Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 augusti 2016, 22:48:36 »

Hej ZigZag
Vitsen med tjockare/större radiatorer är att de ska ge samma effekt som de befintliga men med en lägre framledningstemperatur, det ger ju ett bättre COP och därmed besparing.

Men man kan även tänka så här: jag vill sänka framledningstemperaturen så här mycket (så den matchar golvvärmen t.ex). Hur mycket effekt kommer det då att fattas med befintliga radiatorer? När du vet det så kan du lätt beräkna hur mycket du behöver sänka husets U-värde, dvs isolera för att kompensera för effektförlusten i raddarna. Du får med den metoden dubbel vinst, lägre total energi förbrukning och bättre COP.
Så gjorde jag själv, isoleringen gjorde jag invändigt, rum för rum, det störde inte speciellt mycket.
Här finns en graf på resultatet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62324.msg654500#newftp://
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 augusti 2016, 20:39:36 »

33:or är ju inget självändamål i sig, vi har mest 22:or i vårt hus och behöver aldrig köra ut mer än 44 grader (vid ca -32 grader ute).
Rätt radiator på rätt plats.  tummenupp
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 28 augusti 2016, 20:37:46 »

Spännande tankar. Ska prata med Nibe till veckan och se vad de säger. Sen ska frugan säga sitt om 33or också ;)
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 25 augusti 2016, 17:02:20 »

Problemet på radiator sidan är nog inte främst kostnaden tjocka dubbla raddar kostar inte så mycket mera men vissa vill inte ha för stora radiatorer av nån konstig anledning.

Skulle jag bygga nytt radsystem idag, i ett hus jag tänker bo i själv, så hade jag enbart byggt med trippelpanel, alt golvvärme och/eller fläktkonvektorer. På 50+år i untnyttjandetid så betalar investeringen tillbaka sig flera gånger om. Billigaelement.se tex har riktigt bra priser på 3-panelsraddar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 augusti 2016, 12:11:48 »

Problemet på radiator sidan är nog inte främst kostnaden tjocka dubbla raddar kostar inte så mycket mera men vissa vill inte ha för stora radiatorer av nån konstig anledning.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 25 augusti 2016, 12:00:42 »

Om du lyckas sänka framledningen med 10 grader i luft vatten alternativet så lämnar den bättre cop vid varmare än ca -5 grader om bergvärmen har 0 grader in vid samma framledning bättre cop från ca +5 grader ute om avfrostning ingår i luft vatten siffrorna Sc:,h I de flesta fall är det svårt att sänka framledningen så mycket men det är inte omöjligt. Undrar vad man får betala för en F2120 installerad med innedel tycker den verkar ganska dyr men har bra siffror.

Siffrorna är med avfrostning. F.ö. sker avfrostning över 0C "passivt", dvs fläkten varvar upp något och smälter av frost under full värmedrift genom värmen i överskottsluften. Smart trick när man har helt elektronisk styrning med magnetventiler istället för bulbreglering av expventilen. Tråget värms av gasen (helgjuten aluminium under hela förångaren) och även invertern kyls av köldmediet och kommer kylprocessen tillgodo. Bla därför man fått så bra scop-värden.

Prisjakt visar siffror på 25% lägre än listpris på tex vvsbutiken, 57.600 för 16kW. Vet inte vad installation kostar men eftersom man inte är i kylkretsen o pillar så får man ju installera själv (ex el).

Sen kan jag tycka att man ofta glömmer bort radiatorsidan när man jagar pengar. 20k mer där kan göra väldigt mycket mer där än 20k mer på VPn.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 augusti 2016, 08:56:38 »

Om du lyckas sänka framledningen med 10 grader i luft vatten alternativet så lämnar den bättre cop vid varmare än ca -5 grader om bergvärmen har 0 grader in vid samma framledning bättre cop från ca +5 grader ute om avfrostning ingår i luft vatten siffrorna Sc:,h I de flesta fall är det svårt att sänka framledningen så mycket men det är inte omöjligt. Undrar vad man får betala för en F2120 installerad med innedel tycker den verkar ganska dyr men har bra siffror.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 24 augusti 2016, 22:19:50 »

Gällande Luft/Vatten kan man säkert ta i hur mycket som helst och ändå stå med 3 kW ut från maskinen i -20 och resten på spets. Så frågan om L/V verkar för mig betydligt mer fokuserad kring att täcka 70% av årsenergibehovet och att den kompletterande pannan ska säkra effektbehovet vid DUT!? Detta för att göra investeringen så lönsam så möjligt IOM att maskinerna verkar pila iväg i pris snabbare än BVP gör när man tar nästa storlek. Spontant kändes det ju rätt att titta på 17/20kWarna men då fick man ju en prisbild som var nära nog en installation av en hel BVP-anläggning.

Kan tycka att det är en lite väl pessimistisk syn på en modern LVVP. Ta tex nya Nibe F2120 16kW. Vid -20C ute trycker den fram 9,5kW vid 55C framledning med COP 2 samt 8,5kW med COP 2,7 vid 35C fram. Dessutom upp till 63C fram och retur på 55C vid -20C, riktigt skapligt skulle jag säga. Naturligtvis får en BVP bättre COP vid -20C, men 8-10mån om året så ligger man ju klart över -20.

Om man i jämförelse med BVP lägger samma summa pengar på VP + radiatorsystem, så tror jag att du kommer få betydligt bättre driftsekonomi med LVVP pga att en större del av budgeten hamnar på radiatorsystemet och en relativ "överdimentionering" där kan göra stor skillnad på din faktiska COP.
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 21 augusti 2016, 18:03:22 »

Så de som kom in med 10or låg närmast om man tänker 70% täckning mao
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 augusti 2016, 17:45:04 »

Vårt hus är byggt 74 med samma byggnorm som ditt borde vara byggt efter.
Vår 7 kW värmepump värmer huset ned till ca -28 grader utetemp, det blir ca 40 W/m2 och då är allt i markplan.
Räknar man att du har 60 W/m i effektbehov uppe och 40 W/m2 nere så blir det runt 12 kW toppeffektbehov för dig.
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 21 augusti 2016, 13:08:43 »

Lmf - avsevärd skillnad mot de jag pratade bergvärme med. En tyckte jag skulle ha en 8kW, de flesta sa 10 och en tyckte att en 12a var rätt. Elförbrukningen innan LVP låg totalt på strax under 30MWh/år inkl allt. Räknar jag bort verkstadsel på snåla 5000 så skulle då uppvärmningen 2014 varit inkl VV ca 25MWh. Då hade vi cirka 21 grader genomgående.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 augusti 2016, 12:33:18 »

@Smurfen - det är just det jag inte riktigt förstår om jag har eller inte. Har försökt klura ut hur jag ska få reda på "rätt" dimensionering för kåken länge.

@Jiri - har hittat olika beräkningsverktyg online för att beräkna behoven men det är stört omöjligt när man inte själv byggt huset och då inte har koll på u-värden för material som använts etc. Andra sidor pratar om olika effektbehov baserat på antal ytterväggar osv. Inte helt enkelt att hitta något som stämmer.
Så länge el radiatorerna orkar värma huset är dom inte underdimensionerade i alla fall men dom kan säkert vara överdimensionerade.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 21 augusti 2016, 12:01:51 »

Enligt den snabb beräkningen jag gjord nu utan att veta så mycket om huset behöver du ca 18000W för att värma till 20°C vid DVUT (9100W övervåning och 7900W källaren).

För att få rätt radiatorer så kan du ta kvadratmeterytan för källaren gånger 60W/m² då ligger du nära sanningen.
För övervåningen är siffran på 74W/m²
Visst stiger värme uppåt Lunk men tänk på att övervåningen har större avkylning än vad källaren har.

Att dimensionera för 70% gör man bara med on/off pumpar typ CTC400, Nibe 2030 osv
med nyare inverterpumpar så kan du fulleffekts dimensionera (nibe 2040,nibe 2300, Mitsubishi Ecodan osv)

När det kommer till lämpliga värmepumpar så kan du om du är lite ekonomisk och inte bryr dig om spets när det är kallare än -20°C ta 16kW Nibe 2120, 16kW Mitsubishi HW112, 17kW Bosch Compress 6000
Vill du ha mer får du gå upp på fastighetsvärempumpar och då drar det iväg i pris men lämpliga är då Nibe 2021-20kw,Nibe F2300-20kW,  Ctc 520M, Mitsubishi HW120-18kW
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 21 augusti 2016, 11:19:17 »

@Smurfen - det är just det jag inte riktigt förstår om jag har eller inte. Har försökt klura ut hur jag ska få reda på "rätt" dimensionering för kåken länge.

@Jiri - har hittat olika beräkningsverktyg online för att beräkna behoven men det är stört omöjligt när man inte själv byggt huset och då inte har koll på u-värden för material som använts etc. Andra sidor pratar om olika effektbehov baserat på antal ytterväggar osv. Inte helt enkelt att hitta något som stämmer.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 augusti 2016, 09:41:11 »

Skönt att höra att jag är på rätt väg. Gällande värmen så var det innan vi satte in LLVP som det var kallt. Den som byggde huset har satt genomgående slutna element och då ca 5-6 cm över golv så det lär ju inte vara nämnvärd strömning bakom dem. När vi satte in LLVP så slutade man att frysa.

En sak som gör mig nyfiken är att när en försäljare av BVP dimensionerade gjorde han det efter ett effektbehov av 50W/m2 trots att huset redan har 60W/m2. Jag ifrågasatte det men det spelade ingen roll sa han. Jag är säkert för dåligt insatt för att förstå resonemanget.
Har för mig att det är vanligt med överdimensionerade el radiatorer nu har ju du inte det men det kanske var det han räknade med ?
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 21 augusti 2016, 01:00:01 »

Resonemang är någorlunda enkelt att förstå. Ju mindre tillförd uppvärmnings energi desto billigare el.räkningar som i sin tur är direkt beroende av framledningstemperatur, med andra ord effektiva radiatorer.
Med 50W/m2 ?självklart att det fungerar, du lär inte bli nöjd med besparingen och investering(helt underdimensionerat),men själva lockelse ligger i billigare VP.
Det finns faktiskt schablon för beräkning av energibehov för ditt hus och det är 60W/m2 + 20%. 
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 20 augusti 2016, 22:38:45 »

Skönt att höra att jag är på rätt väg. Gällande värmen så var det innan vi satte in LLVP som det var kallt. Den som byggde huset har satt genomgående slutna element och då ca 5-6 cm över golv så det lär ju inte vara nämnvärd strömning bakom dem. När vi satte in LLVP så slutade man att frysa.

En sak som gör mig nyfiken är att när en försäljare av BVP dimensionerade gjorde han det efter ett effektbehov av 50W/m2 trots att huset redan har 60W/m2. Jag ifrågasatte det men det spelade ingen roll sa han. Jag är säkert för dåligt insatt för att förstå resonemanget.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 20 augusti 2016, 21:36:01 »

Egentligen spelar det inte så stor roll om du kör med program(lite noggrannare, med alla parametrar inmatade) eller schablonmässigt beräkning, bara du gör likadant för varje rum vad det gäller radiator effekt och råkar du överdimensionera så är det bara fördel.
Kanske du borde lägga dig på 70W/m2? Uppvärmt yta 244m2,nuvarande 15kW installerat effekt + LLVP- upplevs kalt? Byggår 1978,två glas fönster, sämre isolering ungefär vad som rekommenderas.
Rördragnig bra tänkt med rätta ventiler.
Själva VP, i ditt fall skulle jag välja BVP utan tvekan. Du lär behöva lite större LVVP med kostnad därefter och dras med förknippade begränsningar av det.
Med vänlig hälsning Jiri
 
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 20 augusti 2016, 20:15:01 »

Jo det lär nog bli en 19-21 radiatorer baserat på hur jag gör. Gissar på 4 stammar (två till varje våning och varje sida av kåken). Nu ska jag bara försöka fatta något av Purmomaster. Rena grekiskan hur man använder det men jag kanske kört för många Apple prylar och blivit lat ;)
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 19 augusti 2016, 22:57:06 »

Det lär bli en hel del radiatorer. Med våra 210m2 blev det 17st Thermopanel. Verkligt uppvärmningsbehov vid DUT-9kW, installerat  radiator effekt 12kW, så lite överdimensionerad.
Nu har du olika fabrikat på element. Tex: Thermopanel TP 33 600x1200 avgiven effekt 55/45-1585W.Sen kan man kanske installera 2st mindre. Du kan inte gå under med uppvärmnings behov för varje rum, då lär du få problem. Fördel med TP-lätt att ändra till ett-tvårörssystem och koppel inbyggt.
Jiri
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 19 augusti 2016, 12:27:34 »

Ja det stämmer nog precis som ni båda säger. Eleffekten idag är nästan exakt 60w/kvm men det känns men visst spelar säkert instrålningen från de gamla fönstrena roll. Dock vill jag vara säker på att de rum som känns kyliga idag inte blir det om jag tar steget och konverterar.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 augusti 2016, 11:45:14 »

Kom ihåg stt värmen stiger uppåt så du behöver mindre effekt uppe än nere
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 augusti 2016, 09:44:12 »

Om du räknar bakvägen 16 m2 behöver 1400 watt då behöver 122 m2 10,6 kw + sutteräng källaren som är lika stor verkar det rimligt  Sc:,h
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 19 augusti 2016, 02:50:06 »

@lunk Umeå - Jo jag tyckte att jag förstod lite hur ni hade löst det hemomvid. Om det går att få VV till både diskmaskin och 5 pers utan att planera innan så kanske det går att övertyga om att en knapptryckning innan bad går att leva med. :)

@ Smurfen - Jo några bitar papper och lite träspån finns det nog kvar. Skämt å sido. Det jag tycker är klurigt är hur jag ska få ur rätt effekt i rum där platsen för en radiator är liten. Exempel - ett hörnrum, övre plan, med balkongdörr, fönster och 16kvm (yttervägg om 8,2 lpm och således ca 38,5 kubik). Där finns utrymme om 1,28x0,78 att sätta en radiator på. Lenhovdas program tycker att jag borde ha 1430W med de förutsättningarna. Kollar jag datat på Korad VK radiatorstorlek 1100x500 kan det avge ca 1053W vid 55/45 o för ett 1100x600 kan jag få ca 1200W vid 22 grader. Är enda lösningen att leva med undertemp?

@ Jiri - Att leja ut allt verkar ligga på ca 5-6000/radiator för konverteringen och BVP inkl hål verkar hamna på 125-140kkr, LVVP verkar man kunna göra för under 90 om man gör mkt själv. Ska jag ge mig in på det hade jag tänkt mig att förlägga rörstammar i källarplan/souteräng och dra stick upp genom bjälklaget till övervåningarna för att minska synliga rör. Lödning har jag aldrig gjort så jag hade väl tänkt mig presskopplingar. Sedan kanske det finns ett billigare och bättre sätt och jag är idel öra o tacksam för alla inspel. Vill gärna göra det men just konverteringen är oproportionellt dyr i relation till resten. Visst avskrivningstiden ska väl räknas på 40 år men då har jag med största sannolikhet flyttat till hem ;)
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 18 augusti 2016, 23:50:49 »

Jo du ZigZag, om vi tar det hypotetisk? innan man ordar i blindo.
Är du medveten om kostnader att konvertera till vattenburetsystem och VP installation? Vad har du tänkt dig för kostnader? Vad klarar du själv?
Kan bistå med en del hjälp vad det gäller dimensionering av distributionssystem och råd över kaffefika. Har fortfarande kvar beräkningsprogram och tjock pärm med dimensionering av uppvärmningssystem.
Med vänlig hälsning Jiri
 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 augusti 2016, 21:38:15 »

Jo blir det så blir det nytt. Dock vet jag att frugan kommer vilja ha fortsatt minst 22-23 grader inne och när jag tittar på 33or så verkar till och med de ha svårt att nå effektbehovet kontra de mått jag kan få till men nu är jag ju rudis på det där med att räkna effektbehov kontra över och undervåning etc så jag kan nog ha fel på det. Ska jag konvertera vill jag nog dra själv men behöver klura hur jag kan få hjälp med att få dimensioneringen rätt.

Har läst ett antal trådar om både CTC och Bosch som är de två alternativ jag ser om jag skulle gå med LVVP men har svårt att hitta en lösning som ger mig samma bekvämlighet som med direktelen och VVB.

Jag vet att här kommer det inte funka att gå och trycka på en knapp 30-60 minuter innan dusch/bad vilket verkar vara ett måste för alla som har värmepump.

Således var min fundering att låta (säkert emot alla spartips) i så fall köra VP till värme och förvärmning av VV och sedan behålla den 3 år gamla VVBn på 300 liter för att toppa. Slipper legionellakörningar men missar säkert något annat.

Är det någon som plitat ihop en installationsguide för LVVP? Kräver ju ingen kyltekniker vad det verkar utan mer en VVSare och elektriker.
Med 33or bör det inte vara några problem med framledningen om huset är isolerat alltså  ;)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 augusti 2016, 18:19:14 »

CTC kräver bara VVS och elektriker. Installationsanvisningar finns i manualerna som följer med respektive inne- och utedel.

Vi råkade höra VVS:aren och elektrikern som installerade vårt när de frågade varandra om de installerat nån sån tidigare: båda svarade nej. :)

VVBn kräver legionellasäkring, men om man inte har nån separat VV-produktion så kan man hålla lägre temp i VP-tanken. Ett alternativ är att ha lite högre temp i VV-tanken för att producera tillräckligt med VV för bad. Då slipper du direktverkande el för det.

Bekvämlighet? Jodå, med undantag för just produktion av badkarsmängder med VV. Med dusch har vi aldrig haft problem, inte ens när vi bastar och är flera som duschar i följd.
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 18 augusti 2016, 17:28:11 »

Jo blir det så blir det nytt. Dock vet jag att frugan kommer vilja ha fortsatt minst 22-23 grader inne och när jag tittar på 33or så verkar till och med de ha svårt att nå effektbehovet kontra de mått jag kan få till men nu är jag ju rudis på det där med att räkna effektbehov kontra över och undervåning etc så jag kan nog ha fel på det. Ska jag konvertera vill jag nog dra själv men behöver klura hur jag kan få hjälp med att få dimensioneringen rätt.

Har läst ett antal trådar om både CTC och Bosch som är de två alternativ jag ser om jag skulle gå med LVVP men har svårt att hitta en lösning som ger mig samma bekvämlighet som med direktelen och VVB.

Jag vet att här kommer det inte funka att gå och trycka på en knapp 30-60 minuter innan dusch/bad vilket verkar vara ett måste för alla som har värmepump.

Således var min fundering att låta (säkert emot alla spartips) i så fall köra VP till värme och förvärmning av VV och sedan behålla den 3 år gamla VVBn på 300 liter för att toppa. Slipper legionellakörningar men missar säkert något annat.

Är det någon som plitat ihop en installationsguide för LVVP? Kräver ju ingen kyltekniker vad det verkar utan mer en VVSare och elektriker.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 augusti 2016, 14:30:44 »

@ lunk Umeå - verkar stämma rimligt med mina gissningar. Med andra ord så ska man helst ha golvvärme och i andra hand trippelraddar och avsluta med en fläktkonvektor så man kan få ner returtempen tillräckligt för att kunna köra vidare med pumpen. Tänker att inkommande från pumpen till pannan, som du säger, är för kallt mot behov men borde inte pannan kompensera detta utan att behovet av att stänga av pumpen skulle finnas?

Har sett att det finns LVP som har högre framledning idag så att det borde gå att köra 55/45, eller? Anledningen till frågan är att ska jag konvertera blir det raddar för det finns varesig tid eller intresse av att bryta upp alla golv.

Jag gissar att mina hypotetiska tankar slutar med BVP även om jag av princip gillar iden med LVP bättre i det att jag åtminstone återanvänder delar av problemet från global warming.
Om du tänker dra in nytt vatten buret ska det inte vara några problem att få max framledningen att hamna runt 50 grader lägre går också men då blir det väldigt stora raddar vilket inte alla uppskattar.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 augusti 2016, 22:18:18 »

Med andra ord så ska man helst ha golvvärme och i andra hand trippelraddar och avsluta med en fläktkonvektor så man kan få ner returtempen tillräckligt för att kunna köra vidare med pumpen.

Det beror delvis också på vilket system man har, dvs hur värme och vv hänger ihop. Hos mig är det samma tank så tanktempen måste även vara tillräckligt hög för rimligt med vv. Olika fabrikat har olika lösningar. En del kör LVVP enbart för värme och har en vanlig VVB för vv.

Men som du säger, alla nyare LVVP kan leverera rejält varmt vatten även när det är kallt, typ 55 vid -20. Skulle jag välja idag så skulle jag göra som sist: CTCs nyaste. Den jag har är inte perfekt och vi behöver egentligen större raddar i köket, men den är lätt att förstå, enkel robust teknik, enkel programmering, ganska lätt att felsöka och reparera den dag det behövs. Och den har sparat mycket el i förhållande till vad den kostade.
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 17 augusti 2016, 20:07:42 »

@ lunk Umeå - verkar stämma rimligt med mina gissningar. Med andra ord så ska man helst ha golvvärme och i andra hand trippelraddar och avsluta med en fläktkonvektor så man kan få ner returtempen tillräckligt för att kunna köra vidare med pumpen. Tänker att inkommande från pumpen till pannan, som du säger, är för kallt mot behov men borde inte pannan kompensera detta utan att behovet av att stänga av pumpen skulle finnas?

Har sett att det finns LVP som har högre framledning idag så att det borde gå att köra 55/45, eller? Anledningen till frågan är att ska jag konvertera blir det raddar för det finns varesig tid eller intresse av att bryta upp alla golv.

Jag gissar att mina hypotetiska tankar slutar med BVP även om jag av princip gillar iden med LVP bättre i det att jag åtminstone återanvänder delar av problemet från global warming.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 augusti 2016, 19:27:29 »

Du har helt rätt.
Den stora skillnaden är ju att för en BVP så är själva energikällan, berggrundens temperatur, i stort sett konstant, så då behöver man bara räkna på husets behov. För LVVP så varierar luftens energiinnehåll med både temperatur och luftfuktighet (och om man finlirar, även med luftcirkulation kring pumpen, dvs vind), och tyvärr samvarierar den inverterat mot husets behov, så ju mer värme huset behöver, desto mindre ger en LVVP. Så det blir som du skriver en balans mellan priset på pumpen, avskrivnings-/återbetalningstiden och total kostnad för elspets. En av svårigheterna ligger i att bestämma hur lång tid man ska räkna på.

Så det enda som funkar är nåt slags tumregler, typ 70% av max behov, och så får man se hur det blir.

En annan komplikation är att det inte är givet att man kan räkna rakt av på VPns effekt. I mitt fall kan exv VPn rent teoretisk jobba ner till -20 och fortfarande ha cop på ca 2. Men vid -20 kan den bara leverera vatten som är 46-47 grader nånting, och mitt hus behöver uppåt 60 grader då. Samtidigt är den tekniska konstruktionen sådan att systemet kan inte ta de 47 graderna och sen höja sista biten med elspets för att på det viset klara värmen, utan i det läget så stannar VPn därför att returen från radiatorerna är för varm för VPn. Så jag kan bara köra VP ner till -10 pga hur radiatorsystemet är dimensionerat och värmesystemets olika parametrar och konstruktion.

 
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 17 augusti 2016, 18:49:31 »

@Richard - bättre så ;)

@ lunk Umeå - ja du har ju helt rätt i dina frågor min fundering var mer i relation till om man skulle gå efter bergvärme där det verkar ganska lätt att dimensionera för nära 100% täckning genom att antingen gå upp i pumpstorlek ett snäpp, alt ta en inverter, samt borra ett antal meter för mkt.

Gällande Luft/Vatten kan man säkert ta i hur mycket som helst och ändå stå med 3 kW ut från maskinen i -20 och resten på spets. Så frågan om L/V verkar för mig betydligt mer fokuserad kring att täcka 70% av årsenergibehovet och att den kompletterande pannan ska säkra effektbehovet vid DUT!? Detta för att göra investeringen så lönsam så möjligt IOM att maskinerna verkar pila iväg i pris snabbare än BVP gör när man tar nästa storlek. Spontant kändes det ju rätt att titta på 17/20kWarna men då fick man ju en prisbild som var nära nog en installation av en hel BVP-anläggning.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 augusti 2016, 09:08:08 »

hur hittar man rätt pumpeffekt för att få pris/prestanda (läs så lite spets som möjligt)

Så lite spets som möjligt får du med så stor pump som möjligt. Svårare är det inte.

Fast du menar väl egentligen hur du ska få lägsta kostnad totalt sett, dvs med även pumpens pris inräknat och avskrivet/avbetalat på nån viss tid? Priset stiger ju normalt sett med effekten. Och då blir det genast mer komplicerat eftersom då handlar det också om hur lång tid du slår ut installationskostnaden på.

Ska installationskostnaden slås ut på systemets hela livslängd ("system", eftersom det väl förmodligen handlar om mer än bara en LVVP, exv styrning, tank, osv) och hur lång är i såna fall den, eller på nån "rimligt" lång tid som verkar vettig, eller på en tid som motsvarar systemets break-even, dvs när motsvarar den ackumulerade besparingen den totala installationskostnaden, och ska du räkna med ränta eller inte?

Där har du några inledande principer att fundera över. Den tekniska sidan är ofta lättare att ge definitiva svar på än den ekonomiska, eftersom ekonomi i mångt och mycket handlar om värderingar. Har du pengar eller måste du låna? Vad har pengarna för alternativ användning? Konsumtion eller annan investering? Hur ser hushållsekonomin ut idag och om 8-10 år? När har du störst behov av pengar, idag eller om 8-10 år? Osv.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 augusti 2016, 08:33:55 »

Du har varit extremt snål med din signatur, var bor du är första frågan jag ställer mig i frågor som dessa...
Signaturen kan du fylla i i din profil.

Bor du söder om dalälven skulle jag dimensionera för full täckning ned till ca -15 grader.
Det fungerar nog för övrigt rätt bra oavsett var du bor.

Köper du en inverter så kan du dimensionera ännu högre, sikta helst på en trefas maskin, då får du både jämn belastning på faserna, och som regel en hög uteffekt på köpet - utan att det kostar så mycket mer än en mindre inverter som har enfas kompressor.
Skrivet av: ZigZag
« skrivet: 16 augusti 2016, 20:42:06 »

Hej!
Av olika skäl så har jag funderat på frågan om konvertering igen. Bergvärme är säkert en bra idé men med mer effektiva L/V maskiner så tänkte jag ställa frågan om hur man dimensionerar en L/V rätt i förhållande till husets behov. visst blir det en elpanna som får skjuta till mer när det blir kallare men hur hittar man rätt pumpeffekt för att få pris/prestanda (läs så lite spets som möjligt) och hur kombinerar man det med rätt panna?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!