Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Djup pÃ¥ nergrävd kollektorslang  (läst 7968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Djup på nergrävd kollektorslang
« skrivet: 13 juni 2016, 17:56:53 »
Jaha, nu har jag borrat 172 meter för bergvärme inkl 30 meter foderrör, men hur djupt ska kollektorslangen ner i marken? Den var bara nergrävd 15-20 cm, verkar ju i minsta laget, har 5 meter till husväggen. Ska slangarna isoleras? För det är inte heller gjort, Den är dock ej inkopplad än till v-pumpen, ska jag reklamera och dom fÃ¥r göra om?  dontknow
Om man inte frågar får man inget veta

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Djup på nergrävd kollektorslang
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2016, 19:11:27 »
Där slangen ligger i marken fungerar det som jordvärme så det gör inget om den är oisolerad ute i marken, däremot ska den vara isolerad genom väggen och inne. Och den ska isoleras med diffusiontät isolering. Djupet är knappast kritiskt utan huvudsaken är att den ligger så pass djupt att du inte skadar den när du "påtar" i jorden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Djup på nergrävd kollektorslang
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2016, 19:23:28 »
Där slangen ligger i marken fungerar det som jordvärme så det gör inget om den är oisolerad ute i marken, däremot ska den vara isolerad genom väggen och inne. Och den ska isoleras med diffusiontät isolering. Djupet är knappast kritiskt utan huvudsaken är att den ligger så pass djupt att du inte skadar den när du "påtar" i jorden.
Ok, slangarna är isolerade genom väggen men ligger emot varandra i jorden, blir det inga förluster då? men det kanske inte gör så mycket om det bara är 5 meter?
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Djup på nergrävd kollektorslang
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2016, 06:21:08 »
OM slangarna låg så grunt skulle jag nog isolera utgående slang, den kallare, för att undvika tjällyftning.
Temperaturen på utgående slang kan ju bli ned till ca -5 grader, lite beroende på dimensionering och var i landet man befinner sig, men minusgrader blir det nog för alla.
Ligger dom ihop kanske plusgraderna på inkommande gör att det inte blir tjäle, men som sagt, jag skulle nog isolera.

Anledningen att de ofta ligger lite grunt är nog att man inte vill ha foderröret så djupt, och samtidigt vill man inte att toppen av borran skall vara högpunkt i systemet.
I en perfekt värld skall slangarna luta uppåt hela vägen från borran till avluftningsmöjligheter inne vid värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Djup på nergrävd kollektorslang
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2016, 09:29:08 »
Fick tjällyft varje Ã¥r dÃ¥ inkommande slang höll -5 pÃ¥ vÃ¥rvintern.  >:(
Åtgärdat nu först med mer isolering och sen ett borrhål till.
Nu alltid plusgrader.
Får du inte minusgrader är det lugnt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Djup på nergrävd kollektorslang
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2016, 09:48:24 »
Jag tycker också det verkar lite grunt om den är oisolerad. Rent generellt så tjänar man på att ha rören oisolerade i marken eftersom dom plockar upp lite extra värme på vägen. Dock måste dom ju dels ligga på tillräckligt djup för att man inte skall få problem med tjällyft och dels skall dom ligga en bit i från varandra.
Det är ju ganska kort sträcka i ditt fall, så ur energisynpunkt gör det varken till eller ifrån. Dock borde dom vara isolerade eller lagda djupare annars kommer du får problem med böljande gräsmatta. Lägger man dom djupare så är det som Rickard säger större risk att man får en högpunkt vid borrhålstoppen där luft samlas.
Närmast huset och vidare fram till värmepumpen skall dom alltid vara isolerade.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!