Författare Ämne: Jag vill ha 30 gr varmt !  (läst 5075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Jag vill ha 30 gr varmt !
« skrivet: 24 juli 2009, 19:35:15 »
HallÃ¥!  
Som nybliven värmepumpspappa så funderar man (jag) på inst.
Kurvor. Radiatorer m.m m.m
Vill gärna kolla att alla radiatorer funkar skapligt.
Hur göra? Jag sätter rumbör på 30gr och efter ett tag går
pumpen igång. Men efter ca 7-8 minuter så stannar den ju!
Jag hinner aldrig få ut nån temp på rad. Säg att jag vill ha 30 gr varmt.
Är det möjligt?
« Senast ändrad: 24 juli 2009, 20:58:03 av Rickard »
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2009, 20:57:05 »
Vad har du radiatortermostaterna inställt på?

Om de stryper så stannar pumpen kvickt.

Vad använder du för dator, operativ, webläsare, när dina inlägg blir intabbade till mitten på sidan, och med mellanslag mellan varje ny rad?
Eller gör du det medvetet?
« Senast ändrad: 24 juli 2009, 20:59:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2009, 21:03:24 »
Nä jag har alla Rad öppna för fullt. Ang skrivning så var det väl jag som förökte snajda till det,men det vart nog inge vidare!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2009, 21:06:18 »
Du får självklart skriva som du vill, jag ville bara veta om det var någon bugg i forumet som gjorde att det blev sådär.

Om värmepumpen inte går längre tider än du beskriver har du antingen:

För stor värmepump
För lite radiatoryta
För liten vattenvolym i ditt system

Eller en kombination av de tre.

Kan du beskriva ditt system lite närmare.

En IVT värmepump arbetar genom att starta och stoppa "runt" ett börvärde, om du har ett börvärde på returledningen på 40 grader så startar värmepumpen vid ca 36.5 grader, och kör på tills tempen ligger på 43.5 grader då den stoppar.
Har du för klent radiatorsystem så stiger tempen snabbt, och kompressorn stannar p.g.a. att önskad returledningstemp har uppnåtts.

Kanske behöver du öka flödet på cirkpumpen, med ett lågt flöde så kan du få större temperaturväxlingar i ditt system än om du kör lite högre flöde.
« Senast ändrad: 24 juli 2009, 21:10:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2009, 21:30:03 »
Jag har thermia 6kw 470 kollektor 1 slinga endast 6 rad. 2st purmo c 22 600*2000 o 600*1400 + blandat.utbyggnad där jag dragit
2st rad med 12mm c:a 6 m /Golvärme toa 4m2.Kan det vara 12mm ledningarna som spökar? Har förmodligen luft i kb, för om jag lägger örat mot kärlet så låter det ungefär som det låter i magen när man käkat sursrömming (efter v.p körning)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2009, 21:35:14 »
12 mm rör är för klent, det räcker egentligen bara till en enda radiator, förmodligen där du har problemet, vem har dimensionerat ditt system?

(Jag trodde du hade en IVT, så glöm mitt inlägg om hur styrningen fungerar.)

Du borde kunna öka temperaturgränserna för när värmepumpen skall starta /stoppa, men jag är inte helt uppdaterad på Thermias styrning för att kunna guida dig här och nu.

För tillfället kanske du kan kolla om cirkpumpen står på max eller ej, om den inte gör det, ställ den på max, det lär du behöva så länge du kör med 12 mm rör.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2009, 21:52:24 »
Tyvärr är det jag själv som gjorde det. det var innan jag upptäckte detta eminenta forum,men det går ju att åtgärda.

Då jag fick pumpen inkopplad i början på juni då det var relativt kallt så körde jag rumbör på 22gr och det funkade bra,jag var däremotinte å klämde på elementen. jag hade eldat då jag provocerade pumpen så jag hade en innetemp på 24gr. jag undrar var givaren sitter. det kanske helt enkelt var tillräckligt varmt vid pumpen (den står inomhus). Alltså ingen människa vill ju ha 30 gr
varmt inomhus men jag ville kolla radiatorerna. Om jag skall ha mer radyta så kan jag sätta dit 1 rad i vardagsrummet för där är det inget.Har ändå klarat mig skapligt på c.a 45gr framledning (elpanna)
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2009, 22:04:09 »
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv

Rumbör tror jag bara är en "fiktiv" siffra, ett referensvärde, som relaterar till kurvlutning och utetemp, har du inte köpt till en "extra" rumsgivare så finns det ingen givare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #8 skrivet: 24 juli 2009, 22:15:48 »
Ok. Jag kanske stirrar mig blind på siffror och tillskriver värmepumpen alltför stor intelligens! Däremot ska jag skaffa innegivare.

Det blir lite knöligt med innställningar såhär på sommaren,får väl vänta på kallare väder. Men det är absolut ingen brådska!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2009, 09:03:05 »
Det borde inte alls få heta rumbör eftersom det inte har något med faktisk innetemperatur att göra. Rumbör parallellförskjuter bara kurvan(framlednings-temp) upp eller ner, där ett rumbör på 20 motsvarar 0 i parallell förskjutning. Om du sedan kopplar till en innegivare så blir det ännu konstigare, då sätts rumbör till samma värde som den önskade innetemperaturen. Vilket gör att du inte kan parallell förskjuta kurvan längre. Man får helt enkelt den parallell förskjutning som den önskade innetemperaturen ger.

Exempel: Jag kör idag med kurva 30 som är en kompromiss, den kurvan är för kall när det är -30 ute och för varm när det är plusgrader ute. Jag skulle behöva ungefär kurva 34-36 för att få rätt branthet på kurvan. Men då får jag på tok för varmt inne. Skall jag då justerar ner kurvan(parallellförskjuta) så måste jag sätta rumbör till c:a 17-18 grader. Det går säkert utmärkt om man inte har en innegivare. Men kopplar jag in innegivaren så kraschar allt. Jag kan ju inte sätta önskad temp på innegivaren till 17-18 för då kommer den att kompensera för över temp hela tiden. Och sätter jag den till verklig önskad innetemp på 20,5 grader så förstör höjden på min framledningskurva.
Så den vinter som har gått har jag fått skruva upp kurvan när det har varit riktigt kallt, och skruva ner den under våren när det har varit varmare. Vintern som kommer tror jag att skall testa att koppla ur innegivaren helt och istället ställa in rätt höjd och lutning på kurvan. Så får jag utvärdera senare vilket som fungerar bäst.

Detta är en stor miss av Thermia som de dessutom vägrar erkänna.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #10 skrivet: 25 juli 2009, 10:25:02 »
Men kopplar jag in innegivaren så kraschar allt. Jag kan ju inte sätta önskad temp på innegivaren till 17-18 för då kommer den att kompensera för över temp hela tiden. Och sätter jag den till verklig önskad innetemp på 20,5 grader så förstör höjden på min framledningskurva.
Så den vinter som har gått har jag fått skruva upp kurvan när det har varit riktigt kallt, och skruva ner den under våren när det har varit varmare. Vintern som kommer tror jag att skall testa att koppla ur innegivaren helt och istället ställa in rätt höjd och lutning på kurvan. Så får jag utvärdera senare vilket som fungerar bäst.

Detta är en stor miss av Thermia som de dessutom vägrar erkänna.

Thermia/Nibe har inte den bästa regleringen, men byter man orginalrumsgivaren mot funktionen sänkning....så är den helt okey. Niben är dock lite bättre än Thermia, genom att man kan justera parallellförskutning i steg om ett, medan Thermia har i steg om tre. Med tre steg är det svårt att anpassa värmekurvan till effektbehovet, precis som heddan beskriver.

Genom att man då kan ansluta trådlösa rumsgivare, så finns det heller inte någon ursäkt att ansluta den.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0

Det ska bli intessant att se om Nibe har gjort någon förändring i reglerningen på deras nya värmepump, eller om det endast är displayen som har fått en ansiktslyftning.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #11 skrivet: 25 juli 2009, 14:24:21 »
Skulle haft fler brytpunkter på kurvan, då den ej skall vara linjär, brukar ha som riktvärde att 3gr på framledning ger 1gr inomhus ca, och de flesta rad.system bygger på framledningstemp samt utetemp, och nån form av "husinställning" som säger husets k-värde, riktvärdet brukar vara runt 35gr vid 0gr utomhus.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2009, 15:49:34 »
Skulle haft fler brytpunkter på kurvan, då den ej skall vara linjär, brukar ha som riktvärde att 3gr på framledning ger 1gr inomhus ca, och de flesta rad.system bygger på framledningstemp samt utetemp, och nån form av "husinställning" som säger husets k-värde, riktvärdet brukar vara runt 35gr vid 0gr utomhus.

/A.

Värmeförlusterna är linjära, så länge utetemperaturförändringen inte är allt för snabb d.v.s. nollpunkten i väggar, tak och golv är inte i paritet med skillnaden mellan ute/innetemp.

3° högre framledning ger ~2° högre rumstemp. Med 35° framledning vid ±0°, räcker det med ~1,2° för att höja rumstemp 1°.

Det är inte enbart husets u-värde som påverkar värmekurvan. Det är även varmvattenladdningar och läckage/ventilationsförluster. Läckage/ventilationsförlusterna är linjär med deltaT ute/inne, oberoende på snabbhet i temperaturförändringar.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #13 skrivet: 25 juli 2009, 20:15:55 »
<Lexus>Du skriver att Niben är något bättre för att den går att ställa i steg om 1 istället för 3. Men visst är Nibes parallell förskjutning av kurvan också helt oberoende av vad du ställer in innegivarens önskad rumstemperatur på?

Det stora problemet med Thermias styrning är att rumbör inte har något alls med önskad rumstemperatur att göra. Och att rumbör sedan likställs med önskad innetemperetur om du har en innegivare, gör att du då förlorar en dimension att justera kurvan på. Du har då bara i praktiken kurva inställningen att skruva på. Att parallell förskjuta kurvan går ju inte längre när du har innegivare.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #14 skrivet: 25 juli 2009, 20:53:13 »
Har man rumsgivare och Thermia så väljer man även hur mycket rumsgivaren ska påverka, om jag inte mins fel från 0 till 4 eller 5. Jag orkar inte gå och kolla
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser