Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimensionerad värmepump för timdebitering elpris  (läst 2430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janolofs

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Står inför att skaffa en luft/vatten värmepump för att ersätta/minska pellets användningen.
Då jag har relativt stora ackumulatortankar så har jag funderat på att överdimensionera valet av VP.
Elpriset kommer ju snart att prissättas per timme så genom att kunna ladda tankarna mer under dygnets "billigaste timmar" så kanske det kan löna sig.
Har någon erfarenhet av detta resonemang..
Gammalt 2-vån hus i Dalarna, sol + pellets + acktankar 1200 liter, golvvärme nedervåning, raditorer övre..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Cop sjunker en del med ökad temp i tankarna så ska det löna sig måste elen skilja en del och antar att elen är billig på natten när det är kallare uta så din luft/vatten får lite sämre cop av det också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
22-06 är ju 8 timmars laddning. Det är ju sällan som det gÃ¥r sÃ¥ mycket varmvatten mitt i natten sÃ¥ huset fÃ¥r all värme sÃ¥ jag skulle inte överdimensionera VP. Tänk ocksÃ¥ pÃ¥ dom dagarna det är runt 7  °C ute. DÃ¥ är det troligtvis billigast att köra VP hela dygnet men pelletsen är underbart trevlig dÃ¥ det börjar krypa ner till -10  °C  tummenupp   
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Ämnet har varit uppe förr. Det är oförmånligt att lagra värmepumpvärme i och med att COP sjunker med ökande temperatur. Det gör att det inte gärna inte blir mer värme som kan lagras än som motvarar ca 15 graders temperaturhöjning på vattnet. Det motsvara ca 17 kWh lagrad värme per ton vatten. Det vill till rätt rejäla acktankar om det ska vara någon mening med det. Nu fanns det redan acktankar men frågan är ändå om det lönar sig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det man kan göra är att spärra ev elpatron de dyra timmarna.
Jag gissar att det är dagtid då man ändå är på jobbet så då spelar det kanske mindre roll om man inte har varmt varmvatten.
Innetemp hinner säkert inte sjunka så jättemycket heller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Jag är inne på nåt liknande resonemang, men istället för att ackumulera ifrån vp så se till att vp kör direkt mot värmesystemet de timmar detta är förmånligt och sedan ladda ur/spetsa med pelletsvärme ifrån ack de timmar det är bäst. Ev skulle man också kunna köra vp mot ack (låg temp) om acken börjar tömmas för att åtminstone förvärma vv.
Varmvatten hanteras nog bäst med en el-vvb i serie med ack, då finns det vv även om acken skulle laddas ur.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!