Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen diff pÃ¥ kbr/kbf  (läst 1329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent Tysk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen diff på kbr/kbf
« skrivet: 09 januari 2012, 16:57:33 »
Hej!
Ny på detta forum så det kan hända att jag lägger tråden fel, moderator får gärna flytta.
Till mitt problem:
Har en Nibe Fighter 1215 5kW från 2003 som krånglar.
Problemet är att det inte är någon diff mellan det den skickar ner i hålet jämfört med det den tar upp ur hålet.. (kbr&krf) Ni får ursäkta men jag är totalt nybörjare på bergvärme..

Ett annat problem är att den gärna kopplar in tillskottsvärme(elpatron) bara termometern visar minus.. Så elräkningen blir ju inte skoj. Har kopplat ur elpatronen temporärt tills en tekniker kommer och tittar på min pump.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Borrdjup 90M
4 M till berg.

För liten pump?
Läcker systemet?

Det konstiga är att värme går ut på elementen trots att det inte är någon elpatron ikopplad och att jag inte har någon diff?!

Väldigt tacksam för svar!

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Ingen diff på kbr/kbf
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 17:05:04 »
Har du läst av när kompressorn går? Om du gjort det, har du på något sätt kontrollerat att givarna visar rätt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ingen diff på kbr/kbf
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 17:06:47 »
Det är vanligt att givarna visar fel sÃ¥ det kan vara en temperaturdifferens även om den inte visas som sÃ¥dan. Med tanke pÃ¥ att borrhÃ¥let bara är 90 meter bör det bli bra köldbärarflöde även med lÃ¥g fart pÃ¥ köldbärarpumpen. Det, tillsammans med lÃ¥g köldbärartemperatur som det blir när effektuttaget per meter borrhÃ¥l är högt, gör att det kanske inte blir mer än 2 graders temperaturdifferens. Felvisning hos givare kan göra att en sÃ¥ lÃ¥g differens inte syns. 

Att tillskottsvärmen behövs redan vid några minusgrader kan betyda snål dimensionering, det behöver inte vara något fel.

Den viktiga frÃ¥gan är om det är nÃ¥gon skillnad mellan pumpens effekt nu och föregÃ¥ende vintrar. Har den alltid varit som den är det troligen inget fel med den. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kent Tysk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen diff på kbr/kbf
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 17:17:01 »
Oj här var det snabba svar.
Kompressorn går konstans när det är några minusgrader ute. Förra ägaren har fört statistik över pumpen och tittar jag på den så har elpatronen inte gått mycket alls jämfört med de 2 senaste åren.
Dock var de två förra vintrarna riktiga vargavintrar.
Tex. år-10 gick elpatronen ca 500h. Och år -11 hade den bara gått ca 80h

Skulle nog tro att det är för liten pump i kombination med lite för snålt borrdjup.. Tittade vad grannarna har och de ligger mellan ca 110-140m med samma avstånd till berget.

Vad kan man egentligen göra åt detta?

MVH

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ingen diff på kbr/kbf
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 17:38:08 »
Så länge pumpen går är det inte lönt att göra något. Det är först när pumpen har tjänat ut som det är vettigt att göra något. Fram tills dess kan man bara fundera över alternativen. Finns det möjlighet att gräva ner en kompletterande markslinga? Har huset ett frånluftssystem som det är möjligt att komplettera med en frånluftmodul? 90 meter borrhål tål i normalfallet ingen större pump, det är snålt redan nu.

Det som är vettigt att göra nu är att kontrollera att det är en temperaturdifferens pÃ¥ minst 5 grader över alla radiatorer (om det är med sÃ¥dana huset värms) sÃ¥ att det inte finns nÃ¥gra som "kortsluter" radiatorvattenflödet. Pumpen fÃ¥r dÃ¥ arbeta vid onödigt hög temperatur vilket kostar extra el och minskar dess effekt nÃ¥got. 

Hade själv 270 tillsatstimmar à 3 kW Ã¥r 2010. 80 Ã¥r 2011. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!