Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köp inte en CTC värmepump!  (läst 50701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köp inte en CTC värmepump!
« skrivet: 19 januari 2013, 14:50:11 »
Min CTC 107 löser ut med felmeddelande "hög hetgastemperatur" ganska ofta. Igår hände det igen och det var tre minusgrader ute. Det här felet har funnits sen installationen i feb 2008. Dom bytte givaren två år senare, det blev lite bättre men helt och hållet har inte detta fel försvunnit. Har varit kontakt med CTC men dom bryr sig inte. Skulle aldrig köpa en CTC igen och min rekommendation är om ni funderar på en CTC luft/vatten pump köp ett annat märke! Kör man dessutom med tillskottenergi när det blir lite kallare så sätter den elmätaren i spinn som om pumpen inte tillförde någonting överhuvudtaget trots att den går för fullt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2013, 15:06:55 »
Om den löser ut för hög hetgastemperatur, är det väl bättre att ta hem någon som kan kolla upp pumpen och åtgärda felet, än att spy galla här på forumet.
Jag har en lika dan pump, den går nu 20-22 timmar om dygnet utan eltillskott med 5-8 minusgrader ute.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2013, 15:23:51 »
Börja med att mäta temperaturen på hetgasröret, skaffa en IR-termometer och sätt en bit svart tejp på röret och mät.
Stämmer givarens värde så är det dags att ta hem en riktig kyltekniker som får justera in expansionsventilen på värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2013, 15:58:14 »
Om den löser ut för hög hetgastemperatur, är det väl bättre att ta hem någon som kan kolla upp pumpen och åtgärda felet, än att spy galla här på forumet.
Jag har en lika dan pump, den går nu 20-22 timmar om dygnet utan eltillskott med 5-8 minusgrader ute.
Vad har du för rätt att spy galla över mig??
Ringde en av CTC auktoriserad tekniker och han föreslog ett byte av kompressor! Tycker att CTC borde ta ansvaret att skicka hit en tekniker när felet har funnits hela tiden! Därför tycker jag att CTC:s produkter och deras service är under all kritik!

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2013, 16:01:03 »
Börja med att mäta temperaturen på hetgasröret, skaffa en IR-termometer och sätt en bit svart tejp på röret och mät.
Stämmer givarens värde så är det dags att ta hem en riktig kyltekniker som får justera in expansionsventilen på värmepumpen.
Tack för en bra åtgärdsplan! Får väl själv punga ut kostnaden för en tekniker men knappast den som CTC rekommenderar och föreslå det du föreslår :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2013, 16:21:43 »
Om den är installerad 2008 så gäller väl försäkringen fortfarande så du slipper betala själv det blir försäkrings bolaget som betalar hela kostnaden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2013, 16:46:34 »
Har du kollat checklistan? Den finns som app till iPhone/iPad och förmodligen även till Android:

- står utedelen i automatläge? (A blinkar)
- kan det vara luft i rören? ( lufta i så fall)
- fungerar laddpumpen som den ska? Sitter på rätt rör från tanken, tillräckligt stor? Går den tillräckligt fort, så inte diff VPin/ut är för liten?
- sitter rören rätt mellan tank och EcoAir, eller är dom skiftade (kolla att VPin är mindre än VPut)

Om allt är som det ska, ring CTC Direkt, vardagar 9-16:
0372-88000

Jag har fÃ¥tt  hit tvÃ¥ olika kylkillar, bÃ¥da godkända av CTC. Den ena kunde i princip inget om EcoAir, den andre var erfaren och hade mÃ¥nga bra tips. Jag mailade och ringde CTC, tills allt fungerade.

Vad menar du med "tillskottsenergi". Elpatron eller nåt annat?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2013, 16:57:30 »
Om den är installerad 2008 så gäller väl försäkringen fortfarande så du slipper betala själv det blir försäkrings bolaget som betalar hela kostnaden.
OK, tänkte inte på det. Skall kolla upp reglerna med CTC.
Tack!
Kjell

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2013, 17:05:56 »
Har du kollat checklistan? Den finns som app till iPhone/iPad och förmodligen även till Android:

- står utedelen i automatläge? (A blinkar)
- kan det vara luft i rören? ( lufta i så fall)
- fungerar laddpumpen som den ska? Sitter på rätt rör från tanken, tillräckligt stor? Går den tillräckligt fort, så inte diff VPin/ut är för liten?
- sitter rören rätt mellan tank och EcoAir, eller är dom skiftade (kolla att VPin är mindre än VPut)

Om allt är som det ska, ring CTC Direkt, vardagar 9-16:
0372-88000

Jag har fÃ¥tt  hit tvÃ¥ olika kylkillar, bÃ¥da godkända av CTC. Den ena kunde i princip inget om EcoAir, den andre var erfaren och hade mÃ¥nga bra tips. Jag mailade och ringde CTC, tills allt fungerade.

Vad menar du med "tillskottsenergi". Elpatron eller nåt annat?

Se ovan.....

Enkelt är att kolla vilken fart cirkpumpen går på.

Har du maxfart, dvs steg 3....på den?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2013, 17:14:04 »
Problem med hög hetgastemperatur kan mycket väl innebära att kompressorn måste bytas.
Kompressorbyte plus viss kringutrustning går på runt 22-25000, är pumpen högst 6 år, kommer hemförsäkringen att betala bytet men dra av självrisken och åldersavdrag för åren efter de första två åren. De betalar alltså runt 12000 kr, sedan betalar din 6-årsförsäkring det som hemförsäkringen dragit av, och du kommer inte att behöva betala ett öre själv.

Om kompressorn behöver bytas, se till att få den bytt så fort som möjligt, så du slipper lägga ut pengar själv. Det brukar ta mindre än 14 dagar att få betalningen från både hemförsäkringen och 6-årsförsäkringen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2013, 19:29:22 »
Har du kollat checklistan? Den finns som app till iPhone/iPad och förmodligen även till Android:

- står utedelen i automatläge? (A blinkar)
- kan det vara luft i rören? ( lufta i så fall)
- fungerar laddpumpen som den ska? Sitter på rätt rör från tanken, tillräckligt stor? Går den tillräckligt fort, så inte diff VPin/ut är för liten?
- sitter rören rätt mellan tank och EcoAir, eller är dom skiftade (kolla att VPin är mindre än VPut)

Om allt är som det ska, ring CTC Direkt, vardagar 9-16:
0372-88000

Jag har fÃ¥tt  hit tvÃ¥ olika kylkillar, bÃ¥da godkända av CTC. Den ena kunde i princip inget om EcoAir, den andre var erfaren och hade mÃ¥nga bra tips. Jag mailade och ringde CTC, tills allt fungerade.

Vad menar du med "tillskottsenergi". Elpatron eller nåt annat?
Tack för svar. Ja, med tillskottsenergi menar jag elpatron. Försöker bara köra pumpen utan hjälp av elpatron och det funkar ganska bra om det inte blir för kallt. Däremot kopplar jag in elpatron så verkar inte pumpen tillföra speciellt mycket till att sänka elförbrukningen till följd att elräkningen blir väldigt hög. Styrningen av pump tillsammans med elpatron fungerar dåligt tycker jag.

Utloggad bigbax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2013, 19:30:56 »
Problem med hög hetgastemperatur kan mycket väl innebära att kompressorn måste bytas.
Kompressorbyte plus viss kringutrustning går på runt 22-25000, är pumpen högst 6 år, kommer hemförsäkringen att betala bytet men dra av självrisken och åldersavdrag för åren efter de första två åren. De betalar alltså runt 12000 kr, sedan betalar din 6-årsförsäkring det som hemförsäkringen dragit av, och du kommer inte att behöva betala ett öre själv.

Om kompressorn behöver bytas, se till att få den bytt så fort som möjligt, så du slipper lägga ut pengar själv. Det brukar ta mindre än 14 dagar att få betalningen från både hemförsäkringen och 6-årsförsäkringen.
Tack för bra svar! Skall kolla med CTC nästa vecka om jag har 6-års försäkringen.
mvh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2013, 19:39:55 »
Så länge värmepumpen inte är spärrad pga för låg utetemp så går ju bara övre patronen och den kan du ju själv styra effekten på. Sommartid står min på noll eller 1,5 kW, och nu när det är kallt står den på 6. Samma sak gäller shuntfördröjningen. Om du höjer den till tre timmar så dröjer det ju längre innan övre tanken kopplas in i framledningen så tempen i övre tanken sjunker och elpatronen måste gå igång.
Läs erp's utmärkta genomgÃ¥ng av systemet, näst högst upp av trÃ¥darna pÃ¥ denna sida (luft/vatten CTC). Fabriksinställningarna  funkar som startinställning men sen mÃ¥ste man ju själv "skruva" lite för att hitta hur systemet ska samarbeta med just ens eget hus.

Vad har du för tank?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2013, 21:20:24 »
Håller med om att det inte gå att kritisera CTC med så rakt av (eller något annat företag eller för den delen)
Min CTC 107 går ner till sina -15 och idag när det är -12 ger den fortfarande 50 grader vid sina körningar.
Tråkigt att din inte fungerar och att du blivit dåligt bemött av CTC, min erfarenhet är dock en helt annan och jag är nu inne på min andra felfriainstallation.
Hoppas det löser sig och att försäkringarna tar ev kostnader. rapportera gärna vad som var felet så vi alla kan lära oss. / henrik .,;-
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köp inte en CTC värmepump!
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2013, 22:32:15 »

Min CTC 107 går ner till sina -15 och idag när det är -12 ger den fortfarande 50 grader vid sina körningar.

Har du golvvärme eller bara väldigt stora raddar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!