Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?  (läst 11196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« skrivet: 03 november 2009, 18:13:14 »
Vi ska koppla en IVT Optima500 från -03 till solslingan på vår ackumulatortank och tänker ha glykolblandat vatten i denna slinga.
Vilken typ av glykol är lämpligast till detta?
Ska man köra på vanlig Biltemaglykol eller deras longlifevariant?

I någon framtid kan det hända att vi kopplar på vacuumsolfångare så att vi kan växla till dessa via t.ex trevägsventiler på samma slinga i tanken och dessa har ju glykolblandning.
Vet inte om det är någon speciell glykol.

Tacksam för goda råd.
« Senast ändrad: 03 november 2009, 19:00:22 av Ã…led »
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2009, 23:26:50 »
Solfångare brukar väl ha något som liknar tändvätska som värmebärare?
Pratar vi glykol säger jag propylenglykol. Ej giftigt (godkänd livsmedeltillsats faktiskt, titta när ni köper billiga muffins) Etylenglykol är inte bara giftigt, det är dödligt giftigt, och smakar sött.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2009, 14:32:19 »
Finns bara ett alternativ:
Propylenglykol som används i solfångarvätska
Att använda etylenglykol är bara att kasta bort solfångarna efter en kokning!
Har själv erfarenhet av det i min snålhet huvuddunk

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #3 skrivet: 04 november 2009, 15:32:56 »
All glykol som Biltema säljer är vad jag vet etylenglykol (alltså billig och giftig). Säkraste stället att i biltillbehörsbranschen hitta propylenglykol är OKQ8 och Coop (säkert samma glykolleverantör men olika etiketter på dunkarna). Läs den finstilta texten, där står det vilken typ av glykol det egentligen är.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2009, 16:05:54 »
Röd glykol är generellt sett propylenglykol. Kemetyl säljer den som såkallad "långtidsverkande glykol".

Ett alternativ är etanol, som inte heller är särskilt giftigt (återfinns i bland annat drycker som absolut vodka med ca 40% inblandning ;) ).
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2009, 17:27:08 »
DÃ¥ fÃ¥r det väl bli propylenglykol även om "absolutalternativet" lät lockande kompletterat med tappkran jämte soffan. Blir väl dyrt att Ã¥terfylla och lufta hela tiden.   :D
Tack för alla svar!
 :)
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #6 skrivet: 04 november 2009, 20:28:09 »
Aj fan,då ligger man pyrt till...jag fyllde upp mitt system med glykol från statiol ( etylenglykol ) , jag ville ha propylen glykol men det hade dom inte och ivrig var man ju att få ingång solfångarna iomed att det var i princip höstens sista soldagar....kollade snabbt med en kompis och enligt honom var bara skillnaden att etylen glykolen var miljövänlig....Jag har vart efter jag luftat och dragit om ett rör fyllt på med propylen glykol,är jag riktigt ute och cyklar som blandat dessa 2? huvuddunk

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #7 skrivet: 05 november 2009, 09:03:38 »
Aj fan,då ligger man pyrt till...jag fyllde upp mitt system med glykol från statiol ( etylenglykol ) , jag ville ha propylen glykol men det hade dom inte och ivrig var man ju att få ingång solfångarna iomed att det var i princip höstens sista soldagar....kollade snabbt med en kompis och enligt honom var bara skillnaden att etylen glykolen var miljövänlig....Jag har vart efter jag luftat och dragit om ett rör fyllt på med propylen glykol,är jag riktigt ute och cyklar som blandat dessa 2? huvuddunk

Kemiskt är det helt olika produkter, hur dom sedan reagerar sinsemellan borde nog någon med kemikunskaper kunna svara på.
Enklast är att du byter ut värmeöverföringsmediet ::)

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #8 skrivet: 05 november 2009, 09:43:21 »
Röd glykol är generellt sett propylenglykol. Kemetyl säljer den som såkallad "långtidsverkande glykol".

Ett alternativ är etanol, som inte heller är särskilt giftigt (återfinns i bland annat drycker som absolut vodka med ca 40% inblandning ;) ).

Nej. Röd eller orange longlifeglykol enligt VW:s och Fords specifikationer är baserad på etylenglykol, vilket framgår tydligt om man läser det finstilta på flaskorna. Och det gäller oavsett vem som tillverkar och säljer den.

Däremot förekommer "icke-longlife" kylarvätska, grön eller blå till färgen, både baserad på etylen- och propylenglykol.
Faktum är att så länge kylarvätskan inte tillverkas enligt någon viss biltillverkares specifikation så får tillverkaren välja färgämne helt själv och det finns ingen standard alls även om de flesta har fastnat för en grön eller blå färg på senare år. På 80-talet sålde Shell vanlig etylenglykolbaserad kylarvätska som var knallgul, och Fiats originalkylarvätska var helt ofärgad för länge sedan.

Som sagt - och det tål att upprepas: Man måste läsa det finstilta på flaskorna för att få reda på om det är etylen- eller propylenglykol man köper! Det är farligt att gissa baserat på färgen på flaskan eller något sådant.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #9 skrivet: 05 november 2009, 10:05:00 »
Etanol är inte att rekommendera, frysskydd till -15 ger en sådan koncentration att man närmar sig gränsen för explosionsklassning. frysskydd -15 får man ha om drifttemperaturen inte förväntas överstiga 25 grader. Därför fungerar det bra i köldbärare.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #10 skrivet: 05 november 2009, 10:14:20 »
Ibland blir man otroligt trött på sig själv att man ska vara så ivrig men det är väl bara att tappa systemet på vätska nån dag och och återfylla med propylen glykol men det känns rätt trist när man äntligen fått ur all luft ur systemet vilket tog ett tag då LV pumpen och solfångarna är på samma krets...Skit oxå,jag är så less på att hålla på med det där just nu då jag i princip har bott i pannrummet sista månaden...men tack för bra svar

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #11 skrivet: 05 november 2009, 10:21:07 »
Du behöver inte tappa ur systemet för att du råkat blanda, men man kan inte kolla fryspunkten med en glykolprovare. men man kan tappa ur 3 cl. på ett fat och ställa i frysen. Flyter det vid -15 har du frysskydd så det räcker.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #12 skrivet: 05 november 2009, 12:12:06 »
Det är inte lämpligt att blanda, det blir en brun sörja av alltihop. Det har jag provat.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Glykol i luft/vattenpump (lämpligaste typ)?
« Svar #13 skrivet: 05 november 2009, 14:09:25 »
Det är inte lämpligt att blanda, det blir en brun sörja av alltihop. Det har jag provat.

Det är om man blandar longlifeglykol med icke-longlife som det blir en brun sörja (och, åtminstone om man gör det misstaget i en bil, stora eländen med igensatta värmepaket och sånt).

Att blanda propylen- och etylenglykol går bra under förutsättning att tillsatserna är av ungefär samma slag (vanligtvis går det alltså bra om båda glykoltyperna är icke-longlife). Men, som sagt, då får man ju finna sig i att det inte går att bestämma fryspunkten med en glykolprovare och att blandningen fortfarande är giftig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!