0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SÃ¥ era inverterVP fungerar i praktiken som on/off en stor del av tiden?
Är väl mycket från fall till fall det där, hur invertrarna beter sig. I grunden beror det väl på husets värmebehov kontra inverterns verksamhetsområde, dvs hur låg frekvens den kan jobba på. Tror det är stor skillnad på olika pumpar här också, hur programvaran är utformad osv. Den ES jag har går ungefär 50% av tiden med varierande effekt såväl in som ut då utetempen ligger omkring -10C. Sommartid går den på samma sätt som din, ca 1 gång per dygn och då en dryg timme. Hade ca 1300 driftstimmar på pumpen den här hösten/vintern/våren. När man tittar på driftscyklerna från loggningen ser det tydligt ut som programmet är utformat så att pumpen gärna går i viloläge tex efter avfrostning, åtminstone en stund.Kan hända det blir lite mer än sagda 1h/dygn i kommande sommar då jag nuförtiden tar ut förvärmt (ca 32-33C) vatten till disk- och tvättmaskin som LVVP står för.Har diskuterats mycket i forumen både i Sverige och Finland det här med hållbarhet för en on/off vs inverters, finns väl ingen absolut sanning men tror själv mycket på teorin som nån lanserade där man ansåg att viktigare än starternas antal/dygn var det hur kall kompressorn hann bli innan nästa start, man tänker sig då att start av en kall kompressor sliter och belastar mer än då den startar som fortfarande varm.
I sa fall bör min kompressor slitas mycket antar jag för den har få starter och hinner antagligen kallna mellan körningarna den har mellan 170 till 250 startar per månad. Nu står den ju inomhus så den blir ju inte minusgrader men den som lever får se hur länge den håller och om den nu skulle hålla länge kanske den skulle hållit ännu bättre med fler starter .
Men en inverter med låg max effekt har ofta låg min effekt vilket ger långa gångtider och många timmar på kompressorn per år är det önskvärt med så många drift timmar som möjligt på kompressorn
Och då menar du att om du hade haft en 14 kW on/off så hade den dragit märkbart mer el sett över hela året?
Det är ju inte drifttimmarna utan totala antalet varv som är intressant ur slitagesynpunkt, grovt räknat. En timme med 3000 varv/min ger samma slitage som tre timmar med 1000 varv/min.
Fördelar med inverter:Jämnare värmekomfort.
Den tid på året när det är ett problem går VPn nästan dygnet runt.
Kallras när det är riktigt kallt ute borde inte förekomma på en on/off, då värmepumpen går hela tiden. Dessutom blir inte radiatorn omedelbart kall, bara för att kompressorn stannar och det snurrar returvatten på framledningen.
Fast alla de större märkena som säljer kompletta lösningar med on/off har väl någon form av tank i innedelen? I och med det så fortsätter ju radiatorpumpen att gå och shunten reglerar så det blir konstant temperatur ut till radiatorerna oavsett om VPn går eller ej.När det gäller kallras håller jag med Lexus. Den tid på året när det är ett problem går VPn nästan dygnet runt.Så att det skulle bli skillnad i värmekomfort håller jag inte med om. Det handlar mer om hur styrningen inne ser ut än om val av VP. Dessutom kan få människor känna skillnad på tiondelar av grader. Det måste variera åtminstone halva grader för att man ska kunna känna det, men det förutsätter å andra sidan att den relativa luftfuktigheten är konstant, och det är den sällan eftersom ventilationen förutsätter att för in ny luft utifrån in i huset, och därmed under en stor del av året ersätter torr luft med något fuktigare.
Du har i princip rätt, men du "jagar spöken" , jag skrev precis att skillnaderna var små, hur små kan jag inte säga, men de finns självklart där - som jag skrev så kan det variera någon tiodels grad i luften, och hur olika personer upplever kallras beror ju mycket på fönstrens kvalitet/skick och hur de möblerat.När det är som kallast skall en rätt dimensionerad värmepump gå hela tiden, men jag och många med mig har värmepumpar som fortfarande har stilleståndsperioder när det är -20 till -30 grader kallt ute.Senaste dygnet har jag haft 10 starter och vbf varierar mellan 22 och 35 grader. (efter 1 timme har vbf fallit med 10 grader)Rumstempen har varierat ca 1 grad mellan topparna och dalarna som följer starterna i det rum där jag mäter (duschrum i ekonomidelen där jag har loggern).Jag kör med -100 gradminuter som startvärde och har typ 95% effekttäckningsgrad.Nästan ingen kör med tank och shunt, det är så vitt jag vet bara CTC.Jag har aldrig påstått att någon skulle känna skillnaderna (eller i vart fall klaga på dem) utan tvärt om så skrev jag att det var på marginalen, och mest på det teoretiska planet.ÄVEN på shuntade on/off-värmepumpar har jag serr grafer som visar att vbf varierar 2-3 grader i takt med värmepumpens on/off-cykler.Troligvis är det helt omöjligt att märka, men skillnaden finns där, om än mest på ett teoretiskt plan som kan bevisas med grafer.I ett system som mitt där jag värmer vardagsrummet med en takmonterad fläktradiator går det självklart att uppleva skillnaden vintertid när det är kallt, om det "blåser" varm eller sval luft, men det är väl inget man direkt tänker på.Har man radiator KAN man säkert uppleva skillnader i värmestrålning från radiatorn om man sitter nära, och mer kallras om man har dåliga fönster.Hur stor påverkan det har, och huruvida man uppfattar dessa skillnader beror på person, hus, fönster och uppvärmningssystem, men dom finns där - och Invertern har potential att erbjuda aningen bättre komfort tack vare den jämna framledningstemperaturen (Om man bortser från när den producerar tappvarmvatten).En värmepump som är bra injusterad erbjuder jämnare inomhustemp än nästan alla andra sätt att reglera, bättre än shuntad vedpanna, bättre än temostatstyrt på rumsnivå, och absolut bättre än om man eldar i braskamin eller kakelugn.Detta gäller oavsett om det är inverter eller on/off, och speciellt om man har en aktiv rumsgivare som kompenserar för oförutsedda händelser som t.ex. solinstrålning.
En vp ger inte jämnare inomhus temp än en modern shuntad vedpanna. Även inverters varierar i framledning i alla fall Nibes 1255 den ligger ibland lite över och ibland lite under men det märks naturligtvis inte.
Man gör absolut inte fel om man idag väljer en on/off-värmepump, rätt dimensionerade, installerade och intrimmade så fungerar de alldeles tillräckligt bra, i mina ögon bättre än något annat på marknaden, inklusive direktverkande el.
Kanske är det så, moderna vedpannor är ju utrotningshotade, så jag kan inte påstå att jag har någon direkt erfarenhet av dem, men att temperaturen på shuntens matning kan variera kraftigt är i alla fall inget vi behöver debattera.Och när pannan blir kall så är komforten absolut sämre på en vedpanna - oavsett årgång.Typ varje morgon... Självklart svänger en inverter en aning också, inte minst i samband med tappvattenvärmning, och en stund efteråt, men nu talar vi om riktigt teoretiska nivåer.
Har man radiator KAN man säkert uppleva skillnader i värmestrålning från radiatorn om man sitter nära, och mer kallras om man har dåliga fönster.
Alla målade ytor kan betraktas som svarta när det gäller värmestrålning vid sådana temperaturer som färger tål. Det är ju därför IR-termometrar fungerar för mätning av målade ytors temperatur oavsett vilken färg ytan har.
hade väggen varit -273 grader kall så hade det sugit ut värme från kroppen med flera hundra Watt för att det inte återstrålar någon värmestrålning igen
Men det är bra om de inte är alltför kunniga, då hänger jag inte med
Räknat på deltaT 30° och 600 x 1200, gäller 50/50 gäller bara en 10:a. För en 33:a är strålningen bara 17%.
... när radiatorytan närmar sig 100 grader är det allra mesta IR-strålning
Räknat på deltaT 30° och 600 x 1200, gäller 50/50 gäller bara en 10:a. För en 33:a är strålningen bara 17%.Rickard det känns som att du vill propagera för inverter, när du nämner hårfina skillnader. Varför?
Jag trodde att vi pratade om normala vattenfyllda radiatorer där vattnet värms av värmepump. När har vi temperaturer på dessa som närmar sig ens 60 grader i medeltemp?
Jag propagerar vare sig för on/off eller inverter, trodde detta var en tråd om skillnader/fördelar/hållbarhet mellan on/off och inverter och har därför framfört vilka skillnader jag ser på de olika typerna av teknik.Funktionsmässigt är det marginella skillnader, men med vissa fördelar för den teknik som tillför exakt den värme som behövs i stunden - så ser jag i alla fall på det.Sen finns det nackdelar med de olika teknikerna, och dessa har jag redogjort för.Ingen vet vilken typ av maskin som kommer att ha den bästa hållbarheten, men med så mycket fakta som möjligt tillgängligt så antar jag att folk kan försöka bilda sig en egen uppfattning, även om det blir en viss form av spekulation baserat på de fakta som finns tillhands.Jag tror att ytterst få skulle vilja ha en luft/luft-värmepump som var on/off, just för att det finns fördelar med inverter, just på luftvärmepumpar är de mycket större (Kontinuerligt uppvärmd luft som strömmar ur värmepumpen, bättre nyttjande av värmeväxlarytor o.s.v) än när vi talar om berg/mark-värmepumpar, men det finns fördelar även här.
Du hävdade ju tidigare att det inte fanns någon värmestrålning, och att man därför inte kunde uppfatta skillnader i komfort.Med mitt inlägg vill jag bara påtala att DET FINNS värmestrålning från en konventionell radiator, och att den blir högre ju varmare vatten den matas med.
Det finns INGET fel i mina inlägg
Jag vet att kompressortillverkarna inte gillar mjukstartrelä. Om dessa är i likhet med frekvensomriktare, så bör on/off på inverter också belasta lindningarna. Om så är...kanske on/off utan mjukstart belastar lindningarna mindre än inverter.
Tycker du belyser fördelarna med inverter på ett kraftfullt sätt."Ett extremt bra utnyttjande av värmeväxlarytor vid låga effektuttag.Ett bra utnyttjande av kollektorn vid låga effektuttag.Mindre eltillskott.Hög SCOP"Varför fyra rader när det räckt med den sista?medan du glömmer nackdelarna.Du skriver t.ex. om smörjproblem på on/off, men tar inte upp det problemet på inverter trots att bristen på oljetillgång är mer påtaglig på dessa. Min granne lyfte ut en fullt fungerande on/off vätska/vatten efter 27 års felfri drift. Jag är säker på att du läst flera vittnesmål om liknande livslängder på on/off-pumpar. Att då räkna upp "En mekanisk belastning på rör, kopplingar, tätningar varje gång kompressorn startar och stannar." eller "En belastning på lindningarna i kompressorn (höga startströmmar)"känns inte som en viktigt argument, i alla fall inte hos min granne.Jag vet att kompressortillverkarna inte gillar mjukstartrelä. Om dessa är i likhet med frekvensomriktare, så bör on/off på inverter också belasta lindningarna. Om så är...kanske on/off utan mjukstart belastar lindningarna mindre än inverter.Du skriver att on/off har "Dålig verkningsgrad innan den kommit upp i varv." men inte att inverter har dålig verkningsgrad nära min och max."Dåligt utnyttjande av värmeväxlarytorna jämför med en inverter på dellast." måste väl ändå bero på vilka värmeväxlare som sitter på respektive maskin.Du skriver att inverter har "Mindre slitage som beror på täta start/stopp"Jag projekterade nyligen en Bosch 6000 8 kW med 300 liters arbetstank till ett nybygge med 8 kW toppeffektbehov. Kunden valde istället Nibe 1255 16 kW, då installatören påstod att tank var oviktig och att det fungerar utmärkt med aktiva termostater på golvslingorna. Aktiva termostater var ett krav, då det fanns braskaminer på bägge våningsplanen. 1255:an on/offar vid utetemperatur högre än -5°. Gissar att Boschen hade haft färre starter, men poängen är att oftast är installationen mer viktig än fabrikat och typ av reglering.Jag tror på inverterpumparna, och ser de som utmärkta fördelaktiga ersättare till nuvarande vätska/vatten on/off för villa och fastighet. Men för den skull är jag inte övertygad om att skillnaden i SCOP är särskilt stor. När det gäller livslängd, är det väl bara att vänta och se. För livslängden är ju mer avgörande än SCOP d.v.s. om inverterpumpen havererar efter 16 år, och en on/off håller ihop i 22 år, är jag säker på att on/offaren har bättre LCC. (Life Cycle Cost)Det är inte bara luft/luft som ingen ifrågasätter frekvensstyrning. Även på luft/vatten är det nog väldigt få som kan hitta argument för on/off.
Och jag som trodde att mjukstartreläet skulle skona kompressorn?
Rent elektriskt sett är ju mjukstart helt klart en fördel både för nätägarna (mindre belastningsspikar) och fastighetsägaren som klarar sig med mindre säkringar, som kan göra en eller en par tusenlappar per år. Jag är även rät övertygad om att kompressorn i alla fall inte tar någon skada utan borde logiskt "må bättre" med lite lägre startmoment. Nått som helt klart mår bättre är det mekaniska (slitytor i kompressorn med mindre belastning på oljefilm, rör, gummifötter, lödningar, elledningar mm.) som slipper en stor del av den mekaniska påfrestningen som är betydligt större med en direktstart. Sedan finns det lite olika lösningar på "mjukstart" några bättre och några billigare.
Wow... så skulle aldrig jag våga skriva.
En potentiell nackdel med inverterstyrda pumpar är risken för radiostörningar. Då menar jag inte problem med FM-mottagning utan om man lyssnar på stationer på kortvåg och mellanvåg. Mjukstarten på min Nibe slår ut all mottagning, men det är ju mycket kortvarigt. Däremot har jag en CE-märkt inverterstyrd tvättmaskin (Electro Helios) och den stör mottagningen kraftigt. Frågan är då om värmepumpstillverkarna har nöjt sig med att uppfylla kraven för CE-märkning eller om man har vidtagit några ytterligare åtgärder. Jag har själv aldrig haft möjlighet att lyssna.