Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är fel i mina inställningar?  (läst 5392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 70-talsvilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är fel i mina inställningar?
« skrivet: 28 augusti 2011, 10:46:23 »
Bor i villa med Eco Air VP. Huset är rätt nyköpt sÃ¥ det är första sommaren här, likasÃ¥ är det min första värmepump. Huset har källare med gillestuga sÃ¥ jag hade valt att ha värme pÃ¥ i källaren under sommaren och hade ställt "min tillÃ¥ten framl temp" till 23 grader. Av en ren händelse var jag och tittade pÃ¥ pannans logg häromdagen och dÃ¥ hade pumpen startat 77 gÃ¥nger. Det är ju väldigt mÃ¥nga gÃ¥nger mitt i sommaren. Dagen efter hade den gjort 79 starter. Pratade med en kompis med samma pump, han hade ingen värme pÃ¥ alls under sommaren och bara ett fÃ¥tal starter. Jag stängde ocksÃ¥ av sommarkällarvärmen dÃ¥. Har valt husvärme frÃ¥n vid 17 grader, tror knappt det blir sÃ¥ kallt alls nu. Tittade pÃ¥ loggen idag, 86 starter. Jag mÃ¥ste ju ha nÃ¥gon inställning som är fel. Jag har valt elpannans effekt till 0kW. Temp i bÃ¥de övre och nedre del är vald till strax över 40 grader. VP har ett börvärde pÃ¥ 55, har jag förstÃ¥tt rätt sÃ¥ värmer den alltid till 55 vid sommarkörning? Tittade pÃ¥ displayen idag och sÃ¥g att pumpen startade vi 50 och körde till 55. Fastän börvärdet i pannan är ställt till strax över 40 grader har den ett ärvärde runt 50. Börvärdet pÃ¥ framledningen ligger pÃ¥ ca 23, ärvärde ca 48. Cirkulationspumpen verkar gÃ¥ hela tigen, den är i alla fall väldigt varm, är det normalt? Ska den överhuvudtaget gÃ¥r när utetempen är högre än mina valda 17 grader? Borde inte VP vänta med att starta till temp i pannan kommer ner runt de inställda 40 graderna? Vi är ett rätt litet hushÃ¥ll för det mesta och absolut inga storkonsumemter av varmvatten. Tar tacksamt emot tips pÃ¥ vad jag kan prova att ändra pÃ¥. Är inte helt oteknisk men tycker detta var lite knepigt  Sc:,h

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2011, 14:00:11 »
Du har tydligen inte förstått hur pannan fungerar.
Övre pannan värms av elpatronen, som har två börvärden. Det ena är framledningens börvärde + 7º och sätts av systemet, det andra sätts av dig själv i inställningsmenyn och sedan gäller det högsta av dessa två värden, och patronen startar vid börvärdet samt värmer till 3º över börvärdet.

Nedre pannan styrs av framledningens börvärde och värms av pumpen, som startar vid framledningens börvärde och värmer 5º upp, om inget annat är satt i "diff start/stopp". Var fjärde start går pumpen dock till 55º för varmvattnets skull.
Övre pannan värms av det varma vattnet i undre pannan utan hjälp av elpatronen och ligger ofta runt 50º utan att elpatronen har använts.

Vid SOMMARDRIFT går pumpen över till att köra varje start från 50º till 55º, om man inte själv ändrat något i inställningarna som hindrar detta, och vid HUSVÄRME FRÅN stänger shunten och cirkulationspumpen stoppas för att bara motionsköras en kort stund då och då. Både sommardrift och husvärme från är normalt satta till +16º, men här kan man sätta vilket värde man själv vill och det behöver inte vara samma värde.

Har du fortfarande problem, bara fråga och skriv gärna in dina inställningar och aktuella driftvärden.

//erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2011, 14:38:58 »
Jag tycker det låter knepigt att CP går kontinuerligt på sommarläget, är du säker på att du lyckats stänga värmen till huset?
Kolla att shuntventilen är i Auto (ej intryckt)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2011, 15:05:22 »
Om du är osäker på om cirk pumpen går eller ej, kollar du det enkelt, genom att lägga örat till något av rören, som går från pumpen och upp till radiatorerna.
Om pumpen går, så hör du lätt att det brusar i röret.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 70-talsvilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2011, 15:35:51 »
Har nu varit hos kompisen med samma panna. Insåg då att problemet troligen är att varmvattnet cirkulerar i radiatorerna trots att det inte borde det. Körde hem och kollade min shuntventil och nej, den var ju inte stängd. Nästa fråga då; hur ska jag lyckas stänga den. För att prova om det var liv i den satte jag upp "min framledningstemperatur" rejält och då öppnar den mer. När jag sen väljer husvärme från igen borde den ju stänga helt men det gör den inte. Hur vet jag om den står i "auto" som det stod i inlägget innan att jag skulle kolla? Kan jag hjälpa den manuellt att stänga på något vis?

Har nu hjälpt den manuellt genom att vrida den med ratten intryckt. Den var jättetrög att ändra manuellt. Tydligen är det ju shuntventilen som inte fungerar som den ska. Ställer jag den i auto igen vill den ändå inte stänga utan är öppen ca 1/3, står nu manuellt stängd. Kan det hjälpa att motionera den? Kan det finnas en annan inställning som gör att den är öppen? Eller är det bara att ringa fackmannen i morgon?
« Senast ändrad: 28 augusti 2011, 16:20:20 av 70-talsvilla »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2011, 16:22:53 »
Du kan manövrera shuntventilen manuellt, om du trycker in mittpartiet på ratten, kan du vrida medurs för att minska och moturs för att öka värmen.
Du ser i pannans beskrivning under drift & skötsel hur shunten ser ut och manövreras.

Men även om shunten inte har stängt, verkar det märkligt med alla starter. Min pump startar 4-6 ggr och går 1-1,5 tim nu på sommaren. Det verkar ju nästan som om det läcker varmvatten någonstans hela tiden. Hur lång tid går pumpen vid varje start?

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2011, 16:26:24 »
Om någon ska hitta något fel i dina inställningar, måste du skriva in alla dina inställningar plus alla aktuella driftvärden när pumpen är i drift, annars är det inte lätt att komma på något.

erp

PS Bry dig inte så mycket om shunten, kolla bara om cirk pumpen går eller ej. Står den still har du knappast någon cirkulation om rätt shunten står lite öppen.
« Senast ändrad: 28 augusti 2011, 16:31:35 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 70-talsvilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2011, 16:53:52 »
Kände pÃ¥ rören frÃ¥n CP nu, och efter att jag vridit ner shunten manuellt har det börjat svalna av. CP gÃ¥r hela tiden verkar det som, den väser lite. Kompisens CP verkade ocksÃ¥ gÃ¥ hela tiden. Ska den gÃ¥ hela tiden eller ska den stanna när husvärmen är av?  Om shunten inte stänger cirkulerar ju vattnet och dÃ¥ vill väl VP gÃ¥ för att hÃ¥lla sina 55 graders börvärde, eller var det fel tänkt? Tittade pÃ¥ den innan idag när den jobbade mellan 50 upp till 55 grader, tog inte lÃ¥ng tid. Mellan 5-10 min.

Mina inställningar;
Rumsgivare UTAN
Kompr TILLÃ…TEN
Max effekt elpanna 0,0kW
Temp elpanna 42
Elp nedre TILLÃ…TEN
Temp nedre elp 42
Shunt fördröjd 180 min
Framl temp vid -15 ute 60
Värme från vid utetemp 15
Max tillåten framl temp 60
Min tillåten framl temp FRÅN
Nattsänkning NEJ

Räcker de, eller är det något annat jag borde ha med? Vill bara säga också att jag är jättetacksam för alla svar. OM det är fel på shunten så att den kärvat ihop. Är det någon som har någon aning om kostnad för byte/reparation?
 
« Senast ändrad: 28 augusti 2011, 17:18:00 av 70-talsvilla »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2011, 17:42:35 »
Aktuella driftvärden är kanske ännu viktigare, men även inställningarna och då även de kodade inställningarna om startfördröjning och diff start/stopp.

Det är något som inte stämmer, du kan knappast ha över 80 starter om pumpen går 10 minuter. Normalt är startfördröjningen 10 minuter, så en start och stopp borde ta minst tjugo minuter. Det blir 80x20 = 1600 min eller nästan 27 timmar under ett dygn. Det verkar i alla fall som om pumpen startar direkt efter att startfördröjningen löpt ut och det är mysko.
Min pump står still flera timmar efter att den gått 10-12 minuter, även om tempen gått ner så att den gått ur sommardrift.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2011, 18:03:13 »
Shunten skall gå lika lätt över hela reglerområdet. Om den har stått stilla på samma ställe länge kan det bildats beläggning som kan motioneras bort. Om shunten parkerar på samma ställe kan det vara gränslägesbrytaren som aktiveras av felställd kamskiva. Kolla att pannans utegivare visar rätt temp. Det är inkubationstid på växlingen till sommarläge. Det tar 2 timmar från det att utegivaren har läst växlingstemp tills systemet växlar. Lika åt båda hållen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2011, 18:16:09 »
Det verkar ju som om det försvinner värme ur systemet. Har du nästan 50º ut på framledningen, bör ju radiatorerna vara ordentligt varma också. Det borde du känna om du kollar alla.
I så fall går det väl åt en del värme.

Du kanske ska börja med lödläckans förslag om att motionera shunten ordentligt för hand tills den går lätt över hela området. Det måste gå åt värme någonstans om pumpen verkligen går 10 minuter 70-80 ggr om dygnet.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 70-talsvilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2011, 18:22:46 »
Utegivaren verkar gå rätt, stämmer med utetempen. Kan jag på något vis veta om det är fel på gränslägesbrytaren?

Var hittar jag de kodade inställningarna?

Stämmer att elementen varit varma. Jag ville ju ha värme på i källaren under sommaren så jag har inte funderat så mycket på det. Har även ett element i ett sovrum som inte går att stänga av, och det har också varit varmt. Legat på ca 600kW i elförbrukning i månaden, och tyckt att det var rätt ok.
« Senast ändrad: 28 augusti 2011, 18:28:41 av 70-talsvilla »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2011, 21:11:19 »
Var hittar jag de kodade inställningarna?

Under Avancerat --> Service -->Fabriksinst kodad
Om det inte är en allt för gammal anläggning. Vet du vad det är för variant du har? V3 V2 eller äldre.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad 70-talsvilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #13 skrivet: 28 augusti 2011, 21:30:34 »
Hittar inte det någonstans. Anäggningen är installerad 2005 så den kanske är väl gammal.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Vad är fel i mina inställningar?
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2011, 09:16:20 »
 Välj avancerat, service, funktionstest. Allt stannar. Välj shunt. Tryck öka, shunten gÃ¥r till fullt öppen och stannar pÃ¥ gränslägesbrytaren. Tryck minska. MÃ¥ste nog trycka 2 gÃ¥nger. Nu gÃ¥r shunten till stängd och stannar pÃ¥ gränslägesbrytaren. Tryck öka 1 gÃ¥ng och neutralläge är valt. Nu kan du backa ur funktionstestläget. Sidan 20 i manualen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!