Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna  (läst 7816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norr om Dal-älva
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ride it like you stole it! :D
Hej alla VP-Gurus! :)


Jag är snart i faggorna med att installera en Värmepump i mitt hus, och har hört att det är hit man ska vända sig för att få snabb och bra hjälp med att komma fram till vilken storlek på pump man bör ha ;)...själv är jag helt oduglig på sånt här  :-[

Lite matnyttig info till er:

Jag bor i Ljusdal, Hälsingland...så nära i centrum av vårt avlånga land man nästan kan komma. Ljusdal är beläget ganska lågt i en dalgång och vi har älven Ljusnan som rinner praktiskt taget bakom husknuten...här kan bli riktigt kallt i mellan åt...som i skrivande stund så har vi -18 ºC och där har kicksilvret hållt sig nu i några dagar  >:(

Huset är utbyggt i slutet av 1940 med källarvåning samt övervåning:

Källarplan med betongplatta under hela huset...

Nedre plan: Hall, toalett, kök samt två andra rum

Övre plan: Hall, toalett samt tre sovrum + en kallskrubb på cirka 8 kvadratmeter som oxå är tänkt att det ska värmas...men den infon kanske ni inte har någon större nytta av  ::)

Isoleringen är det nog inget fel på idag vad jag vet...hela nedre planet är timrat och övre är visst påbyggt med bräder och är spånisolerat...putsad fasad, vindsutrymmet är bra isolerat.

Det har två-glasfönster som jag håller på att renovera...dom här fönstren har nog inte fått någon vidare omsorg de senaste 20-25 åren Thumbsup Tur att dom på den tiden gjorde fönster av mycket bra virke...annars hade ja nog med stor sannolikhet fått byta ut praktiskt taget alla!

Hög eller Lågtemps-radiatorer? Sc:,h...det måste nog bli Högtemps-radiatorer då alla ledningar är av 1 tums rör förutom till en stor radiator på nedre plan samt nere i källarn som det går 1 1/2 tums rör till. Detta system är byggt för själv-cirkulation då det saknas cirkulationspump...och expansionskärlet uppe på vindytrymmet fick jag koppla ur då det hade gjort sitt, placerade då ett tryckkärl nere i källarn istället...jag har inbillat mig att värmen i huset blivit sämre efter detta ingrepp...tror nog inte det blir riktigt bra cirkulation i systemet utan cirkulationspump...jag tror nog att jag ska återföra ett nytt rostfritt expansionkärl uppe på vinden igen.

Energiförbrukning:

Huset värms idag upp på olja! huvuddunk...billigt och bra va ??? och här förbrukas cirka 4 kubikmeter om år *ryser*

Lägger oxå till att jag har planer på att installera vatten-buren golvärme på hela nedre planet av huset...samt att jag har ett fristående dubbelgarage på 55-60 kvadratmeter, det har betongplatta och är isolerat (idag el-uppvärmt), och med detta har jag planer att göra ett taklyft på för att bygga en lägenhet uppe på och där är det tänkt att oxå ha golvvärme, dusch/diskvatten där kommer dock att värmas med elpatrons-beredare...radiatorer nere i garaget.

Alltså, kvadratmeter att värma i framtiden blir ungefär 320-350.

Så där, då hoppas jag att ja har lagt ut den info ni behöver för att förhoppnigsvis kunna hjälpa mig att komma fram till vilken storlek på pump som jag bör ha till mitt hus...jag har sneglat lite på Nibe´s utbud (Fighter 1215 eller 1230, 10kw) men jag vet ju inte vilken fabrikant man mest kan lita på så att säga...men ni kanske har lite förslag på en bra pump åt mig.


Tackar på förhand för alla tips och hjälp!  Thumbsup


Mvh/Andreas  *vinkar*
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är just....blåbär :-/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2006, 17:06:23 »
Hus från 1940 brukar har rejäla, feta, gamla sektionsradiatorer så de borde funka tillsammans med värmepump. 1 tums ledningarna tyder på att du har lågtemp. Fast om du kan mäta fram och returtemp från radiatorerna nu vid svinkylan så skulle detta vara mycket upplysande.

Möjligen kan en 1215-10 klara huset inklusive utbyggnad.  :-\
Gräv då ner 2x400 meter slang om tomtmark finns, annars blir det väl ca 200 meter borrhål.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Antee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norr om Dal-älva
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ride it like you stole it! :D
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2006, 19:22:20 »
Tjena Carl

Stämmer...jag har dom här gammeldags radiatorerna som börjar komma tillbaks idag...dom ger bra värme Thumbsup

Okej, du tror alltså jag har Lågtemp...hur vet man vad man har egentligen?...jag tror jag skickar ut ikring +70-80 ºC till radiatorerna Sc:,h

Jag ska försöka få fram lite mer exakt info angående fram och returtemp...tempen på framledningen är aningen svår att tyda(gammal o sotig) ;D...har tyvärr ingen tempmätare på returen...men det ska väl gå att ordna på någe vis. knUp Utomhus-tempen har nu stigit en hel del... -7 ºC

Du tror mer på 1215-10 alltså?...jag var nog inne mer på 1230-10 då den verkade vara lite mer utrustad, med 9kw elkasett(man vet ju aldrig), effektvakt(billigare nätavgift) , fläktkonvektor(bra under varma som-dagar), poolstyrning(framtidsplan), x-tra shuntgrupp(reglera golvvärme), högre framledningstemp samt har högsta värmefaktorn...dessa egenskaper verkar ju inte 1215-10 ha...men du tror denna pump skulle passa mig bättre än 1230-10?

Plats för att gräva slang är det tyvärr sämre utrymme för, vilket är lite synd...en jäkla massa äppelträd och annat **** i vägen...för att inte glömma uppfarten till huset som går ända fram till dörrn...så det blir nog till att borra  >:(

Jag har hört att dom inte brukar kunna borra djupare än ca:170 meter på ett hål...kan det verkligen stämma det??...det borde väl gå att bara "skarva på" med fler borrstål tycker ja *rycker på axlarna* fast det kanske handlar om "kurs-stabiliteten" under själva borrningen?

Mvh/Andreas
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är just....blåbär :-/

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När du skickar ut 70-80 grader har du väl termostaterna strypt på elementen hoppas jag.
Har du två eller ett rörssystem till elementen?
200 meter klarar dom flesta borr firmor.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Antee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norr om Dal-älva
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ride it like you stole it! :D
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2006, 19:54:43 »
Har strypt termostaterna ja...annars blir det nog lite svettigt =) fram till radiatorerna går en ledning...

Ja, jag tyckte nog allt att det lät lite konstigt att man inte skulle kunna borra djupare än ca:170 meter  Sc:,h


Mvh/Andreas

 
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är just....blåbär :-/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2006, 00:17:38 »
Prova att öppna termostaterna helt och styra innevärmen med shunten, då får du ett bra mått på hur hög framledningstemp du behöver på en VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Antee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norr om Dal-älva
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ride it like you stole it! :D
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2006, 17:23:41 »
Detta har jag tänkt på innan oxå faktiskt...men nu är det så att shunten inte fungerar på detta gamla skrälle till panna  ^-^ den har nog stått lika i mååånga många år och där har den nog bestämt sig för att stanna :)...den har nog samma inställning som "Ferdinand"  ;D

Men tackar för tipset Carl *vinkar*....kom igen nu alla andra oxå....ös på bara  studs


Mvh/Andreas
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är just....blåbär :-/

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2006, 20:25:21 »
Hupp,
vill bara upplysa om att man inte ska lura sig på Nibes modellbeteckningar.
1230-10 motsvarar 1215-8,5. VP:n som heter 1215-10 är mycket kraftigare.
Kolla mer på www.nibe.se, där står alla viktiga data som t.ex. effekt etc.

1230 är nyare med lite mer saker i menyerna + lite annat, så är man teknikintresserad som jag, var valet lätt. Däremot är 1215 en mycket beprövad och prisvärd modell. Pratar vi generellt om 320-350m2 undrar jag om inte 1230-10 är på gränsen för liten. Den passar nog skapligt på nuvarande dimensionering, men du verkar ju vilja bygga ut en del så du måste nog upp en storlek.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Jag värmer 315 kvadrat byggår 1909 i sundsvall 2+1 glas fönster tillägsisolerat vind + väggar med 1210-10 och den räcker inte till orkar inte upp i temp trots 6 kw elspets vid -15 så jag kommer sätta i en 1130-17 alt 1115-15 till somaren då jag skall utöka med garaget + lägenhet 40+60 kvadrat. Så ta i lite i överkant det är helt klart värt det skulle nog satsa på 1115-13 om jag vore i dina kläder!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Antee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norr om Dal-älva
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ride it like you stole it! :D
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2006, 22:58:03 »
Hallå Ekke Boo

Tackar för upplysningen...jag fick reda på det jag oxå att Nibes nya 1230-10 motsvarade 1215-8,5...tyckte det var lite underligt att 1230-10 ska vara "klenare" än 1215-10...man tycker ju att den ska vara "ett kliv uppåt" i utvecklingen så att säga...men det är ju vad ja tycker de  ::)

Jag måste be om ursäkt nu allesamman då jag har misslett är lite :-[....men jag måste uppdatera antalet kvadratmeter som idag värms upp. Jag har mätt upp den exakta uppvärmda boendeytan/biarea och den är:

- 170/85(källare)=255 kvadratmeter som alltså värms idag.

Sen den eluppvärmda ytan i dubbelgaraget är 56 kvadrat...med en planerad lägenhet ovanpå garaget så blir det alltså 112 kvadrat.(Dusch/diskvatten på elberedare)

Sammandrag:
Den totala ytan att värma i framtiden blir alltså 367 kvadratmeter  :o (+ ett "kar" på altan) ^-^

Med denna nya info så känns det som jag nästan skulle behöva ha en 11-12kw VP och kanske två borra på 125 meter vardera...då blir det nog en annan prisbild på kalaset  Sc:,h

Ja, jag är ju som du lite teknikintresserad...jag har ju oxå "fastnat" lite för 1230:n för dess utrustning och finesser.  :)
Det här me att 1230:n har x-tra shuntgrupp, det borde väl betyda att om jag t.ex har golvvärme på hela entreplanet...kan styra att jag vill ha olika temperaturer t.ex i hallen, badrummet eller köket mot övriga rum eller hur?...sen tilltalade det mig oxå att den har inbyggd fläktkonvektor...undra om jag fattat det hela rätt, vad jag har läst mig till här på forumet är att fläktkonvektorn kyler vattnet i ett separat element och då funkar som en "airo-temperfläkt"??...och att man då får placera denna på lämplig plats för att kunna kyla på bästa möjliga sett??...ni får mer än gärna rätta mig om jag har fattat fel.

//Andreas
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är just....blåbär :-/

Utloggad Antee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norr om Dal-älva
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ride it like you stole it! :D
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2006, 23:03:40 »
Så ta i lite i överkant det är helt klart värt det skulle nog satsa på 1115-13 om jag vore i dina kläder!

Ja, det tror oxå jag du har rätt i...kanske en 12-14kw VP vore att ha i åtanke  Sc:,h

//Andreas
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är just....blåbär :-/

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2006, 23:40:24 »
vänta lite och titta lite på den kommande 1130-12 eller 1130-15 :)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Antee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norr om Dal-älva
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ride it like you stole it! :D
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2006, 23:50:43 »
Ja precis...någon av dessa verkar kunna bli mycket lämplig för mitt framtida behov! Thumbsup...men...finns inte dessa på marknaden idag då?...dom finns ju med i sortementet på hemsidan.

Vad tror du om borrhålet då...ett på 200 eller två på 120-125 vardera??

//Andreas
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är just....blåbär :-/

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2006, 12:24:24 »
Om du skall ha två borrhål eller ett beror på många faktorer. Djup till berg, hur stor plånboken är, har du plats fär två, mm.

Om du har en bit till berg kan det vara dyrt med foderrör *2, dÃ¥ är det kanske ett som är att föredra,  nära till berg tja smaksak om du skall ha tvÃ¥ (tycker jag).

Det jag definitivt skulle tänka pÃ¥ OM jag borrar ETT är att placera det i fall jag skulle kompletera med ett andra hÃ¥l. SÃ¥ du inte fÃ¥r svÃ¥rt med placeringen av "tvÃ¥an".   
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Antee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norr om Dal-älva
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ride it like you stole it! :D
SV: Dimensionering av bergvärmepump???...alla tips välkommna
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2006, 16:40:06 »
Hej hej

Nu har jag blivit tipsad om två alternativ som kan täcka mitt framtida behov(370 kvadrat)

Idag skulle nog alt.1 kanske funka bra då det handlar om ca: 250 kvadrat, fast utan mark-slinga....och vid en utbyggnad komplettera med en mark-slinga/kompaktkollektor...vad tror ni??  Sc:,h


Då gäller det Nibes Fighter 1130-12(lika utrustad som F 1230-10 fast utan vv-beredare), VPA(acktank) 300/200 och elkassett.

Borrhål(två alt.):

Alt 1: 1 hål, 200 meter aktivt + markslinga 210 meter, eller en kompaktkollektor...men vad jag har förstått så är det IVT som har patentet på den så kallade "kompaktkollaktorn"?  Sc:,h

Alt 2: 2 hål, 130-140 meter/borrhål

Då var det bara att ta in lite offerter på dessa två nya alternativ då...detta är inte bara inte! b00k

 
//Andreas


Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är just....blåbär :-/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!