Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 maj 2015, 13:36:05 »

Ett bergvärmepumpschassie är ju rätt så tätt, kanske det kan vara det som gör att man inte hört talas om besvärande störningar.
En luft/luft-värmepump, en tvättmaskin eller torktumlare kräver ju rätt stora öppningar för kylluft, så de blir nog mer störbenägna.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 maj 2015, 11:12:25 »

En potentiell nackdel med inverterstyrda pumpar är risken för radiostörningar. Då menar jag inte problem med FM-mottagning utan om man lyssnar på stationer på kortvåg och mellanvåg. Mjukstarten på min Nibe slår ut all mottagning, men det är ju mycket kortvarigt. Däremot har jag en CE-märkt inverterstyrd tvättmaskin (Electro Helios) och den stör mottagningen kraftigt. Frågan är då om värmepumpstillverkarna har nöjt sig med att uppfylla kraven för CE-märkning eller om man har vidtagit några ytterligare åtgärder. Jag har själv aldrig haft möjlighet att lyssna.

Förmodligen nöjer man sig med att uppfylla kraven för CE-märkning, och kanske man ibland är lite mindre mindre nogräknad på den punkten också. Ett problem är att enligt regelverket mäter man bara ledningsbunden emission upp till en viss gränsfrekvens (30 eller 80 MHz beroende på typ av utrustning), och bara utstrålad emission över denna frekvens. Under gränsfrekvensen får apparaten alltså stråla ut hur mycket som helst, bara man inte kan mäta upp några störspänningar på anslutna kablar. Och över gränsfrekvensen spelar som sagt ledningsbundet ingen roll alls.

Man bör också komma ihåg att en apparat som har klarat kraven när den var ny, kanske inte gör det efter några års drift när kondensatorer har åldrats, jordpunkter börjat oxidera mm.

Foma invertervärmepumpar, som är de jag har mest erfarenhet av, stör kraftigt på mellan- och kortvåg trots till synes påkostade filter i utomhusdelen. Tvättmaskiner har mycket olika störegenskaper, en gammal Philips från 80-talet (inte CE-märkt men försedd med det gamla tyska störskyddsmärket, vilket i princip innebär samma sak) störde inte på mellan- och kortvåg men däremot störde den FM-radio och analog tv kraftigt vid centrifugering då motorn gick på högt varvtal. Efterföljaren, en CE-märkt Whirlpool från ca 2010, stör på alla band men betydligt svagare. En toppmatad Bosch från 1999-2000 är praktiskt taget helt störningsfri.
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 18 maj 2015, 10:54:06 »

En potentiell nackdel med inverterstyrda pumpar är risken för radiostörningar. Då menar jag inte problem med FM-mottagning utan om man lyssnar på stationer på kortvåg och mellanvåg. Mjukstarten på min Nibe slår ut all mottagning, men det är ju mycket kortvarigt. Däremot har jag en CE-märkt inverterstyrd tvättmaskin (Electro Helios) och den stör mottagningen kraftigt. Frågan är då om värmepumpstillverkarna har nöjt sig med att uppfylla kraven för CE-märkning eller om man har vidtagit några ytterligare åtgärder. Jag har själv aldrig haft möjlighet att lyssna.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 maj 2015, 09:49:03 »

Det kan vem som helst göra om man är säker på sin sak.
Det BLIR bättre komfort om man tillför värme i exakt den mängd som krävs när den krävs, än om man tillför den stötvis.
Det är ingen ide att resonera speciellt mycket om detta heller.
Dock, skillnaderna är små, vilket jag skrivit hela tiden, så att komforten blir bättre kanske inte kan eller ska avgöra vilken typ av värmepump man väljer, jag tyckte trots allt att det var viktigt att nämna alla för och nackdelar jag kom på, och komfortfördelen är en av de saker där inverterdriften är bättre, om än på marginalen.

Att påstå att en vattenfylld radiator som värms upp till (som mest) 65 grader med värmepump inte skulle avge strålningsvärme är dessutom fel, och jag vill inte att folk som läser i detta forum skall få fel uppfattning om hur en radiator fungerar.
De har låg andel strålningsvärme vid låga temperaturer, men högre andel ju varmare de blir - och det var exakt det jag skrev.
Skrivet av: Baddog
« skrivet: 18 maj 2015, 09:27:07 »

Wow... så skulle aldrig jag våga skriva.

Jo, om du ägde forumet!
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 maj 2015, 08:28:45 »

Daikin, skulle du kunna fördjupa din teori angående större "förslitning" på lindningarna med mjukstart lite? Hur slits dom och varför? Samt varför du inte tror att mjukstarter minskar på startströmmarna i någon väsentlig grad. Vore det så skulle väl knappast nätägarna bry sig. Och varför VP tillverkarna över huvud taget sätter in mjukstart på sina pumpar.
Nu har ju jag inte alls samma erfarenhet av just VP som du men jag har en rätt bred erfarenhet av el i alla dess former efter en livslång yrkesutövning inom den branschen.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 18 maj 2015, 07:51:40 »

Rent elektriskt sett är ju mjukstart helt klart en fördel både för nätägarna (mindre belastningsspikar) och fastighetsägaren som klarar sig med mindre säkringar, som kan göra en eller en par tusenlappar per år. Jag är även rät övertygad om att kompressorn i alla fall inte tar någon skada utan borde logiskt "må bättre" med lite lägre startmoment. Nått som helt klart mår bättre är det mekaniska (slitytor i kompressorn med mindre belastning på  oljefilm, rör, gummifötter, lödningar, elledningar mm.) som slipper en stor del av den mekaniska påfrestningen som är betydligt större med en direktstart.
Sedan finns det lite olika lösningar på "mjukstart" några bättre och några billigare.

Min erfarenhet av de mjukstarts anordningar som har suttit i bl.a. Thermia samt Nibe är att de sliter mer på kompressorns lindningar. Ramptiden på dessa har varit mycket kort (0,2 ms) också, så att kalla det för mjukstart är kanske inte helt rätt ord. Att slutkund skulle kunna säkra ner p.g.a. en mjukstartsanordning ser jag som tämligen rent teoretiskt och har aldrig varit med om det personligen under flera hundra BV installationer.
Den som är gladast är nog nätägaren. tummenupp

Angående livslängd mellan on/off och inverter så anser jag att diskussionen blir snedvriden. Det handlar inte så mycket om hur styrningen påverkar livslängden utan mer om hur kompressorn är konstruerad och hur oljeförsörjningen säkerställs.
En on/off med kolvkompressor som jobbar med fast frekvens kan designas till att vara en sabla bra maskin (läs: F1245) som är effektiv och ger en hög besparing.
Det går också att designa saker fel och då håller de inte lika länge.
Jag tror att on/off kommer att utgå ur sortimenten inom ett par år när invertrarna kommer ner i pris, fördelarna med en inverter är så stora att annat blir bara fel.
Fortfarande så kan man applicera arbetstankar på en inverter  om man vill få till långa (längre) gångtider.
Kompressortillverkarna vill inte att deras grejor går sönder och det läggs ner mycket tid på livslängdstester och speciellt på smörjning.
Angående Lexus påstående att en inverter tappar verkningsgrad vid lägsta och högsta varvtalet så håller jag inte med.
Det är en på tok för generell framställning.
En kompressors (inverter) verkningsgrad delas upp i 2 delar: 1. kompressorns adiabatiska verkningsgrad som funktion av varvtalet, samt: inverterkortets verkningsgrad (renhet sinussignal).
Många tillverkare av luftvärmepumpar tvingar ner kompressorfrekvensen till rent idiotiska nivåer så att marknadsavdelningarna får bränsle i fighten om slutkunden, men produkten som jobbar med låga frekvenser under långa perioder får en maskin som inte är så effektiv som den kunde ha varit om man ökade minfrekvensen.
Det viktigaste är att grejorna designas rätt, då får man en bra livslängd. (jämför t.ex. tyska och italienska bilmotorers livslängd på 80-talet)

Häls
Daikin
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 maj 2015, 20:27:36 »

Kanoners Kocken  tummenupp

Fick upplysningar om nån typ av längre/större gnistbildning vid uppstart med mjukstart.
Det är ju iofs länge sedan jag var på den utbildningen...typ 10 år sedan, och mjukstartrelän kanske hade lägre kvalitet.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 maj 2015, 19:52:11 »

Rent elektriskt sett är ju mjukstart helt klart en fördel både för nätägarna (mindre belastningsspikar) och fastighetsägaren som klarar sig med mindre säkringar, som kan göra en eller en par tusenlappar per år. Jag är även rät övertygad om att kompressorn i alla fall inte tar någon skada utan borde logiskt "må bättre" med lite lägre startmoment. Nått som helt klart mår bättre är det mekaniska (slitytor i kompressorn med mindre belastning på  oljefilm, rör, gummifötter, lödningar, elledningar mm.) som slipper en stor del av den mekaniska påfrestningen som är betydligt större med en direktstart.
Sedan finns det lite olika lösningar på "mjukstart" några bättre och några billigare.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 maj 2015, 18:55:06 »

Och jag som trodde att mjukstartreläet skulle skona kompressorn?

Njae, jag tror det bara är el-leverantören som blir skonad.
Kanske Svenska Kocken läser detta och kan bekräfta eller dementera mitt påstående.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2015, 17:59:39 »

Tycker du belyser fördelarna med inverter på ett kraftfullt sätt.

"Ett extremt bra utnyttjande av värmeväxlarytor vid låga effektuttag.
Ett bra utnyttjande av kollektorn vid låga effektuttag.
Mindre eltillskott.
Hög SCOP"


Varför fyra rader när det räckt med den sista?

medan du glömmer nackdelarna.
Du skriver t.ex. om smörjproblem på on/off, men tar inte upp det problemet på inverter trots att bristen på oljetillgång är mer påtaglig på dessa.

Min granne lyfte ut en fullt fungerande on/off vätska/vatten efter 27 års felfri drift. Jag är säker på att du läst flera vittnesmål om liknande livslängder på on/off-pumpar.

Att då räkna upp
"En mekanisk belastning på rör, kopplingar, tätningar varje gång kompressorn startar och stannar." eller "En belastning på lindningarna i kompressorn (höga startströmmar)"
känns inte som en viktigt argument, i alla fall inte hos min granne.

Jag vet att kompressortillverkarna inte gillar mjukstartrelä. Om dessa är i likhet med frekvensomriktare, så bör on/off på inverter också belasta lindningarna. Om så är...kanske on/off utan mjukstart belastar lindningarna mindre än inverter.

Du skriver att on/off har "Dålig verkningsgrad innan den kommit upp i varv." men inte att inverter har dålig verkningsgrad nära min och max.

"Dåligt utnyttjande av värmeväxlarytorna jämför med en inverter på dellast." måste väl ändå bero på vilka värmeväxlare som sitter på respektive maskin.

Du skriver att inverter har "Mindre slitage som beror på täta start/stopp"
Jag projekterade nyligen en Bosch 6000 8 kW med 300 liters arbetstank till ett nybygge med 8 kW toppeffektbehov. Kunden valde istället Nibe 1255 16 kW, då installatören påstod att tank var oviktig och att det fungerar utmärkt med aktiva termostater på golvslingorna. Aktiva termostater var ett krav, då det fanns braskaminer på bägge våningsplanen. 1255:an on/offar vid utetemperatur högre än -5°. Gissar att Boschen hade haft färre starter, men poängen är att oftast är installationen mer viktig än fabrikat och typ av reglering.

Jag tror på inverterpumparna, och ser de som utmärkta fördelaktiga ersättare till nuvarande vätska/vatten on/off för villa och fastighet. Men för den skull är jag inte övertygad om att skillnaden i SCOP är särskilt stor. När det gäller livslängd, är det väl bara att vänta och se. För livslängden är ju mer avgörande än SCOP d.v.s. om inverterpumpen havererar efter 16 år, och en on/off håller ihop i 22 år, är jag säker på att on/offaren har bättre LCC. (Life Cycle Cost)

Det är inte bara luft/luft som ingen ifrågasätter frekvensstyrning. Även på luft/vatten är det nog väldigt få som kan hitta argument för on/off.

De tre första raderna förklarar den lite högre SCOP som invertrarna verkar få i testerna, kan vara bra att de som läser förstår varför de kan ha högre SCOP.

När det gäller smörjningen på en inverter så tror jag nog inte att varken du eller jag vet OM det finns några problem med den, som tillverkare av kompressorer för inverterdrift skulle i alla fall jag inte jag vilja sälja kompressorer som inte får adekvat smörjning, men visst, jag kan hålla med om att det finns en risk för det.
Jag nämnde dock inget om detta då det i så fall skulle ha varit ren spekulation från min sida.

Att väldigt täta start och stopp på en on/off-värmepump skulle vara skadligt anser jag mig ha ett flertal bevis på, dels bland bekanta och dels från forumet - då det verkar ha inträffat ett antal haverier på värmepumpar där trevägsventilen kärvat under lång tid, vilket i sin tur genererat många start/stopp och ständiga varmvattenkörningar.
Många start/stopp i kombination med högt tryck/hög temp sliter absolut på en maskin.
Håller man sig till mer normala 10-30 starter/dygn så kanske det inte påverkar så mycket, men det har jag å andra sidan inte skrivit heller.

Många äldre maskiner har gått på rumstermostat eller fastkondenserande mot relativt låga temperaturer, och det har gjort att de har haft skapliga driftsförhållanden sett till både antalet starter och vilka temperaturer de arbetat emot, dessutom hade de andra köldmedier som kanske? var bättre med avseende på smörjningen.

Nej Lexus, jag propagerar inte alls hårt för inverter, men min uppfattning är att de är aningen bättre på många saker, inte minst att man kan dimensionera för 100% effekttäckning utan att behöva ha arbetstank, man har större frihet att använda sig av rumstermostater om man vill/måste det - utan att det påverkar driften så mycket.
Om man har en väl dimensionerad värmepump och ett lågtempsystem så borde SCOP bli fantastiskt bra.

Sen är det väl ändå tveksamt om det lönar sig rent ekonomiskt om man jämför med en billig on/off som dimensioneras för 70% effekttäckning och utan arbetstank.
Det är inte alls säkert att jag själv skulle köpa en inverter om det blev dags för mig att byta, så jag har svårt att se av vilken anledning jag skulle "lobba" för invertrar.
I de fall jag rekommenderar invertrar i forumet är det oftast när effektbehovet ligger på eller strax under de olika invertrarnas maxeffekt, det är egentligen bara då jag känner mig trygg med att det bör bli en avsevärd extra besparing, som gör att även en aning kortare livslängd skulle kunna vara acceptabel, om det nu blir det.

Jämför man bilmotorer som är det ju oftast så att de som går hela tiden har avsevärt mycket längre livslängd (sett till miltal/timmar) än motorer som startas och stannas ofta, så jag är egentligen inte alls säker på att en inverter kommer att ha kortare livslängd, den skulle kunna ha längre livslängd lika gärna, i vart fall kompressorn.
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 17 maj 2015, 13:18:55 »


Jag vet att kompressortillverkarna inte gillar mjukstartrelä. Om dessa är i likhet med frekvensomriktare, så bör on/off på inverter också belasta lindningarna. Om så är...kanske on/off utan mjukstart belastar lindningarna mindre än inverter.

Och jag som trodde att mjukstartreläet skulle skona kompressorn?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 maj 2015, 12:24:07 »

Du hävdade ju tidigare att det inte fanns någon värmestrålning, och att man därför inte kunde uppfatta skillnader i komfort.
Med mitt inlägg vill jag bara påtala att DET FINNS värmestrålning från en konventionell radiator, och att den blir högre ju varmare vatten den matas med.

Nej, jag påpekade att du poängterade värmestrålning trots att det är konvektionsvärme som är det dominerande för vatenradiatorer. Att DET FINNS värmestrålning är inte det viktiga. Det gör det från en spis också, men det är inte värmestrålningen vi använder oss av när vi lagar mat.

Om man ska vara noga med hårfina skillnader, som du vill vara i det här fallet, så ska man väl vara det i alla delar, inte bara ibland?


Det finns INGET fel i mina inlägg

Wow... så skulle aldrig jag våga skriva.   tOOmten
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 maj 2015, 10:40:15 »

Jag propagerar vare sig för on/off eller inverter, trodde detta var en tråd om skillnader/fördelar/hållbarhet mellan on/off och inverter och har därför framfört vilka skillnader jag ser på de olika typerna av teknik.
Funktionsmässigt är det marginella skillnader, men med vissa fördelar för den teknik som tillför exakt den värme som behövs i stunden - så ser jag i alla fall på det.
Sen finns det nackdelar med de olika teknikerna, och dessa har jag redogjort för.
Ingen vet vilken typ av maskin som kommer att ha den bästa hållbarheten, men med så mycket fakta som möjligt tillgängligt så antar jag att folk kan försöka bilda sig en egen uppfattning, även om det blir en viss form av spekulation baserat på de fakta som finns tillhands.

Jag tror att ytterst få skulle vilja ha en luft/luft-värmepump som var on/off, just för att det finns fördelar med inverter, just på luftvärmepumpar är de mycket större (Kontinuerligt uppvärmd luft som strömmar ur värmepumpen, bättre nyttjande av värmeväxlarytor o.s.v) än när vi talar om berg/mark-värmepumpar, men det finns fördelar även här.

Tycker du belyser fördelarna med inverter på ett kraftfullt sätt.

"Ett extremt bra utnyttjande av värmeväxlarytor vid låga effektuttag.
Ett bra utnyttjande av kollektorn vid låga effektuttag.
Mindre eltillskott.
Hög SCOP"


Varför fyra rader när det räckt med den sista?

medan du glömmer nackdelarna.
Du skriver t.ex. om smörjproblem på on/off, men tar inte upp det problemet på inverter trots att bristen på oljetillgång är mer påtaglig på dessa.

Min granne lyfte ut en fullt fungerande on/off vätska/vatten efter 27 års felfri drift. Jag är säker på att du läst flera vittnesmål om liknande livslängder på on/off-pumpar.

Att då räkna upp
"En mekanisk belastning på rör, kopplingar, tätningar varje gång kompressorn startar och stannar." eller "En belastning på lindningarna i kompressorn (höga startströmmar)"
känns inte som en viktigt argument, i alla fall inte hos min granne.

Jag vet att kompressortillverkarna inte gillar mjukstartrelä. Om dessa är i likhet med frekvensomriktare, så bör on/off på inverter också belasta lindningarna. Om så är...kanske on/off utan mjukstart belastar lindningarna mindre än inverter.

Du skriver att on/off har "Dålig verkningsgrad innan den kommit upp i varv." men inte att inverter har dålig verkningsgrad nära min och max.

"Dåligt utnyttjande av värmeväxlarytorna jämför med en inverter på dellast." måste väl ändå bero på vilka värmeväxlare som sitter på respektive maskin.

Du skriver att inverter har "Mindre slitage som beror på täta start/stopp"
Jag projekterade nyligen en Bosch 6000 8 kW med 300 liters arbetstank till ett nybygge med 8 kW toppeffektbehov. Kunden valde istället Nibe 1255 16 kW, då installatören påstod att tank var oviktig och att det fungerar utmärkt med aktiva termostater på golvslingorna. Aktiva termostater var ett krav, då det fanns braskaminer på bägge våningsplanen. 1255:an on/offar vid utetemperatur högre än -5°. Gissar att Boschen hade haft färre starter, men poängen är att oftast är installationen mer viktig än fabrikat och typ av reglering.

Jag tror på inverterpumparna, och ser de som utmärkta fördelaktiga ersättare till nuvarande vätska/vatten on/off för villa och fastighet. Men för den skull är jag inte övertygad om att skillnaden i SCOP är särskilt stor. När det gäller livslängd, är det väl bara att vänta och se. För livslängden är ju mer avgörande än SCOP d.v.s. om inverterpumpen havererar efter 16 år, och en on/off håller ihop i 22 år, är jag säker på att on/offaren har bättre LCC. (Life Cycle Cost)

Det är inte bara luft/luft som ingen ifrågasätter frekvensstyrning. Även på luft/vatten är det nog väldigt få som kan hitta argument för on/off.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2015, 07:17:09 »

Jag trodde att vi pratade om normala vattenfyllda radiatorer där vattnet värms av värmepump. När har vi temperaturer på dessa som närmar sig ens 60 grader i medeltemp?

Du hävdade ju tidigare att det inte fanns någon värmestrålning, och att man därför inte kunde uppfatta skillnader i komfort.
Med mitt inlägg vill jag bara påtala att DET FINNS värmestrålning från en konventionell radiator, och att den blir högre ju varmare vatten den matas med. Det finns INGET fel i mina inlägg rörande skillnaderna i komfort, men än en gång, de är marginella och kanske främst påvisbara på det teoretiska planet.

Jag bifogar en graf som visar på de temperaturvariationer som finns i vår ekonomidel (Vi hade dörren ut öppen igår när vi badade i SPA-badet, därav den stigande temperaturen under natten).
Grafen visar att en on/off-värmepump under vissa årstider ger klart påvisbara skillnader i temperatur beroende på värmepumpens driftscykler, och med så pass påtaglig temperaturskillnad i luften vore det underligt om man inte skulle kunna detektera det ännu tydligare om man satt just framför ett fönster eller tätt intill en radiator som pendlar i temperatur.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2015, 07:07:47 »

Räknat på deltaT 30° och 600 x 1200, gäller 50/50 gäller bara en 10:a.

För en 33:a är strålningen bara 17%.

Rickard det känns som att du vill propagera för inverter, när du nämner hårfina skillnader. Varför?

Jag propagerar vare sig för on/off eller inverter, trodde detta var en tråd om skillnader/fördelar/hållbarhet mellan on/off och inverter och har därför framfört vilka skillnader jag ser på de olika typerna av teknik.
Funktionsmässigt är det marginella skillnader, men med vissa fördelar för den teknik som tillför exakt den värme som behövs i stunden - så ser jag i alla fall på det.
Sen finns det nackdelar med de olika teknikerna, och dessa har jag redogjort för.
Ingen vet vilken typ av maskin som kommer att ha den bästa hållbarheten, men med så mycket fakta som möjligt tillgängligt så antar jag att folk kan försöka bilda sig en egen uppfattning, även om det blir en viss form av spekulation baserat på de fakta som finns tillhands.

Jag tror att ytterst få skulle vilja ha en luft/luft-värmepump som var on/off, just för att det finns fördelar med inverter, just på luftvärmepumpar är de mycket större (Kontinuerligt uppvärmd luft som strömmar ur värmepumpen, bättre nyttjande av värmeväxlarytor o.s.v) än när vi talar om berg/mark-värmepumpar, men det finns fördelar även här.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 maj 2015, 18:18:56 »

... när radiatorytan närmar sig 100 grader är det allra mesta IR-strålning

Jag trodde att vi pratade om normala vattenfyllda radiatorer där vattnet värms av värmepump. När har vi temperaturer på dessa som närmar sig ens 60 grader i medeltemp?

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 maj 2015, 16:57:19 »

Men det är bra om de inte är alltför kunniga, då hänger jag inte med

Antar att det var xxargs inlägg du syftade på, men känner att mitt inlägg också hade vissa kryptiska ord.

Citera
Räknat på deltaT 30° och 600 x 1200, gäller 50/50 gäller bara en 10:a.
För en 33:a är strålningen bara 17%.

Förtydligar därför ovanstående:
DeltaT (ΔT) är skillnaden i temperatur, och i det här fallet mellan rum och radiatorns medeltemperatur. Exempel 55° till radiatorn och 45° på returen samt 20° i rum, är ΔT30°.

600 x 1200 är radiatorns höjd och bredd.

50/50 avser 50% procent strålning och 50% konvektion d.v.s. den fördelning som Grundfos anger.
   
En 10:a avser en radiator av typen panelradiator, som då är en enkel panel utan konvektionsplåtar. En 21:a är dubbla paneler med plåtar på en av panelerna. En 33:a är radiator med tre paneler som har konvektionsplåtar på samtliga paneler.
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 16 maj 2015, 16:56:27 »



hade väggen varit -273 grader kall så hade det sugit ut värme från kroppen med flera hundra Watt för att det inte återstrålar någon värmestrålning igen


Då är det nog lufttomt i sommarstugan. En intressant övning är att en varm klar sommardag rikta en IR-termometer upp mot himlen. Den kommer att "slå i botten". Är det molnigt kanske den visar några minusgrader. Det hindrar dock inte att det känns varmt och skönt utan några värmeförluster även om man bara har shorts.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 16 maj 2015, 14:44:43 »

Men det är bra om de inte är alltför kunniga, då hänger jag inte med
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 16 maj 2015, 14:20:28 »

Som nämnt värmestrålningen är inte alls oviktig och är skillnaden på upplevelse med en nyss uppeldas sommarstuga råa känsla trots  25 grader i luften men med ganska kalla väggar och några dagar senare mer trivsam när väggarna är uppvärmda.

hade väggen varit -273 grader kall så hade det sugit ut värme från kroppen med flera hundra Watt för att det inte återstrålar någon värmestrålning igen

---

Om jag räknat rätt så strålar 23 grader C svartkropp 435 Watt per m^2, 29 grader (typisk hudtemperatur) 471 Watt/m^2, 50 grader 617 Watt/m^2, 65 grader 740 W/m^2 och vid 80 grader 880.5 Watt/m^2, 100 grader 1097 Watt/m^2

Detta i absoluta mått mot absoluta nollpunkten i tex rymden långt från sol och stjärnor, i verkligheten så har man diffen på temperatur på tex väggar och elementtemperatur och antar man att väggen är 20 grader varm så är dess utstrålning 417.9 Watt/m^2

mot 23 grader så har man en nettostrålning från elementet 435.3 - 417.9 = 17.1 Watt/m^2
mot 29 grader så har man en nettostrålning från elementet 471 - 417.9 = 53 Watt/m^2
mot 50 grader så har man en nettostrålning från elementet 617 - 417.9 = 199.3 Watt/m^2
mot 65 grader så har man en nettostrålning från elementet 740 - 417.9 = 322 Watt/m^2
mot 80 grader så har man en nettostrålning från elementet 880.4 - 417.9 = 462 Watt/m^2
mot 100 grader så har man en nettostrålning från elementet 1097.6 - 417.9 = 680 Watt/m^2
vid 300 grader så har man en nettostrålning från elementet 6112.6 - 417.9 = 5694.7 Watt/m^2
vid 500 grader så har man en nettostrålning från elementet 20.245 - 417.9 = 19827.4 Watt/m^2

Man ser att värmeavgivelse med strålning ökar markant med ökad temperatur - en faktor med T^4 räknat i Kelvin

Är väggen 15 grader (390 W/m^2) mot hud 29 grader (471 W/m^2) så har man en avkylning på 81 W/m^2 medans är väggen 23 grader (435 W/m^2)
så är avkylningen bara 36 Watt - en markant upplevd skillnad.

Är man uppe i 300 grader C från en kamins yta så kommer strålningen börja vara dominerande värmeöverföringsmetod.
och är man uppe och över 500 grader C så inser man varför gasolkamin kan leverera kW med srålningsvärme trots att glödkroppen kan tecknas i dm^2 i yta

Man inser också att värmeöverföring mot vägg bakom elementet går mot noll ju närmare väggen är elementets temperatur, dock kyls väggen av luftkonvektion (och det som leds ut genom väggen) och väggen är en del av av elementets värmeavgivelse - sätter man aluminium bakom som reflekterar tillbaka strålning mot elementet så kan det ge verkan att mindre med värme avges eftersom väggen inte blir nämnvärt varm och därmed heller inte värmer luft - svart sida mot elementet och blank sida mot väggen med minimal luftspalt mellan kan ge tillbaka lite av uppvärmningen om väggen bakom har dålig isolering (inte ovanligt i äldre hus där isoleringen packat sig under fönsterramen och det är stor glipa utan isolering under ramen)


ovanstående gäller för svartstrålare, dock brukar emissionsindex sättas på 0.95 i flesta fall när man mäter temp med IR-pistol och det är ganska nära en svartkroppsstrålare i emmisionsindex (=1)

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 16 maj 2015, 13:58:31 »

Jag gillar när kunniga människor debatterar, då lär man sig något
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 maj 2015, 13:43:16 »

Räknat på deltaT 30° och 600 x 1200, gäller 50/50 gäller bara en 10:a.

För en 33:a är strålningen bara 17%.

Rickard det känns som att du vill propagera för inverter, när du nämner hårfina skillnader. Varför?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 maj 2015, 12:33:55 »

Andelen konvektion och värmestrålning varierar med temperaturen, när radiatorytan närmar sig 100 grader är det allra mesta IR-strålning, men det blir mindre ju kallare den är, än en gång så vill jag påpeka att det främst märks när det är kallt ute och framledningstempen är hög, sitter man då nära en radiator så kommer man att kunna uppfatta att värmestrålningen minskar.
Utan tvekan.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 16 maj 2015, 11:50:46 »

Roland kommenterade som jag uppfattade det bara det där med den vita färgen
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 maj 2015, 11:11:59 »

Alla målade ytor kan betraktas som svarta när det gäller värmestrålning vid sådana temperaturer som färger tål. Det är ju därför IR-termometrar fungerar för mätning av målade ytors temperatur oavsett vilken färg ytan har.

Du missar själva poängen. Vattenradiatorer värmer inte genom värmestrålning ut i rummet utan genom konvektion, dvs de värmer luften genom direktkontakt. Det är därför det är helt okej att ha exempelvis en soffa framför en vattenradiator utan att uppvärmningen av rummet påverkas. Och det är därför vattenradiatorer motverkar kallras. De värmer luften som sen stiger uppåt och därmed motverkar att kall luft "rasar ner" och flyter ut längs golvet.

Om vattenradiatorer i huvudsak skulle värma genom värmestrålning, som exv en eld gör, så skulle man inte kunna ha radiatorer som var uppbyggda med flera paneler som täcker varandra och de extra flänsarna som sitter mellan panelerna skulle inte ha någon effekt.

Det jag reagerade på var ordet – värmestrålning. Om vi nu diskuterar detaljer på marginalen och tiondelars gradskillnad mellan värmesystem så ska de begrepp som används vara korrekta.

Det är en jäkla skillnad på konvektion och värmestrålning.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 16 maj 2015, 09:22:33 »

Det är ju inte drifttimmarna utan totala antalet varv som är intressant ur slitagesynpunkt, grovt räknat.  En timme med 3000 varv/min ger samma slitage som tre timmar med 1000 varv/min.

Så enkelt förhållande är det nog inte, lägre varvtal kan innebära sämre oljepumpning och kringstänkning av olja i pumphuset, tunnare oljeskikt i lagren för att det är längre belastningstider per varv etc., speciellt om man försöker med frekvensomvandlare driva kompressorer som inte är byggda för detta från början.

tex Hårddiskar så är det inte sällan 24/7/52-körande diskar håller bättre än de som ligger i bankfack eller sådana i tex NAS och externa HD i kabinett där diskarna stängs av eller varvar ned en stor del av dygnet i syfte att spara ström när det är minimal aktivitet.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 maj 2015, 07:22:16 »

Alla målade ytor kan betraktas som svarta när det gäller värmestrålning vid sådana temperaturer som färger tål. Det är ju därför IR-termometrar fungerar för mätning av målade ytors temperatur oavsett vilken färg ytan har.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 maj 2015, 23:00:44 »

Har man radiator KAN man säkert uppleva skillnader i värmestrålning från radiatorn om man sitter nära, och mer kallras om man har dåliga fönster.

*host...* Öh, ursäkta, men... "värmestrålning från radiatorn"? Radiatorer för vattenburen värme bygger på konvektion, inte värmestrålning. Om man hade velat ha värmestrålning så hade man inte målat dem vita.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 maj 2015, 21:23:37 »

Kanske är det så, moderna vedpannor är ju utrotningshotade, så jag kan inte påstå att jag har någon direkt erfarenhet av dem, men att temperaturen på shuntens matning kan variera kraftigt är i alla fall inget vi behöver debattera.
Och när pannan blir kall så är komforten absolut sämre på en vedpanna - oavsett årgång.
Typ varje morgon...  ;)

Självklart svänger en inverter en aning också, inte minst i samband med tappvattenvärmning, och en stund efteråt, men nu talar vi om riktigt teoretiska nivåer.  tummenupp
Har för mig att shuntstyrningar brukar ligga inom +-1,5 grad innan dom reglerar. En modern vedpanna kan vara kall på morgonen (men troligtvis inte) därför att den är inkopplad med tex en laddomat 21 vilket gör att efter avslutad eldning kopplas pannan bort och all värme tas från tanken. Vi hade inte sämre komfort när vi eldade ved så länge man eldade varje kväll oavsett utetemp.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 maj 2015, 18:36:00 »

Man gör absolut inte fel om man idag väljer en on/off-värmepump, rätt dimensionerade, installerade och intrimmade så fungerar de alldeles tillräckligt bra, i mina ögon bättre än något annat på marknaden, inklusive direktverkande el.
Jag håller med om det, trots att jag själv har en inverter. Det man framförallt vill att en värmeanläggning ska vara så är det driftsäker, och invertertekniken är nyare och lite mer känslig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 maj 2015, 17:32:17 »

De stora nackdelarna/okända egenskaperna torde trots allt främst vara elektronikens hållbarhet, och hur flödet alternativt deltaT över VVX påverkas av varierande effekter/temperaturer.
I övrigt kan jag inte se några nackdelar, förutom priset då.

Man gör absolut inte fel om man idag väljer en on/off-värmepump, rätt dimensionerade, installerade och intrimmade så fungerar de alldeles tillräckligt bra, i mina ögon bättre än något annat på marknaden, inklusive direktverkande el.
På marginalen kan en inverter ge lite högre SCOP och lite bättre komfort, men det är som sagt på marginalen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 maj 2015, 17:28:35 »

En vp ger inte jämnare inomhus temp än en modern shuntad vedpanna. Även inverters varierar i framledning i alla fall Nibes 1255 den ligger ibland lite över och ibland lite under men det märks naturligtvis inte.

Kanske är det så, moderna vedpannor är ju utrotningshotade, så jag kan inte påstå att jag har någon direkt erfarenhet av dem, men att temperaturen på shuntens matning kan variera kraftigt är i alla fall inget vi behöver debattera.
Och när pannan blir kall så är komforten absolut sämre på en vedpanna - oavsett årgång.
Typ varje morgon...  ;)

Självklart svänger en inverter en aning också, inte minst i samband med tappvattenvärmning, och en stund efteråt, men nu talar vi om riktigt teoretiska nivåer.  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 maj 2015, 15:35:43 »

Du har i princip rätt, men du "jagar spöken"  ;) , jag skrev precis att skillnaderna var små, hur små kan jag inte säga, men de finns självklart där - som jag skrev så kan det variera någon tiodels grad i luften, och hur olika personer upplever kallras beror ju mycket på fönstrens kvalitet/skick och hur de möblerat.
När det är som kallast skall en rätt dimensionerad värmepump gå hela tiden, men jag och många med mig har värmepumpar som fortfarande har stilleståndsperioder när det är -20 till -30 grader kallt ute.

Senaste dygnet har jag haft 10 starter och vbf varierar mellan 22 och 35 grader. (efter 1 timme har vbf fallit med 10 grader)
Rumstempen har varierat ca 1 grad mellan topparna och dalarna som följer starterna i det rum där jag mäter (duschrum i ekonomidelen där jag har loggern).
Jag kör med -100 gradminuter som startvärde och har typ 95% effekttäckningsgrad.

Nästan ingen kör med tank och shunt, det är så vitt jag vet bara CTC.

Jag har aldrig påstått att någon skulle känna skillnaderna (eller i vart fall klaga på dem) utan tvärt om så skrev jag att det var på marginalen, och mest på det teoretiska planet.
ÄVEN på shuntade on/off-värmepumpar har jag serr grafer som visar att vbf varierar 2-3 grader i takt med värmepumpens on/off-cykler.
Troligvis är det helt omöjligt att märka, men skillnaden finns där, om än mest på ett teoretiskt plan som kan bevisas med grafer.

I ett system som mitt där jag värmer vardagsrummet med en takmonterad fläktradiator går det självklart att uppleva skillnaden vintertid när det är kallt, om det "blåser" varm eller sval luft, men det är väl inget man direkt tänker på.
Har man radiator KAN man säkert uppleva skillnader i värmestrålning från radiatorn om man sitter nära, och mer kallras om man har dåliga fönster.
Hur stor påverkan det har, och huruvida man uppfattar dessa skillnader beror på person, hus, fönster och uppvärmningssystem, men dom finns där - och Invertern har potential att erbjuda aningen bättre komfort tack vare den jämna framledningstemperaturen (Om man bortser från när den producerar tappvarmvatten).

En värmepump som är bra injusterad erbjuder jämnare inomhustemp än nästan alla andra sätt att reglera, bättre än shuntad vedpanna, bättre än temostatstyrt på rumsnivå, och absolut bättre än om man eldar i braskamin eller kakelugn.
Detta gäller oavsett om det är inverter eller on/off, och speciellt om man har en aktiv rumsgivare som kompenserar för oförutsedda händelser som t.ex. solinstrålning.  :)
En vp ger inte jämnare inomhus temp än en modern shuntad vedpanna. Även inverters varierar i framledning i alla fall Nibes 1255 den ligger ibland lite över och ibland lite under men det märks naturligtvis inte.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 maj 2015, 13:52:41 »

Hur är komforten i den här villan?

Daikin Altherma installerad 2006.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 maj 2015, 13:29:07 »

Kallras när det är riktigt kallt ute borde inte förekomma på en on/off, då värmepumpen går hela tiden.

Dessutom blir inte radiatorn omedelbart kall, bara för att kompressorn stannar och det snurrar returvatten på framledningen.

Du har i princip rätt, men du "jagar spöken"  ;) , jag skrev precis att skillnaderna var små, hur små kan jag inte säga, men de finns självklart där - som jag skrev så kan det variera någon tiodels grad i luften, och hur olika personer upplever kallras beror ju mycket på fönstrens kvalitet/skick och hur de möblerat.
När det är som kallast skall en rätt dimensionerad värmepump gå hela tiden, men jag och många med mig har värmepumpar som fortfarande har stilleståndsperioder när det är -20 till -30 grader kallt ute.

Senaste dygnet har jag haft 10 starter och vbf varierar mellan 22 och 35 grader. (efter 1 timme har vbf fallit med 10 grader)
Rumstempen har varierat ca 1 grad mellan topparna och dalarna som följer starterna i det rum där jag mäter (duschrum i ekonomidelen där jag har loggern).
Jag kör med -100 gradminuter som startvärde och har typ 95% effekttäckningsgrad.

Fast alla de större märkena som säljer kompletta lösningar med on/off har väl någon form av tank i innedelen? I och med det så fortsätter ju radiatorpumpen att gå och shunten reglerar så det blir konstant temperatur ut till radiatorerna oavsett om VPn går eller ej.

När det gäller kallras håller jag med Lexus. Den tid på året när det är ett problem går VPn nästan dygnet runt.

Så att det skulle bli skillnad i värmekomfort håller jag inte med om. Det handlar mer om hur styrningen inne ser ut än om val av VP. Dessutom kan få människor känna skillnad på tiondelar av grader. Det måste variera åtminstone halva grader för att man ska kunna känna det, men det förutsätter å andra sidan att den relativa luftfuktigheten är konstant, och det är den sällan eftersom ventilationen förutsätter att för in ny luft utifrån in i huset, och därmed under en stor del av året ersätter torr luft med något fuktigare.

Nästan ingen kör med tank och shunt, det är så vitt jag vet bara CTC.

Jag har aldrig påstått att någon skulle känna skillnaderna (eller i vart fall klaga på dem) utan tvärt om så skrev jag att det var på marginalen, och mest på det teoretiska planet.
ÄVEN på shuntade on/off-värmepumpar har jag serr grafer som visar att vbf varierar 2-3 grader i takt med värmepumpens on/off-cykler.
Troligvis är det helt omöjligt att märka, men skillnaden finns där, om än mest på ett teoretiskt plan som kan bevisas med grafer.

I ett system som mitt där jag värmer vardagsrummet med en takmonterad fläktradiator går det självklart att uppleva skillnaden vintertid när det är kallt, om det "blåser" varm eller sval luft, men det är väl inget man direkt tänker på.
Har man radiator KAN man säkert uppleva skillnader i värmestrålning från radiatorn om man sitter nära, och mer kallras om man har dåliga fönster.
Hur stor påverkan det har, och huruvida man uppfattar dessa skillnader beror på person, hus, fönster och uppvärmningssystem, men dom finns där - och Invertern har potential att erbjuda aningen bättre komfort tack vare den jämna framledningstemperaturen (Om man bortser från när den producerar tappvarmvatten).

En värmepump som är bra injusterad erbjuder jämnare inomhustemp än nästan alla andra sätt att reglera, bättre än shuntad vedpanna, bättre än temostatstyrt på rumsnivå, och absolut bättre än om man eldar i braskamin eller kakelugn.
Detta gäller oavsett om det är inverter eller on/off, och speciellt om man har en aktiv rumsgivare som kompenserar för oförutsedda händelser som t.ex. solinstrålning.  :)
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 maj 2015, 13:23:23 »

Den tid på året när det är ett problem går VPn nästan dygnet runt.
Det är lätt hänt att överdimensionera, eller så har man kanske bytt fönster eller tilläggsisolerat... och även om man dimensionerat efter att klara DUT så går den kontinuerligt bara några få dagar om året, eller inte ens det, vi har inte haft DUT de senaste vintrarna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 maj 2015, 12:49:47 »

Med fel grejer fel injusterade blir det mesta fel men det beror inte på att man använt en on/off vp rätt gjort har man jämn temp inne oavsett inverter eller ej.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 maj 2015, 12:43:30 »

Fast alla de större märkena som säljer kompletta lösningar med on/off har väl någon form av tank i innedelen? I och med det så fortsätter ju radiatorpumpen att gå och shunten reglerar så det blir konstant temperatur ut till radiatorerna oavsett om VPn går eller ej.

När det gäller kallras håller jag med Lexus. Den tid på året när det är ett problem går VPn nästan dygnet runt.

Så att det skulle bli skillnad i värmekomfort håller jag inte med om. Det handlar mer om hur styrningen inne ser ut än om val av VP. Dessutom kan få människor känna skillnad på tiondelar av grader. Det måste variera åtminstone halva grader för att man ska kunna känna det, men det förutsätter å andra sidan att den relativa luftfuktigheten är konstant, och det är den sällan eftersom ventilationen förutsätter att för in ny luft utifrån in i huset, och därmed under en stor del av året ersätter torr luft med något fuktigare.

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 maj 2015, 11:58:59 »

Många väljer för stor värmepump, och om man har inställningar där man har prioriterat antal starter så kan radiatorerna bli så svala så det märks på komforten. 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 maj 2015, 11:19:35 »

Kallras när det är riktigt kallt ute borde inte förekomma på en on/off, då värmepumpen går hela tiden.

Dessutom blir inte radiatorn omedelbart kall, bara för att kompressorn stannar och det snurrar returvatten på framledningen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 maj 2015, 06:54:32 »

På marginalen blir det det då den kör ut exakt den temp som för tillfället behövs.
I vart fall jämför med majoriteten av värmepumpar, alltså om man bortser från de som har arbetstank + shunt där skillnaden blir mindre (men teoretiskt inte obefintlig).
Skillnaderna är små, oftast rör det sig om bara tiondels grader i rumstemp, men det blir ju självklart en jämnare rumstemp om den vattentemp som når radiatorerna är precis samma hela tiden.
När det är riktigt kallt ute kan man även uppleva kallras från fönster under on/off-pumparnas stilleståndsperioder då radiatorerna hinner svalna.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 maj 2015, 22:37:02 »

Bra genomgång, men jag hoppade till på en sak:

Fördelar med inverter:
Jämnare värmekomfort.

Varför skulle en inverter ge jämnare värmekomfort?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 maj 2015, 08:08:44 »

Brister med on/off som jag ser det.

Varje start/stopp genererar:
Dålig smörjning (I förhållande till en maskin som går kontinuerligt)
En belastning på lindningarna i kompressorn (höga startströmmar)
Det belastar kontaktorer, överströmsskydd, elektronik (Spänningsfall vid start) säkringar och elsystemet i sin helhet (I vart fall matningen fram till värmepumpen)
En mekanisk belastning på rör, kopplingar, tätningar varje gång kompressorn startar och stannar.
Dålig verkningsgrad innan den kommit upp i varv.
Dåligt utnyttjande av värmeväxlarytorna jämför med en inverter på dellast.
Lite beroende på fabrikat och inställningar så kan sluttemperaturen vid varje driftcykel bli rätt mycket högre än vad huset kräver för att hållas varmt, det ger lite sämre COP, även om temperaturen vid start av värmeproduktion tillfälligt kan vara lägre.
Max eller nära max utnyttjande av kollektorn så snart kompressorn går, det ger större temperaturfall både i övergången luft/slang/mark/vatten, allt beroende på värmepumpstyp.

Nackdelar med inverter:
Högre inköpspris.
Mer elektronik som kan krångla.
"Flödesproblem" på varma sidan, antingen genom att en deltaT-styrd cirkpump kan dra ned flödet vid lågt effektbehov så mycket att man kan få för låga flöden i periferin av radiator/golvvärmesystemet. Kör man med fast flöde för att undvika risken för dåligt tryck i perifera delar så får man kraftigt varierande deltaT över värmeväxlaren, vilket skulle kunna leda till problem i kylkretsen (det kan nog tillverkarna lösa på olika sätt, men det är ändå höljt i dunkel hur detta hanteras och hur det påverlar COP.
Cirkpumparna för fler driftstimmar, och då cirkpumparna är väldigt viktiga (både deras effektbehov och drifttid) för COP så är det nog den största bristen med inverter, eller den som kostar mest COP i alla fall.

Fördelar med on/off:
Billigare i inköp.
Mindre som kan krångla.
Få drifttimmar på cirkpumparna.

Fördelar med inverter:
Jämnare värmekomfort.
Mindre slitage som beror på täta start/stopp
Ett extremt bra utnyttjande av värmeväxlarytor vid låga effektuttag.
Ett bra utnyttjande av kollektorn vid låga effektuttag.
Mindre eltillskott.
Hög SCOP

Kanske skulle alla inverters gå mot en arbetstank för att undvika flödes/tryckproblemen som de varierande effektuttagen kan generera, men samtidigt hör man väldigt få klaga på problem som kan relateras till detta?
Vikten av supereffektiva cirkpumpar och goda inställningsmöjligheter för dessa måste anses vara fundamentalt.
Toppkvalitet på de i inveterstyrningens ingående komponenterna är också det en oerhört viktig aspekt, om det inom något år visar sig att tillverkarna snålat här så kommer inverterdrivna värmepumpar att drabbas av en stor tillförlitlighetskris.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 maj 2015, 07:39:18 »

Det är ju inte drifttimmarna utan totala antalet varv som är intressant ur slitagesynpunkt, grovt räknat.  En timme med 3000 varv/min ger samma slitage som tre timmar med 1000 varv/min.
Jag är inte så säker på det beror antagligen hur bra smörjningen funkar på låga varvtal och många inverters övervarvar vid max effekt jämfört med on/off vilket borde slita en del extra.
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 12 maj 2015, 23:22:12 »

Och då menar du att om du hade haft en 14 kW on/off så hade den dragit märkbart mer el sett över hela året?

En 14 kw on/off hade haft galet många start/stopp vid milda temperaturer.
Det jag ville ha sagt var att jag valde mellan att ha en vp som vill ha elpatron vid -5 eller en vid -15.
På detta forumet så jagas det ju kw/h ;)

Dessutom måste man ha en större maskin än grannen  8)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 12 maj 2015, 22:54:43 »

Men en inverter med låg max effekt har ofta låg min effekt vilket ger långa gångtider och många timmar på kompressorn per år är det önskvärt med så många drift timmar som möjligt på kompressorn  Sc:,h

Det är ju inte drifttimmarna utan totala antalet varv som är intressant ur slitagesynpunkt, grovt räknat.  En timme med 3000 varv/min ger samma slitage som tre timmar med 1000 varv/min.
Skrivet av: LarsLars
« skrivet: 12 maj 2015, 21:18:06 »

Min luft/vatten inverter  går nu (5-12 °C över dygnet) på lägsta hastighet på natten, 18-22% brukar det stå i displayen, då drar den 350-500w. Efter dusch på morgon hoppar den upp på 30-35% för att sedan helt fimpa när solen lyser in genom fönstrena. Startar alltså 1 gång/dygn.

Maxeffekt 8,5 kw vilket räcker för att den ska köra utan elpatron till -9 °C. Vintertid går den hela tiden på olika varvtal, förutom när man bakar=) Jag har gjort ett bra val, även om jag inte visste det när jag valde hehe
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 maj 2015, 20:36:02 »

Men en inverter med låg max effekt har ofta låg min effekt vilket ger långa gångtider och många timmar på kompressorn per år är det önskvärt med så många drift timmar som möjligt på kompressorn  Sc:,h
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 12 maj 2015, 18:07:33 »

Kanske lite tveksamt om man ska säga "fungerar som en on-off", om en inverter ger 4 kw som lägst så blir gångtiderna mycket längre jämfört med t ex 12 kW on/off. Men jag tror att många kommer välja för stor inverter, man stirrar sig blind på maxeffektbehovet och så lägger man dessutom på ett par kW "för säkerhets skull" och så missar man att då dimensionerar man för att undvika 100:- eltillskott ett par dagar om året

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!