Författare Ämne: Jag vill ha 30 gr varmt !  (läst 5071 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #15 skrivet: 25 juli 2009, 21:04:01 »
Här under kommer ett klipp som är från mars -07 och gäller rumsgivarens påverkan på kurvan, om nån är intresserad så finns det mera "diskussioner"om just Thermias reglersystem från 2007.

Mars 2007
Jag har nu kollat lite men i dag ids jag inte skruva bort rumsgivaren så jag berättar hur rumsgivaren hanterar avvikelser i temperaturer det kan ju intressera åtminstone nån Thermia ägare.
Mina testvärden, verklig rumstemp 21,5 grader, yttertemp +11 önskad temperatur 24 grader.
med 0 i rumspåverkan blir börvärdet 27
       1                                        28
       2                                        30
       3                                        32
       4                                        35
Det betyder så vitt jag förstår att ökningen inte är linjär så gradminut räkningen axelerear både vid över och underskott av värme och ger därmed ännu bättre argument för rumsgivare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #16 skrivet: 25 juli 2009, 21:59:02 »
Ja, innegivaren justerar den beräknade FL-tempen med en faktor på mellan 0-4 men det försvarar ändå inte att man inte kan parallell förskjuta kurvan när innegivaren är inkopplad.
Har man en bra innetempen under hela året med ett rumbör som motsvarar önskad innetemp så fungerar innegivaren säkert utmärkt. Måste man ha ett annat rumbör inställt än den önskade innetempen så blir det sämre med innegivaren inkopplad...

Det känns som att den som har programmerat innegivar-funktionen i Thermias styrning inte riktigt har haft koll på vad rumbör inställningen har för funktion.

Som jag sa tidigare så är kurva 36 den jag behöver för att få rätt lutning på kurvan. För att få rätt höjd så måste rumbör då vara 18. Med innegivaren inkopplad och inställd på 20,5 som är min önskade innetemp så blir kurvan alldeles för hög över hela spannet. Så då måste jag skruva ner kurvan till 30 som är en kompromiss, vilket då ger en för flack kurva (varmt inne när det är varmt ute och vice versa). Visserligen kompenserar innegivaren lite av detta fel, men är det -30 ute så är det bara 19 inne. För att vid -30 så har kurva 30 6 grader för låg FL-temp, för att innegivaren skall kompensera detta fullt ut så behöver innetempen sjunka till 19 grader(justerings faktor på 4 på innegivaren). Innegivaren kompenserar ju bara när innetemperaturen redan har blivit fel så att säga. Ett grundläggande fel i inställningen av kurvans lutning och höjd kan innegivaren inte rätta till till fullo.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #17 skrivet: 26 juli 2009, 00:00:54 »
Jag fattar inte. Har man inte innetempgivare för att automatiskt parallellförskjuta inställd kurva beroende på temperaturen inomhus? Har funderingar på att bygga ihop en givare till min Nibe men om det inte fungerar känns det onödigt.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #18 skrivet: 26 juli 2009, 08:25:07 »
Nu pratar jag för hur Thermia har gjort bort sig. Jag tror/hoppas Nibe inte har gjort samma tabbe.
Om jag förstått det rätt så har Nibe en ratt på framsidan av pumpen som parallell förskjuter kurvan. Normalläget där är 0 och den kan justeras upp eller ner. Den ratten fungerar förhoppningsvis även om du har kopplat in en innegivare. På Thermia slutar motsvarande inställning att fungera med innegivare.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #19 skrivet: 26 juli 2009, 10:19:20 »
Jag tror/hoppas Nibe inte har gjort samma tabbe.
Om jag förstått det rätt så har Nibe en ratt på framsidan av pumpen som parallell förskjuter kurvan. Normalläget där är 0 och den kan justeras upp eller ner. Den ratten fungerar förhoppningsvis även om du har kopplat in en innegivare.

Ja, det gör den.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #20 skrivet: 26 juli 2009, 10:44:40 »
Nu pratar jag för hur Thermia har gjort bort sig. Jag tror/hoppas Nibe inte har gjort samma tabbe.
Om jag förstått det rätt så har Nibe en ratt på framsidan av pumpen som parallell förskjuter kurvan. Normalläget där är 0 och den kan justeras upp eller ner. Den ratten fungerar förhoppningsvis även om du har kopplat in en innegivare. På Thermia slutar motsvarande inställning att fungera med innegivare.


Om du väljer mitt förslag "Alternativ rumsgivare" är det en fördel att kurvan är lite hög vid varmare utetemp, genom att den inte kompenserar för undertemp. Den ger längre gångtider, och en stillastående kompressor vid övertemp.

Passar även till Nibe 1235, men då utan motstånd.

Nibes manual:
Kontakt för ändring av rumstemperatur
En extern kontaktfunktion kan kopplas till FIGHTER 1235 för ändring av framledningstemperaturen och därmed ändring av rumstemperaturen, exempelvis en rumstermostat (tillbehör) eller ett kopplingsur. Kontakten skall vara potentialfri och kopplas in på plint X1:3 och X1:4 på effektvaktskortet (2).
Då kontakten är sluten ändras förskjutning värmekurva med det antal steg som väljs. Värdet är inställbart mellan -10 och +10. Inställning av värdet på förändringen görs i meny 2.5 ”Kompensering yttre”.


Välj -10 i menyn "Kompensering yttre", eller  meny "Sänkning" för Thermia.

Honeywell har 0,6° hysteres på sin trådbundna rumsgivare 6620. Frico har en billig trådlös givare TFD12 med 0,3° hysteres, som kan vara ett bra alternativ. Clas Ohlsson har en trådbunden för 200 kr, men den kan ge svängningar i rumstemp. Funkar om man endast vill kapa gångtider vid övertemp d.v.s. då måste värmekurvan själv klara alla utetemperaturer.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #21 skrivet: 26 juli 2009, 14:01:43 »
Jo jag vet att den workarounden finns med en alternativ termostat kopplad till rumsänkning. Och den blir kanske aktuell.
Det är ju bara så synd att Thermia inte har tänkt på detta. Och hade de tillåtit en större korrigeringsfaktor för innegivaren än endast fjuttiga 4 så hade innegivaren kunnat rädda situationen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jag vill ha 30 gr varmt !
« Svar #22 skrivet: 26 juli 2009, 14:24:00 »
Jo jag vet att den workarounden finns med en alternativ termostat kopplad till rumsänkning. Och den blir kanske aktuell.
Det är ju bara så synd att Thermia inte har tänkt på detta. Och hade de tillåtit en större korrigeringsfaktor för innegivaren än endast fjuttiga 4 så hade innegivaren kunnat rädda situationen.

Absolut!

Jag har efterfrågat skilda rumsfaktorer vid övertemp och undertemp typ 10 vid övertemp och 2 vid undertemp.

Men ändå gillar jag inte det fiktiva gradminuterunderskott som den skapar vid undertemp, genom att det inte har något att göra med husets energibalans. Det har iofs inte varmvattenladdningarna heller, genom att räknaren stannar upp. Men det kan iofs vara en fördel, då huset står tomt och egenvärmen inte bidrar med energi.

Men som du säger, är det så tragiskt att det inte ens gå att justera in värmekurvan på Thermian.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!