Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?  (läst 6938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad v45magna94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör hellre motorcykel... ;-)
Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« skrivet: 16 oktober 2006, 10:51:54 »
Hej i forumet.
Har läst alla inlägg snart tror jag, men känner likafullt att jag behöver fråga forumet om råd.

Jag har följande förutsättningar: Villa i tvÃ¥ vÃ¥ningar (boyta ca 135 m2) plus källare byggt 1909, treglasfönster överallt men i övrigt rätt oisolerat. Förbrukning idag är ca 30 000 kWh el inkl allt. Värmesystemet (sedan 1999) bestÃ¥r enbart av en Nibe EVC 13 elpanna samt Nibe Comfort-R 200 l vv-beredare. NÃ¥gon ack.tank eller liknande finns inte utan EVC13 producerar precis den rad.temp som behövs i varje givet tillfälle - en slags flytande kondensering kanske man kunde säga  :P

Och så själva frågan då: Är det någon vits med att komplettera befintligt system med en LVP (ex.vis Nibe 2010) och behålla resten oförändrat? Eller är det ett bättre alternativ att skippa mitt nuvarande och ställa in helt nytt? Prisskillnaden är ju rätt markant mellan enbart en LVP och ett komplett system.

Jag har sett på Nibes hemsida olika dockningsalternativ och där framgår (tror jag) att en F2010 klarar att styra EVC13 som spetslast direkt. Men är det ett vettigt alternativ? Jag missar ju då att kunna köra vv-beredaren via värmepumpen, eller finns det alternativ där också förutom att ställa in en ny innedel?

Synpunkter, förslag mm emottages tacksamt!
Nibe 1230-6 + RG10, borrhål 140 m varav 123 m aktivt. Drifttagen 07-02-08, strax norr om Borås.
135m2 i två plan plus källare, byggt 1909. Treglasfönster och isolerad vind, i övrigt enligt 1909 års standard... Ett "nästan" lågtempsystem som ska fixas i sommar.
---------------------------------
DriftÃ¥r 1: VP-el 6447 kWh, HH-el 9490 kWh, TS-el 24 h 4 minuter.  Kompr.starter tot: 4602, per vecka: 89, per dag: 12,64

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2006, 14:53:48 »
Hej.

Varmvattenberedning står som regel för 20% av den totala kostnaden för Värme/varmvatten.
Du har nu en kostnad för värme/varmvatten på c:a 27000. Varmvatten står för c:a 5400 och värme 21600. Om du byter allt och sätter t.ex. en Thermia Atria 10 så sparar du c:a 16500/år.
Atrian går dessutom att köra ner till-20 grader.

Utloggad v45magna94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör hellre motorcykel... ;-)
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2006, 09:23:06 »
Hej.

Så jag sparar 16500/år om jag byter allt menar du? Då är ju frågan vad besparingen blir om jag istället kompletterar med en v-pump enbart - någon som är bra på att räkna på sånt här?

Ditt förslag stannar väl knappast på "rätt" sida 100 000? Jag har, som jag sa i mitt första inlägg, sneglat på en lösning som denna : http://www.nibeonline.com/pdf/M10163-2.pdf. Detta är en lösning som jag ror iland på ca 50 000:- (även med nya F2020) så skillnaden är ju rätt stor. Kan jag tjäna igen merkostnaden inom rimlig tid?
Nibe 1230-6 + RG10, borrhål 140 m varav 123 m aktivt. Drifttagen 07-02-08, strax norr om Borås.
135m2 i två plan plus källare, byggt 1909. Treglasfönster och isolerad vind, i övrigt enligt 1909 års standard... Ett "nästan" lågtempsystem som ska fixas i sommar.
---------------------------------
DriftÃ¥r 1: VP-el 6447 kWh, HH-el 9490 kWh, TS-el 24 h 4 minuter.  Kompr.starter tot: 4602, per vecka: 89, per dag: 12,64

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2006, 14:35:08 »
Om vi fortsätter med tanken att du sparar 16 500 kWh/år med en Thermia. Sätter du istället in en NIBE och du i sämsta fall endast sparar 10 000 kWh/år får du en mellanskillnad på 6 500 kWh vilket motsvarar ung. lika mycket i kr med dagens energipris.

Nu vet jag inte säkert, men jag tror att Thermian kostar +100 000 kr i totallösning (kanske någon annan vet bättre), men i alla fall:

Thermians pris - NIBEs pris = ca 50 000 kr.
50 000 delat med 6 500 = 7,7 år

Nu är det upp till dig att bedömma lönsamheten och rimligheten...

______________________________________________________________________

OBS! Inlägget är uppdaterat.
Jag glömde att säga detta också...

När det gått 5 år så börjar NIBE:n att spara pengar på riktigt dvs. den har sparat in sin egen kostnad och kommer således att ha sparat ca 25 000 kWh när Thermian har kommit till sitt nolläge.

// Grolim
« Senast ändrad: 23 oktober 2006, 14:47:10 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2006, 15:18:29 »
Mattematiken 100 000/16 500 = 6,06 ger att Thermian är "betald" efter 6 år.
Lita andra fördelar med Thermians utedel är att:
- Värmen produceras inomhus = inga värmeförluster i utedel och kulvert.
- Utedelen kan placeras upp till 30 m från innedelen.
- Ingen risk för sönderfrysning vid strömavbrott eller pumphaveri.
- Tystare utedel. Hög och lågvarv på fläkten. Fläkten startar inte förrän brine in är under -2.
- Kan verka långsökt men det har hänt mer än en gång. Stöldrisken, en polygriptång och en isolerad avbitare är vad som behövs för att sno en utedel för 30-40 000.

Thermia säljer inte heller "över disk" utan har fasta återförsäljare som tar ett totalansvar för installationen. Många av dessa ÅF har dessutom både kyl och elbehörighet och kan därför ta ett eget ansvar än den rörfirma som handlar över disk.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2006, 15:29:19 »
Japp, den matten stämmer till 100% men som du såg, så var det uträknat på den extra tiden som Thermian tar i pay-offtid jämfört med NIBE:n, för det är väl fortfarande som så att Thermian bara var 6 500 kWh "bättre" än NIBE - eller? (Jag kanske tänker fel här...)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad v45magna94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör hellre motorcykel... ;-)
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2006, 18:27:06 »
Kalkylerar man med att skillnaden mellan de två alternativen ÄR 6500 kWh så vinner ju den "dyrare" lösningen på några år.

Jag sitter just nu och kollar mitt "nya" förslag till elavtal som kom med posten idag och det är ju ingen munter läsning heller... 98.1 öre/kWh och sen tillkommer nätavgiften  huvuddunk . Jag betalar ju hellre banken 10 000 om Ã¥ret extra än elbolaget ca 40 000 om Ã¥ret. För visst höjer väl en v-pumpanläggning värdet lite oxÃ¥ även om det är en luft/vattenanläggning?

Således ett framtida elpris för mig på ca 1.25 kr/kWh så jag kanske hellre skulle fråga forumet om vilken totallösning som är lämplig för mig? Varför en Thermia? Är den så mkt bättre än alla andra leverantörer som Nibe, CTC, IVT, Airwell m flera?

Nibe 1230-6 + RG10, borrhål 140 m varav 123 m aktivt. Drifttagen 07-02-08, strax norr om Borås.
135m2 i två plan plus källare, byggt 1909. Treglasfönster och isolerad vind, i övrigt enligt 1909 års standard... Ett "nästan" lågtempsystem som ska fixas i sommar.
---------------------------------
DriftÃ¥r 1: VP-el 6447 kWh, HH-el 9490 kWh, TS-el 24 h 4 minuter.  Kompr.starter tot: 4602, per vecka: 89, per dag: 12,64

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2006, 21:51:24 »
Varför en Thermia? Är den så mkt bättre än alla andra leverantörer som Nibe, CTC, IVT, Airwell m flera?
Det är väl bara signaturen "Heiho" som förordat Thermia. Varför är oklart, kanske har han en sådan själv? Det är väl inte ovanligt att man försöker rättfärdiga sina ena val. Ta ev råd om ett visst fabrikat med en "nypa salt", de flesta av de etablerade fabrikaten är nog ganska likvärdiga. Själv har jag en IVT, men jag har inga grunder för att påstå att den är (eller var när jag installerade) bäst. Det var andra faktorer som styrde mig, bl.a pris och mitt förtroende för installatören.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad v45magna94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör hellre motorcykel... ;-)
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2006, 22:05:03 »
Det låter rimligt att låta faktorer som pris och förtroende för installatör/leverantör styra. Då återstår nog bara att ta in offerter antar jag.

Jag ser att du Sture är från Borås - jag bor själv ca en mil utanför denna stad, så du kanske har några tips (via PM eller mail?) om installatörer värda att tala med i Sjuhäradsbygden? Eller vilka jag ska undvika...
Nibe 1230-6 + RG10, borrhål 140 m varav 123 m aktivt. Drifttagen 07-02-08, strax norr om Borås.
135m2 i två plan plus källare, byggt 1909. Treglasfönster och isolerad vind, i övrigt enligt 1909 års standard... Ett "nästan" lågtempsystem som ska fixas i sommar.
---------------------------------
DriftÃ¥r 1: VP-el 6447 kWh, HH-el 9490 kWh, TS-el 24 h 4 minuter.  Kompr.starter tot: 4602, per vecka: 89, per dag: 12,64

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2006, 11:28:14 »
@Sture.
Jag hade tidigare även jag en Völund 777 dockad till en Egor elcomple, bra lösning. Bytte därefter utedelen till en Flash 700 även det en bra lösning. Slutligen bytte jag Egor´n mot en Ekoel låg, detta är ingen bra lösning anser jag.
Hade jag vetat så hade jag väntat och satt en Thermiapump istället.

Flash = Ekoair

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2006, 16:16:09 »
Precis som Sture så noterar jag att frågan om Thermia Atria kom upp hux flux i denna tråd via Heiho. Jag fattar inte heller varför Atrian skall användas som måttstock gentemot andra fabrikat. Såvitt jag har förstått så är väl Atrian utan tvekan en helt OK maskin men knappast en "top of the line" eller "state of the art" (objektivt sett), dock dyr och det har varit en hel del problem bl.a. med ljudet från utedelen. För mig och många andra går den bort bland annat pga priset och att den bara säljs med installation av icke konkurrensutsatta (= dyra) återförsäljare. Så länge det inte finns några oberoende tester så tror jag man skall passa sig för att slå fast att maskin 1 sparar x kr mer per år än maskin 2.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2006, 22:15:31 »

Lita andra fördelar med Thermians utedel är att:
- Värmen produceras inomhus = inga värmeförluster i utedel och kulvert.

- Ingen risk för sönderfrysning vid strömavbrott eller pumphaveri.
- Tystare utedel. Hög och lågvarv på fläkten. Fläkten startar inte förrän brine in är under -2.
- Kan verka långsökt men det har hänt mer än en gång. Stöldrisken, en polygriptång och en isolerad avbitare är vad som behövs för att sno en utedel för 30-40 000.

Thermia säljer inte heller "över disk" utan har fasta återförsäljare som tar ett totalansvar för installationen. Många av dessa ÅF har dessutom både kyl och elbehörighet och kan därför ta ett eget ansvar än den rörfirma som handlar över disk.

Då finns det väl andra maskiner som har bätre utedelar Typ aqua inverter, daikin och airwell
- Mindre förluster pga enbart en växlare istälet för thermias 2
- Köldmedie R410 Bättre verkningsgrad klarar högre effekt vid kyla
  t ex thermia atria 8  9,4 kw 3,8 cop vid 7/35Airwell lvp 9000 9 kw 4,0 cop  vid 7/45
  Thermia 4,0 KW 1,6 cop vid -20/50 Airwell 6,2 KW 3,0 cop vid -15/45
- Tystare utedel ja daikin och  Aqua inverter steglöst gÃ¥r bara precis sÃ¥ mycket som behövs.
-Stöldrisk klipper man av ledningarna fylda med köldmedie så får man anat att tänka på.

Dessa säljs inte över disk då det behövs kyltekniker för instalationen positivt eller inte beror på men tråkigt för dom som är intreserade händiga och vill göra det själv.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2006, 08:38:11 »
@synpunkter.
Det fina i en demokrati är att man får använda vilken måttstock man vill, att alla får framföra sina egna högst personliga synpunkter och att man vår lägga vilken vikt man vill vid andras. DVS. jag kan använda Thermia Atria om jag vill och du behöver inte hålla med.
Konsumentverket håller på att göra en test på luft/vatten värmepumpar har jag hört. Det skall bli intressant att se resultaten av denna oberoende test. Angående ljudet från utedelen så kan vi i detta eminenta forum läsa att det är precis som du skriver ett "har varit" problem, de som har haft problem har fått bytat ut sin fläkt och verkar nöjda.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2006, 10:43:17 »
Hej Heiho,

Intressant att konsumentverket håller på att göra en test på luft/vatten värmepumpar. Var kommer denna info ifrån? Någon som vet när de planera att göra denna undersökning? Själv har jag en IVT optima och vill gärna veta om den står sig mot de övriga märkena.

mvh
Mikael

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplettera befintligt eller skaffa nytt?
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2006, 12:59:42 »
Hello Heiho! Jag har inga problem med Din demokratidefinition. Jag undrade bara "varför" du använde Atrian som en måttstock. Du behöver inte svara på det såklart. Jag har bara en känsla av att folk som på forumet plussar obegränsat för en viss produkt har ett elelr annat skäl till detta. Ett vanligt skäl är att man själv har en sådan produkt (t.e.x Grolim med sin CTC ;D). Sen finns det ju en uppsjö andra skäl också, tex att man har ett ekonomiskt intresse av att på forumet få ut information om att en produkt är skitbra.

Jag känner till att det skall komma ett test på luft/vatten vp. Det är det många som väntar på, måhända inte Du som redan verkar veta att Atrian är bäst.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!