Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP hjälp med val av pump  (läst 9127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #15 skrivet: 29 februari 2008, 21:38:56 »
Jag skulle valt bergvärmen, utan tvekan.
Större årlig besparing, tyst, vackert (osynligt) och värdehöjande på huset i minst 50 år! (livslängden på borra/kollektor)
Väljer du luft/vatten så vill jag rekommendera CTC, Nibe, IVT eller Thermia (som är lite för dyr), de är alla rätt väl beprövade, har ett väl uppbyggt servicenätverk och kommer att finnas kvar ytterligare några år.
Ecozon ser också bra ut, men är p.g.a. sin ringa tid på marknaden något av en chansning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2008, 10:31:12 »
Jag skulle valt bergvärmen, utan tvekan.
Större årlig besparing, tyst, vackert (osynligt) och värdehöjande på huset i minst 50 år! (livslängden på borra/kollektor)
Väljer du luft/vatten så vill jag rekommendera CTC, Nibe, IVT eller Thermia (som är lite för dyr), de är alla rätt väl beprövade, har ett väl uppbyggt servicenätverk och kommer att finnas kvar ytterligare några år.
Ecozon ser också bra ut, men är p.g.a. sin ringa tid på marknaden något av en chansning.

Om prisskillnaden är 20000 och dimensioneringen är gjord likvärdig är jag nog benägen att hålla med dig. Men prisskillnadne är väldigt liten, och det jag funderar på är hur jämförbara dimensioneringarna är, eller ens vad behovet är.

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #17 skrivet: 01 mars 2008, 10:53:15 »

Kan man inte lite grovt förenkla det och säga att två likvädiga installationer har ungefär samma kostnad för installation respektive pump och styrlogik? Och i så fall kommer man till att borrhålet kostar 20000 SEK. Hur djupt skulle du säga ett färdigt borrhål för 20.000 SEK blir med helt normala priser?


Det är inte likvärdiga installationer. Vore de likvärdiga borde det framgå av prislistan. Utedelen till en L/V-pump är en betydligt mer komplicerad sak än köldbärarvärmeväxlaren och cirkulationspumpen i en berg/markvärmepump. Raffen beskrev i ett inlägg vad det var som skiljde men det hittar jag inte nu.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #18 skrivet: 01 mars 2008, 11:29:27 »

Kan man inte lite grovt förenkla det och säga att två likvädiga installationer har ungefär samma kostnad för installation respektive pump och styrlogik? Och i så fall kommer man till att borrhålet kostar 20000 SEK. Hur djupt skulle du säga ett färdigt borrhål för 20.000 SEK blir med helt normala priser?


Det är inte likvärdiga installationer. Vore de likvärdiga borde det framgå av prislistan. Utedelen till en L/V-pump är en betydligt mer komplicerad sak än köldbärarvärmeväxlaren och cirkulationspumpen i en berg/markvärmepump. Raffen beskrev i ett inlägg vad det var som skiljde men det hittar jag inte nu.

Jag har sett Raffens inlägg, och från det är min enda kvarvarande fråga hur mycket ström cirkulationspumpen drar i bervärmepumpen. Jag uttryckte mig nog slarvigt, när jag sa likvärdiga menade jag inte tekniskt, då jag utgår från att priset på en luft/luft, en luft/vatten och en bergvärme är satta på marknadsmässiga grunder, och inte alltid i direkt proportion till tillverkningsproblematiken (se luft/luft utvecklingen).

Vad jag menade var dimensioneringsmässigt. Om huset drar mycket nog för att spara in investeringen, vilket jag tror vi alla förutsätter (då jag inte minns jag sett förbrukningssiffrorna), så är frågan om hur jämförbara beparingarna blir. Det beror i sin tur på hur jämförbara dimensioneringarna är. Största risken är att något alternativ framgår som billigt på grund av att det är underdimensionerat i förhållande till de andra. Det jag funderar på är med tanke på prisskillnaden hur jämförbart dimensionerad bergvärmen är.

Låt mig försöka frågan igen och på annat sätt så vi kommer ur loopen: Det du skrev var "tar hänsyn till vad ett borrhål kostar". Hur djupt borrhål räknar du med ryms i bergvärmeofferten? Eller att det borde vara i offerten?

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2008, 09:49:15 »

Jag har sett Raffens inlägg, och från det är min enda kvarvarande fråga hur mycket ström cirkulationspumpen drar i bervärmepumpen.
..............

Låt mig försöka frågan igen och på annat sätt så vi kommer ur loopen: Det du skrev var "tar hänsyn till vad ett borrhål kostar". Hur djupt borrhål räknar du med ryms i bergvärmeofferten? Eller att det borde vara i offerten?


Cirkulationspumpen i min anläggningen drar 108 W.

Borrhålet i bergvärmofferten bör vara ca 140 meter om det är en 7 kW pump som har offererats. Priset på ett borrhål varierar beroende på var man bor men 250 - 300 kr/meter plus 4000 kr är nog en rimlig siffra. Sen finns det naturligtvis lokala förhållanden att ta hänsyn till. Är det djupt till berget kan det bli dyrt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2008, 10:24:01 »

Jag har sett Raffens inlägg, och från det är min enda kvarvarande fråga hur mycket ström cirkulationspumpen drar i bervärmepumpen.
..............

Låt mig försöka frågan igen och på annat sätt så vi kommer ur loopen: Det du skrev var "tar hänsyn till vad ett borrhål kostar". Hur djupt borrhål räknar du med ryms i bergvärmeofferten? Eller att det borde vara i offerten?


Cirkulationspumpen i min anläggningen drar 108 W.

Borrhålet i bergvärmofferten bör vara ca 140 meter om det är en 7 kW pump som har offererats. Priset på ett borrhål varierar beroende på var man bor men 250 - 300 kr/meter plus 4000 kr är nog en rimlig siffra. Sen finns det naturligtvis lokala förhållanden att ta hänsyn till. Är det djupt till berget kan det bli dyrt.

Tack. Cirkulationspumpen för borrhålet är alltså inte mycket värre i förbrukning än en vanlig gammal cirkulationspump inomhus, det vill säga cirkulationspumpen för själva borrhålsflödet om den så är igång dygnet runt inte drar mer än 950 kwh på ett år? Och den är egentligen bara igång när värme behövs?

Tack för infon om borrhålet, bara hoppas offerten för bergvärme innehåller ett ungefär så djup hål då.

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #21 skrivet: 02 mars 2008, 11:40:32 »
Köldbärarpumpen går bara när kompressorn går. I mitt fall drar den 400 - 450 kWh/år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #22 skrivet: 17 mars 2008, 14:11:07 »
Vad jag reagerar på är att du tagit in offerter på så blandat effektområde bland luft-vattenpumparna. Varför jämföra CTC och Nibe runt 8 kW med Thermia kring 10 kW? Rimligen så borde du väl ta reda på ungefär hur mcket effekt du behöver och sedan jämföra pumpar inom samma effektområde. I vilket fall som helst har du fått mycket bättre priser än vad jag fick i nordvästskåne.
Thermia Atria 10

Utloggad Energigreven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #23 skrivet: 27 mars 2008, 17:29:31 »
Hej. Jag vill bara tala om att ESB´s produkter är luft/vatten-pumpar och oavsett vad som skrivs här i forumet om Nordic Air så är det inte samma sak. Nordic Air fick ett förtjänat rykte MEN det var luft/luft-pumpar. Så du kan med gott samvete köpa ESB´s produkter idag.
Varför förfölja gamla synder ?
Nej ge dem en chans att visa vad de kan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: HJÄLP hjälp med val av pump
« Svar #24 skrivet: 27 mars 2008, 19:42:41 »
Jag hjälpte en kund att byta ett ytteraggregat av märket esb, på insidan av kartongen stog det nordic air den var vänd ut & in så nog måste det vara samma pumpar eller har dom bara återanvänt kartongerna & kastat alla pumpar som köptes upp av esb efter konkursen av strateg trade???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!