Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT som bygger tryck  (läst 2225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daniel114

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
IVT som bygger tryck
« skrivet: 26 oktober 2013, 07:39:21 »
Jag har en ivt luft vatten som jag har lite problem med.
Dels så verkar det som säkerhetsventilen som sitter precis innan expansionskärlet inte håller tätt den börjar släppa vatten redan vid 0,6 bar, och vad jag fatta det så ska den inte släppa förrän vid 1,5.
Det andra problemet är att den bygger upp tryck väldigt snabbt från 0, 6 till 1, 5 på en halvtimma och då nästan rinner det ut från skvallerröret.
Min fråga är om den dåligt fungerande säkerhetsventilen och tryckökningen har ett samband eller om det är två separata problem.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: IVT som bygger tryck
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2013, 07:46:25 »
En säkerhetsventil ska testas då och då.
Det görs väldigt sällan i praktiken. 
Verkar som din är kass.
Trycket i systemet ökar när temperaturen ökar.
Verkar lite väl mycket ökning i ditt fall.
Daikin, vad annars?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT som bygger tryck
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2013, 09:29:06 »
Det kan sitta lite smuts på käglan på säkerhetsventilen, prova att lätta på den för att skölja bort, funkar inte det är det dags att byta säkerhetsventil.

Det andra problemet är säkert att påfyllningsventilen läcker genom, prova att dra åt lite hårdare.
Annars är det dags att byta den också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel114

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT som bygger tryck
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2013, 09:32:44 »
Jag har testat att motionera den me  utan resultat sÃ¥ den e nÃ¥g kass
Men om jag stänger av pumpen så ska deen väk rimligt vis inte bygga tryck
Och gör den det så läcker påfyllningskranen.
Tänker jag rätt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT som bygger tryck
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2013, 09:38:38 »
Det har även hänt att VVB:n i pannan läcker genom manteln, och då trycks varmvatten från VVB:n in i värmesystemet.
Om detta händer sÃ¥ mÃ¥ste VVB:n i pannan bytas, vilket kan kosta nästan lika mycket som en ny innerdel.  :'(

Men kolla som sagt först påfyllningsventilen.
« Senast ändrad: 26 oktober 2013, 09:40:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel114

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT som bygger tryck
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2013, 10:00:14 »
Det låter ju inte alls spännande har du någon aning om det täcks av garantin den e ju trots allt inte mer än knappt fyra år

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT som bygger tryck
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2013, 10:20:10 »
Byggs det upp tryck även om värmen är avstängd? Om trycket byggs upp snabbt när värmen är igång så är det förmodligen exp-kärlet som krånglar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT som bygger tryck
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2013, 10:40:54 »
Jag hade börjat med att byta säkerhetsventil och påfyllnings koppel eller vad du nu har för att fylla på vatten med. När du ändå har systemet trycklöst så kolla ditt förtryck i expansions kärlet. Om nu överhuvudtaget blåsan är hel.
Kanske ska kolla det först förresten. Tryck snabbt lite på "bilventilen" på expansionskärlet. Det ska komma luft då. Kommer det vatten måste du byta expansionskärl. Kommer varken luft eller vatten måste du fylla på luft.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT som bygger tryck
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2013, 11:15:43 »
Det låter ju inte alls spännande har du någon aning om det täcks av garantin den e ju trots allt inte mer än knappt fyra år

Om felet skulle sitta i IVT-pannan så tror jag den omfattas av den 6-åriga trygghetsförsäkringen som täcker avdrag + självrisk på din hemförsäkring.

Men börja med att kolla upp påfyllnadsventil och säkerhetsventilerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!