Författare Ämne: Alternativ rumsgivare till Thermia.  (läst 18454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Alternativ rumsgivare till Thermia.
« skrivet: 15 juli 2007, 18:55:20 »
Honeywell trådlösa CM67RF eller trådbunden T6620.
www.elpalko.se

Ansluts till plint 307/308 tillsammans med 10 kΩ motstÃ¥nd.

(Funkar säkert till Nibe också....tillsammans med vridpottar/motstånd)

« Senast ändrad: 06 augusti 2007, 16:20:24 av Lexus »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2007, 20:31:24 »
Att använda en termostat med växelfunktion är ingen bra lösning för att ersätta orginalrumsgivaren dom har helt olika funktioner.
Och kopplar man in ett tio kohms motstånd i serie med termostaten får man funktionen rumssänkning, om man kopplar in det hela på plint 307 och 308.
Utesluter man motståndet stoppas driften av VP, tillsatsvärme o cirkpump så länge kontakten i termostaten är sluten.
Det är som ni säkert förstår en helt annan funktion än en rumsgivares.
Detta gäller för nyare Thermia hur det fungerar med andra fabrikat vet jag inte
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2007, 21:25:51 »
Eftersom inte orginalgivaren är bra, så gav jag ett exempel på alternativ.

Thermia/Nibe samlar vid undertemp ett fiktivt gradminuterunderskott som inte har med husets värmebalans att göra.
T.ex. en TS-integral som är ställd på 1000, och VP-integral som vänder på 950 kan ha hälften fiktiva minuter.

Med övergång från vinter till sommar, och rumkompensation fortfarande på 3, så startar ofta pumpen trots övertemp. Även med högsta rumskompensation startar vissa pumpar trots övertemp.

Med Honeywells alternativ kan "sänkning" sättas högt som förhindrar start vid övertemp.
Den skapar heller inte ett fiktivt underskott, eller rättare sagt....den gör inget vid undertemp.

Framförallt kan den trådlösa vara ett alternativ, för de som inte har rumsgivare på grund av kabeldragning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2007, 21:59:16 »
Eftersom det här låter som en repris på några av dina gamla inlägg tänker jag inte ge nån mer kommentar än:
Jag och många av oss som har en Thermia ( jag skriver thermia endast pga att det är thermia jag kan lite om) och under längre eller kortare tid använnt det system, som du sågar, inte upplevt dom problem som du beskriver utan snarare det motsatta.
Man döljer lätt en svagströmskabel typ EKKX under lister socklar och foder, så det är inget större motiv för att skaffa trådlöst.
Och sist men inte minst om man upplever att någon av inställningarna på värmepumpen inte fungerar bra så kan man mycket enkelt ändra den, gradminuter för tillskottsvärme kan man ställa mellan 50 och 990 (nyare modeller).
Men för oss som inte upplever några bekymmer med över och undertemp ger ett högt ställt värde en mer ekonomisk drift.
Men har man extrema driftsfall kan man kanske lösa dem med en "vanlig" termostat som Honywell CM67RF ju är men den kan ALDRIG ersätta rumstermostaten och dess funktioner.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2007, 17:32:22 »
Med kurva 38 och +10° ute samt 1° övertemp inomhus, klarar Thermias rumsgivare av att peta ner börvärdet till 27. Det medför att kompressorn startar och ger ytterligare värme till ett redan övertempererat hus.

Mitt alternativ petar ner börvärde till 21°, som det cirkulerande radiatorvattnet har betydligt svårare att hamna inunder. (förutsatt att hysteres är justerad)

Det medför att kompressorn också får jobba med framledningstemp under börvärdet, vilket är ganska sällsynt med orginalgivaren och integral på max 99.

Mitt alternativ ger längre gångtider, samt en vilande kompressor vid övertemp.
 

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2007, 22:53:39 »
MÃ¥ste (tyvärr?  ;D ) hÃ¥lla med Lexus lite här.  Vid övertemp borde inte pumpen starta överhuvudtaget och pumpen VET ju med inomhusgivare om att det är övertemp och att det varit sÃ¥ konstant i ett par mÃ¥nader.  DÃ¥ skall inte pumpen starta bara för att den har räknat ut att utomhustemperaturen "kräver" ett visst börvärde och sätta igÃ¥ng pumpen när den räknat ned tillräckligt mycket gradminuter.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2007, 16:29:51 »
Och sist men inte minst om man upplever att någon av inställningarna på värmepumpen inte fungerar bra så kan man mycket enkelt ändra den,

Ja, jag upplever att någonting inte fungerar bra. Det är att kompressorn startar när det är övertemp. Hur ändrar jag den inställningen?

Citera
Men har man extrema driftsfall kan man kanske lösa dem med en "vanlig" termostat som Honywell CM67RF

Så "vanlig" är väl inte CM67RF, då den har pi-reglering....även om man inte ska använda den funktionen tillsammans med Thermia.

Citera
den kan ALDRIG ersätta rumstermostaten och dess funktioner

Varför skulle man inte kunna ersätta orginalgivaren med CM67RF?
Vilka funktioner i orginalgivaren är det du då skulle sakna?
Fiktivt underskott?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2007, 19:02:26 »
Bara som exempel.
Det sista först Tex. larmfunktionen
Det andra        Det finns mÃ¥nga termostater med div. styrprogram men bara en som är disignad till thermia diplomat och i min enfald tror jag att dom är bäst pÃ¥ att komponera detaljer till sina maskiner.
Och den första,För att kunna hjälpa dig måste jag veta allt om ditt system och dina inställningar och ditt hus, det räcker inte med att veta ett delproblem då det bara är en del av ett större "förlopp". Och jag tänker inte sitta här och räkna upp mina frågeställningar när jag ändå är ganska säker på att jag bara får fiktiva svar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2007, 15:19:49 »
Här är en Optimum som har utegivaren på solväggen. Den har rumbör 21°, kurva 36, rum 21, d.v.s. om rumstempen ligger på börvärdet så är börvärdet VB-f 39° vid ±0°C.

Loggkurvorna är från Thermians egna givare (om än endast helgrader), och visar en värmestart kl. 20:30 trots 3° övertemp.

Hur ska jag göra för att kunna flytta utegivaren till norrvägg. Detta är viktigt, då huset är vindkänslig. Med sol, vind och minusgrader fungerar det inte bra med utegivaren på solvägg.

Hoppas att du inte tycker mitt problem är fiktivt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2007, 22:12:29 »
Om du inte kan lösa problemen med "vanliga"justeringar.
Jag tycker att du ska KOMPLETTERA (ej ersätta) original tempgivaren med tex. Honeywell trådlösa CM67RF eller trådbunden T6620 ställd så att den hjälper till vid övertemp.Hur tror jag inte jag behöver säga.
Men har man rumsgivaren ställd på max påverkan dvs.4 betyder det ju inte att den sänker framledningstempen med 4 grader utan den sänker framledningstemperaturen med 4 x avvikelsen så ju större avvikelsen är ju snabbare betas gradminuterna av.
När min pump nÃ¥gon enstaka gÃ¥ng startar trots att övertemp av en eller annan anledning rÃ¥der blir gÃ¥ngtiden sÃ¥ kort att det inte hinner pÃ¥verka värmen märkbart  (jag mäter innetemp med digitala mätare)
Utan att veta vilket hus du har kan jag tyvärr inte komma med nått råd om hur du ska dra dina ledningar.
Och tyvärr kan jag inte se vad dom olika kurvorna representerar bara att dom har olika färger
Och jag sa ju att du inte hade helt fel
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2007, 22:58:57 »
Och tyvärr kan jag inte se vad dom olika kurvorna representerar bara att dom har olika färger
Men det finns ju färgtabell längst ned i diagrammet?

Men alltsÃ¥... jag förstÃ¥r inte varför pumpen överhuvudtaget skall starta vid övertemp?  Har man innegivare tycker jag att pumpen borde ha ett extra villkor i styrningen att den inte startar om det rÃ¥der övertemp, oavsett vad gradminutrarna säger...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2007, 02:05:01 »
Jag tycker att du ska KOMPLETTERA (ej ersätta) original tempgivaren med tex. Honeywell trådlösa CM67RF eller trådbunden T6620


Då är vi överens!

Ersätta eller komplettering, får villaägaren bestämma.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2007, 15:12:13 »
Men alltsÃ¥... jag förstÃ¥r inte varför pumpen överhuvudtaget skall starta vid övertemp?  Har man innegivare tycker jag att pumpen borde ha ett extra villkor i styrningen att den inte startar om det rÃ¥der övertemp, oavsett vad gradminutrarna säger...

Nej, jag förstår det inte heller....och inte förstår jag varför alla Nibe/Thermia-ägare som försöker dölja eller förringa problemet. Du är den första av 10-20 st. gradminutare som jag diskuterat problemet med här och på andra forum, som direkt har gett en åsikt som motsvarar min.

Flertalet av dessa har påstått att en gradminutpump som producerar värme när det inte behövs, har fel inställningar. Utan att ha pratat med någon på Nibe, Thermia eller Jeff Electroninc....så kan jag påstå att ingen som har jobbat eller jobbar på någon av dessa företag kan med inställningar i Nibe/Thermia undvika start vid övertemp.

Att jag inte är populär bland gradminutrarna, är jag fullt medveten om.....när jag talar om hur styrningen fungerar. Min ambition är att komma tillrätta med problemet, och ett forum som det här är ett ypperligt verktyg för det ändamålet. Nu verkar det inte finnas något intresse bland medlemmarna här, varför jag försöker själv hitta lösning på problemet. En av dessa lösningar presenterade jag i trådens första inlägg.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2007, 15:27:40 »
Håller absolut med Lexus, om innetemeraturen är högre än den enligt innegivaren önskade ska inte kompressorn starta! Punkt!
Har inget att göra med jämn innetemperatur eller nåt fel i inställningarna eller nåt annat, det är helt enkelt onödigt.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Alternativ rumsgivare till Thermia.
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2007, 17:35:06 »
Jag ser naturligtvis färgerna men tyvärr kan jag inte se den text som förklarar vad dom symboliserar. Men jag tror att jag kan gissa vad dom olika färgerna har för betydelse och om så är fallet tyder jag bilden som att: övertempen inne sammanfaller i tid med dom två tillfällen när pumpen gör varmvatten (och ej värme) samt att pumpen startar en gång efter det att varmvattnet är klart och övertemp råder MEN trots det faller temperaturen inne så att rätt värde är uppnått vid nästa pumpstart. Om jag jämför med bilkörning så gasar den precis innan backen och släpper på gasen just innan krönet planar ut och får på så vis en "jämnare gång".
Och jag tror att styrningen fungerar bäst om man använder orginalrumsgivaren i kombination med en termostat som sluter motståndet, jag tror att styrdatorn kommer att få problem om man enbart kopplar in motståndet med jämna mellanrum, det kan kanske fungera om rumsgivaren vore ett rent värmeberoende motstånd men nu sitter det en krets i rumsgivaren som styrdatorn "pratar" med.
Ställer man däremot termostaten så att den sluter och kopplar in motståndet vid låt säga en halv grads övertemp så kommer nog pumpen att sluta leverera värme tills tempen är den rätta och den ordinarie givaren åter styr pumpen.
Och Ville Vessla hos mig är det enda viktiga att jag får en jämn och komfortabel temperatur inne OAVSETT om det sker med extra termostater eller justeringar i systemet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser