Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen diff pÃ¥ kbr/kbf  (läst 1329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent Tysk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen diff på kbr/kbf
« skrivet: 09 januari 2012, 16:57:33 »
Hej!
Ny på detta forum så det kan hända att jag lägger tråden fel, moderator får gärna flytta.
Till mitt problem:
Har en Nibe Fighter 1215 5kW från 2003 som krånglar.
Problemet är att det inte är någon diff mellan det den skickar ner i hålet jämfört med det den tar upp ur hålet.. (kbr&krf) Ni får ursäkta men jag är totalt nybörjare på bergvärme..

Ett annat problem är att den gärna kopplar in tillskottsvärme(elpatron) bara termometern visar minus.. Så elräkningen blir ju inte skoj. Har kopplat ur elpatronen temporärt tills en tekniker kommer och tittar på min pump.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Borrdjup 90M
4 M till berg.

För liten pump?
Läcker systemet?

Det konstiga är att värme går ut på elementen trots att det inte är någon elpatron ikopplad och att jag inte har någon diff?!

Väldigt tacksam för svar!

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Ingen diff på kbr/kbf
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 17:05:04 »
Har du läst av när kompressorn går? Om du gjort det, har du på något sätt kontrollerat att givarna visar rätt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ingen diff på kbr/kbf
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 17:06:47 »