Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markkollektorn och berget - Hjälp!  (läst 1272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gystav

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Markkollektorn och berget - Hjälp!
« skrivet: 15 oktober 2013, 18:55:23 »
Började gräva för markkollektor i helgen och allt sÃ¥g bra ut till en början men igÃ¥r när vi nÃ¥tt drygt halvvägs pÃ¥ det första diket (2 diken á 100 m = 2 st 200 m slingor) stötte vi pÃ¥ berg  :-\ . Grannen som gräver har ingen erfarenhet och min rörkrökare har inte gett intrycket av att ha jättekoll pÃ¥ markkollektorer sÃ¥ jag hoppas pÃ¥ hjälp här.
Vi hade tänkt ligga pÃ¥ 1 m djup men berget ligger nu pÃ¥ mellan 50 - 80 cm djup och gör sÃ¥ pÃ¥ knappt hälften av totala sträckan pÃ¥ 200 m. Hur mycket effekt tappar jag pÃ¥ att dels ligga grunt och spelar det in att det är berg under och inte jord? Rörkrökaren hade dimensionerat till 300 m slang men jag tyckte att det var lika bra att lägga 400 m sÃ¥ viss marginal borde finnas. Imorgon hade vi tänkt lägga slangen innan kylan kommer sÃ¥ hoppas pÃ¥ snabba svar. Jag bor i Jämtland. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markkollektorn och berget - Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2013, 19:20:27 »
Ärligt så är jag inte 100 på detta men rimligen borde det bli bättre värmeöverföring från berg till slangen än från jord till slangen.
Ligger slangen direkt på berget så borde slangen inte heller skjutas upp av tjälen (som annars är risken vid grund förläggning).
Jag tror det kommer funka bra att lägga slangen dikt an mot berg med 50-80 cm jord ovanpå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Markkollektorn och berget - Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2013, 20:26:47 »
Är det berg under är det inte ens säkert att det blir en effektförlust. Berg leder värme bättre än jord. I Jämtland är det väl så mycket snö vintertid att ytligare jordlager inte kyls så mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gystav

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markkollektorn och berget - Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2013, 22:30:25 »
Tack för era svar, nu känns det lite bättre. Har möjlighet att göra en förgrening pÃ¥ det ena diket pÃ¥ ca 15-20 m och dÃ¥ slippa lägga den sträckan pÃ¥ berg men kanske struntar i det dÃ¥, lutningen pÃ¥ förgreningen skulle nog inte bli optimal. 

Utloggad Gystav

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markkollektorn och berget - Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2013, 09:59:25 »
Markskivor (cellplast) på de grundaste ställena kanske är en idé?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Markkollektorn och berget - Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2013, 13:07:53 »
Markskivor (cellplast) på de grundaste ställena kanske är en idé?

Egentligen så kanske du inte ska lägga dit såna om det är tomtmark där snön kommer ligga orörd.
Som Roland skriver så isolerar snön uppåt på vintern och på sommaren värmer solen uppifrån.
Man brukar bara ha isolering ovanpå under vägar mm där snön inte isolerar på vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 148
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!