Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NivÃ¥kärl alt. tryckexpansion, montering o placering  (läst 9328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #15 skrivet: 22 september 2009, 21:25:49 »
Intressant diskussion det här. Men jag hänger upp mig på ett begrepp som jag behöver först för att kunna hänga med. Kan någon vara bussig och förklara vad kavitation innebär?

// Tomas
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #16 skrivet: 22 september 2009, 22:04:20 »
Kavitation är uppkomsten av kaviteter (hålrum) i vätskor i form av bubblor där vätskan övergått i gasform genom att det statiska trycket i vätskan sjunker. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform. Om man kollar på en båtpropeller så blir det fullt med luftbubblor efter den och det beror på att propellern kaviterar. Det är bla kaviteringar man lyssnar efter när man jagar ubåt...
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #17 skrivet: 23 september 2009, 07:28:05 »
Citera
Citat från: heddan skrivet igår kl. 20:32:34
Jag vet inte om jag är dum, men om pumpen inte är absolut högsta punkten så har den väl alltid mer eller mindre tryck. Sitter pumpen två meter under högsta punkten så blir ju trycket 0,2 bar vid pumpen. Och KB-pumpen sitter väl oftast längst ner i VP:n och sitter då nivåkärl eller inkommande brine i taknivå så har du ju med automatik ungefär 0,2bar i golvnivå...

Det behöver inte vara så att trycket i rörledningen vid högsta punkten är lika med atmosfärtrycket, det kan vara lägre. Har man ingen öppen vätskeyta i kontakt med luften kan trycket i systemet vara i princip vad som helst. När pumpen går blir kan dessutom trycket på sugsidan ändras beroende på tryckfall i ledningarna.

Då ska vi se om jag är med. Om jag har pumpen i golvnivå och nivå kärlet 2m högre upp. Jag öppnar säkerhetsventilen på nivåkärlet för att utjämna systemets tryck och atmosfärstrycket. Om vätskenivån i nivåkärlet då är 2m högre än pumpen så borde väl pumpen ha ett 0,2bar tryck på sugsidan.
Om jag då förstår rätt så när pumpen går så minskar pumpens tryck på sugsidan pga motstånd i slangarna(tryckfall).
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #18 skrivet: 23 september 2009, 11:04:28 »

viktigt är också att inte packa säkventilen som ska vara lätt åtskruvad så att kärlet kan andas.

jag vet för vi har installerat 1100 Nibe värmepumpar.
Thomas



Liten mening med att ha säkerhetsventilen på sugsidan. Ännu mindre om den inte är tättslutande.

Finns ingen mening med att kärlet ska "andas". Din erfarenhet är troligen att kärlet sugs ihop d.v.s. vätskan läcker ut och trycket sjunker under atmosfärstryck. Gissar att det blir duktigt med kavitation, vid dessa tillfällen.

Naturligtvis ska säkerhetsventilen sitta på KB-ut och kärlet trycksättas.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #19 skrivet: 23 september 2009, 11:14:33 »
Citera
Citat från: heddan skrivet igår kl. 20:32:34
Jag vet inte om jag är dum, men om pumpen inte är absolut högsta punkten så har den väl alltid mer eller mindre tryck. Sitter pumpen två meter under högsta punkten så blir ju trycket 0,2 bar vid pumpen. Och KB-pumpen sitter väl oftast längst ner i VP:n och sitter då nivåkärl eller inkommande brine i taknivå så har du ju med automatik ungefär 0,2bar i golvnivå...

Det behöver inte vara så att trycket i rörledningen vid högsta punkten är lika med atmosfärtrycket, det kan vara lägre. Har man ingen öppen vätskeyta i kontakt med luften kan trycket i systemet vara i princip vad som helst. När pumpen går blir kan dessutom trycket på sugsidan ändras beroende på tryckfall i ledningarna.

Då ska vi se om jag är med. Om jag har pumpen i golvnivå och nivå kärlet 2m högre upp. Jag öppnar säkerhetsventilen på nivåkärlet för att utjämna systemets tryck och atmosfärstrycket. Om vätskenivån i nivåkärlet då är 2m högre än pumpen så borde väl pumpen ha ett 0,2bar tryck på sugsidan.
Om jag då förstår rätt så när pumpen går så minskar pumpens tryck på sugsidan pga motstånd i slangarna(tryckfall).

Ja, det stämmer. Det blir 0,2 bar övertryck vid pumpen när den stÃ¥r still. Vad trycket blir pÃ¥ sugsidan när pumpen gÃ¥r beror pÃ¥ vilket hÃ¥ll köldmediet cirkulerar i systemet i förhÃ¥llande till pump och expansionskärl, om expansionkärlet sÃ¥ att säga hamnar pÃ¥ pumpens sugsida eller trycksida. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #20 skrivet: 23 september 2009, 12:05:09 »
Hos mig sitter nivåkärlet på sugsidan...bra eller dåligt för trycket?
Känns bara som att det borde sitta där av naturliga skäl. Finns det någon gång som det bör sitta på trycksidan?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #21 skrivet: 23 september 2009, 12:21:13 »
Anledningen till att nivåkärlet sitter på inkommande brine är att ev luftbubblor ska fångas upp innan de kommer in i pumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #22 skrivet: 23 september 2009, 13:05:54 »

Har man inte kavitationsproblem tidigare, sÃ¥ fÃ¥r man det garanterat dÃ¥ kärlet placeras pÃ¥ trycksidan. 


Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #23 skrivet: 23 september 2009, 13:13:31 »
Citera
Ja, det stämmer. Det blir 0,2 bar övertryck vid pumpen när den står still. Vad trycket blir på sugsidan när pumpen går beror på vilket håll köldmediet cirkulerar i systemet i förhållande till pump och expansionskärl, om expansionkärlet så att säga hamnar på pumpens sugsida eller trycksida.
Det var med tanke på Rolands inlägg jag undrade: När placerar man med vilja kärlet efter pumpen. Eller är det bara okunniga som gör det...?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!