Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?  (läst 9771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sportbilsentusiasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« skrivet: 03 januari 2010, 12:00:11 »
Hej, mitt första ilägg här  *vinkar*
Som ni ser i signaturen har jag en Optimum 8.

Till frÃ¥gan, när det är kallt ute (-10 till -15) är Brine IN +1grader, Brine UT -2. 
Nu idag när det är -8 ute är Brine IN 2grader, Brine UT-1. 
När det varit över noll ute vill jag minnas Brine IN/UT varit några grader högre, dock alltid med 3graders skillnad som det ska vara enl konfigureringen.

Ska inte berget ge samma temperatur in till värmepumpen? Eller är det mina rör i marken som är för dåligt isolerade?
Eller är borrhålet för grunt?

En till fråga, är det normalt att tillsatsvärmen går konstant vid yttertemperaturer under -10grader?
Har som sagt en Optimum 8, skulle en Optimum 10 eller 12 klarat att värma huset utan tillsatsvärme?
Är Optimum 8 för lite för vårt hus med 4 barn?
Villa byggd 2009, 190m2 i trä på betongplatta, två plan, 4barn, Thermia Diplomat Optimum 8, golvärme överallt. Värmekurva 35.

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 12:15:16 »
hej!
vad det gäller brinefrågan så är det nog helt normalt...

tillskottet får nån annan svara på! :)

kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 12:36:19 »
Köldbärartemperaturen sjunker något under vintern, brukar vara som lägst i slutet av februari. Det beror lite på hur pumpen är dimensionerad i förhållande till värmebehovet. Jag har t.ex. +1,1 nu, det brukar sjunka till +0,5.

Tillsatsvärme hela tiden vid -10 låter lite konstigt. Vilken temperatur klarar pumpen utan att tillsats behövs? En 8 kW pump borde räcka mer än väl.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sportbilsentusiasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 12:55:52 »
Köldbärartemperaturen sjunker något under vintern, brukar vara som lägst i slutet av februari. Det beror lite på hur pumpen är dimensionerad i förhållande till värmebehovet. Jag har t.ex. +1,1 nu, det brukar sjunka till +0,5.

Tillsatsvärme hela tiden vid -10 låter lite konstigt. Vilken temperatur klarar pumpen utan att tillsats behövs? En 8 kW pump borde räcka mer än väl.
Som jag skrev under -10 kör tillsatsen hela tiden. Varmare än -10 (just nu -6) kör minOptimum 8 enbart på "normalläge" utan tillsats.

Dina värden +1.1 och +0.5, är det tempen på Brine IN?
Villa byggd 2009, 190m2 i trä på betongplatta, två plan, 4barn, Thermia Diplomat Optimum 8, golvärme överallt. Värmekurva 35.

Utloggad sportbilsentusiasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 15:40:31 »
skitkonstigt, nu när yttertempen stigit till -3, är Brine IN +3, Brine UT 0.
Ska det verkligen ändras så mycket på SÅ kort tid?
Imorse var yttertempen en bit under -10 var Brine In 1, Brine ut -2...dvs skillnad på 2grader.

Berget har ju inte plötsligt blivit varmare  :o
Vad är det som påverkar?

Villa byggd 2009, 190m2 i trä på betongplatta, två plan, 4barn, Thermia Diplomat Optimum 8, golvärme överallt. Värmekurva 35.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 15:58:01 »


Som jag skrev under -10 kör tillsatsen hela tiden. Varmare än -10 (just nu -6) kör minOptimum 8 enbart på "normalläge" utan tillsats.

Dina värden +1.1 och +0.5, är det tempen på Brine IN?

Det kan rimligen inte vara så att vid varmare än -10 behövs ingen tillsats och att vid -10 går tillsatsen med 3 kW hela tiden. Är det inte så att vid -10 börjar tillsatsen vara inkopplad delar av tiden men att det indikeras som behov av tillsats?

Det är temperaturer på ingående.

Lite konstigt med givarna. Skulle de påverkas av omgivningstemperaturen borde de visa högre värden. Värdena är rimliga som de är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sportbilsentusiasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2010, 18:12:53 »
Du har rätt, jag var lite otydlig.
Ska försöka vara mer tydlig.
Under -10grader yttertemp minskade integralen stadigt trots att värmepumpen gick konstant. När integralen till slut passerade -660 kopplades tillsatsen in (=enligt spec)
Sedan gick tillsatsen konstant tills yttertempen passerat -10 (blev varmare ute) som lägst var integralen nere på -730..
Om jag tolkar det hela rätt orkar alltså inte värmepumpen värma huset om yttertempen är under -10. Är min analys korrekt?
För att veta vid vilken temp tillsatsen behöver gå konstant behövs mer information unter längre tid!

Efter det gick värmepumpen konstant tills yttertempen passerat -5(ytterligare varmare ute)
Vid drift varmare än -5 ute går pumpen ibland, som den har gjort sedan vi flyttade in mars 2009.
Om jag tolkar det hela rätt behöver värmepumpen gå hela tiden om yttertempen är under -5. Är min analys korrekt?

Verkar detta normalt?
Villa byggd 2009, 190m2 i trä på betongplatta, två plan, 4barn, Thermia Diplomat Optimum 8, golvärme överallt. Värmekurva 35.

Utloggad sportbilsentusiasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2010, 09:20:22 »
Nu när yttertempen stigit till 0 är Brine in +4 och Brine ut +1, dvs tre grader högre än det var vid yttertemp under -10.
Inte tusan är det bergets temp som varierar så snabbt.
Kan det vara att man vid låga temperaturer (då min panna gick konstant) lokalt i berget suger ut värme så tempen kring borrhålet sjunker? Och när pannan sedan INTE går konstant...det omgivande berget pånytt värmer upp berget kring borrhålet?

Om det är korrekt, är då borrhålet för grunt? Att borra djupare torde inte vara en alltför jobbig åtgärd.
Eller behöver man en större panna än Optimum8? en Optimum 10 eller 12?
Eller BÅDA två...
Villa byggd 2009, 190m2 i trä på betongplatta, två plan, 4barn, Thermia Diplomat Optimum 8, golvärme överallt. Värmekurva 35.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2010, 10:18:20 »
Slutsatserna avseende -5 och -10 tycker jag är korrekta.

Det som händer i borrhålet är lite komplicerat. Ungefär 1/3 av värmeöverföringsmotståndet finns i i slang och borrhål, resten i berget. Den värme som finns lagrad i vattnet i borrhålet räcker ungefär en timme. Det som händer när pumpen börjar "arbeta deltid" är att effektuttaget minskar. Då minskar temperaturfallet i borrhålet. Borrhålet kan ju fyllas på med värme från berget när pumpen står still.

I vilken utsträckning man märker det här fenomenet beror på hur lång tid åt gången pumpen arbetar. Man kan t.ex. se hur temperaturen sjunker 10-15 minuter efter start av pumpen när köldbäraren har cirkulerat ett varv i slangen.

I det här fallet är det förvÃ¥nansvärt stora temperaturskillnader, frÃ¥n +1 till +4. Hur lÃ¥ng tid efter start är värdena avlästa? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2010, 12:35:57 »
Hej!

Jag tycker dina temperaturer är normala. Du har helt enkelt ett bra borrhål som hämtar sig snabbt när du minskar värmeuttaget. Ungefär likadant hos mig. Vid -20°C går pumpen mycket och brine in sjunker ner mot +1°C efter något dygn, om det sen blir varmare några dagar så återhämtar sig borran snabbt tillbaka till +4°.

Enligt mig ett normalt beteende på en bra borra.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2010, 12:49:13 »
Instämmer med föregående talare. Har 210m borra och mitt beter sig på samma sätt.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad sportbilsentusiasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2010, 12:49:45 »
I vilken utsträckning man märker det här fenomenet beror på hur lång tid åt gången pumpen arbetar. Man kan t.ex. se hur temperaturen sjunker 10-15 minuter efter start av pumpen när köldbäraren har cirkulerat ett varv i slangen.

I det här fallet är det förvÃ¥nansvärt stora temperaturskillnader, frÃ¥n +1 till +4. Hur lÃ¥ng tid efter start är värdena avlästa? 
Nu är yttertemp +1 och pumpen går 20min, vilar 20min, går 20min, vilar 20min osv.
I loggen ser jag att Brine IN ligger konstant på samma värde.
Men min logg tar bara jämna grader, någon som svarat angav i tiondelar - hur ställer man in pannan för att visa dessa?
Behövs nog för att studera hur brine in sjunker 10-15min efter start...
Villa byggd 2009, 190m2 i trä på betongplatta, två plan, 4barn, Thermia Diplomat Optimum 8, golvärme överallt. Värmekurva 35.

Utloggad sportbilsentusiasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2010, 12:54:10 »
Erik o Jarlen, tack för era svar!
Känns bättre nu, var klart orolig något var fel.
Så borrhålet verkar ok, bra.

Men skulle en större panna göra att tillsatsen inte skulle behövas lika mycket?
Är lite rädd att min Optima 8 är för liten för huset.
Villa byggd 2009, 190m2 i trä på betongplatta, två plan, 4barn, Thermia Diplomat Optimum 8, golvärme överallt. Värmekurva 35.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2010, 16:18:10 »
Displayen på IVT visar tiondels grader vilket kan vara en fördel. Nackdelen är att många tror att värdet som visas är rätt men det kan var över en grad fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Brine IN/UT vid drift varierar - normalt?
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2010, 16:26:53 »

Nu är yttertemp +1 och pumpen går 20min, vilar 20min, går 20min, vilar 20min osv.
I loggen ser jag att Brine IN ligger konstant på samma värde.
Men min logg tar bara jämna grader, någon som svarat angav i tiondelar - hur ställer man in pannan för att visa dessa?
Behövs nog för att studera hur brine in sjunker 10-15min efter start...
[/quote]


Kan det verkligen vara rätt att pumpen ska gå på det viset.."går 20min, vilar 20min, går 20min, vilar 20min osv."?
verkar väl mer som om den bryter pga av något?
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!