och som sparar 2-4.000 kwh per år. Är det lönsamnt?
En berggvärme VP kanske kan spara ytterligare 2.000 kwh för en ytterligare investering om 30-50.000 kr.

Dvs en ytterligare investering på uppemot  100.000 kr för att spara som mest säg 6.000 kwh per år jämfört med L/L VP.
?????

Solvärme då.
I kombination med L/L VP i direktverkande el hus sparar den minst halva varmvattenräkningen dvs 2-3000 kwh/år för en tilläggskostnad för 8000 för solpaneler. När man ändå behöver nya varmvattenberedare ta då en som passar för solpaneler.  Återbetalningstid säg 3 år.

I kombination med oljeledad panna får man ännu bättre effekt då oljepannors verkningsgrad för varmvattenproduktion ofta är dålig, dvs besparingen på oljenota brukar bli ännu bättre i kronor.

Vedeldare slipper elda under sommarhalvåret. Besparing ja. Bekvämlighet? Definitivt!

I kombination med L/V V/V VP ger solvärmen ger alltså mer kwh till samma pris, därom är alla överens.

I alla övriga fall är det bra och brukar vara skäl till en högre investering. Men inte nu. Varför? Var går gränsen för lönsam investering?

I min investeringstrappa är L/L VP första alternativet, solvärme andra, frånlufts VP 3dje, L/V VP 4de och som sista alternativ bergvärme. Utifrån ett lönsamhetsperspektiv. Men hur räknar ni?


Du gör glädkekalkyler på luft/luft, enligt mina erfarenheter spar man ca 5-7000 kWh/år med en luft/luft-värmepump i normalfallet. För att få större besparing än så krävs att man har ett hus som:

Är ett enplanshus.
Väldigt öppen planlösning.
Inte har ekonomidel och garage som ligger så till att det inte går att värma (vilket jag anser vara det normala)

Dessutom skall man:
Vara beredd på att ta smällen med kalla avlägsna rum för att göra så stor besparing som möjligt.
Stå ut med att ha värmepumpen på max fläkthastighet när så krävs.
Helst ha dörrarna till sovrum, toa och tvättstuga öppna så att de kan värmas av värmepumpen.

Inte många har ett hus och en "inställning" som ger maximal beparing.

Värmekomforten i ett hus med vattenburen värme blir bättre än ett med luft/luft-värmepump p.g.a. den bättre fördelningen och det obefintliga bullret.

En luft/luft-värmepump (20000 kr) + solfångaranläggning inkl beredare (ca 20-25000 kr) går på ca 40-45000 kr och ger en besparing på ca 7500-10000 kWh/år medan en berg/markvärmepump kostar ca 90-140 000 men spar i storleksordningen 15-20000 kWh/år.

Vid ett elpris på 1 kr ger detta en pay-offtid på luft/sol-alternativet på ca 4-6 år
För berg/mark-alternativet på ca 4.5-9 år.

Vad som gör det mer intressant att väla berg/mark (eller luft/vatten) värmepump är alltså inte payoff-tiden, det håller jag med om.
Vad som gör det mer intressant är istället den bättre värmekomforten, den förmodat längre livslängden och den större årliga besparingen.

Räkna på en 20-årsperiod och se vad det ger vid hand. Anta att luft/luft-VP håller i max 10 år och berg/mark i max 20 år (luft/vatten kanske max 15 år) så ser du nog att luft/luft-värmepumpen inte är ett "solklart" alternativ för de som redan har ett vattenburet system.

De som har direktverkande el sitter i en helt annan sits.

Själv konverterade jag frÃ¥n direktverkande el till vattenburet och markvärme (ca 90 000 kr, gjorde allt själv), jag räknar med att husets värde stigit med minst 50 000 kr (Pensionsförsäkringen  :) ) och att jag gör sÃ¥ pass mycket större Ã¥rlig besparing att det lönar sig. Hade jag köpt hela tjänsten hade det förmodligen slutat pÃ¥ ca 150 000 kr, och dÃ¥ hade det varit mer tveksamt.

Det gÃ¥r att se sanningen med helt olika ögon beroende frÃ¥n vilken horizont man tittar.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #118 skrivet: 30 september 2005, 10:42:53 »
Mycket intressant Richard, men jag har som du förstår ;) en annan horisont.

[Du gör glädkekalkyler på luft/luft, enligt mina erfarenheter spar man ca 5-7000 kWh/år med en luft/luft-värmepump i normalfallet. För att få större besparing än så krävs att man har ett hus som:

Är ett enplanshus.
Väldigt öppen planlösning.
Inte har ekonomidel och garage som ligger så till att det inte går att värma (vilket jag anser vara det normala)

Dessutom skall man:
Vara beredd på att ta smällen med kalla avlägsna rum för att göra så stor besparing som möjligt.
Stå ut med att ha värmepumpen på max fläkthastighet när så krävs.
Helst ha dörrarna till sovrum, toa och tvättstuga öppna så att de kan värmas av värmepumpen.

Inte många har ett hus och en "inställning" som ger maximal beparing.

Värmekomforten i ett hus med vattenburen värme blir bättre än ett med luft/luft-värmepump p.g.a. den bättre fördelningen och det obefintliga bullret.

En luft/luft-värmepump (20000 kr) + solfångaranläggning inkl beredare (ca 20-25000 kr) går på ca 40-45000 kr och ger en besparing på ca 7500-10000 kWh/år medan en berg/markvärmepump kostar ca 90-140 000 men spar i storleksordningen 15-20000 kWh/år.

Vid ett elpris på 1 kr ger detta en pay-offtid på luft/sol-alternativet på ca 4-6 år
För berg/mark-alternativet på ca 4.5-9 år.

Vad som gör det mer intressant att väla berg/mark (eller luft/vatten) värmepump är alltså inte payoff-tiden, det håller jag med om.
Vad som gör det mer intressant är istället den bättre värmekomforten, den förmodat längre livslängden och den större årliga besparingen.

Räkna på en 20-årsperiod och se vad det ger vid hand. Anta att luft/luft-VP håller i max 10 år och berg/mark i max 20 år (luft/vatten kanske max 15 år) så ser du nog att luft/luft-värmepumpen inte är ett "solklart" alternativ för de som redan har ett vattenburet system.

De som har direktverkande el sitter i en helt annan sits.

Själv konverterade jag från direktverkande el till vattenburet och markvärme (ca 90 000 kr, gjorde allt själv), jag räknar med att husets värde stigit med minst 50 000 kr (Pensionsförsäkringen :) ) och att jag gör så pass mycket större årlig besparing att det lönar sig. Hade jag köpt hela tjänsten hade det förmodligen slutat på ca 150 000 kr, och då hade det varit mer tveksamt.

Det går att se sanningen med helt olika ögon beroende från vilken horizont man tittar. ;)

Besparingen hittar jag inte på utan använder konsumentverkets siffror http://www.konsumentverket.se/Documents/energi/varme_i_smahus_2005.pdf

Komfort är något subjektivt. Jag gillar ljumma vindar.

uppvärmning av ekonomidel är i och för sig intressant men ofta är det ett enbilsgarage med  lägre temperatur säg +15. Det blir inte mÃ¥nga kwh per Ã¥r.

Jag skulle säga så här:
En luft/luft-värmepump (12000 kr) + solfångaranläggning inkl beredare (ca 16000kr) går på under 30.000 kr och ger en besparing på ca 10.000-15.000 kWh/år medan en berg/markvärmepump kostar ca 90-140 000 men spar i storleksordningen 15-20000 kWh/år.
 ::)

Och du har helt rätt att räknar man en del av investeringen om just det investering i huset och räknar "kallt" med att värdet blir pensionförsäkring tror jag att VARJE solanläggning är lönsam  ;)

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: solpump
« Svar #119 skrivet: 30 september 2005, 11:13:15 »
Citera
Jag förstår inte hur ni räknar.

Typhuset i landet är ett hus med direktverkande el som förbrukar total 25.000 kwh per år.

I mitt fall förbrukades dock 30000-32000.

Efter 10 år och 3 l/l-VP tröttnade jag och konverterade till vattenburet och berg-VP.
Jag köpte hela installationen och det kostade ca: 180000:-.
Nu efter drygt ett år kan jag bara säga att det funkar kanonbra.
Besparingen med l/l-VP var I mitt fall 3000-5000 kwh/Ã¥r och med berg-VP ca: 17000 kwh/Ã¥r.
Årsförbrukning totalt värme, VV och hushållsel:
Utan VP:  31000 kwh/år
L/l-VP:     27000 kwh/år
Berg-VP: 12566 kwh/Ã¥r


Jag frågar istället dig, Hur räknar DU?

En l/l-VP håller I ca: 10 år.
Under dessa år har du sparat ca: 5000:- x 10 år – 20000:- = 30000
Vilket ger en besparing på ca: 3000 kr / år (30000 kr / 10 år).
Efter 10 år höjer inte en l/l-VP huspriset någonting.


I mitt fall kan man dela upp investeringen I 3 delar, VP, borrhål och konvertering.
Av dessa är det bara VP som slits och kanske håller I ca: 15 år.
Under dessa 15 år har jag sparat ca: 16000:- x 15 år – 180000:- = 60000:- vilket ger en besparing på 4000 kr / år. (60000 kr / 15 år).
Efter detta finns borrhål och konvertering kvar och bör höja huspriset ganska mycket.
En ny VP lär ju bli ganska lätt att räkna hem ekonomiskt när borra och konvertering finns.

Jag vet att jag inte har räknat med kapitalkostnader men vi kan kvitta den mot värdeökningen på huset.  *hehe*( ca: 60000:- på 15 år)
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #120 skrivet: 30 september 2005, 11:35:57 »

I mitt fall förbrukades dock 30000-32000.

Efter 10 år och 3 l/l-VP tröttnade jag och konverterade till vattenburet och berg-VP.
Jag köpte hela installationen och det kostade ca: 180000:-.
Nu efter drygt ett år kan jag bara säga att det funkar kanonbra.
Besparingen med l/l-VP var I mitt fall 3000-5000 kwh/Ã¥r och med berg-VP ca: 17000 kwh/Ã¥r.
Årsförbrukning totalt värme, VV och hushållsel:
Utan VP:  31000 kwh/år
L/l-VP:     27000 kwh/år
Berg-VP: 12566 kwh/Ã¥r


Jag frågar istället dig, Hur räknar DU?

En l/l-VP håller I ca: 10 år.
Under dessa år har du sparat ca: 5000:- x 10 år – 20000:- = 30000
Vilket ger en besparing på ca: 3000 kr / år (30000 kr / 10 år).
Efter 10 år höjer inte en l/l-VP huspriset någonting.


I mitt fall kan man dela upp investeringen I 3 delar, VP, borrhål och konvertering.
Av dessa är det bara VP som slits och kanske håller I ca: 15 år.
Under dessa 15 år har jag sparat ca: 16000:- x 15 år – 180000:- = 60000:- vilket ger en besparing på 4000 kr / år. (60000 kr / 15 år).
Efter detta finns borrhål och konvertering kvar och bör höja huspriset ganska mycket.
En ny VP lär ju bli ganska lätt att räkna hem ekonomiskt när borra och konvertering finns.

Jag vet att jag inte har räknat med kapitalkostnader men vi kan kvitta den mot värdeökningen på huset.  *hehe*( ca: 60000:- på 15 år)

Nu börjar jag förstå.  Men ändå inte.

Är det såhär kanske?  ;)
Kapitalkostnaderna dvs investering i borrhål konvertering räknas inte in i besparingskalkylen då det ökar värdet på huset.
Den nya V/V Värmepumpens effektivitet räknas mot gamla L/L värmepumpars drifterfarenheter.
Det har hänt en hel del på 10 år.

Men varför är då inte solpaneler lönsamma? De ökar ju värdet på huset. Inga rörliga delar.
Varför räknar ni inte på samma sätt på dessa som på borrhålet eller konverteringen. Värdeökning på huset.

Min gissning är att försäljningsvärdet på ett med bergvärme och solpaneler blir högre än med "bara" bergvärme.
Så varför är då Evi heat lösningen med solpaneler dålig?  Kalkylen går ju ändå hem på värdestegringen. Precis som för övriga bergvärmeinstallationer.  8)





Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #121 skrivet: 30 september 2005, 12:15:32 »
Citera
Så varför är då Evi heat lösningen med solpaneler dålig?

Ingen har väl sagt att det skulle vara dåligt, de flesta inlägg vill bara visa på att det är tveksamt att det lönar sig att kombinera den med just berg/markvärme, då payoff-tiden blir 3 gånger så lång som om man har el/ved eller olja.

De flesta inläggen avser (min bedömning) att balansera ursprungsförfattarens påståenden om dess fantastiska prestation just i samband med berg/mark-värmepumpar.

Med stigande elpriser ökar dock fördelarna för solfångarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: solpump
« Svar #122 skrivet: 30 september 2005, 13:25:29 »
Värdeökning på huset kan man bara gissa, det får man tyvärr aldrig reda på.
Min gissning är att om ett par år så kommer hus med direktel att vara mycket svårsålda eller betydligt billigare än hus med vattenburet och någon typ av VP, pellets eller solpaneler.

Jag minskade mina driftkostnader med närmare 1500 kr / mån med berg-VP.
Vid en eventuell försäljning skulle en köpare skulle kunna betala ca: 500000 kr mer för mitt hus utan att hans boendekostnad blir högre (4% ränta).

Citera
Den nya V/V Värmepumpens effektivitet räknas mot gamla L/L värmepumpars drifterfarenheter.
Det har hänt en hel del på 10 år.

Självklart går utvecklingen framåt!
Men faktum kvarstår, en l/l-VP ger oftast för låg effekt när det som bäst behövs!
Nu när alla l/l-VP redovisar COP på mellan 5-6 skulle det vara kul att se vilken års-COP det blir, medräknat VV och alla elradiatorer som behövs vid kallt väder. Jag tror inte den blir speciellt mycket högre idag än för 10 år sedan!
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #123 skrivet: 30 september 2005, 17:16:55 »
Värdeökning på huset kan man bara gissa, det får man tyvärr aldrig reda på.

Jag minskade mina driftkostnader med närmare 1500 kr / mån med berg-VP.
Vid en eventuell försäljning skulle en köpare skulle kunna betala ca: 500000 kr mer för mitt hus utan att hans boendekostnad blir högre (4% ränta).


Nu börjar jag förstå hur ni räknar. Driftkostnaden räknas mot kapitalkostnaden. Utan avskrivning/amortering.
Att låna 100.000 kostar "bara" 4.000 per år - 30% avdrag för räntan. Speciellt om man inte amorterar lånet. ;)
Är då besparingen större än kapitalkostnaden är vi på plus, då husets värdering ökar, speciellt eftersom driftkostnaden minskar..

Det innebär att en solfångare på 10 kvm som kostar säg allt som allt 20.000 i investering kostar netto i kapitalkostnad 560kr per år. Eller 47 kr/månaden. ::)
Sparar man mer än 47 kr permånad på sin elräkning än det är det alltså en vinst. Är detta rätt uppfattat?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: solpump
« Svar #124 skrivet: 30 september 2005, 18:32:12 »
Undra om man får solbidraget? 7500kr ?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: solpump
« Svar #125 skrivet: 30 september 2005, 19:40:15 »
Räkna som jag gör istället. Vi säger jag investerar i panel på 5m2.
Det jag vinner i minskad energi är då ca 500kWh/m2 och år.
Det ger mig vinst på 2500kWh. Detta kostar mig 10000:-

Den är betald på 4 år. Med ränte kostn blir det bara hög rta 3% =300:- /år.
Då drar vi av det på vinsten. Alltså 2000:- vinst / år.

Kör jag samma värme med VP kostar det mig ca 300 timmars gångtid.
Det kostar mig ca 450kWh el.

Ser man det som så förlorar jag? Nej jag vinner 450-300=150:-/år och får bättre täckning för framtiden till poolvärme. Samtidigt slipper jag ha en brummande VP sommartid i trädgården. Sen jag väl har solpanelen kostar det inget i drift för poolpumpen måste ändå gå.. Sc:,h

Vinter tid då solen är uppe ger den också underhållsvärme till poolen.(gratis) Det gör att VP kan helt koncentrera sig på att vinna energi och elkostnader i min bostad.


Så sparandet med min beräkning blir då bättre än min beräkning. Det bör vara lönt för extra 300/år. Sparar betydligt med husfriden, och bekvämlighet och sen mer på elräkningen än jag gör idag.
« Senast ändrad: 30 september 2005, 19:47:00 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #126 skrivet: 01 oktober 2005, 16:59:17 »
Desto mer jag räknar desto mer övertygad är jag att brine värmepump är ett bra komplement till solvärme.
Japp. I den ordningen . Har man berg, sjö  eller jordvärme kan man äntligen enkelt "överdimensionera" solkretsen.
Det har varit ett problem att kunna kyla bort överskottsvärmen. Vanligtvis har man släppt ut varmvatten, från varmvattenberedaren, men det slipper man nu!
Nu går det att skaffa mycket större solpanelsytor utan att riskera kokning.
Får man för mycket värme från solpanelerna har man alltid tillgång till kyla, via mark eller sjö.
Ökar man solpanelytan kraftigt får man en avsevärd längre tid som solpanelerna kan stå för 100% av uppvärmning och varmvatten.
Att det ökar värdet på fastigheten är vi ju överens om ::)



 






Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: solpump
« Svar #127 skrivet: 12 oktober 2005, 19:09:10 »
Vetenskapsradion Tekno pÃ¥ P1 tog upp lite om bergvärme med solpaneler  :)

Lyssna
http://www.sr.se/p1/diverse/appdata/vetenskap/tekno/sounds/tekno.ram

Ladda Hem
http://www.sr.se/laddahem/p1/vetenskap/tekno.rm

Man får spola fram lite för att slippa lyssna på repotage om HDTV och
pellets pannor frÃ¥n thermia  :)

Vid 14.50 börjar det

Det är inte långt repotage men men..


MVH/ Andreas


Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!