Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 97496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Skulle tro att denna pump kommer att bli omdiskuterad. Om så är fallet så finns möjligheterna här.

NÃ¥gon som hunnit skaffa sig erfarenhet av den? (konsument)
« Senast ändrad: 21 mars 2006, 05:01:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aqua inVerter, Officiell tråd.
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2006, 20:56:31 »
Kollade på nätet,hittade bara info på Italienska.Fattade noll.Det rör sig tydligen ändå om en 410 inverter.Skulle vara intressant att se siffror (effekt.COP) på låga temper,och pris här förståss om nå'n importerar't.Och vilken japp som gör utedelen.Annars väntar man ju på att övriga Japaner (Panasonic,Toshiba,Mitsu,Sanoy,Sharp) ska komma med 410 split inverter för luft/vatten.Daikin var väl först på plan ?
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Aqua inVerter, Officiell tråd.
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2006, 22:09:36 »
Ni får gärna titta på min hemsida, där finns priser etc.
Obs! Säljer bara med installation om garantin på 5 år ska gälla.

Mvh Kaj
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
Nu finns det mer info på hemsidan om Acqua InVerter, efterlysta data mm. 
Mvh Kaj
« Senast ändrad: 21 mars 2006, 15:04:56 av Rickard »
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2006, 13:28:35 »
Bra med upplysning om priser. Men hittar inte tillförd effekt resp. avgiven effekt vid t.ex 0 ºC ute och 50 ºC tanktemp.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2006, 07:35:11 »
Acqua Inverter, försök få med denna pump i konsumentverkets test! Skullle vara mycket intressant att få en inverterpump med R410A jämförd med de andra.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
Det skulle vara trevligt med ett test hos dom också, måste erkänna att jag inte vet när dom ska göra den?
NÃ¥gon som kan informera mig om detta.

Jag har själv varit med på tester hos Ecatech i Grisignano di Zocco och är väldigt nöjd med det jag sett (dom har en mycket fin testanläggning).

Det är naturligtvis bra med fler tester, så jag ska försöka bevaka detta.

Mvh Kaj
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2006, 10:05:08 »
Deadline för att vara med i l/v-testet är 1 april (no joke!) så kontakta Råd&Rön så de kan sätta dig i kontakt med Anders Odell, som leder testet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
När kommer detta efterlängtade test att publiceras då?

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
Dom som sköter testerna säger att publiceringen kan ta tid. Att göra rättvisa tester är ett komplicerat arbete som kräver mycket eftertanke och kännedom om produkterna. Det vore ju rent skadligt för en leverantör om siffrorna är missvisande.

Jag tror kanske att många tar lite för hårt på dessa tester, det är ju trots allt årskostnaden som är av störst betydelse och det är omöjligt att simulera verkligheten fullt ut.

När det gäller den totala driftekonomin spelar ju faktiskt installatörens färdigheter en stor roll.

Men jag tycker att dom är bra så att leverantörer inte kan ljuga hejdlöst om cop-värden.

Mvh Kaj

Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
Nu har Acqua inVerter blivit lovad en inbjudan till luft/vatten testen, och min leverantör Ecatech är positiva till det. :)
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad vby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2006, 08:24:28 »
Skall installera VP till hösten så jag hoppas resultaten kommer ut innan dess studs. Hoppas även att dom andra leverantörerna är med, allrahelst dom med "nyare" lösningar typ andra köldmedier, inverter och inneVVX så man kan få en jämförelse med lite äldre/konventionella lösningar.
Hus på 160m2 i två plan, byggt 1945. 10m2 solfångare i rakt söderläge på plats 2000. Tilläggsisolerad vind och täljstenskamin 2001. Oljetanken åkte ut 2006. Sol, TVA, shuntar, golvvärme, radiatorer m.m. styrs av eget styrsystem. Planerar för L/V-VP till hösten 2006, helst med vx inomhus. Eldar 6-8m3 ved i kaminen, 5000kWh från solfångare, 16000kWh värme och 7000 kWh hushållsel.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #12 skrivet: 15 april 2006, 19:31:21 »
hej har en frÃ¥ga. i manualen stÃ¥r det att man bör kontrollera en anod vart 6 mÃ¥nad och att den omedelbart ska bytas om den är ut tjänt. är beredar delen emaljerad??  *vinkar*  ny i gamet

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
hej har en frÃ¥ga. i manualen stÃ¥r det att man bör kontrollera en anod vart 6 mÃ¥nad och att den omedelbart ska bytas om den är ut tjänt. är beredar delen emaljerad??  *vinkar*  ny i gamet

Hejsan!

I den Sverigeanpassade maskinen är det rostfri beredare. Den beredaren som avses är invändigt teflonbehandlad och marknadsförs inte i Sverige.

Mvh Kaj  *vinkar*
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #14 skrivet: 17 april 2006, 23:36:36 »
 Thumbsup. annars hade det inte vart roligt . *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!