Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter Mitsubishi Ecodan  (läst 2582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Erfarenheter Mitsubishi Ecodan
« skrivet: 14 november 2008, 18:52:33 »
Undrar om det finn ngn med Ecodan, den som är Inverter 4-16kw och nöjd
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Erfarenheter Mitsubishi Ecodan
« Svar #1 skrivet: 14 november 2008, 21:34:29 »
Är det sant att Ecodannen har 5 kilo köldmedia som fyllnadsmängd??
Och vad händer då med den nya f-gasförordningen till privatperson.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter Mitsubishi Ecodan
« Svar #2 skrivet: 15 november 2008, 00:04:54 »
Tjena Luckyman

har en Ecodan/zubadan.
Det är 5.5 kg soppa i besten, dessvärre måste jag då ha årlig läckage kontroll på den då
Det var buggar i det lilla kretskortet från början, givarna visade helt uppåt väggarna galet.
Fick ett nytt kort men då blev det värre, det var bara elpatronerna som arbetade så det var bara att stoppa i det gamla kortet och invänta ett nytt som är rätt programmerat.
Det verkar släppa på för varmt vatten ut till min golvvärme emellanåt men det är nog en av buggarna som bråkar.
Har inte haft någon kyla att tala om dom jag bor i mälardalen så det är svårt att för mig ge ett rättvist svar på hur väl den fungerar på årsbasis.
Den är dock ruggigt snabb på att värma upp tanken (185 liter) då ungarna badar stup i kvarten.
Har ingen koll på effektiviteten då jag inte har någon statistik på mitt förra system så det finns inga siffror att jämföra med.
Maskinen är överdimensionerad för vårat hushåll men valde den om det blir pool i framtiden och jag då gillar varmt vatten i baljan.
Kommer snart lite nya grejer frÃ¥n ME  ;)
Jag kan återkomma när
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad dwarxter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter Mitsubishi Ecodan
« Svar #3 skrivet: 17 november 2008, 18:12:02 »
Vad kostar den Ã¥rliga kontrollen? och vem gör den?   Har ett hus pÃ¥ ca 200 kv byggt 1967  Ã¥rlig elför pÃ¥ ca 30000kw,  är det lönsamt att köpa en ecodan?

Ts-f!
Jag vart lite nyfiken pÃ¥  vad som är pÃ¥ gÃ¥ng frÃ¥n ME! Är det nÃ¥tt liknade  Ecodan?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter Mitsubishi Ecodan
« Svar #4 skrivet: 17 november 2008, 19:55:20 »
Hur mycket den årliga läckagekontollen beror på vilken ackrediterad kylfirma ni anlitar.
Det finns ockrare och det finns mer humana priser  ;)
Bör inte kosta så mycket om dom inte har långt att åka förståss
Det var inte sÃ¥ upphetsande nyheter dessvärre märkte jag idag  knUp
Det var luft/vatten mot plattvärmeväxlare i olika modeller mellan 7 till 16 kw och tillhörande styrning
Den ena varianten har samma utedel som den kombinerade Zubadan/Ecodan men den går mot en plattvärmeväxlare istället för Ecodan tanken.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter Mitsubishi Ecodan
« Svar #5 skrivet: 19 november 2008, 19:43:56 »
Hur mycket den årliga läckagekontollen beror på vilken ackrediterad kylfirma ni anlitar.
Det finns ockrare och det finns mer humana priser  ;)
Bör inte kosta så mycket om dom inte har långt att åka förståss
Det var inte sÃ¥ upphetsande nyheter dessvärre märkte jag idag  knUp
Det var luft/vatten mot plattvärmeväxlare i olika modeller mellan 7 till 16 kw och tillhörande styrning
Den ena varianten har samma utedel som den kombinerade Zubadan/Ecodan men den går mot en plattvärmeväxlare istället för Ecodan tanken.




Det var inte sÃ¥ upphetsande nyheter dessvärre märkte jag idag 
är det inverter å tre fas på de mindre 7kw å större ?
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter Mitsubishi Ecodan
« Svar #6 skrivet: 19 november 2008, 22:42:15 »
Säg den lycka som varar länge  ;)

7 och 8 kw maskinerna är en fas
11, 14 och 16 är trefas
ingen av dom är on/off
R410A i alla
Kom inte med nÃ¥gra krÃ¥ngliga frÃ¥gor nu Kjell dÃ¥ jag bara har ett litet dokument framför näsan med effekter  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!