0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inga konstiga styrningar med uppkoppling mot SMHI behövs heller.
Skiktad tank kallaste delen i botten av acctank bestäms av radretur och varmvattenuttag. Vanligt 20 grader.Arbetsområde för VP blir då 20-45 grader + elspets i acctank för VV med slingberedare. Tankens volym ger hysteresen i VP körningen, och det blir lätt 20 grader eller mer. Det är det jag menar med "semiflytande" kondensering.
Jag tror det är på det viset att Carl N med flera inte vet att "flytande kondensering"inte är något annat än ett s.k. "buzzword" som skall få oss att köpa nytt. Det endaman gör är att ändra sluttemp som VP arbetar mot, enligt den så populära"gissaframledningstemperaturgivetutetemperaturleken". Kompressorn går ju förfullt i alla fall, förutom i vissa dyrare pumpar där kompressorn har variabel effekt.Att man genom att köra enbart på utetemp och kräva öppna termostater använderhela huset som ett värmelager pratar man förstås tyst om. Om inte huset gapar ochtar emot när VP vill bli av med energi så storknar VP fort av värmeslag, detta talarman också tyst om...Även om vi tänker oss en luft/vattenvärmepump med variabel effekt på kompressornså finns det stora möjligheter att begära högre effekt och mer energi på dagarna närdet är varmt om vi bara har en tank att stoppa undan energin i.@ Carl N: Om man gjort sin läxa med teorin så blir det väldigt bra överensstämmelsemed praktiken. Om man inte har någon överkapacitet någon gång så finns förståsinget att lagra och då behöver man ingen tank. Med en L/VVP som i genomsnitt överdygnet precis levererar den energi som huset behöver så är det ju uppenbart att detvanligvis uppstår en brist på natten och ett överskott på dagen om det inte finns någonlagringskapacitet. D.v.s. man måste sätta till tillskott på natten (ofta i form av el) ochman kan inte tillgodogöra sig de bättre driftbetingelserarna på dagen.
Det är ju rätt många av oss som kör flytande kondensering och i mitt fall har jag bytt ca 2,5 kbm olja/år mot ca 5000-6000 kWh el. Jag har dessutom jämn och fin innetemp.Jag förstår ärligt inte skepticismen mot flytande kondesering.
Roland;Förutsättningen för att det skall fungera är ju att rumsstyrningen INTE sitter i VP utan över tanken.Framledningstemperaturen bestäms av shunten över tanken. Inte av VPVP försöker bara köra till den skiktade tanken uppnår rätt temp där givaren sitter.
@ Carl N och purjo_: Även om ni inte lyssnar på vad jag säger så läs i alla fallRolands kommentar om flytande kondensering. Det är inget annat än en styrningsom kan ändra önskad stopptemperatur på VP. Inuti pumpen är det samma "skrot"."Flytande kondensering" är ett så flummigt begrepp så det måste vara marknadsföraresom har hittat på det Thumbsup
@ Roland: det är väl bara VP med variabel effekt på kompressorn som vi kan be om enviss fast temperatur på VB? Alla andra VP (oavsett fast eller "flummig" kondensering)lämnar väl en stadigt stigande temperatur i varje körning upp till en viss stopptemperatur.Se'n kan förstås temperaturen stagnera (och till och med sjunka) när förbrukaren kräverhögre effekt än VP kan lämna?
@ purjo_: Växelventilen har inget som helst att göra med flytande kondensering.Växelventilens uppgift är att styra om VB-flödet att arbeta mot en mindre volym,men med en högre sluttemperatur.
Själva värmepumpen vet inget om detta alls Den fortsätter att jobba upp temperaturen precis som vanligt.
Den största frågan är hur mycket längre grejjorna håller?
Flikar in med en detalj här:Har läst i pressen att elbolagen siktar på nya modeller med timavläsningar resp dygnstariffer, där då så klart dagsförbrukningen kostar mycket mer än kvälls och nattförbrukning, vilket naturligtvis kolliderar med idén att ladda under dygnets varma timmar.Kan vara bra att hålla ett öga på vad som kan komma i energisvägen innan man ev funderar på laddrift under dagen.