Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utlöst lÃ¥gtryckspressostat vid -18, varför?  (läst 22447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« skrivet: 04 januari 2009, 22:19:46 »
Har -18 ute just nu och under dagen har det kommit lite eltilskott efter att vi duschat (tappat varmvatten). Anläggningen gÃ¥r verkligen kanonbra - fram tills nu dÃ¥ jag fÃ¥r larm om utlöst lÃ¥gtryckspressostat  Sc:,h

Kollade lite inställningar samt besiktade utedelen okulärt. Körde en tvångsavfrostning men larmet kvarstår.

Kan det vara för lite kylmedia nu när det är så här pass kallt?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 22:49:30 »
är vattenflödet korrekt och tempen du jobbar mot på varma sidan normala är det fel på pumpen.
kontakta ÅF/installatören

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2009, 23:10:38 »
Hmm, tror det har med avfrostning att göra - igensatt förångare.

dT har rasat från kl 21:15, se bifogad graf.

Har forskat lite och hittade att minsta avfrostningsintervall vara satt till 90 minuter (fabriksvärdet är 30minuter). En gammal rest från när jag hade problem med trasig expansionsventil. Har ändrat och nu går den igen, med normalt dT. ::)
« Senast ändrad: 04 januari 2009, 23:14:32 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2009, 17:53:37 »
Hej

har fått samma problem som du nu när det blev så här kallt, min pump har slagit från två gånger med felmedelandet utlöst lågtryckspressostat, men när ja dödat larmet går ju grejerna som vanligt igen, och ja kan inte se något konstigt med kraftig isbildning eller så, kör som standard med 30minuter mellan avfrostingarna.

några tipps?

nu är det bara 14minus men samma problem

Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2009, 21:06:20 »
Prova att förlänga tiden som den max får avfrosta? Fabriksvärde 10 minuter, jag har ändrat till 15. Den avfrostar kanske inte tillräckligt länge för att hinna bli isfri och då kan man få utlöst lågtryckspressostat?
« Senast ändrad: 05 januari 2009, 21:41:42 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2009, 00:12:29 »
har varit tittat till inställningarna, min verkar stå på 15min redan, ställde ner tiden till 25mellan avfrostningar nu, verkar gå bättre nu när det bara är 10minus.
dock så avfrostar den ju max 1-2minuter när den väl gör det, vad är det för värde som han ska bli nöjd med om du nu menar den kan stå still upp till 15min typ, har aldrig varit i närheten av dom tiderna!

En liten sido fråga också
Verkar krävs en del eltillskott för att göra den nöjd, verkar liksom aldrig nå upp till dom 40,7grader som han vill ha utan står runt 39 o stampar...men sen har ja kanske ett allt för stort hus igentligen för att klara detta, otroligt är ju att det räcker med 38-40grader på framledningen för att hålla 23grader inne på 166kvm o runt 17-18 i källare på 177kvm,även när det var -20, gör sitt att byta till större radiatorer.
har några kvar byta sen hoppas ja han orkar under minus 10 utan el, du var ju nere på mius 17 sa du, det är ju otroligt bra det!
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2009, 10:09:22 »
Efter ditt inlägg har jag analyserat loggarna och det är precis som du säger, den avfrostar i 3-4 minuter. Mao att öka avfrostningstiden hjälper inte. Frågan kvarstår alltså.

Vad betyder egengligen lågtryckspressostat? För lågt tryck någonstans?

Anledningen till att jag klarade minus 17 utan eltillskott är otroligt bra, dock var nog förutsättningar som mest gynsamma. Det var extremt torrt i luften, vi torktumlade under långa perioder och tumlaren producerar ju massor av värme som FTX-agget återvinner. Den dagen förbrukade vi 77kWh varav VP gjorde av med 40..
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2009, 10:38:30 »
När det är kallt ute och pumpen inte orkar med ska eltillskotten normalt koppla in. Att pumpen inte når stopp temperaturen är ju logiskt eftersom man vill pumpen ska gå så länge som den bara kan. Är dina 40.7 grader ditt börvärde eller är det din stopptemperatur? Lågtryckspressostat antar jag indikerar lågt tryck före kompresorn. Kan väl bero på (tror jag) igensatt förångare, för lite gas, läcka, fel på expansionsventilen.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2009, 12:11:36 »
Hej igen

Nu är ja med lite bättre tror ja, dom 40,7 grader var stopptemp just då.

Ska ner o titta till grejerna nu igen, fast idag är betydligt varmare här blott -5grader o såh på el mätaren att det bara var pumpen som jobbade nu så....

Är iallafall super nöjd med pump o panna, spar mer än 50% mot förra året som gick enkom på el...i den här takten är grejerna snart betalda:)
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2009, 10:42:29 »
En fråga bara. Blir det några mängder is när det är så kallt? Trodde luften var ganska torr vid -15, här i s skåne har man ju aldrig en chans att kolla.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2009, 16:11:34 »
Kollade aldrig faktiskt, var för kallt att springa ute och stå och glo.
Dock skall jag nog kolla nästa gång, i alla fall efter avfrostning, dvs om all is är borta.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2009, 07:35:47 »
Har konstaterat att problemet är inte att den avfrostar för ofta, det var ett felaktigt påstående.

Jag tror att det beror pÃ¥ att den inte blir tillräckligt isfri när avfrostar om det är riktigt kallt ute. För att konstatera detta mÃ¥ste man ut och kolla efter en avfrostning och dÃ¥ mÃ¥ste det ju ocksÃ¥ vara kallt. Skall kolla nästa gÃ¥ng....  brrrrr  :)
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2009, 09:13:10 »
Men......
den ska ju klara en korrekt avfrostning oavsett utetemp.
jag upprepar:
är vattenflödet korrekt och tempen du jobbar mot på varma sidan normala är det fel på pumpen.
kontakta ÅF/installatören

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2009, 22:35:45 »
Hej Erik, vi snackade ju om problem med avfrostning mm här...min löste ju ut med samma problem som din vid minus 18 typ...ja ökade ett snäpp på cirkulationpumpen mellan panna o pump så fick ja aldrig några fler felmedelanden...
hoppas det var lösningen, men samtidigt såg ja det var rätt mycke is i paketet som den hade svårt göra sig av med under dom korta avfrostningar han gör...men nu är allt som vanligt igen men nu har vi ju inte så kallt heller:)
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Utlöst lågtryckspressostat vid -18, varför?
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2009, 22:25:29 »
Idag gick jag in mha fabrikskoden och ändrade så att VP inte går om det är kallare än -17 grader. Detta för att slippa problemet med utlöst lågtryckspressostat vid -18.

Min teori är att flödet genom VP är för lågt (cirkpump i läge 1 om utetemp < -5 grader) vid -18. Kylan i kombination med flödet innebär att någon regulator i kretsen når sitt ändläge. Jag gissar att expansionsventilen har öppnat max och därmed blir trycket för lågt och givaren löser larmet?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!