Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför ställer man in max framledningstemp. 55 grader??  (läst 8603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Har varit de senaste dagarna och tittat och gjort en enkel effektmätning på en del Thermia pumpar.
Det man slås av är varför installatörerna väljer att bara ställa in max framledning 55 grader, inte undra på att en del kunder tyckt det varit lite kallt i vintras.
Detta har jag sett både på Optimum och Diplomat, går det ej att få en högre framledningstemp. än så med dagens Thermia värmepumpar??
På det ena stället höjde jag detta värde till 60 för ett par månader sen, men med följd av att den larmar "högtryck" titt som tätt???
Är det ngn kunnig som kan tala om hur det fungerar, det är ju dock ZH kompressorn i båda och den klarar ju 65 grader enligt tillverkarna.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
hej


IVT arbetar väl efter retur temp som max temp 55 grader och då får man 65 grader framledning vid 10 grader diff vid VV laddning.

Rätta gärna mig om jag har fel..,.. --/
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Åtminstnde på Thermia TWS sitter det två pressostater så om man vill kan man byta till en pressostat som bryter vid högre tryck = varmare vatten. Men Thermia avråder att göra så om man inte måste, med förklaringen att högre tryck sliter mer på värmepumpen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
På det ena stället höjde jag detta värde till 60 för ett par månader sen, men med följd av att den larmar "högtryck" titt som tätt???
Bara för att undvika missförstÃ¥nd, stÃ¥r det" högtryck" eller  ska det vara "hög retur" ?
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Det man slås av är varför installatörerna väljer att bara ställa in max framledning 55 grader,

Kan det vara så att det är max 55 ºC från fabrik?
Nibe ställer in max 45 ºC (rumsvärme) på en del av sina pumpar vid leverans. Skälet till det är att många pumpar installeras i nya hus med golvvärme och/eller PEX till radiatorerna.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥

Kan det vara så att det är max 55 ºC från fabrik?
Nibe ställer in max 45 ºC (rumsvärme) på en del av sina pumpar vid leverans. Skälet till det är att många pumpar installeras i nya hus med golvvärme och/eller PEX till radiatorerna.

/Johan

Ja visst är det sÃ¥! Ã…tminstone  för en Thermia Diplomat TWS är fabriksinställningen:
Max 55 ºC
(Min 10 ºC)
(Värmestopp 17 ºC)

I skötselanvisningen står det:

HÖGTRYCK LÖST: 
"Orsak:
Ej tillräckligt öppnade radiator-/golvslingetermostater. Luft i värmesystemet. Igensatt smutsfilter i värmesystemet."

Kan det vara några radiatortermostater för mycket som stänger när temperaturen höjts?
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Jo men 55 graders framledningstemp...    framledningstemp inte returtemp
AlltsÃ¥ en 55 gradig framledningstemp. har man vid ca -10  -15 i ett hus med enbart radiatorer.
Blir det kallare, ska man frysa då med en splirrans ny Thermia??
Som ngn undrade så har tex IVT max returtemperatur 58 grader och max 65 grader framledning via kompressorn. Jämför man då med Thermia så ligger deras framledningstemp under tex IVT´s max returtemp. Detta måste väl gå att ändra på en Thermia, men jo jag skrev "högtryck" att termostater stänger är uteslutet för kunden fryser, inget smuts i filter, så antingn klarar inte Thermian av en 60 gradig framledningstemperatur eller så är pressostaten kass.
Vem vet hur man gör för att kunden ej ska frysa, utan att skaffa kamin
Mest kyla men lite värme också

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har inte Diplomat som Diplomat TWS, 2 pressostater som man kan skifta mellan?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Varför ställer man in max framledningstemp. 55 grader??
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2007, 19:41:20 »
Kollade Thermias sida och att de kör på R407c - nu skrev du i och för sig att ZH skall vara godkända att köra till 65 grader, men min erfarenhet är att med R407c ställs högtryckpressostaten (med copeland kompressor) till cirka 26 bar, vilket ger en maximal returtemperatur på vattnet kring 45-47 grader innan den löser. Således blir ju max utgående temperatur kring 55 grader. IVT kör ju med mitsubishi i sina R407c "högtemp"-maskiner, de maskiner som har copeland kan inte framställa mer än runt 55 grader med R407c (de jag stött på i alla fall). Kan ju byta till R134a istället om kunden behöver så hög temperatur, men då kanske inte effekten räcker till?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Även Termia Diplomat TWS kan köras på över 60 grader, och jag tror inte att det sitter någon annan pump i Thermia Diplomat och då är inte R 407c nått bekymmer
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Varför ställer man in max framledningstemp. 55 grader??
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2007, 20:07:39 »
Nu hittade jag inte informationen pÃ¥ Thermias sida, men det är ju bara att kolla vilken pressostat som sitter där, sÃ¥ kan ju enkelt kolla hur högt du kan köra. Är det en kring 26 bar sÃ¥ är det max 55, är det en kring 31 bar sÃ¥ gÃ¥r det ju högre. Sen är det ju omöjligt att enkelt läsa ut pÃ¥ tillverkares hemsidor vilka komponenter som sitter i deras maskiner  huvuddunk

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Högtrycks pressostaten bryter på 29 bar, vad jag förstår sitter det två driftspressostater en för "normal" drift och en för "högtemp" drift, den för normaldrift bryter vid 26,5 bar för "högtempen" hittar jag inga värden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Varför ställer man in max framledningstemp. 55 grader??
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2007, 21:33:01 »
DÃ¥ lÃ¥ter det som det hela skulle kunna lösas om man hittar var man ställer om till "högtemp-pressostat".  Har ju sett detta som lösning för att under kortare tid göra varmare varmvatten med R407c i "normaltemp-maskiner", men visste inte att den även användes för att köra längre tid. Man lär sig nya saker var dag  Thumbsup

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är bara att flytta två trådar 5 cm i sidled
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
pÃ¥ den thermia villa som jag reparerat idag sitter 2st pressostater,arbetspressostaten bryter vid 26,5  bar den bryter vid ca 53 ºC
den andra är högtryckspressostaten som stoppar hela anläggningen vid 29 bar,den som tycker sig vara smart o kopplar om så att den blir arbetspressostat för att höja tempen har då samtidigt kopplat bort maskinens säkerhet huvuddunk.Jag anser att om man måste ligga på så höga framledningstemperaturer så måste något göras åt det övriga systemet tex större element o inte bara försöka pressa pumpen mer för det blir garanterat dyrare i slutändan :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!