Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Kevin
« skrivet: 05 januari 2007, 17:34:59 »

Det vanligaste (åter igen) är att när man installerat nya raddar så står dom fullt öppna.
Fullt öppna menas med att returen inte är strypt. dvs. själva radiatorns koppel (där inlopp och utlopp) är kopplade så finns en insexskruv som man skall skruva inn.
Står allt fullt öppet så tar vattnet den lättaste vägen....via dina nya raddar.
Man kan även strypa på tilloppet, men konsentrera dig på returen, man kan även strypa saddam så blir det bra, men det är tydligen gjort.... ;)
Skrivet av: mson
« skrivet: 28 december 2006, 15:14:33 »

Hej Juta,
Du kan ta loss manöverpanelen från Eccoelen. Jag har testat med en vanlig 20m nätverkskabel och det funkar utmärkt. Bekvämt att ha den i bostadsdelen speciellt under inkörningsfasen samt att se aktuella driftdata.
/Mats
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 december 2006, 13:32:36 »

Känn på stig o retur på varje radiator, är nån kall på returen då ska den fixas...

Samma om nån har nästan samma temp på stig o retur då ska den strypas (ofta små raddar och ev nån Näära VP)
Skrivet av: juta
« skrivet: 16 december 2006, 10:45:45 »

Ok, Jag får ta och gå över termostaterna idag. Är det någon som har Koden till V3?

//Juta
Skrivet av: grolim
« skrivet: 16 december 2006, 01:53:45 »

Har inte läst hela tråden, men jag måste fråga - har du verkligen alla termostater på dina radiatorer fullt öppna, annars blir det bara skit av styrningen och driften på kompressorn.

Och jag tillägger, har du samtidigt kollat så att inte ventilstiften bakom varje termostat på radiatorerna kärvar? Då blir det också kattskit av alltihopa.

// Grolim
Skrivet av: juta
« skrivet: 15 december 2006, 21:27:39 »

Hej igen,

Cirkpumpen går som den skall, jag kör pumpen på mellan steget, har ett delta på 1-2 ºC.
Alla termostater är fullt öppna. Det intressanta är att jag var precis nere i pannrummet och tittade
då hade den startat 25ggr/dygn. Så när jag läste av tidigare låg den antagligen i slutet på en dygns
sekvens. Ändå, från drygt 50 starter till 24 mellan två dygn, konstigt? Sc:,h

//Juta
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 december 2006, 21:19:04 »

Har inte läst hela tråden, men jag måste fråga - har du verkligen alla termostater på dina radiatorer fullt öppna, annars blir det bara skit av styrningen och driften på kompressorn.
Skrivet av: Stig T
« skrivet: 15 december 2006, 21:17:17 »

Citera
Jag noterar att det tar pumpen ca 7-8min att köra upp pann temp från 35 till 40  vid utetemp 7

Går cirkulationspumpen till radiatorkretsen som den ska?
Skrivet av: juta
« skrivet: 15 december 2006, 21:00:34 »

Angående vatten volymen så har jag Ecoel 223 liter plus 12 raddar varav 5 är väl tilltagna sektions raddar modell äldre samt 2 rejäla K22er matade mestadels med 3/4" rör vet ej vad det ger för total volym. Tycker dock inte att det skulle vara anmärkningvärd liten volym. Eftersom att jag har den gamla pannan kvar skulle jag kunna öppna kranarna och köra raddkretsen bakvägen genom pannan och värma ytterligare 300L. Vet ej om det är någon idé då det blir raddkretsen som kommer gå igenom gamla pannan.

Tack för svaret,

//Juta
Skrivet av: grolim
« skrivet: 15 december 2006, 20:45:51 »

Du tog orden ur mun på mig...  ;)

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 15 december 2006, 20:31:15 »

Det verkar som du har en mycket liten vattenvolym
Skrivet av: juta
« skrivet: 15 december 2006, 18:57:11 »

Hej,

Ja, jag håller på som bäst och försöker hitta min optimala huskurva, jag har kommit fram till följande; Husvärme från 18 ºC och kurva 45 med justering 1. Men det jag ville komma till var att när jag kollade antal starter 24/h låg det på hela 53st/dygn DET KAN INTE VARA NORMALT. ELLER? Innan ja började pilla med huskurvan och körde med rums givare låg jag på mellan 15-20 starter/dygn.
Till saken hör att jag har i veckan installerat 3 raddar i källaren.

JAG MÅSTE FÅ NER ANTAL STARTER SNARAST!!

Har parameter värden enligt följande senaste 24h
-Starter 53st
-Kompressor drifttid 6tim24min
-Delta VP in/ut vid 6 ºC utetemp: 7
-Pump hastighet raddkrets 2 av 3
-Delta raddkrets 2 ºC vid utetemp 6 ºC

Jag noterar att det tar pumpen ca 7-8min att köra upp pann temp från 35 till 40 ºC vid utetemp 7 ºC

I den fabrikskodade menyn finns en parameter sommardrift 16 ºC, det värdet harmoniserar inte med det värde jag har valt på min huskurva se ovan. Vilket värde är "Master". Vidare funderar jag på om man inte skulle behöva justera antingen delta tempen på start/stop eller värmepump min. För att få längre gångtid på pumpen. Är det någon som har fabrikskoden till V3?

Det verkar ju som om att pumpen är väldigt effektiv vid detta väder, 6-7 ºC och snålblåst.

Vad göra för att få ner antal starter och få längre gångtid på pumpen???

Puhh det blev mycket text :P

//Juta







Skrivet av: juta
« skrivet: 13 december 2006, 20:28:21 »

Ja, jag kom på det sen :o

//Juta
Skrivet av: Harken
« skrivet: 13 december 2006, 20:20:43 »

Vad då, inte gå kontinuerligt? Det är väl jättebra att slippa starter och slitage när det är kallt.
Skrivet av: juta
« skrivet: 13 december 2006, 13:39:48 »

Ok, tack för svaren.

Det blir att justera ner kurvan när det blir kallt (-15) så att pumpen klarar att leverera så mycket värme som möjligt utan att gå kontinuerligt. Räcker inte det för att hålla inne tempen får jag väl tända kaminen.

Jag vägrar att köra tillskotts el för värme behov, har blockerat den möjligheten i menyn. Från -15 och neråt får jag acceptera det. (nedre el patronen)

//Juta
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 13 december 2006, 12:27:51 »

Citera
Klarar pumpen 50 ºC vid -15 ºC?

Det beror på... hur mycket din pump ger och vid vilken temp dina raddar "gör sig av" med den energin. Det blir "sluttempen" på raddarna vid kontinuerlig drift av kompressorn.

Min ger 42 grader vid kontinuerlig drift....
Paradoxen är att ju lägre sluttemp desto bättre (COP)
Sen gäller det ju att VP ger nog hög effekt så att inte tillskottet behövs onödigt ofta!
Skrivet av: Harken
« skrivet: 13 december 2006, 11:52:21 »

Det är omöjligt att svara på, det beror hur stor andel som är VV och hur stor andel som är radiaorvatten. Obelastad klara den kanske 50°@-15°, men du kommer att belasta den så den kommer nog att gå kontinuerligt för att aldrig nå 50°
Skrivet av: juta
« skrivet: 13 december 2006, 11:45:31 »

Ok nu är jag med, då funderar jag återigen på vilket som ger bäst COP.
Att köra en lågt lutande kurva med tillskotts el för tappvatten men längre in på sommaren innan pumpen används till att enbart värma tappvatten (sommar drift)  eller att köra en brantare kurva och kanske några tillskotts timmar pga hög framledning temp där pumpen slår över till sommar drift vid säg 12 ºC Sc:,h

Klarar pumpen 50 ºC vid -15 ºC?

//Juta
Skrivet av: grolim
« skrivet: 13 december 2006, 11:08:46 »

Därför att ju lägre ner i utetemp som det sjunker desto högre framledningstemp till radiatorerna behöver pumpen lämna. Om du då klarar att värma huset till +20°C innetemp med +35°C (golvvärme) framledning vid -15°C ute får kurvan ett viss vinkellut, om du istället (under samma förutsättningar) behöver +45°C på framledningen kommer lutningen att öka (se diagrammen högre upp i tråden). Pumpen har alltså lättare att klara av sitt jobb självt om den inte behöver jobba upp temperaturen så högt och därmed behövs mindre tillskottstimmar av dyr el och COP ökar.

// Grolim
Skrivet av: juta
« skrivet: 13 december 2006, 08:46:39 »

Ja kanske det, men jag tänkte även på de dagar man skall fylla upp bubbelbadet, då skall man först springa ner i källaren och aktivera extra varmvatten produktion. :-\

Ju flackare vinkel du kan ha på kurvan desto bättre är det, sett ur pumpens perspektiv.
På vilket sätt är det bättre?

//Juta
Skrivet av: Harken
« skrivet: 13 december 2006, 08:30:02 »

Jag tror att intresset för panelen miskar drastiskt när ellt är intrimmat!
Skrivet av: juta
« skrivet: 13 december 2006, 06:50:10 »

Tack för all information, jag antar att jag får "känna" mig fram till en bra kurva.

Nu till en annan sak, efter en del spring ner i källaren de sista dagarna undrar jag om man kan flytta upp manöver pannelen en våning. Jag menar det ser ut som om det är en vanlig nätverkskabel som
förbinder panelen med pannan. Om någon provat, hur lång kabel kan man ha. Skulle behöva ca 12-15m för att kunna placera bra.

//Juta
Skrivet av: grolim
« skrivet: 12 december 2006, 22:42:20 »

Ju flackare vinkel du kan ha på kurvan desto bättre är det, sett ur pumpens perspektiv.

// Grolim
Skrivet av: juta
« skrivet: 12 december 2006, 22:12:00 »

Hej
Skall man inte sträva efter att ha en så lågt ställd kurva som möjligt för bästa COP?
Det kan jag uppnå med att laborera med punkterna; högt värde på "+17" punkten ger möjlighet att ha ett
lägre värde på "-15" punkten och vise versa.

Vilket vinkel på kurvan ger bästa COP??

//Juta
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 11:04:21 »

Ändra du -15 punkten, hur vet du säkert att du får för varmt? Har du rumsgivar så fixar det sig ändå.
Skrivet av: juta
« skrivet: 12 december 2006, 09:52:31 »

Problemet som jag ser det är att det verkar som om huset behöver ca 30 ºC vid ute temp 5 ºC (21 ºC inne) och för att uppnå detta kan jag antingen ändra "värme av vid ute temp" eller välja en högre kurva ex 50 för att få önskad vinkel på kurvan (se Grolims dia.) Det kan ju i sin tur innebära att när det blir kallt säg ned åt -10 får jag för hög fram lednings temp?

Åt andra hållet blir det ju så att pannan kommer att "kalla" på värma en bit in i på sommaren ???

Frågan är vilket som ger bäst COP?

//Juta
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 09:03:44 »

Om huset verkligen inte behöver värmas vid +12°C skall du ställa in det så och inte 18°C.

När du endast skall ha tappvatten värmt, skall det vara fast kondensering på högst möjliga temp. COP blir sämre, men ändå 3 ggr än direktel ner i beredare/panna
Skrivet av: juta
« skrivet: 12 december 2006, 07:34:57 »

Det jag inte kan sluta att fundera kring är ju att nu när jag har ställt "värme av vid ute temp" 18 ºC vilken effekt det får gällande energibesparing. För huset behöver ingen värme från en utetemp på ca12 ºC

Är inte skillnaden på dessa värden bla att den kör fast kondensering när värmebehov ej finns? är det effektivare än att köra flytande då man egentligen bara behöver värma för varmvatten? Sc:,h
Skrivet av: grolim
« skrivet: 11 december 2006, 22:33:48 »

Coolt, på´n bara  *roflmao*

// Grolim
Skrivet av: juta
« skrivet: 11 december 2006, 22:32:45 »

Grolim, du hade rätt efter att jag varit nere i pannrummet och ändrat till 18 ºC ändrades börtempen
till 30 ºC så nu blir det att justera :D

//Juta
Skrivet av: grolim
« skrivet: 11 december 2006, 22:01:18 »

OK! Nu är jag med på banan igen :D Den manual som jag tittade i var från 2004 och det har tydligen hänt en del sedan dess...

Om du väljer kurvlutning 47, justering 0 och värmebehovet upphör vid utetemp +12°C så kan jag utläsa i diagrammet att framledningstempen till radiatorerna kommer att bli ca 27°C om aktuell utetemp är +6°C. M.a.o. verkar din panna fungera alldeles utmärkt.

// Grolim
Skrivet av: juta
« skrivet: 11 december 2006, 21:12:02 »

Tack Grolim!

Jag trodde att det ända parametern för värme behov vid xx grader enbart styrde när pannan skulle gå på sommardrift. Är det inte så? Den står på 12 ºC , jag har bedömt att huset inte behöver värme vid varmare
väder ( gynnsamt läge ). Jag trodde att det enbart är huskurvan som sätter framledingstemp och vid kurva 47 och ca 6 ºC så borde pannan shunta ut 30-32 ºC utan att jag har min innegivare aktiverad enligt diagrammet i manuallen. Eller har jag fattat fel? Sc:,h

//Juta
Skrivet av: grolim
« skrivet: 11 december 2006, 20:05:09 »

Den allra viktigaste parametern är "FRAML TEMP (vid -15 ute)", Här sätter du nämligen kurvans övre värde och om den är för lågt ställd så kommer det att bli kallt inomhus vid bl.a. väderomslag samt givetvis när utetempen sjunker ner under nollan. Kurvans nedre värde sätts via parametern "VÄRME FRÅN VID UTETEMP".

När innegivaren styr så känner den av ditt faktiska behov av värme inomhus men när utegivaren är den som bestämmer så kan man med lite god vilja påstå att temperaturen på stigaren glider utefter en linje som lutar med en viss vinkel, ändpunkterna på denna linje är just de ovan nämnda parametrarna. Om du nu ändrar tillexempel "FRAML TEMP (vid -15 ute)" från 47° till 50° men inte rör den andra parametern kommer lutningen på linjen att öka och systemet kommer därmed att svara snabbare på förändringar i utetempen och vid minskning av samma parameter blir förhållandet det omvända.

Vid optimering av systemet ska du öppna alla termostater fullt ut och samtidigt stänga av innegivaren. Använd dig nu av de ovan nämnda parametrarna för dina justeringar, målet är att sätt parametern "FRAML TEMP (vid -15 ute)" så lågt som möjligt utan att komforten blir lidande. Typiskt värde för den andra parametern "VÄRME FRÅN VID UTETEMP" ligger runt 17 - 18 °. Hela processen kommer att ta lång tid (ca. 2 veckor) då du mellan varje värdeförändring bör vänta ung. 1 dygn innan nästa justering görs, helst bör du också vänta tills det är stabila minusgrader ute innan du påbörjar din optimering överhuvud taget.

Jag lägger med en bild på min kurvlutning så kan du se vilka värden som jag använder. (Röd linje)

// Grolim
Skrivet av: juta
« skrivet: 11 december 2006, 18:01:49 »

Hej,

Jag har sedan 1mån tillbaka en 1550 och 107 installerad, rumsgivare har varit inkopplad från start. Idag tänkte jag att jag skulle ägna mig åt att ställa in "rätt" värmekurva och då skall rums givare var urkopplad enligt manuallen.
När jag satte rumsgivarparametern till nej dök börvärdet på framledningen från 33 till 26 dvs ingen värme alls ut till raddarna i princip. Jag kör med värmekurva 47.

Är det någon som vet varför den beter sig så?  Sc:,h

Jag fick aktivera rumsgivaren igen då gick börvärdet upp till 33 igen. Jag vågade inte köra utan rumsgivare speciellt länge. (Var rädd att det skulle bli väldigt kallt i huset.
 *vinkar*




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!