Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kLyKa karlstad
« skrivet: 24 oktober 2011, 18:30:00 »

Det stod i manualen att pressostat låg kunde bero på luft i systemet, mitt nivåkärl är inte monterat i högsta punkt men strax under, det är dock monterat så det går rakt upp i kärlet, för att få ur luft...ska man öppna ventilen ovanpå kärlet eller ska det va tätt där?
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 24 oktober 2011, 18:15:18 »

Skulle jag ha FTX system med vattenburen eftervärme skulle jag glykolfylla, för frysvakt är inte att lita på, att ganska dyrt reglersystem.

Skulle hellre sänka vent när inte agg orkar.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 oktober 2011, 12:09:55 »

Skrivet av: kLyKa karlstad
« skrivet: 24 oktober 2011, 11:57:26 »

Nya filter beställda, isolering påbörjas ikväll så ska vi se ;)

Va hem på lunch nu och vp larmar för pressostat låg?!?!? ...
Va har jag nu gjort för fel :(
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 oktober 2011, 11:20:29 »

Alltså
Dra från den kopplingspunkten en slinga upp på kallvinden i avsikt att mata ett vattenburet förvärmebatteri.

Om den inte snurrar av någon anledning (behov av förvärmning inte föreligger för stunden) men ute-tempen är säg -5, då fryser den slingan.

När väl kLyKa karlstad är klar med sitt aggregat kommer säkert inte förvärmning behövas. Om det behövs får det bli en växlare i mellan och den yttre slingan har då glykol typ.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 oktober 2011, 07:04:15 »

 Sc:,h

Skall du inte värma huset med golvvärmen?
Varmt vatten fryser inte...
Skrivet av: kLyKa karlstad
« skrivet: 23 oktober 2011, 23:12:25 »

fan...kom på att jag inte har något frysskydd i min golvvärme, den slingan lär frysa när det blir kallt ute  huvuddunk
Skrivet av: kLyKa karlstad
« skrivet: 23 oktober 2011, 22:56:48 »

Jag har ju en gv-fördelare på bottenvåningen med 9 slingor sen går det ju vidare rakt upp från den till övervåningens gv-fördelare (som inte är inkopplad än) kan jag från den fördelaren dra en slinga upp till vinden och koppla in den på en vattenburet värmebatteri för att kunna förvärma inluften i ftx?

Om detta skulle funka måste jag väl styra den slingan från ftx (styrning från ftx finns)...vad heter en sån grej?  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 oktober 2011, 20:58:35 »

Nivåkärlet på KB-ledningen skall vara placerat så att eventuellt kvarvarande luft skall "åka upp" dit med tiden.
Du ser alltså på nivån i nivåkärlet om du haft luft kvar i systemet.

Huruvida återladdning behövs eller ej ser du efter en eller ett par säsongers drift.
Kommer du upp på plusgrader under sommarn kommer du nog inte att behöva återladda.
Skrivet av: kLyKa karlstad
« skrivet: 23 oktober 2011, 20:30:33 »

Ja jag har strypt in mina gv-slingor efter en projekterad ritning från gv-leverantörern (thermotech) men jag har däremot ingen innegivare, det ska jag skaffa imorgon   Thumbsup

Jag körde igång min pump idag äntligen, elpatronen programmerade jag bort (den jädra gynnaren har fått sitt  :P) först fick det stå och cirkulera i 2 dygn med en dränkbar pump i ett sopkärl där jag blandade brinen. Hur ser/hör jag att jag fått ur all luft?

Och åter till min fråga, MÅSTE jag  "återladda" backen? eller är det bara en bra grej?
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 23 oktober 2011, 12:05:13 »

Vi har justerat in kurvan utan rumstermostater, vi har bra och jämn värme, och låg kurva, 5-3, men har rad på övre plan, vi har Frånluftvärmepump, och skönt och kunna bränna nånting när det blir kallt ute, men som du säger så får man ganska många kWh för de pelletskaminen och bygganmälan och sotaren kostade, 30 löök, men skönt ändå.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 oktober 2011, 11:53:40 »

Man skall inte elda med ved eller pellets om man har värmepump. (det lönar sig inte)  ;)
Gör man det ändå så måste man ha termostater.

I ett modernt hus med öppen planlösning är risken stor att två olika rums termostater i praktiken styr värmen i samma rum, t.ex. om kök och vardagsrum ligger i direkt anslutning till varandra, och att hitta exakt rätt läge, så att båda golvvärmeslingorna värmer hela tiden är mer eller mindre omöjligt.
Ofta innebär detta att bara ett av golven i praktiken reglerar temperaturen, och den andra går hela tiden.
Har man golvvärme är det ju naturligtvis att föredra att alla golv hela tiden värmer - och det får man om man kör utan termostater, men med en centralt placerad rumsgivare.

Visst fungerar det med termostater också, men det blir ofta både sämre komfort, och högre uppvärmningskostnader (eftersom de som kör med termostater som regel har onödigt hög kurvlutning).
Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 23 oktober 2011, 11:33:55 »

Förstår inte? Klart alla golv blir varma, eller är väl bara på dåligt isolerade hus som golven blir varma, vi har ställt in kurvan och sen aktiverat rumsgivarna, och de stänger när man eldar i pelletskaminen och pumpen stänger ned, och kör endast mot rad på övre plan, samt att de stänger på våren när solen kommer och värmer, MEN, nackdel vinter, när pellets kaminen kommer att gå sin termostat, när det blir kallt ute, då kommer slingorna bli iskalla på nedre plan, förutom på toan där den är ställd på Max.

Om jag ska elda i pelletskaminen, och om jag öppnar alla termostaterna för fullt, då kommer ju aldrig Niben förstå att det är varmt inne och köra på sin kurva, och aktiverar jag inomhusgivaren så stänger den ned all värme, även på rad på övre plan..

Eller hur skulle ni göra? Tycker det funkar ok nu, men 1 timmes eldning på kvällen stänger alla termostater på nedre plan, och tar 10-12-15 timmar innan den öppnar igen, och då är plattan ca 22gr och kurvan säger 24-25gr.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 oktober 2011, 08:34:00 »

Att skippa rumstermostaterna i ett golvvärmesystem är helt rätt beslut, rumstermostater + golvvärme + värmepump = problem.
I regel uppstår problemet med att vissa golv aldrig blir varma, och det upplevs som att golvvärmen inte fungerar som man vill, det är mer eller mindre omöjligt att justera in rumstermostaterna så exakt alla alla golv blir jämnvarma.

Om du inte redan har det bör du dock skaffa en centralt placerad rumsgivare.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 oktober 2011, 01:13:47 »

Visst, på sommaren kan du låta ditt FTX "återladda" genom frikyla. Men i övrigt så är det så att verkningsgraden i ett normalt FTX system är högt och därmed finns det inte så mycket mer att hämta där.

Se till att grejerna är isolerade. Om du lägger kyla eller för/eftervärme via VP må vara hänt. Värmen till detta tillför du precis som en radiator eller golvvärme så att säga. Från värmepumpen.

ATt inte ha rumstermostater är lite anus absolut :)
Men golvvärme är ganska trögt. Du kan strypa in dina olika rum, gissar jag, så att du får den grundtemp du vill. Därutöver kan du ha en central rumsgivare i framtiden, när du fått ordning på allt.



Skrivet av: kLyKa karlstad
« skrivet: 22 oktober 2011, 23:20:53 »

Sen till en annan fråga...jag valde av någon anledning att inte montera rumstermostater i varje rum för golvvärmen, va de bra eller anus?  Sc:,h


Skrivet av: kLyKa karlstad
« skrivet: 22 oktober 2011, 15:44:37 »

Hej!

Ny här på forumet, men tänkte kolla om någon kunnig kan besvara mina frågor.

Anläggningen ser ut som följer:

Hus: 170m2, 1 och 1/2 plan med öppen planlösning byggt 2008.
       Isolering Grund: 300mm, Tak: 400/500mm, Väggisolering: 310mm

Uppvärmning: IVT Greenline HT7 med 11 st kompaktkollektorer (27% brineblandning), endast utegivare.
                    Golvvärme i båda planen.
                    Heru 130S FTX aggregat med roterande värmexäxlare.

Jag har förberett men ännu inte kopplat in ett kylbatteri på tilluften som ska kylas genom att cirkulationspump kör upp brinevätskan när Heru inte kan kyla så mycket jag vill på sommaren (elektroniskt styrt av Heru).

Jag har även märkt efter förra vintern att behov finns att förvärma inluften (då Heru stänger av sig när inluften blir för kall), planer på ett vattenburet värmebatteri uppkom.

Nu till mina frågor...

Det pratas om återladdning av kompaktkollektorerna, hur får jag till det? eller behövs det inte?
Om jag använder kylbatteriet på sommaren, återladdar det kanske nog mycket?
Eller behövs det någon form att frånluftåtervinning till VP?
Värmevatten till värmebatteri, vart tar jag det ifrån?


Vet tyvärr inte hur jordvärmen fungerar än, då jag kopplat in det idag först, p.g.a olyckliga omständigheter. Har i 2 år kört med elpatronen :O = dyyyyrt  huvuddunk
FTX systemet är inte riktigt färdigisolerat på vinden och har inte kalibrerats än.

M.v.h Jimmy



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 382
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!