Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna effekt pÃ¥ radiatorerna  (läst 8247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
Beräkna effekt på radiatorerna
« skrivet: 18 januari 2009, 23:29:00 »
Hej,
Skulle behöva lite hjälp med hur man räknar ut hur mycket effekt jag fÃ¥r ut av mina radiatorer? Det är enkla panel radiatorer Jag har 37 ºC in pÃ¥ elementen 31 ºC pÃ¥ returen vid +2 ute och 22 grader inne... Vad mer behöver man veta ? bostadsyta 160m3 Radiatorerna bestÃ¥r av 5st  2700x600, 2st 1300x600, 2st 1200x600, , 2st 700x1000 och 2st dubbla 1000x300...

mvh  Johan
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Beräkna effekt på radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2009, 00:08:51 »
2,1 kW

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beräkna effekt på radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2009, 08:55:14 »
Wow! bara sÃ¥ där... Thumbsup  tack för svaret!!...Men dÃ¥ infinnner sig genast nästa frÃ¥ga: Hur mycket effekt behöver man i mitt fall när det kryper ner till.. lÃ¥t säga -10 ºC?
Jag står i färd med att byta ut en del radiatorer så då bör man ju veta hur mycket extra kräm man behöver.

mvh  Njitnjau
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Beräkna effekt på radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2009, 10:43:31 »
Wow! bara sÃ¥ där... Thumbsup  tack för svaret!!...Men dÃ¥ infinnner sig genast nästa frÃ¥ga: Hur mycket effekt behöver man i mitt fall när det kryper ner till.. lÃ¥t säga -10 ºC?
Jag står i färd med att byta ut en del radiatorer så då bör man ju veta hur mycket extra kräm man behöver.

mvh  Njitnjau


Är ditt effektbehov vid +2° endast 2,1 kW, så är effektbehovet 3,8 kW vid -10°.

Om man räknar på deltaT kontra effekt, så har du knappt styrfart på vattenflödet d.v.s. du har 0,083 l/s men borde ligga på 0,2-0,25 l/s.

Både effektbehovet och flödet anser jag är för lågt.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beräkna effekt på radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2009, 11:07:28 »
Wow! bara sÃ¥ där... Thumbsup  tack för svaret!!...Men dÃ¥ infinnner sig genast nästa frÃ¥ga: Hur mycket effekt behöver man i mitt fall när det kryper ner till.. lÃ¥t säga -10 ºC?
Jag står i färd med att byta ut en del radiatorer så då bör man ju veta hur mycket extra kräm man behöver.

mvh  Njitnjau


Är ditt effektbehov vid +2° endast 2,1 kW, så är effektbehovet 3,8 kW vid -10°.

Om man räknar på deltaT kontra effekt, så har du knappt styrfart på vattenflödet d.v.s. du har 0,083 l/s men borde ligga på 0,2-0,25 l/s.

Både effektbehovet och flödet anser jag är för lågt.

Ja, jag fÃ¥r inte ihop det liksom...Fast att effektbehovet är lÃ¥gt borde väl bara vara bra..?  Har provat öka flödet men dÃ¥  blir det kallare i radiatorerna.. Har du nÃ¥got förslag pÃ¥ vad jag borde göra?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Beräkna effekt på radiatorerna
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2009, 11:29:46 »
Absolut, det är ju kanon med låga värmeförluster, men räknar man att du endast har ett effektbehov om 5,2 kW vid -20° så känns det för lite för ett hus om 160 m². Det blir endast 33 watt/m². Kanonbra om det stämmer.

När du ökar flödet så sjunker framledningen, men returen stiger varför medeltempen och värmeavgivningen på raddarna blir densamma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!