Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förlängning av sexÃ¥rsförsäkringen  (läst 2855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Förlängning av sexårsförsäkringen
« skrivet: 20 november 2012, 17:00:20 »
Min pump blir 6 år i början av december. Nu har jag fått erbjudande om att förlänga sexårsförsäkringen ett år för 985 kr, och kommer förmodligen att få ett liknande erbjudande nästa år om jag accepterar detta erbjudande.
Jag fick kompressorn ersatt med en ny för 2 år sedan och efter det har pumpen funkat perfekt. Jag hade väldigt hög hetgastemperatur i stort sett från början och fram till kompressorn byttes, den låg en bra bit över 100ºC och i slutet gick den upp mot 130ºC.

Sedan jag fick en ny kompressor har pumpen funkat bra och hetgasen håller sig normalt en bra bit under 100ºC, även när det blir kallt, går den sällan över 100ºC. Nu undrar jag, är det någon mening med att betala 985 kr/år ett antal år framöver. Jag förmodar att pumpen går som den ska flera år nu, och när den inte orkar längre vill man väl satsa på en ny modernare variant. Hemförsäkringen gäller ju fortfarande, även om det kanske inte blir så mycket i ersättning, men man spar ju en tusenlapp om året genom att inte fortsätta med pumpförsäkringen.

Vad säger ni andra om det här? Är det värt en tusenlapp om året ett tag framöver?

//erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #1 skrivet: 20 november 2012, 17:34:58 »
Jag har redan förlängt min försäkring så den gäller i 10år

Personligen så skulle jag ta det och anledningen är att om man inte förlänger försäkringen nu så kommer inget mer erbjudande.
Händer något med pumpen då så får du stå för skadan själv alternativt köpa en ny pump(+ ev. ny panna för att den nya pumpen och din panna inte fungerar ihop)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #2 skrivet: 20 november 2012, 18:06:13 »
Jag förlängde min direkt vid installation och då kostade det 3000 kr för 4 år men jag har ju Nibe men tror det är samma försäkring men det kanske är billigare om man förlänger direkt. Jag tänkte som så att då har jag en vp som funkar i 10 år och blir det nått större fel efter det då köper jag en helt ny och installerar själv det blir nog inte så mycket dyrare än att reparera en fortfarande gammal vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #3 skrivet: 20 november 2012, 18:28:37 »
Under de 6 år jag nu haft pumpen, har jag gjort av med nästan på snöret 60 000 kWh på värme och varmvatten. Innan körde jag med olja och brände ca 3 m³ olja per år.
De fasta avgifterna på elen hade jag ju redan då jag eldade olja, så de senaste sex åren har kostat i runda slängar 75 000 kr, medan oljan skulle kostat mig någonstans runt 250 000 kr om jag fortsatt med den.

Har man nu sparat in så mycket, ska man kanske lägga på en tusenlapp om året, i varje fall ett par år till. Sedan kanske man ska tänka sig något nytt i pumpväg när den nuvarande börjar bli till åren.

//erp
« Senast ändrad: 20 november 2012, 18:33:52 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #4 skrivet: 20 november 2012, 19:05:46 »
Fast har du redan bytt kompressorn som jag tror är en av de dyraste delarna kanske den håller utan större kostnader några år till fast det är skönt att ha försäkringen utifall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #5 skrivet: 21 november 2012, 07:24:37 »
Nu finns naturligtvis annat som kan gå sönder i en VP förutom kompressorn. Även om denna är den dyraste komponenten så sticker även mindre fel snabbt iväg i pris när serviceteknikern ska ha mat på bordet också. Byta värmeväxlare pga en kass svets, lokalisera felaktiga avfrostningsbeetenden, dåliga lödningar i styrelektroniken etc kostar skjortan. Jag antar här att maskinskadan täcker mer än bara kompressorn naturligtvis.

Inte minst, om den gamla kompressorn kapitulerade efter fyra år är det sex år kvar innan VP är tio år... Men så illa ställt får det bara inte vara på 2000-talet.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #6 skrivet: 21 november 2012, 07:34:55 »
På min EcoAir har dom bytt backventil 2 ggr och givare till avfrostning en gång, under första året. Det hade nog kostat mer än 1000:-
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #7 skrivet: 21 november 2012, 08:07:41 »
Har ni kollat att med era försäkringsbolag för villa / hem om det inte går att uppgradera den försäkringen istället för snarlika pengar och med samma förutsättningar och kanske få bättre villkor på det andra i villa / hemförsäkringen också ?

Eller kolla om något annat bolag än erat befintliga har bättre villkor på maskinskador och övrigt för samma eller bättre pris.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #8 skrivet: 21 november 2012, 15:00:49 »
Det är ingen större mening med. Hemförsäkringen betalar ju skadan efter åldersavdrag 10% per år efter andra året och självrisk på normalt 1500 kr.
Därefter betalar den sk sexårsförsäkringen det som hemförsäkringen dragit av, dvs åldersavdrag och självrisk. Det här gäller även när man förlänger pumpförsäkringen, så om pumpen är 8 år vid ett haveri, drar hemförsäkringen av 60% av reparationskostnaden plus 1500 för självrisken. Det är dessa avdrag pumpförsäkringen sedan betalar.

Förutsättningen för att pumpförsäkringen ska betala något är, att hemförsäkringen godkänt och betalat för skadan. När jag bytte kompressor och lite kringutrustning gick det till cirka 21000 och Folksam betalade runt 12000 efter åldersavdrag och självrisk, och sedan betalade sexårsförsäkringen det som Folksam hade dragit av. Själv betalade jag ingenting.

Förlänger man inte pumpförsäkringen, har man ju fortfarande ett visst skydd, men man får ju stå för åldersavdrag och självrisk, men hemförsäkringen gäller ju fortfarande.
Frågan är ju bara hur länge hemförsäkringen betalar något, anser de att pumpen är så gammal att det inte finns anledning att betala, så gäller ju inte pumpförsäkringen.

erp
« Senast ändrad: 21 november 2012, 15:03:21 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förlängning av sexårsförsäkringen
« Svar #9 skrivet: 21 november 2012, 17:55:36 »
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/skane/Documents/försäkring%20boende/VH_web.pdf

Länsförsäkringar gör inget avdrag i två år och sedan 10% per år. Sidan 13. Precis som erp skriver. Sedan säger de att "För alla skador, utom för sådana som ersätts enligt avsnittet F.2.7 Skada på installationer och hushållsmaskiner, begränsas avdraget till högst 80 procent på byggnadsdel som före skadan var funktionsduglig."

F2.7 säger:

"Försäkringen gäller för skada på:
• Hushållsmaskin.
• Maskinell utrustning till simbassäng eller brunn.
• Installation för vatten, värme, avlopp (spillvatten), ventilation, gas eller elektricitet. Installationen ska tillhöra dig
och vara avsedd för de byggnader som anges i försäkringsbrevet."

Så efter 11 år får man 10%? Om en ny kompressor kostar 21000 får man 2100 av LF. Minus en självrisk som är högre än 2100...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!